Rosszul ad, ki kéretlenül ad

Olvasási idő 4 perc
DM

Amikor nincsenek kiállítások, nem lehet konferenciákat, partner- és ügyféltalálkozókat rendezni, felértékelődik a direkt marketing szerepe. A DM-nek tengernyi szakirodalma van marketingszempontból – de az adatvédelem korában a jogi szempontokat sem szabad figyelmen kívül hagyni, ha nem akarjuk egy hatósági eljárás vagy egy per rosszabbik végén találni magunkat.

Adatbázis építés szabályosan

Van egy kiváló terméked/szolgáltatásod, amire biztosan buknának az ügyfelek – már ha tudnának róla. Fel kell hát hívni rá a figyelmüket, lehetőleg minél közvetlenebb módon. Van is egy haverod, aki nemrégiben részt vett egy konferencia szervezésében, és hozzáfér a meghívottak adataihoz. Elkéred hát tőle az e-mail listát, hogy elküldhesd a szuper ajánlatodat. Probléma megoldva, nem?

Hát nem, sőt, újabb problémákat kreáltál. Elmúltak már azok az idők, amikor az ilyen-olyan (legális vagy féllegális) forrásokból megszerzett cím- és telefonszám-listára számolatlanul lehetett küldözgetni az ajánlatokat. Bár a postai címe mellé ma már gyakorlatilag mindenkinek van legalább egy (de inkább több) e-mail címe és olyan mobilszáma, amelyen folyamatosan elérhető, ezeket megszerezni és felhasználni csak szigorú szabályok szerint lehet.

Címeket, telefonszámokat gyűjteni még viszonylag könnyű. A weboldalakon kínálhatunk olyan tartalmakat (szakmai anyagokat, videókat, hírleveleket), amelyeket csak előzetes regisztráció után tölthetnek le a felhasználók. A regisztráció során kérhetünk személyes adatokat (beleértve a nevet, e-mail címet, telefonszámot), de ezek önmagukban csak arra szolgálhatnak, hogy az illető elérhesse az adott szolgáltatást. Minden egyéb felhasználásuk, hangsúlyozottan beleértve a direkt marketing megkereséseket, már külön kifejezett hozzájárulásukhoz kötött – hívja fel a figyelmet Dr. Detrekői Zsuzsa ügyvéd.

Mit jelent ez a gyakorlatban? Egyrészt, a regisztrációs oldalon el kell helyezni egy check-boxot, amelynek kipipálásával az ügyfél – arra az adatkezelési célra vonatkozóan — tudomásul veszi és engedélyezi személyes adatainak kezelését, illetve elfogadja az adatkezelési szabályzatot.  Értelemszerűen a szabályzatra mutató linket el kell helyezni a hozzájárulást kérő szövegben. Ilyen szabályzatot érdemes hozzáértő szakemberrel, ügyvéddel íratni, de ideiglenesen járható út lehet az is, ha megkeressük egy megbízhatónak tartott cég szabályzatát, és azt töltjük fel saját adatainkkal.

Fontos dolog, hogy a GDPR előírásaival összhangban az adatkezelésnek jogszerűnek, átláthatónak, célhoz kötöttnek és időben korlátozottnak kell lennie, valamint biztosítani kell azok megfelelő védelmét. Lényeges előírás az úgynevezett opt-in, vagyis jogi nyelven a felhasználónak „egyértelmű megerősítő cselekedettel” kell hozzájárulását adni – jelen esetben a beleegyező nyilatkozat check-boxa nem lehet előre kipipálva, azt neki kell egy kattintással megtennie.

Másrészt, ha a címeket DM-célokra is fel akarjuk használni, akkor ahhoz külön nyilatkozatot kell kérnünk. Egy külön check-box kipipálásával az ügyfél hozzájárulhat, hogy részére további anyagokat, megkereséseket, hírleveleket küldjünk. A két dolgot viszont nem lehet egymástól függővé tenni. „A DM hozzájárulásnak önkéntesnek és visszavonhatónak kell lennie, nem lehet feltétele egy adott szolgáltatás igénybe vételének”, teszi hozzá Dr. Detrekői Zsuzsa. A begyűjtött adatok körét az adattakarékosság jegyében minél szűkebbre kell szabni – nehéz megmagyarázni, hogy miért van szükségünk mobilszámra, ha csak e-mailt akarunk küldeni. Mindemellett ha az adatkezelés egyszerre több célt is szolgál, akkor a hozzájárulást az összes adatkezelési célra külön ki kell kérni.

Online kampány indítása

Természetesen nem csak e-mailben lehet online kampányokat folytatni, hanem bármelyik social media csatornán is. Itt azonban már bonyolultabbá válik a dolog, ugyanis mindegyik csatornának megvannak a maguk általános szerződési feltételei, adatkezelési elvei és rendszere, amelyekhez alkalmazkodni kell. Ezek között eligazodni már meglehetősen bonyolult, így egy komplexebb online kampány lebonyolításához érdemes szakértők segítségét igénybe venni – tanácsolja Hennelné Dr. Komor Ildikó ügyvéd (Komor Hennel Attorneys).

A kampányok során az adatvédelmi szempontokon túlmenően más jogi szempontokra is érdemes tekintettel lenni. Ameddig nem lesz elfogadva az úgynevezett e-Privacy Rendelet, amely majd egyszer EU-szinten egységesen fogja rendezni az elektronikus hírközlési szolgáltatásokkal, elektronikus kommunikációval kapcsolatos szabályokat, addig minden EU tagállamban a hatályos nemzeti jogszabályok betartása kötelező e tekintetben. Ezek a nemzeti szintű szabályok azonban sok esetben jelenlegi formájukban ellentmondásban vannak a már két éve hatályban lévő GDPR rendelettel, úgyhogy itt is óvatosnak kell lennünk.

De ez még mindig csak egy aspektusa az online kampányok jogi hátterének. Mindenképpen meg kell győződni arról is egy kampány beindításánál, hogy az illusztráció céljából kiválasztott képek például felhasználhatók-e kereskedelmi célokra, és ha igen, milyen jogdíjakat kell utánuk fizetni. Vannak ma már persze olyan oldalak is, ahonnan a képek szabadon felhasználhatók, de ezt minden esetben tüzetesen vizsgálni kell a szerzői jogi jogsértések elkerülése érdekében.

Vigyázni kell továbbá azzal a bevett piaci gyakorlattal is, hogy a konkurensek védjegyeit elrejtjük a weboldalunk kódjában kulcsszóként vagy Google Ads hirdetésekben, azért hogy akkor is előkelő helyen szerepeljünk a találatok között, ha nem ránk, hanem a konkurensre kerestek rá. „Ez utóbbival kapcsolatban már született jogerős bírósági ítélet ügyfelünk javára, amely megállapította a védjegybitorlás tényét az egyéb jogkövetkezmények mellett, mondván, erősen sértette a konkurens védjegyének származásjelző- és reklámfunkcióját a védjegy ily módon történő engedély nélküli használata”, figyelmeztet Hennelné Dr. Komor Ildikó ügyvéd.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!