A kinnlevőség a cash flow ellensége

Olvasási idő 4 perc

Minden vállalkozó szembesült már azzal, hogy várnia kell a pénzére. Egy-egy nagyobb tartozás még a legfelkészültebbeket is nehéz helyzetbe hozhatja.  Neked is hasznos lehet, ha megnézzük, miért tartoznak egymásnak a cégek, és megvizsgáljuk azt is, hogyan lehet ezt a problémát kezelni.

Átlagosan majdnem 50 napig tart, amíg egy magyar vállalkozó hozzájut a pénzéhez  a vállalatok megbízhatóságát vizsgáló társaság, a Bisnode jelentése szerint. És ez az átlag, vagyis van, hogy több mint száz napot – három-négy hónapot – kell várni, amíg a már kibocsátott számla ellenértéke megérkezik a bankszámlára.

Lehet bármilyen jó üzleti terved (erről bővebben itt olvashatsz), elkészítheted a legjobb pénzügyi tervet (így) egy tartozás bármikor felboríthatja ezeket.

Egyre többet vársz a pénzre

A számlákon feltüntetett fizetési határidő 2016-ban másfél nappal növekedett Magyarországon, 27,3 nap – átlagosan ilyen határidővel számláznak a vállalkozások. A felmérések szerint ezenfelül átlagosan 19,5 nap fizetési késedelemmel kell számolniuk a cégeknek, ami több mint négynapos növekedés 2015-höz képest.

A legnagyobb, több mint 40 napos határidővel a vegyipari, a számítástechnikai, az elektronikai, az optikai termékeket gyártó és a gépipari vállalkozások szembesültek. Rövidebb átfutással számolhattak a művészeti és szabadidős tevékenységgel foglalkozó cégeknél, a bútorgyártó, az oktató és az egészségügyi vállalkozásoknál.

Minden harmadik számla ellenértéke késedelmesen érkezik meg a vállalkozásokhoz.

A fizetési csúszások a papíripari vállalkozásoknál kiemelten gyakoriak: a szektorban a számlák alig több mint felét fizetik csak ki időben, és a hatvan napon túli késések aránya is itt a legmagasabb.

Miért tartoznak egymásnak a cégek?

A tartozások és a hosszú fizetési határidők okát a szakértők korábban a válság hatásaként írták le, ám a fizetési hajlandóság érdemben nem javult a gyorsabb gazdasági növekedés idején sem. Erre példa, hogy a fizetési késedelmek a fejlett régiókban is jellemzőek. Sőt, ha csak Magyarországot nézzük, a legfejlettebbnek számító Budapest a második legrosszabb a fizetési fegyelemben.

A szakértők szerint a tartozások egyik lehetséges magyarázatát az uniós elszámolásokban is lehet keresni. Az uniós támogatással megvalósuló projektekben az utófinanszírozás és a szigorú elszámolások hosszabbítják a számlák kifizetését.

Így alakul ki a tartozások láncolata!

Egy tipikus projektben egy fővállalkozó nyeri el a munkát, és szerződik le egy-egy nagyobb projektre – mondjuk egy épület megépítésére. A cég aztán alvállalkozókat bíz meg, más felel a szerkezetért, a szigetelésért, a belső burkolatokért vagy éppen az alapozásért. Az alvállalkozók pedig további cégekkel állnak kapcsolatban – ha másért nem, hogy az anyagokat beszerezzék, de van, hogy ők is kiszervezik a kisebb munkákat. Így a fővállalkozó sok tucat cég és rengeteg ember munkáját fogja össze. Ha pedig valamilyen okból nem tud vagy nem akar fizetni az alvállalkozóinak, az tartozások láncolatát indítja el.

Készülj fel a pénzhiányra!

Ha várni kell a pénzre, ha nem fizetik ki a munkát, az önmagában is okozhat nehéz perceket, hiszen ki kell fizetni a számlákat, a dolgozókat, meg kell vásárolni az alapanyagot, be kell fizetni az adókat. A vállalkozói lét ezért sokszor egyensúlyozás a fizetnivalók között, ott tömködjük be a réseket, ahol éppen folyik a víz, aztán jön a következő és megint a következő.

A kinnlevőségek egy olyan kisvállalkozásnak, mint a tied, azért jelentenek óriási problémát, mert nincs annyi tartalék, hogy átvészeld azt a pár hónapot, amíg a partnerek végre fizetnek. Egy nagyobb tartozás akár a cég megszűnéséhez is vezethet.

Ahhoz, hogy ez ne így legyen, időben érdemes felkészülni erre az eshetőségre is. Ezért kell a pénzügyi tervben szerepelnie a cash flow kimutatásnak, de ezenkívül érdemes előre tájékozódni a partnerek fizetési szokásairól, hajlandóságáról, és ennek megfelelően készülni a saját szerződéseknél arra, hogy esetleg hosszabbak lehetnek a fizetési határidők.

Sok pénzügyi konstrukció megoldást jelent azokra az időkre, amikor éppen kevés pénz van a cég számláján – erről majd később írunk. Fontos azonban, hogy ezekre időben le kell szerződni, mert akkor már késő, amikor átmenetileg elfogyott a pénz.

Előfordul azonban, hogy a legnagyobb körültekintés mellett is megtörténik a baj. A következő cikkben azzal foglalkozunk, miként lehet kezelni a tartozások okozta problémákat.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.