Úgy szereztem az első ügyfelem, hogy… – a Kruz Bike története

Olvasási idő 7 perc

Újra értelmezte a kerékpárok helyét és szerepét a mindennapjainkban és a cégek életében is Ostorházi Márton, aki saját vállalkozása előtt megmártózott a multik világában is. A fiatal vállalkozó villámgyorsan jutott el az első saját kezűleg felújított bringától odáig, hogy ma már Kruz Bike Company nevű cégével cégeknek szállít egyedi kerékpárokat. Kérdeztük sikerről és nehézségekről, illetve arról is, hogyan szerezte az első ügyfelét. A vállalkozó elnyerte a Telekom Digitálisan Tettrekész Díját.

Mindig is vállalkozó szerettél volna lenni, de dolgoztál multinál is, végül is hogyan lett saját céged?

Egyetemistaként nem voltam még eléggé érett arra, hogy céget alapítsak. Emellett a csoporttársaim, az ismerőseim vagy valamelyik multihoz szerződtek, vagy külföldre mentek, mert mindkét lehetőségben vonzó karrierút jelent meg, a fizetések pedig a kezdők számára is megfelelőek voltak. Én is egy nagy bankban dolgoztam kontrollerként, majd az SAP-nál voltam Stuttgartban és Budapesten. Imponált, hogy például repülővel járok dolgozni, de végig éreztem, hogy nagyon erős hiányok vannak az életemben, az egyensúlyt pedig csak egy saját vállalkozással tudom helyreállítani. Stuttgartban talán egy kicsit irigykedve néztem a lemezbolti eladó srácokat, akik saját bizniszt vittek, ahogyan nagyon jónak tartottam az egyedi bútorboltokat is. Innen jött az inspiráció, hiszen mindig is szerettem a kerékpárokat, amikre elsősorban nem mint használati eszközre, hanem mint műtárgyra tekintek a mai napig.

A bringa, mint műtárgy?

Igen, miközben egy nagyon is funkcionális eszközről van szó, szabadon alakítható, nagyon nagy ráhatással lehetünk a végeredményre. A festéssel, az alkatrészekkel, a geometriával nagy a játéktér, így egyedi dolgokat tudunk létrehozni. Egyre többet gondolkodtam azon, hogyan is lehetne létrehozni egy olyan céget, amelyik nem a sokadik bringabolt egy budapesti szuterénben, hanem valami egyedit képviselve, akár nagyon sok munkával is, de profitábilis lesz. Éppen emiatt fut két üzletágon a Kruz Bike Company, hiszen építünk bringát magánszemélyeknek (B2C) és vállalatok (B2B) számára is szállítunk flottákat. A vállalkozás húzóereje egyébként a cégesflotta-gyártás. Ezeket a kerékpárokat az adott vállalat színeivel és logóival készítjük.

Kruz 41

Mindez már a többedik lépés, de hogyan raktad össze az első eladó kerékpárodat?

Régi országúti bringákat újítottam föl és adtam el a használt piacon. Mivel a használt bringák nem sztenderdek, szinte semmi sem egyforma rajtuk, hamar eljutottam addig, hogy inkább újonnan beszerezett alkatrészekből építkeztem. Emellett beleástam magam abba, hogyan kell és mi mindenre van szükség a kerékpárépítéshez.

Mennyi idő múlva érezted, hogy ott tudod hagyni az állásod és minden energiád a Kruz Bike -ba teheted?

Tizenegy hónapra.

Ez nagyon rövid idő; ilyen hamar termőre fordult a vállalkozás, vagy akkor perspektíva volt benne, hogy felmondhattál?

Mindkettő igaz, de azért megvolt ennek a maga kockázata is. De legfőképpen azért döntöttem a saját vállalkozás mellett, mert egyszerre nem tudtam két teljes fókuszt fenntartani. Egy jó multis állás együtt egy induló startup-céggel együtt nagyon energiaigényes dolog. Viszont, ha az ember erősen egy helyre helyezi a figyelmét, akkor jönnek az eredmények is.

Az anyagiakon túl vagy mellett – ha voltak ilyenek – milyen kockázatokkal kellett számolnod?

Anyagi kockázat is volt a lépésben, de leginkább az ügyfélszerzés terén merültek föl kérdések. Egy flotta eladását egy három-hat hónapos tárgyalási időszak előzi meg, hiszen a multik nem vásárolnak az „utcáról” kerékpárokat. A bringaépítés az utolsó és a legkönnyebb lépés, ezt hosszas tárgyalások, prezentációk előzik meg. Tehát az ügyfélszerzés hangsúlyos pont volt, de a hátterem miatt mégsem okozott nehézséget, hiszen korábban sokat tárgyaltam és prezentáltam külföldön is, tudom, hogy mi egy vezető problémája és hogyan lehet őt meggyőzni valamiről. Szerintem szerencsés együttállás, ha valaki a saját cége előtt megismeri a multis környezetet és szemléletmódot.

Emellett meglehetősen agilisnak is tűnsz – talán ez sem hátrány a piacon.

Egyik barátom szerint olyan vagyok, mint egy faltörő kos, akit nem érdekelnek az akadályok, hanem fejjel áttöri azokat. Persze ez nem a legjobb megoldás, de megesik, hogy így kell tenni.

Kruz 42

Előfordult, hogy így mentél előre és esetleg nem az lett a végeredmény, amit szerettél volna és újra kellett gondolnod a lépéseidet?

Ebben szerencsére eddig még óriási hibákat nem követtem el. Az viszont egy nehézség, hogy nagyon a jövőben élek, így az adott órában vagy az adott héten már a következő órára vagy hétre gondolok. Túlságosan gyorsan akarok haladni és akarok eredményeket, mindez pedig sokszor irreális elvárás, de nagyon dolgozom azon, hogy vállalkozóként meglegyen a kiegyensúlyozottság.

Miért mentél a Cápák közé?

Hatalmas ötletnek és lehetőségnek gondolom a Cápák között című műsort. Imádok szerepelni is, nem volt kérdés, hogy megragadom a lehetőséget. Alapvetően is azt vallom: minden lehetőséggel élni kell.

Megszólalt benned a faltörő kos?

Olyan volt ez az érzés, mint amikor az energiával teli gyerekek a matekóra negyvenötödik perce után meghallják a nagyszünetre hívó csengőt, feltépik az ajtót és futnak le az udvarra.

Tanultál, ha igen, mit, ebben az időszakban?

Nagyon sokat tanultam a tévés szereplésről, a kamera előtti mozgásról. De fontos tapasztalat és tanulás volt az is, hogy milyen az a helyzet, amikor az ember a Cápákhoz hasonló, nagy tapasztalattal és tőkével bíró befektetőkkel tárgyal.

Mennyivel másabb a tárgyalás egy Cápával, mint mondjuk egy multis vezetővel?

Egy Cápával egyszerűbb tárgyalni, mert ő nem kertel, őszintén fogalmazza meg a gondolatait, míg egy másfajta tárgyalás esetén nem minden esetben látszanak a másik fél érdekei. De azt hiszem, hogy inkább ember és ember között van különbség ezekben a helyzetekben. Én mindig nyíltan tárgyalok és szerencsés vagyok, mert a partnereim olyan emberek, akikkel szívesen meginnék egy kávét vagy akár egy sört is, a barátságos hangvétel híve vagyok.

Kruz 28

A magánszemélyeket, egyedi vásárlókat már könnyen el lehet érni az online térben, de a vállaltokhoz hogyan jutsz be a megfelelő emberekhez?

Emlékszem a napra, amikor bent ültem az SAP irodában és azon gondolkodtam, hogy az egyedi eladások mellett hogyan lehetne meglépni azt, hogy egyszerre kétszáz bringát vegyen egyetlen ügyfél. Hamar rájöttem, hogy az erős IT-cégeknél kellene kopogtatnom és mivel éppen bent ültem az egyikben, így megkerestem az egyik SAP-vezetőt és felvetettem neki az ötletemet. Öt perc beszélgetés után odáig jutottunk, hogy készítsek ajánlatot. Szóval így indult a flotta története.

Zseniális marketingfogás a flottákat az adott cég színeivel, logójával leszállítani. Emellett a közösségi média, a marketing mennyire hangsúlyos nálatok?

Alapvetően a Facebook-on és az Instagramon vagyunk erősek. Viszont egyelőre még nem választottuk szét – de már dolgozunk rajta a célcsoportok különbözősége miatt – a marketingünket, így a B2C és a B2B még keveredik a kommunikációnkban.

Marketingügyileg mit tanácsolnál egy induló, vagy akár már működő vállalkozásnak, amik talán még nem olyan sikeresek?

Mindig legyen egy havi fix összeg, amit online marketingre költenek és teszteljenek sokat. Ha szükséges, kérjenek szakértői segítséget, de ne szervezzék ki a tevékenységet drágán külső ügynökségek részére, maradjon meg az erős rálátásuk a folyamatokra. Folyamatosan tanulni kell, figyelni a hazai és a külföldi versenytársak tevékenységeit. Érdemes figyelni, hogy az ugyanazon iparágban tevékenykedő, de három-öt évvel előrébb járó konkurencia mi és hogyan csinál. Nagyon sokat lehet tőlük tanulni.

Kruz 38

Közben pedig még mindig vannak olyan hangok, hogy a digitális jelenlét nem olyan fontos a vállalkozások számára…

Nehezen tudom elképzelni, hogy online marketing nélkül működhet egy vállalkozás. Esetleg akkor van erre esély, ha valakinek mondjuk van három állandó ügyfele, akik munkát adnak a cégnek. De itt meg óriási a kockázat, mert ha esetleg felmondják a közös munkát, a nulláról nagyon nehéz felépíteni egy markáns követőtábort és ügyfélkört. Vagyis az állítással nem értek egyet. Viszont azt is gondolom, hogy nem kell milliárdokat sem elkölteni a kommunikációra. Szerintem minden nap legalább egy órát kell szánni az online jelenlétre; az emberek nem tudják, hogy mit csinálsz, mi történik a műhelyben, nem ismerik a céljaidat. Így ezeket az információkat kell eljuttatni hozzájuk.

A Kruz Bike esetében ezt hogyan oldjátok meg?

Ami a cégben történik, nagyrészt megtalálható az Instagram- és a Facebook oldalunkon is. S persze fontosak a személyes találkozások is.

Hová pozícionálod magad öt év múlva?

A nyugati- és az északi országok mintájára valószínűleg nyílik majd egy olyan szabályozási „ablak”, ami megkönnyíti a céges kerékpárflották rendszerbe állítását, használatát. Ha viszont ez mégsem így történik, a célom akkor is az, hogy a Kruz BikeCompany Magyarország vezető kerékpárflotta-gyártó vállalata legyen. Hangsúlyozom, hogy nem egy nagy raktárszerű gyárra gondolok futószalaggal a puszta közepén, hanem egy négy-öt fős csapattal bővülő, közösséget építő cégre. Az a célom, hogy a Kruz Bike a minőséget, a megbízhatóságot jelentse, legyen cool ezzel a bringával közlekedni. Aki használja, legyen rá büszke. Ezt az érzést és minőséget szeretném elvinni a vállalatok és a munkavállalóik számára.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.1 / 5. Összes értékelés: 11

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.