Akár marketingcélú oldalt szeretnél a vállalkozásodnak, akár azonnal webshopot nyitsz, a honlapodnak jogszerűen kell működnie. 9 okos tippben összefoglaljuk, miként felelhetsz meg minden szabálynak.
Az érdekes céges weboldalakról itt írtunk korábban. Hogy a tervezéshez hogyan kezdj hozzá, arról pedig itt.
Nem nehéz olyan honlapot készíteni, amely megfelel a szabályoknak, ehhez mindössze arra van szükség, hogy tudd, mire kell odafigyelned. A webes dolgokban profi Sár és Társai Ügyvédi Iroda munkatársát, dr. Horváth Katalint hívtuk segítségül a praktikus tanácsokhoz.
Az elektronikus kereskedelmet szabályozó törvény már 2008-tól előírja a honlapokon feltüntetendő kötelező tartalmi elemeket. Ez még nem minden, csak alap a jogilag rendben lévő honlaphoz.
1. A szolgáltató neve
Legyen bármilyen jól kitalált márkád, üzletneved, a honlapon, webáruházban kötelező feltüntetni az üzemeltető hivatalos cégnevét, egyéni vállalkozó esetén a természetes személy nevét.
Kitalált név, márkanév nem elég!
2. Székhely, telephely, cím
A cégjegyzékben szereplő hivatalos székhely vagy telephely megadása is kötelező. Egyéni vállalkozók esetében a magánszemély címét kell megadni.
3. Elérhetőség
A név és a cím mellett kapcsolattartásra alkalmas, tehát működő e-mail-címet is meg kell adni. De nem elég megadni, a beérkező megkeresésekre – amennyiben szükséges – érdemi választ is kell adni. Erről itt írtunk.
4. Hatóságok, felügyeleti szervek, engedélyek
A cégedet bejegyző cégbíróság – társadalmi szervezeteknél a nyilvántartásba vételt intéző megyei törvényszék – feltüntetése kötelező.
Ha a honlap- vagy webáruház-üzemeltető tevékenységéhez bármilyen engedély szükséges, az engedélyek számát és az azokat kiadó hatóságok nevét is fel kell tüntetni.
5. Adószám
Csak akkor kell feltüntetni, ha a honlap vagy webáruház üzemeltetője áfaalany
6. Kamarai tagság
Önkéntes vagy törvényi előírás miatt kötelező kamarai tagság esetében a nyilvántartási szám és a kamara megnevezése is szükséges.
A honlapon vagy webáruházban az impresszumot könnyen hozzáférhető módon, állandó jelleggel kell elérhetővé tenni. A legbiztosabb megoldás egy külön fül vagy menüpont létrehozása. Ha ezek az adatok hiányoznak, és a fogyasztóvédelmi hatóság eljárást indít, a bírság tizenötezer forintnál kezdődik.
7. Fogyasztóvédelmi elvárások
Akár webshopról, akár marketingcélú honlapról van szó, ugyanolyan fogyasztóvédelmi szabályoknak kell megfelelnie a honlapodnak, mint a valós üzlet esetében. Biztosítanod kell az áruk visszavételének lehetőségét, és tájékoztatást kell adnod ennek módjáról.
A termékeidről a fogyasztóvédelmi szabályoknak megfelelően kell tájékoztatást adnod, akár az üzletedben. Mivel a weblap is hirdetésnek minősül, nem tévesztheted meg a vásárlókat olyan promóciókkal, amelyek a valóságban nem elérhetők.
A promóciós anyagaidban figyelned kell arra is, hogy a más termékekkel való összehasonlítást meglehetősen korlátozottan engedélyezik a magyar törvények.
A nem valós tartalmú hirdetések miatt a Gazdasági Versenyhivatal könnyen bírságolhat, különösen akkor, ha valamelyik versenytársad felhívja a szabálytalanságra a hatóság figyelmét.
8. Szerzői jogok
A honlapodon feltüntetett képek és szövegek közzétételére engedélyt kell kérned, ha nem a céged hozta létre őket. Még akkor is így van ez, ha le vagy szerződve egy termékkör forgalmazására. Bár a szerződésben alighanem erről is rendelkeztetek, érdemes utánanézned, hogy tényleg így van-e. Ha nincs, meg kell kötnöd a megfelelő megállapodásokat.
9. Adatvédelmi felvilágosítás, cookie-k
A legtöbb weboldal használ cookie-kat, azaz olyan, a weboldalba beépülő adatgyűjtő programokat, amelyekkel a weblap működése hatékonyabbá tehető. A felhasználónak klikkelnie kell, hogy elfogadja a cookie-k használatát – ezt a fejlesztők beépítik a honlapokba. Az adatvédelmi tájékoztatást azonban ettől függetlenül közzé kell tenned, ha bármilyen regisztrációhoz kötött szolgáltatás van az oldaladon.
Mondd el véleményedet a cikkről
Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!
Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 1
Legyél te az első, aki értékeli a cikket!