Így értékesíts a neten szabályosan

Számtalan lehetőséged van arra, hogy a neten értékesíts, de fontos, hogy mindezt szabályosan tedd. Egy webshop indításakor érdemes végiggondolni, hogy mekkora forgalmat várunk a neten keresztül, és ehhez igazítani a vállalkozási formát is.

Elhatároztad, hogy a weben értékesítenél, megvannak a termékek, termékkörök, van egy jó domained, logód, és már a webdizájnt is elképzelted, megterveztetted? Ezzel még koránt sincs vége a munkának! Meg kell felelned a szabályoknak is.

A webshop üzemeltetőjének jogszabályok sorának kell megfelelnie, köztük speciális, csak erre az értékesítési területre vonatkozó előírásoknak. Persze nem mindegy, mennyire gondolkodsz nagyban, számtalan más lehetőséged is van.

Mi az értékesítés?

Először is különböztessük meg a gazdasági és a nem gazdasági tevékenységként végzett értékesítést!

Nem számít gazdasági tevékenységnek, amikor eladogatsz régi, nem használt dolgokat valamilyen online aukción, például a Vaterán. A személyi jövedelemadóról szóló törvény 3. szakasz 46. pontja definiálja, hogy mikor minősül gazdasági tevékenységnek valami.

Gazdasági tevékenység: valamely pénzért végzett tevékenység üzletszerű, rendszeres gyakorlása.

Üzletszerűség a rendszeres eladás

Ha pólókat gyártasz azért, hogy eladd őket, vagy ha rendszeresen fűzöl karkötőket, amelyeket azután pénzért árulsz, az már gazdasági tevékenységnek minősülhet.

Mi a kereskedelem?

A kereskedelem (ebből a szempontból mindegy, hogy webes vagy nem) egyik legfontosabb számviteli alaptétele, hogy ha gazdasági tevékenységet folytatsz, akkor azután számlaadási és adózási kötelezettséged keletkezik.

Ha nem gazdasági tevékenység keretében értékesítesz valamit (eladod a régi, kinőtt gyerekruhákat vagy a fölöslegessé vált bútorokat), akkor darabonként 200 000 Ft-ig vagy összesen évi 600 000 Ft-ig semmilyen bejelentési vagy adózási kötelezettséged nem keletkezik.

Ezt a szaknyelv ingó vagyontárgy értékesítésének hívja.

Ha ennél nagyobban gondolkodsz, és évente többmilliós forgalmat vársz, még mindig több út áll előtted.

Belevághatsz az e-kereskedelembe

  • természetes személyként,
  • mint egyéni vállalkozó,
  • illetve jogi személyként is.

Fontos tisztában lenni vele, hogy vannak jogszabályok, amelyek mindegyik működési formára vonatkoznak, és vannak olyanok is, amelyek csak az egyikre vagy csak a másikra.

Mielőtt elhatározod magad, keress fel egy könyvelőt vagy adótanácsadót, hogy az üzletmeneted számára melyik lehet az optimális választás, melyik éri meg jobban!

Itt semmilyen általánosságot vagy ökölszabályt nem lehet megfogalmazni, hiszen van olyan egyéni vállalkozó, aki évente milliárdos forgalmat bonyolít, és van olyan kft., amelynek alig pár millió forint bevétele keletkezik éves szinten.

Áfával vagy anélkül?

Ha a tevékenységedből számításaid szerint nem származik jelentős bevétel, akkor egyéni vállalkozóként és cégként egyaránt választhatod az alanyi mentes működési formát, ami azt jelenti, hogy az általad kibocsátott számlák áfamentesek lesznek. Ezt jelenleg éves szinten 8 millió forintos árbevételig engedi a törvény.

Nem árt, ha tisztában vagy vele, hogy az alanyi mentesség bizonyos esetekben versenyhátrányt jelenthet az olyan cégekkel, vállalkozásokkal szemben, melyek áfás számlát állítanak ki ugyanazért a tevékenységért vagy termékért. Ez akkor fordul elő, ha cégek vásárolnak tőled.

Míg egy magánszemélynek mindegy, hogy a vásárlása után kapott számla tartalmaz-e áfát, addig egy áfaköteles vállalkozás visszaigényelheti a kifizetett áfát. Vagyis ha a webshopodban elsősorban cégeknek szeretnél értékesíteni, érdemesebb lehet 8 millió forintos várható éves árbevétel alatt is megfontolni az áfás működést.

Az alanyi mentesség mellé szokás katás vagy evás adózást is választani.

Mindkettő a kisvállalkozók adó- és bevallási terheit hivatott csökkenteni – ahogy induló vállalkozások, úgy értelemszerűen induló webshopok számára is nagy segítséget jelenthet ez a két adózási forma.

Hogy kinek pontosan melyik éri meg, azt a cégforma, a tevékenység és a várható forgalom dönti el.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!