Mit szabad a Facebookon, és mit nem?

A Facebookon kommunikálni elengedhetetlen, de egyáltalán nem úgy kell, mint egy szimpla hirdetésben. Ez a terep látszólag szabadabb. Valóban sokkal több a lehetőség, de a buktató és a korlát is.

Kétmilliárd ember. Ekkora tömegnek köszönte meg nemrégiben Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója, hogy rendszeresen használja a közösségi hálót.

Egy kisvállalkozónak a Facebook igazi lehetőség. Megsokszorozza a potenciális ügyfelek számát. Sokkal több ember számára válik láthatóvá a terméked vagy a szolgáltatásod, mint korábban bármikor. Erről itt olvashatsz többet.

Ennek azonban ára van. Nem csak az, hogy a Facebookon fizetned kell a megjelenésért, hanem az is, hogy rengeteg szabályt be kell tartanod.

Eltérő szabályok

Onnantól kezdve, hogy a Facebookon kommunikálsz, meg kell felelned a hálózat által szabott feltételeknek. Emellett be kell tartanod a saját országod törvényeit, vagy azét az országéit, amelyben az adott üzlettel éppen jelen vagy.

Abban a pillanatban, ahogy létrehoztad a személyes és a céges Facebook-fiókodat, elfogadtad a Facebook Általános Szerződési Feltételeit (ÁSZF). A nagy Facebook-alkotmányt a legtöbben el sem olvassák – te végigolvastad legalább egyszer? Persze hogy nem: hosszú, bonyolult és nem is érdekes.

Tipp: ezen próbál változtatni dr. Ormós Zoltán neves internetes jogász és csapata: a Usersdigest.net oldalukon kivonatot közölnek különböző online szerződési feltételekből érthető, hétköznapi nyelven.

Nem teljes a szabadság a közösségi médiában

Íratlan szabály, hogy a közösségi oldalakon jó tartalommal kell megjelenni. Hogy hogyan használd a Facebookot üzletszerzésre, arról itt írtunk.

Minden egyes céges posztodnak olyannak kell lennie, hogy ne sértse a Facebook irányelveit.

Ez idáig még nem nehéz, mert a Facebook sokkal kevéssé érzékeny, mint a vásárlók. De:

  • nem sérthet egy posztod senkit az emberi méltóságában,
  • nem vezetheted félre a követőidet,
  • nem húzhatsz le egy versenytársat,
  • a posztjaid nem lehetnek szexuális tartalmúak, rasszisták, kirekesztők,
  • nem sérthetik mások szerzői jogait.

A promóciókra több párhuzamos szabály vonatkozik

A Facebook-promóciókra több Facebook-szabályzat is vonatkozik párhuzamosan – hívja fel a figyelmet dr. Horváth Katalin szakértő. A Facebook céges oldalakra vonatkozó szabályzata, a promóciók szabályzata és a közösségi média szabályzata egyszerre érvényesül egy közösségi médiás kampányban.

Mi is a promóció?

Az sem mindegy, mi minősül Facebook-promóciónak. Ennek a forgalom növelése, közvetlen kereskedelem lehet a célja.

A promóció lehet

  • nyereményjáték
  • kvíz
  • törzsvásárlói kedvezmény
  • kuponakció
  • hűségprogram

Mindezt akár egyszerre is megszervezheted a Facebookon.

Adózni kell a nyereményjáték után

Ha a Facebookon szervezel nyereményjátékot, be kell tartanod a magyar törvényeket is, így

a legtöbb esetben a nyeremény után neked kell befizetned az adót.

A helyi jogi előírásoknak való megfelelés kötelezettségét a Facebook maga is előírja az általános szabályzataiban.

Hogy mikor adóköteles egy nyeremény, és mikor nem, az egy teljes cikk témája lehet. Hamarosan arra is adunk tippet, hogyan lehet adómentes egy nyereményjáték.

Ha viszont adót kell fizetned, akkor egy fontos szabály érvényesül: pénznyeremény után 22 százalékos egészségügyi hozzájárulást (eho) és személyi jövedelemadót kell fizetnie a játék szervezőjének. Tárgynyeremény után csak a 15 százalékos személyi jövedelemadót kell befizetni.  

Bonyolítja a képet, ha egy harmadik országban is elérhető a promóciód. Persze elméletileg mindenütt elérhető, de a Facebook azt is nézi, hová irányul az adott marketingtevékenység. Ha például Komáromból jársz át Szlovákiába kertészkedni, és a felvidéki ügyfeleidnek szervezel speciális promóciót, akkor a szlovák törvényeknek is meg kell felelned – mondja az ügyvédnő.

Mit szabad és mit tilos?

Alapesetben csak a saját termékeidet és szolgáltatásaidat népszerűsítheted a Facebookon, harmadik félét, azaz másokét nem. Kevés kivételtől eltekintve szinte bármilyen saját terméknek lehet hírverést csinálni. A kivételekről is részletesen szól a Facebook-szabályzat. A vezérlőelv a kiskorúak védelme, az egészségre káros élvezeti cikkek népszerűsítésének a tilalma.

A promóciós posztokban nem lehet kínálni:

  • kiskorúaknak fegyvereket,
  • dohánytermékeket, alkoholt,
  • bármilyen szexuális szolgáltatást és tartalmat.

Korlátozzák

  • a gyógyszerek reklámozását,
  • az online szerencsejátékot.

A magyar jogban is ismert fogyasztóvédelmi előírásokat szintén beépítették a szabályokba, vagyis a promóció és annak tartalma nem lehet félrevezető vagy megtévesztő.

Tiltott a lájkvadászat

Emlékszel még a lájkold és vegyél részt a nyereményjátékokban típusú posztokra? A Facebook ezt igyekszik visszaszorítani, ma már szinte az összes ilyen jellegű akció tilos a kozösségi hálón. A Facebook szabályai és felhasználási feltételei szerint nem kötheted lájkokhoz a nyereményjátékban való részvételt. Az ismerősök bejelöléséhez sem szabad kötni egy-egy nyereményjátékban való részvételt. A potenciális ügyfelek gyűjtése természetesen nem tilos. Ezért azonban fizetsz a Facebooknak.  

Már elég sokat tudsz arról, milyen szabályozás vonatkozik a céges Facebook-oldaladra. Elképzelhető azonban, hogy neked is kell saját szabályzatot alkotnod. Olvasd el a következő cikket, és megtudod, mikor van erre szükséged, és mit kell tartalmaznia.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 1

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.