Ha megvan az imázs, és készen van a logó, érdemes feltenni a vállalkozás kocsijára is. De legyen-e egyáltalán a cégnek kocsija? Mikor éri meg a vállalati autó, és mikor jobb, ha csak a magántulajdonban lévő kocsit használjuk céges célokra? Ezt vesszük most sorra.
A vállalkozás sokszor egyenlő a rohangálással. Árut hozni-vinni, vagy az egyik ügyféltől a másik megrendelőig menni – megannyi lehetőség a cég megjelenítésére is. Ha a kocsink sokat mozog, sokan látják majd a cég logóját – ha ügyesek vagyunk, akkor a márkánk más üzeneteit is.
Mi is az a személyautó?
A probléma a cégautóval nem is ott kezdődik, amikor reklámfelületként használnánk, hanem amikor adózunk utána. Pontosabban: amikor az autóval kapcsolatos költségeket számolnánk el. Azt ugyanis, hogy mennyit és hogyan kell fizetni a kocsi után, öt törvényben írják le – és ezek sokszor nem teljesen ugyanazon az alapon minősítenek. Közös pont egy van: mindenütt fontos, hogy egy kocsi személy- vagy teherautónak minősül-e. Előbbinél például cégautóadót kell fizetni, míg az utóbbinál ez szóba sem kerül. De még inkább zsebbe vágó kérdés lehet az, hogy teherautó esetén a benzin áfája leírható, míg személygépkocsiknál erre nincs lehetőség.
Nézzük meg részletesen, mi minősül személyautónak az egyes jogszabályok szerint!
Áfa
A vámtarifa-besorolást veszi alapul, az a fontos, hogy a kocsit személyek vagy áruk szállítására tervezték-e, vagyis a személyautó jellemzői:
- 5 tonnánál kisebb bruttó tömegű;
- 9 főnél kevesebb személyt szállít;
- hátul van állandó ülések rögzítésére szolgáló rész (vagyis a kiszerelt üléssel nem vágható át a rendszer);
- nincs elválasztva az első és a hátsó rész fallal vagy ráccsal;
- van hátul ablak;
- igényes a kivitel és a belső felszereltség.
Cégautóadó, szja
A cégautóadózás a személyi jövedelemadó besorolását veszi alapul, itt az a fontos, hogy a kocsi megfelel-e a tételes leírásnak. E szerint a személyautó:
- 2,5 tonnánál kisebb;
- 2 – 8 fő szállítására alkalmas;
- hátsó részén el lehet vagy korábban el lehetett helyezni üléseket.
Illeték, súlyadó
Az illetéket és a súlyadót a forgalmiba bejegyzett minősítés szerint határozzák meg, vagyis az számít, hogy személyautóként vagy teherautóként szerepel-e a kocsi a forgalmiban.
Mennyibe is kerül?
Ezek alapján akár elő is fordulhatna, hogy az illetéket és a súlyadót személygépkocsira fizetjük, ám a cégautóadónál és az áfánál már teherautónak sikerül minősíteni a kocsit – ezzel járunk elméletileg a legjobban. Valójában azonban inkább az a helyzet, hogy a forgalmiban teherautónak minősített kisáruszállítót az adóhatóság átsorolhatja személygépkocsinak, ami súlyos összegeket jelenthet, akár bírság formájában is. A minősítés ugyanis minden egyes jogszabály esetében jelentősebb költségekkel járhat.
Áfa személyautók esetén
- Nem lehet elszámolni a beszerzés áfáját (az sima költség, és nem vonható le áfaként).
- Nem lehet elszámolni az üzemeltetési költség (a benzin és az alkatrészek) áfáját. (Kivétel, ha valaki útnyilvántartással bizonyítja, hogy céges célokat szolgált az út. Ám érdemes figyelni: az adóhivatal kérheti a céges jelleg igazolását is. Az a konferencia, ahol a család is megjelenik a hotelban, nem feltétlenül lesz igazolható költség.)
- A karbantartási szolgáltatások (a szerviz) áfájának fele számolható csak el.
- Kivételt jelent a taxiként használt vagy a (legalább 90 százalékban) bérbe adott kocsi, ezeknél elszámolható az áfa.
Cégautóadó és szja
Azon személyautók után, amelyeket cég tulajdonol, vagy amelyek után költséget számoltak el, meg kell fizetni a cégautóadót. Vagyis: ha a benzinköltséget el szeretnénk a cégben számolni, akkor vagy teherautót (buszt) veszünk, vagy pedig az áfalevonási korlátozás mellett a cégautóadó megfizetésével is számolni kell. Két kivétel van:
- a munkába járás költségtérítése (itt kilométerenként maximum 15 forintot lehet fizetni);
- a kiküldetési rendelvény alapján kifizetett költségtérítés (itt az üzleti cél fontos).
Minden más esetben meg kell fizetni az adót, amelyet a környezetvédelmi osztály és a motor teljesítménye határoz meg. Egy nagyobb teljesítményű régebbi kocsi a cégben akár havi 44 ezer forintos kiadást is hozhat, míg a legkisebb fizetendő összeg is 7700 forint havonta.
Teljesítmény (kw) | 0-4 környezetvédelmi osztály | 6-10 környezetvédelmi osztály | 5, 14, 15 környezetvédelmi osztály |
0-50 | 16 500 Ft | 8800 Ft | 7700 Ft |
51-90 | 22 000 Ft | 11 000 Ft | 8800 Ft |
91-120 | 33 000 Ft | 22 000 Ft | 11 000 Ft |
120 felett | 44 0000 Ft | 33 000 Ft | 22 000 Ft |
Számoljuk ki, hogy megéri-e!
Miután a munkába járást a cég ki tudja fizetni a cégautó megfizetése nélkül (például a cafeteriakeretén belül), érdemes meggondolni, hogy kell-e a vállalkozásban megjelennie egy személygépkocsinak. Ahhoz, hogy a cégautóadó „megtérüljön”, havonta 86 ezer forintos költséget kell elszámolni a kocsival kapcsolatban – ennél kisebb költség esetén olcsóbb a nyereségadót megfizetni, mint a cégautó adóját.
Hogyan lehet mégis nyerni a személyautóval?
Nyílt végű pénzügyi lízing vagy tartós bérlet esetén a személygépkocsit nem megvásároljuk, hanem egy szolgáltatást veszünk igénybe – így az áfaügyi minősítés is megváltozik. A lízing egy pénzügyi finanszírozás, míg a tartós bérlet ezenfelül olyan extrákat is ad, mint a szerviz, a biztosítás vagy éppen a cégautóadó kifizetése. Mindkét szolgáltatásnak megvan az ára, ám kétségtelen előnyük, hogy segítségükkel a járművek beszerzésének áfatartalma is elszámolható.
Mondd el véleményedet a cikkről
Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!
Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 1
Legyél te az első, aki értékeli a cikket!