Ötletből vállalkozás – 3 fiatal csapat mutatta be terveit a befektetőknek, tanulj a válaszokból!

Olvasási idő 7 perc

Eddig is sokan csatlakoztak, és a folytatásban is sokan csatlakoznának a Telekom MagentaKraft programjához, amely középiskolásokat, egyetemistákat támogat abban, hogy a jövőt segítő ötleteiket tovább tudják fejleszteni. A MagentaKraft programba elsőként befogadott projekteknek december 10-én záróeseményt, DONEday-t tartottak, amelyen a csapatok online találkozón pitchelhették, azaz mutathatták be terveiket egy befektetői zsűri előtt. A szakértők válaszai minden olyan vállalkozónak hasznosak lehetnek, akik támogatást terveznek szerezni befektetőktől.

A MagentaKraft célja

A MagentaKraft hiánypótló funkciót tölt be egy olyan korban, időszakban, amikor a korábbiaknál is fontosabb a digitalizáció szerepe mindennapi életünk segítésében. A Z generáció jövőt segítő ötletei határtalanok, ahhoz viszont, hogy kreativitásukból és agilitásukból megvalósult vállalkozások, startupok legyenek, szükség van arra is, hogy szakértők, edukátorok, mentorok segítsék a projektfejlesztések lépéseit. Nagy lehetőség ez mindenkinek, hiszen a fiatal generáció legmotiváltabb, legproaktívabb tagjaival lehet együtt dolgozni, és rajtuk keresztül a kortársaikhoz eljutni. Egy olyan értékteremtő ügy mögé lehet állni, amelyben a résztvevők ráadásul egy kiváló közösség tagjai lehetnek.

DONEday: most mutasd meg!

A zárónap, azaz a DONEday célja az volt, hogy a platformhoz tartozó tíz aktív projekt, és az azokat kidolgozó több mint harminc Krafter bemutatkozhasson, és fontos összegzést kaphasson. Közülük három csapat befektetők előtt, részletesen prezentálhatta projektjét, ezáltal potenciális esélyt kapva arra, hogy a lehető legmegfelelőbb helyekről támogassák őket a jövőben.

„A fiatalok történelmi lehetőséget kaptak. Nem a COVID miatt, hanem amiatt, mert kicsit átbillent a mérleg feléjük a digitalizáció kapcsán. Ők többet tudnak arról, hogy a digitális világ mire jó, mire lehet jó.” – mondta bemutatkozó beszédében Szabó Béla, a Magyar Telekom márka és kereskedelmi kommunikációs igazgatója.

Hogy a digitalizáció mi mindenre lehet jó, az a DONEday-en előadott három projektekből is kiderült. A szakértői válaszok nem csak a vállalkozói lépésekben segítenek, de abban is támogatást nyújtanak, hogy hogyan kell „pitchelni”, azaz megfelelően előadni a projekteket.

Most legyél online!

A Vedres Tamás által irányított Flybuilt csapat ötletének alapja, hogy szeretnének olyan vállalkozókon segíteni, akik a karanténidőszak miatt nehéz helyzetbe kerültek, és esetleg „újrakezdésre” szorulnak. Ennek az alapja egy honlap lehet. A már több mint hatvan ügyféllel rendelkező vállalkozást weboldal felújítással, készítéssel keresik meg elsősorban az érdeklődők. Sokaknak van szükségük logófelújításra, arculati változtatásra, webshoppá alakításra, a vállalkozás ezen szolgáltatások mellett oktatási anyagokat is biztosít a megrendelőknek azért, hogy segítsék őket eligazodni az online marketing világában.

„Attól skálázható valami, hogy nincs olyan szűk erőforrás, ami akadályozza a reprodukcióját a terméknek, vagy a szolgáltatásnak. Magyarul, nem kell plusz emberi erőforrás ahhoz, hogy egyszer, kétszer, százszor eladd ugyanazt.”magyarázza a „skálázás” lényegét Bohner Tamás, a Drukka Startup Studio alapítója, ügyvezetője, a befektetői zsűri hármasának egyik tagja Vedres Tamás bemutatója után.  

A kockázatitőke befektetőknek leginkább arra van szükségük, hogy egy startup belátható időn belül a többszörösére nőjön, ehhez viszont úgy kell működni, hogy az állandó expanzió ne igényeljen egyre nagyobb emberi erőforrást. Bálint Viktor, a BnL Start Partners ügyvezető partnere, a befektetői zsűri másik tagja is úgy látta, hogy emiatt más pénzügyi forrást kell találnia a projektnek.

„Ha csak nincs valami mágikus technológiai megoldás a háttérben, jelen esetben a mesterséges intelligencia, ami emberi erőforrások helyett készíti el a weboldalakat és még oktat is, akkor itt lesz egy töréspont. Én nem kockázati befektetőt keresnék a helyedben.” – ajánlja a befektetési szakértő.

A könyvelők „Tindere”

Turay Diána és csapata, a Könyvelő-Net portál két fronton is segít: egyrészt a KKV-knak nyújt támogatást abban, hogy megtalálhassák a megfelelő könyvelőt, adózási szakértőt; a másik oldalon a könyvelőknek segít megtalálni az új ügyfeleket. Sok könyvelő nem tudja megfelelő áron értékesíteni tudását, a legtöbbjüknek magukat kell marketingelni, a KKV-k pedig megbízható szakembereket szeretnének rövid időn belül, megfelelő áron. Ezt a két oldalt köti össze a Könyvelő-Net, amely weben és mobilon is elérhető.

Maga az ötlet is nagyon jó, nekem egy picit kevésbé startupos, ami nem baj, csak én a skálázhatóságot, a sztenderdizálhatóságot nem feltétlenül látom a termékben. Csillagos ötös, mind a bemutató, mind pedig az ötlet szempontjából.” – így értkelte röviden a Könyvelő-Net bemutatóját Bohner Tamás.

 „Attól, hogy van egy üzleti modell a fejetekben, ami esetleg úgy mutatja magát, hogy az lehet profitábilis, az nem feltétlenül jelenti azt, hogy nektek kockázati tőke befektetőre van szükségetek. Ezt fontos megértenie mindenkinek! Egyszerű a matek: 10, vagy 100 ilyen sztoriból jó, ha egy be fog jönni. Ez nem azt jelenti, hogy nektek nem érdemes ebből business-t csinálni, nem azt jelenti, hogy ebbe nem érdemes belső, vagy külső forrást bevonni, csak nem biztos, hogy ez VC-forrás, azaz kockázati befektető forrás lesz.” – hívja fel a figyelmet Bálint Viktor arra, hogy nem mindenkinek kell kockázati befektetői forrásokban gondolkodnia.

„Függetlenül attól, hogy találtok-e befektetőt, ez egy nagy dolog! Kevesen jutnak el odáig, hogy létre tudnak valamit hozni, ami működik is. Ha működik, ha az ügyfeleitek akarják, szeretnék, fizetnek érte, nekik értéket teremt, ne hagyjátok abba!” – bátorít Simán Kristóf, a hazai KKV és startup szektor egyik fontos tőkefinanszírozó partnere, az MFB csoporhoz tartozó Hiventures képviselője, a befektetői zsűri harmadik tagja.

Játék és tanulás egyben!

Géró Kristóf és Hubert Emese a játszva tanulás 2020-as kiadását, a Scool projektet mutatta be a zsűrinek. A digitális oktatásra való átállást megkönnyítő alkalmazás egy mobileszközökön futó szerepjáték. Az ellenfél legyőzésének kulcsa, hogy a játékos minél több kérdésre tudjon helyesen válaszolni. A kérdéseket a tanárok táplálják be előzetesen. A játékosok, azaz a diákok az ismétléses tanulás módszerével okosodhatnak, mivel csak akkor tudják legyőzni ellenfeleiket, ha a legtöbb kérdésre tudják a választ. Bálint Viktor nem csak a prezentáció minőségét emelte ki értékelésében.

 „Elkezdtetek számolni, hogy hogyan lesz az első pár, vagy első száz, vagy első ezer felhasználóból bevétel. Nagyon ritkán látni ilyet. Akár ezzel a projekttel, akár bármi mással, ha ilyen típusú analitikus szemlélettel, komplexitással tudtok megoldásokat összerakni, akkor szuper dolgot érhettek el.” – dicsér a szakértő.

 „Minél hamarabb próbáljatok meg eljutni a projekttel oda, hogy ebből egy kipróbálható alkalmazás legyen, amit ténylegesen tudnak használni tanárok és diákok egyaránt. Hadd lehessen felhívni a figyelmet arra, hogy a játék nem csak figyelemelterelés, hanem egy nagyon komoly oktatási platform lehet a jövőben.” – bíztat Simán Kristóf.Ezt erősítette meg Szabó Béla is azzal, hogy a Telekom felkarolja projektet.

„Alakul egy oktatással kapcsolatos platformunk, amely pont ilyesmit hiányolt. Mi a Krafton keresztül mindenképpen szeretnénk ezt a gondolatot, ötletet felkarolni. Meg kell majd vizsgálni azt, hogy mennyi erőforrás szükséges a továbblépéshez, és azt is, milyen a játék és a tanulás viszonya egymáshoz, hogy melyik mozgatja majd ennek az applikációnak, ennek a platformnak a működését.

Az előadások végén a befektetői zsűri mindhárom tagja felajánlotta, hogy személyesen beszélget el a közeljövőben a projektek megalkotóival, hogy a tervek még biztonságosabban, valóban a lényegre koncentrálva indulhassanak útjukra.

Szakértői útravalók az induló projekteknek, vállalkozásoknak

  • Azt próbáljátok meg kideríteni ügyfeleitektől, hogy mi a legnagyobb „fájdalom”, amit tudtok orvosolni a szolgáltatásotokkal! Hogy mi az az egy plusz, amit ti adtok, és mástól nem kapják meg.
  • Az induló projektek tagjai ne tekintsenek úgy a befektetőkre, a befektető keresésre, hogy ez a célja annak az utazásnak, aminek neki indultak! Ez sosem lehet egy cél, csakis kizárólag egy eszköz arra, hogy a valódi célokat meg tudják valósítani!Akkor akarjatok befektetői pénzt bevonni, ha valóban azt gondoljátok, hogy erre az eszközre van szükségetek, hogy a következő lépést meg tudjátok tenni!
  • Nem azért „skálázható” valami, hogy becsomagolsz egy terméket, egy termékcsoportot, és azt egységáron adod. Attól skálázható valami, hogy nincs olyan szűk erőforrás, ami akadályozza a reprodukcióját a terméknek, vagy a szolgáltatásnak. Magyarul, nem kell plusz emberi erőforrás ahhoz, hogy a kifejlesztett megoldás egyre nagyobb piacokat szolgáljon ki, biztosítva a startup növekedését. Ez vonzza a kockázati tőkebefektetőket!
  • Sokszor hitelesebb, ha úgy tudtok beszélni a projektetekről, hogy nem használtok hozzá prezentációt, nincsenek slide-ok mögötte, csak és kizárólag a szavaitokkal mondjátok el a lényeget. Csak akkor használjatok prezentációt, ha az valóban hozzáad a pitch-hez, az előadáshoz.A prezentációban érdemes független adatokat használni, amelyek segítenek a hitelességben, és abban, hogy a befektetők lássák, valóban értitek azt a területet, amelyre be szeretnétek törni.

Szerző:
Melczer Zsolt – Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.