A külsőségek fontosak, de figyelj az adózásra is!

Istock 595329266 1080

Megtérülő beruházás a vállalkozás külső megjelenésére költeni: a terméket és a szolgáltatást a csomagolás adja el – a lehető legszélesebb értelemben. Számít, hogyan néz ki az üzlet vagy az eladó. Erről az adóhatóságot sem kell már meggyőzni, de azért figyelni kell arra, mi számolható még el, és mi nem.

Elhinnéd, hogy eredeti az új csúcskategóriás telefon, ha azt egy lepukkant városrész pincéjében rosszul öltözött alakok árulják? Bíznál abban, hogy a legolcsóbban veszed az ásványvizet a belvárosi márványpadlós üzletben, ahol külön hűtenek minden egyes palackot? A terméket, a szolgáltatást nem csak a reklámok adják el, hanem minden, amit az ügyfél ezzel kapcsolatban tapasztal: a weboldal dizájnjától az üzlet dekorációján át az eladó ruhájáig, viselkedéséig. 

Minden része a márkának

Ahogy a legjobb termék, szolgáltatás elvérezhet azon, ha nem találjuk meg azokat, akik megvennék, úgy teheti tönkre a reklámokat a rosszul megválasztott csomagolás, az üzlet vásárlókat riasztó kinézete vagy éppen a nem megfelelően kiválasztott céges autó.

Minden, amit a cégben használunk, része a márkának: az eladó ruhája, a cégvezető névjegye, az üzlet berendezése, a kép a falon, a termék csomagolása, a toll, amellyel a számlát írjuk – vagy éppen az, ha számítógépes a számlázás. Kevéssé hiteles az az informatikai tanácsadó, aki kézzel töltögeti ki az áfás számlát, de a magát az „olcsón is lehet tökéletest” szlogennel reklámozó duguláselhárító sem mutat jól, ha a legújabb luxuskocsiból kipattanva félmilliós laptopról küldi az elszámolást.

Stratégia alapján vásárolj

Megfelelő marketingstratégia alapján választ lehet adni azokra a kérdésekre is, hogyan nézzen ki az üzlet és az eladó, milyen legyen a logó, a névjegy, és fényes vagy matt legyen annak a papírja.

A vállalkozás megfelelő pozicionálása esetén világosan kiderül, hogy a belvárosi elegáns üzlet vagy egy átalakított raktárépület a megfelelő helyszín, és mindehhez milyen belső tér illik. De a jó marketingstratégiából és pozicionálásból levezethető az is, meg kell-e kérjük az alkalmazottakat, hogy elegánsan öltözzenek fel mindennap, vagy vegyék fel a cég egyenpólóját.

Figyelj arra is, mit fizethet ki a cég

A vásárlási lázban érdemes azt is figyelembe venni, hogy adózási szempontból milyen költségek hogyan érvényesíthetők. Az üzlet berendezése persze simán elszámolható beruházásként – erre esetenként még adókedvezményt is igénybe lehet venni. Ám ennél már alaposabb megfontolást igényel a céges kocsi vásárlása. Érdemes végiggondolni azt is, hogy a dolgozóknak milyen ruha viselését hogyan írjuk elő. Nem elég ugyanis, ha egy óriási logót ráteszünk a póló elejére vagy a kocsi közepére.

Nem minden munkaruha, amit munkában viselünk

Azért, hogy a visszaéléseket megakadályozza, az adóhatóság szigorúan szabályozta, mi minősül munkaruhának. Érdemes figyelni az előírásokra, ugyanis amíg a munkaruhát ingyen biztosíthatja a cég, addig a nem ilyennek minősülő ruházat odaadása után legalább 44 százalék adót kell fizetni Sőt: az is meglehet, hogy a teljes költséget bérkifizetésként kell leadózni, ami annyit jelent: a ruha árán felül további 86 százalékot kell befizetni. 

Munkaruha:

  • Egyenruha, formaruha, védőruházat
  • Minden olyan ruha, amely védi a hétköznapi ruhát, és nélküle nem lehetne dolgozni
  • Nem a dolgozó tulajdona (pl. nem viheti haza)

Nem munkaruha

  • Utcai viselésre alkalmas ruha, akkor is, ha rajta van a cég logója

A ruhajuttatás 44 százalékos adóval adózik

  • Ha a cég azonos feltételekkel biztosítja minden munkavállalónak egyfajta cafeteria keretében

A ruha szja-köteles juttatás (86 százalék plusz adós)

  • Ha nincs cafeteriaszabályzat – például, ha csak úgy vesz a tulajdonos vagy a vezető a céges számlára egy ruhát a boltban

A vállalati autó sem feltétlenül teljesen céges

Ennél sokkal bonyolultabb a céges kocsik adózása – már a személygépkocsi meghatározása is eltér az egyes adónemeknél. A cégautóadóban például a 2,5 tonnánál nagyobb tömeget szállítani képes jármű biztos nem személyautó, míg az áfaszabályok szerint bőven lehet az. Az pedig, hogy valami személyautó, vagy sem, alapvetően meghatározza, hogy mennyibe kerül a cégnek a tartása. Persze mindig van kivétel, ilyen, ha a cégautót a vállalkozás csak lízingeli vagy bérli – egy okos megoldással sokat lehet spórolni, míg a rossz választással több tízezer forintot kell kifizetni az államnak. 

Ha a következő cikkünket elolvasod, megtudhatod, mire érdemes figyelni a cégautó vásárlásakor, és azt is, hogy a vásárlás, a tartós bérlet vagy a lízing az, amelyikkel a legkevesebb adót kell megfizetned.Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!