Szórólapokkal indultak tizenhat éve, ma már a partnerek keresik őket a környezetbarát megoldásokért

Egy furgonnal kezdték a vállalkozást 2005-ben, az autóba épp kilenc hordó fért bele, hogy összegyűjtsék az éttermekben megmaradt élelmiszerhulladékot. Ma pedig már 40 embernek adnak munkát törökbálinti telephelyükön és naponta 60 tonna ételhulladékot, lejárt szavatosságú élelmiszert és használt sütőolajat készítenek elő újrahasznosításra. A Biotrans Kft. egy fiatal pár, dr. Rádó Zsófia és Zaják Péter közös „gyermeke”. Hogyan lehet egy jó ötletből sikeres vállalkozást építeni? Erre is kiváló példa az ő történetük.

Amikor 2005-ben belevágtak a saját vállalkozás megalapításába, eredetileg az élelmiszerhulladék begyűjtésére koncentráltak. Úgy látták, az uniós csatlakozás után a jogszabályi előírások miatt sok cégnek szüksége lehet a profi segítségre. Péter környezetirányítási szakértőként, Zsófi környezetvédelmi szakjogászként hozta tudását és tapasztalatát a közös cégbe, és kezdetben igazán klasszikus módon keresték a partnereket: „Szórólapokat vittünk az éttermekbe, hogy vállaljuk az ételmaradék elszállítását, és fogalmunk sem volt, mi fog történni. Egy XV. kerületi étterem lett az első partnerünk, majd dinamikusan egyre nőtt az ügyfeleink száma” – emlékszik vissza Zsófi az indulásra.

Az első fontos mérföldkövek: partnerségek nagy cégekkel

Az első fordulópontot a 2006-os év jelentette: ekkor kötöttek szerződést a Sodexo Magyarország Kft.-vel, amely szerint az összes Sodexo által üzemeltetett magyarországi konyhán képződött ételhulladékot ők szállítják el. De ekkor lettek partnerei két budapesti önkormányzatnak is. „A korábbi partnereink csak egy-egy telephellyel rendelkeztek, így egy nagyobb, országos lefedettségű hálózatnak, vagy egy több intézménnyel rendelkező önkormányzatnak dolgozni mindenképpen előrelépést, új kihívást jelentett számunkra” – mondja Péter.

A Biotrans fontos mérföldkövei közé tartozik az is, hogy a Spar Magyarország és a Metro szerves hulladékának begyűjtését is rájuk bízták. 2013-ban pedig megvásárolták az addig bérelt telephelyüket, amit azóta folyamatosan a feladataikhoz igazítottan alakítottak át. Évről-évre 20-30%-os növekedést értek el, és előfordult az is, hogy megduplázták árbevételüket az előző évihez képest.

Inkább legyen mindig több a kapacitás, akkor van helye a további fejlődésnek

„Mindig előre gondolkodtunk, egy lépéssel előrébb voltunk a tervezésben: ez vezetett oda, hogy ilyen ütemben tudtuk fejleszteni a céget” – avat be a vállalkozás filozófiájába Zsófi. – „Ahogy egyre ismertebbé vált a cégünk, mint szerves hulladék begyűjtő, egyre több helyről és egyre nagyobb mennyiségekkel keresnek minket. A kapacitásainkat mindig úgy alakítottuk, hogy jóval több férjen bele, mint az aktuális munkáink. Legutóbb például vettünk egy csomagolt élelmiszerhulladék kicsomagolására alkalmas gépet, ami egyelőre 20-30%-os kihasználtsággal üzemel – de azzal, hogy bővítjük a kapacitást, lehetővé tesszük a további fejlődést.” 

Jelenleg a használt sütőolaj begyűjtésére helyezik leginkább a fókuszt, fontosnak tartják, hogy ne csak a céges partnerek számára kínáljanak megoldást, hanem a háztartásoknak is. Ezért is indították el 2020-ban „Cseppet sem” kampányukat: főleg kistelepüléseken helyeztek el használt sütőolaj begyűjtésére alkalmas tárolókat, hogy minél többek számára elérhetővé tegyék ezt a környezetbarát megoldást. A sütőolajat ugyanis még mindig sokan kezelik háztartási hulladékként, vagy öntik ki a lefolyóba, esetleg a kertjükbe – pedig egyik megoldás sem megfelelő. Egyetlen csepp sütőolaj akár 1000 liternyi élővizet is tönkretehet, a lefolyóba öntve a sütőolaj dugulást okozhat, a talajt pedig szennyezi. Mindenképpen indokolt, hogy külön gyűjtsük, már csak azért is, mert így újrahasznosíthatóvá válik: biodízel üzemanyag vagy biogáz készíthető belőle. Szerencsére egyre inkább érzékelhető, hogy mind többen magukévá teszik a környezettudatos gondolkodásmódot. A Biotrans-nál ezt leginkább abból tudják leszűrni, hogy amikor 10 évvel ezelőtt próbálkoztak a lakossági sütőolaj begyűjtésével, akkor érdeklődés hiányában hamar elhalt a kezdeményezés – most viszont hatalmas népszerűségnek örvend a kampányuk.

„Bár a hulladéktörvény változása felforgatja az egész piacot, mi az addig előttünk álló két évet szeretnénk arra kihasználni, hogy megmutassuk: a lakossági használt sütőolaj begyűjtést meg lehet oldani gazdaságosan úgy, hogy a haszonanyagért cserébe támogatást juttatunk a helyi közösségekhez” – foglalja össze Péter programjuk lényegét.

Digitális megoldás segíti a sütőolaj begyűjtését is

Azt gondolnánk, a hulladék begyűjtése igazi manuális tevékenység: az emberek kidobják a kukába azt, ami már nem kell nekik, amit aztán a hulladék begyűjtője elszállít. De nem mindegy, hogy mikor van szükség a szállításra, és az sem mindegy, mekkora mennyiség gyűlt össze a kukákban, hiszen a közösségek támogatása a hozzájuk köthető tárolókban begyűjtött sütőolaj mennyiségétől függ. A digitalizáció itt is segít: „A sütőolaj begyűjtésre használható tárolóinkban van egy szenzor, ami a tartály telítettségét ellenőrzi beállított gyakorisággal. Ezeket az adatokat egy adattovábbításra alkalmas SIM kártya segítségével naponta megkapjuk, egy térképes online felületen követni tudjuk őket. Ezek az információk nagyban hozzásegítik a céget a gyűjtőjárataink gazdaságos megszervezéséhez” – mondja Péter.

Míg a vállalkozás indulásakor még szórólapokra támaszkodtak, most a sütőolaj begyűjtése kapcsán azt érzékelik, hogy óriási igény mutatkozik az önkormányzatok részéről, ezért elegendő volt egy-két olyan településsel felvenni a kapcsolatot, akik önként jelentkeztek, máris híre ment a környéken, hogy volna egy innovatív megoldás a sütőolaj begyűjtésére, amivel még a helyiek is jól járhatnak. „Az értékesítés ezért most rendhagyó módon alakul nálunk, inkább az a jellemző, hogy minket keresnek meg, hogy szeretnék, ha ez a szolgáltatás náluk is elérhető lenne. A többi szegmensünkről is elmondható, hogy a partnereink továbbajánlanak minket, mert elégedettek azzal, amit kapnak tőlünk. Ez egyébként üzletpolitikává is vált nálunk: meggyőződésünk, hogy az értékesítés leghatékonyabb módszere, ha mindig kiváló munkára törekszünk” – összegzi Zsófi.

Zsófi és Péter tanácsai kezdő vállalkozóknak:
  1. A főnöki székről le kell szerelni a háttámlát: nem jó motiváció a vállalkozáshoz az, hogy “kevesebbet akarok dolgozni”. Mi szeretjük azt, amit csinálunk, ennyi év után is van bennünk motiváció, hogy több és jobb szolgáltatást akarjunk nyújtani. Minden területen óriási a verseny, nincs lehetőség sosem hátradőlni, folyamatosan fejlődni kell.
  2. A vállalkozás olyan, mint a gyereknevelés: minél nagyobb a gyerek annál nagyobbak a nehézségek, annál profibb belső folyamatok kellenek, egy szint felett elengedhetetlen a külső szakértők bevonása is.
  3. Nehéz kiengedni a kezünkből a tervezést – főleg akkor, ha kezdetektől mindent magadnak intézel – de tudni kell félreállni és szakemberekre hallgatni. 

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.