Sok embernek segítettünk már elérni egyéni csúcsokat

Kkv 011 Cikk Kepek Enduraid 2

Rendszeresen sportolsz? Vagy csak mostanában lendültél bele? Hogyan készülsz fel az edzésekre? Utóbbi részletkérdésnek tűnik, holott hosszú távon nemcsak az eredményeinken látszódhat meg a tudatosság, hanem a sporton kívüli életünkben is óriási minőségi javulást érhetünk el, ha a sportolás közben megfelelő tápanyagokkal látjuk el a szervezetünket. Kiss Melindával és Kindl Gáborral, az Enduraid frissítéstervező alkalmazás Telekom Tettrekész-díjas alapítóival az app egyediségén túl beszélgettünk arról is, hogy mit kell csinálni startuposként akkor, ha nem a megfelelő szakértőknél kötünk ki.

Mindketten sikeres aktív sportolói múlttal rendelkeznek, Gábor többszörös magyar bajnok triatlonista, jelenleg IronMan versenyek rendszeres résztvevője, nem mellesleg a közgazdász diploma megszerzése előtt tanult táplálkozástant is. Melinda futásban a legerősebb, évekig edzősködött is, sportösztöndíjasként az Egyesült Államokat is megjárta; ő felel a kommunikációért. Vállalkozásukat megmérettették az RTL Klub üzleti showműsorában, a Cápák közöttben is, ahonnan sok tapasztalattal, konkrét üzleti kapcsolatokkal és 20 millió forinttal tértek haza. Az Enduraid alapítói az életben is egy párt alkotnak. A csapat tagjai még a voltaképpeni ötletgazda Zahorecz Zsolt is, akinek a partnerek felkutatása az erőssége, míg Magashegyi Balázshoz, Zsolt jó barátjához a kreatív feladatok tartoznak. 

Kkv 011 Cikk Kepek Enduraid 1 1

A frissítés, a sportolás miatt keletkezett erőforrás-veszteség pótlása. Sporttal komolyabban nem foglalkozók körében, ez annyit tesz, hogy iszol-e elég vizet. De hogyan kéne jól csinálnunk igazából a frissítést?

Kindl Gábor: Valóban, ez nem könnyű. Amikor sportolunk, több komoly kihívással szembesülünk, amikor frissíteni szeretnénk. Az egyik, hogy ki kell számolnunk az említett erőforrás-veszteséget, majd meghatározni, hogy mi az, amit a sportolás folyamatában (közben és utána is) pótolnunk kell. Kevesen vannak, akik tudják az arányokat, és ki tudják számolni, hogy miből, mikor, mennyit kell fogyasztaniuk a maximális teljesítményért. Az Enduraid applikáció ezt a munkát végzi el helyettünk, úgy, hogy figyelembe veszi az antropológiai alkatunkat, az edzettségi szintünket, a célkitűzést (pl. hogy milyen versenyre készülök), a távot, az adott versenyen / pályán a frissítési helyek számát és az egyik legfontosabb tényezőt, az időjárást is. Nekünk az a célunk, hogy az ún. zöld zónában tartsuk a sportolót. A frissítési terv egyébként mindössze három dologból áll: szénhidrátból, sóból (elsősorban nátriumból) és vízből, de az arányok mindig egyénre szabottak. Kevesen tudják, hogy a só pótlása a lelke a frissítésnek. 

Kiss Melinda: Lehet, hogy úgy jutsz el egy edzésre, hogy előtte iszol, meg tudod, hogy utána is fogsz, de az nem jut eszedbe, hogy az edzés alatt is kellene frissítened. Vagy esetleg nem számolsz azzal, hogy aznap nagyon meleg lesz. Persze egy versenyen vannak meghatározott helyeken frissítő állomások; a maratonon például általában 5 kilométerenként van egy, de azzal, hogy ott mi kapsz fel, mi van abban a frissítőben, az emberek jellemzően nem foglalkoznak. Pedig az, hogy mit veszünk vagy mit nem veszünk magunkhoz, vagy éppen hogyan kombináljuk a frissítőtermékeket, nagyban befolyásolja a teljesítményünket. Az Enduraid ezért hatalmas terhet vesz le a sportolók válláról, mert 3-4 perc alatt kész van a frissítés tervük. Hozzáteszem, hogy az első használat alkalmával kell ennyi idő, mert később 30 másodperc is elég a tervezésre.

Tavasszal egy működő applikációt vittetek a Cápák elé, amelynek ezres nagyságú felhasználó bázisa is volt már. Mit tettek hozzá az apphoz a Cápák?

KG: Szakmailag sosem volt probléma az alkalmazással. Sőt, nemhogy pozitívak voltak a visszajelzések, hanem egyenesen meghatóak. Viszont az Enduraid első kiadása kvázi designer nélkül készült el. Igaz, hogy mi elterveztük, hogy ide klikkelj, majd oda, és ez működött is, csak nem biztos, hogy tudták az emberek, hogy ha ezt a gombot megnyomja, akkor hova is jut. Az egyik Cápa, az angyalbefektető Balogh Péter kapcsolatán keresztül (a másik mentorunk Fehér Gyula) sikerült megújítani a designt: az app idén nyáron teljesen új köntösbe öltözött, gyönyörű lett. Emellett barátságosabb, könnyebben kezelhetőbb is, azaz a felhasználói élmény sokkal jobb. Ezen a vonalon megy tovább a fejlesztés; már csak apró dolgokat kell módosítanunk.

Korábban mi volt a legnehezebb a fejlesztésben? 

KG: Az élettan bonyolultabb mintsem, hogy egy pár órás megbeszélésen fixálni lehessen az app tartalmát. Másfél hónapot dolgoztunk együtt egy matematikussal, az algoritmus, ami kiszámolja, hogy az adott testalkatra, súlyra, időjárási körülmény stb. esetében milyen személyre szabott frissítési tervet ajánljon az app, rendkívül bonyolult. Sok időbe telt, amíg megtaláltuk azt a képletet, ami például a hőmérsékletet és a párát együtt kezelte. Jó tudni, hogy minél magasabb a páratartalom, annál nehezebben tudom leadni az izzadsággal a hőt. Ezeket az összefüggéseket mind belevettük az alkalmazásba.

KM: De az alaposság a termékfelületre is érvényes: az alkalmazásban jelenleg mintegy 700 termék szerepel, és mindig mielőtt felviszünk az Enduraidbe egy terméket, megnézzük az összetevőit az adott termék hivatalos oldalán. Az pedig már csak egy gombnyomás, hogy az algoritmus összekombinálja a felhasználónak, hogy neki az adott edzéshez, versenyhez milyen tápanyagbevitelre van szüksége, és az milyen termékekben van benne. A jelen kihívása, hogy elterjesszük az app hírét. Mert bár Magyarországról indulunk, de a világpiacot szeretnénk meghódítani. Mi azt látjuk a piacon, hogy nehéz elérni az embereket, meg ehhez igazából nem is értünk.

KG: Az emberek figyelméért óriási a harc a cybertérben. A mi üzenetünket ráadásul nem lehet gyorsan átadni, mert az app alapfogalmairól, a frissítés fontosságáról sokan tőlünk hallanak először. Egyébként pont ezért írunk blogot is. Jellemző történet, hogy amikor előadást tartok a témában egy futóknak szóló rendezvényen, akkor már az előadás alatt a résztvevők 80 százaléka letölti az alkalmazást. Hiszen azzal már sokan szembesültek korábban, hogy hiába vették a legdrágább sportitalokat, ha nem a megfelelőt választották, akkor az semmit sem adott hozzá a teljesítményükhöz. Pedig a termékek nagy része jó, csak rosszul használják.

Az üzleti modell ennek fényében hogyan alakult?

KG: Nyitottak vagyunk mindenfelé, de először tényleg az a cél, hogy minél többen használják az appot. A Cápák megerősítették, hogy jó a már használt koncepció, a fizetős modell: adunk egy 30 napos ingyenes elérhetőséget, majd idősávosan változik az ár. Egy évre például mindössze 20 euró, amit ha egy hónapra visszaosztjuk, akkor nagyon kedvező összeg jön ki. De van sima havi, háromhavi és féléves előfizetés is. Azt már látjuk, hogy folyamatosan csökken a csak egy hónapra előfizetők száma, ők átálltak hosszabb előfizetési periódusra.  

Milyen stratégia mentén próbáljátok az appot népszerűsíteni?

KG: Lassan megy a növekedés, mindent mérünk, türelmesnek kell lenni. Azt szoktuk mondani, hogy legurítottuk a hógolyót, amely most lassan gurul, majd gyorsabban fog, és a végén egy lavina lesz belőle. Mi biztosan nem szeretnénk az a startup lenni, amelyik mindig csak az ígéretet adja el. Mi úgy szeretnénk tovább menni egy másik befektetőhöz, hogy tudunk mutatni újabb számokat. Szerencsére a marketingügynökséggel nagyon egészséges kapcsolat alakult ki: tavaly ősszel úgy kezdtük az ismerkedést, ahogy kell. Leültünk, és egy alapos prezentációt tartottunk. Sok időt szántunk a bemutatkozásra. Bár elkövettük azt a hibát, hogy végül mégsem velük indítottuk el tavasszal a munkát, amikor időszerű lett a marketing.

Mi történt?

KM: Épp akkor fejeztük be az új designt, és mindenki mondta, hogy most nagyon gyorsan el kell kezdenünk a marketinget. Amelyik körbe a Cápák révén bekerültünk, akadt egy marketinges, aki hozta magával az ügynökséget, akit ő gondolt jónak. Ez egy elkapkodott döntés volt a részünkről: ez a kapcsolat nem működött jól, így a marketingestől és az általa hozott ügynökségtől is megváltunk nyár végén. Ekkor jutott eszünkbe a tavaly őszi megbeszélés, visszamentünk ahhoz a marketingügynökséghez, és most náluk jó kezekben vagyunk. Amikor láttuk, hogy a közbülső ügynökséggel nem megy, akkor nagyon gyorsan léptünk. Ez volt az első szervezeti válságunk (mindketten nevetnek).

Egyébként csak futáshoz tudom használni az Enduraidet?

KM: A futáson kívül úszás, kerékpár, triatlon, spinning edzéskor is nagy segítség az app. Ezeket a sportágakat a felhasználó kombinálhatja is, saját sorrendet állíthat össze. Van egy versenyadatbázisunk is. A nagyobb európai és világszintű maratonokat alapból beregisztráljuk az appba a versenykiírásban szereplő frissítőállomás számokkal együtt. De az IronMan szériaversenyekről is feltöltöttük az információkat. Sőt, az appba saját eseményt is fel lehet vinni.

KG: A jövőben más sportágakat is tervezünk felvinni az appba, például szerintünk a labdajátékokat (foci, kosárlabda) űzőknek is fontos lenne frissítési terveket használni. De már teniszező is jelezte, hogy szívesen „dolgozna” együtt az appal. Fontos elmondani, hogy az app az amatőrtől kezdve a profi sportolóig mindenkinek szól.

Kkv 011 Cikk Kepek Enduraid 4 1

Nektek összességében mit jelent a frissítés?

KG: Meggyőződésem, hogy a család-munka-sport háromszögben is fontos szerepe van a frissítésnek. Ha a reggeli futás után a munkahelyeden üveges szemmel nézed a számítógépet, vagy otthon zombiként viselkedsz, mert nem tudtál rendesen regenerálódni, akkor nemcsak az edzésed hatékonysága volt rossz, hanem a szociális pozíciódat is lerombolhatod. De a másik, képességek-lehetőségek-célkitűzések háromszöget is segít összehangolni, ami azt jelenti, hogy nem lépjük át a képességeinket, a lehetőségeinket, ezzel harmonizáljuk a célkitűzéseinket. A pragmatikus frissítésre mind az edzések, mind a versenyek során szükség van, hogy az az edzésmunka működjön, megfelelő legyen a hatása, és hogy megtaláljuk ebben a háromszögben a harmonikus egyensúlyt. Mi büszkék vagyunk arra, hogy sok embernek segítettünk már elérni a céljait, legyen az egyéni csúcs vagy mosolygós célba érkezés.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!