Odamegyek és megoldom a problémákat – egy kisgyerekes anyuka vállalkozóvá válásának sztorija

Sohan Zsuzsi immár két sikeres vállalkozást is visz, pedig az indulás során nem volt könnyű dolga kisgyerekes anyaként és a kellő támogatás hiányában. Mindezt viszont kompenzálta tudásvágyával, ambíciójával és az önmagába vetett hitével. Hogyan lehet felépíteni egy céges online asszisztencia és egy új szemléletű logisztikai vállalkozást? Cikkünkben erre is választ adunk.

Soha nem érezte jól magát alkalmazottként – talán ezért is váltott olyan gyakran munkahelyet –, folyamatosan kereste a helyét, mígnem csak vállalkozóként tudott igazán kiteljesedni. Sohan Zsuzsi sztorija csak egy kevesek által bejárható karrierutat mutat meg, aminek az egyik legfontosabb üzenete, hogy ha igazán akarunk valamit, akkor egyedülálló anyaként és a támogatás szinte teljes hiánya ellenére is sikeresek lehetünk.

Három műszakban egy gyárban?

Zsuzsi sok esztendőt töltött el alkalmazottként, hiszen a húszas éveiben többek között a vendéglátásban, illetve gyerektáborok vezetőjeként is dolgozott, és csak most visszatekintve látja igazán, hogy mennyire nem a saját útját járta. Az igazi fordulópontot az életében az akkori párkapcsolatának a vége jelentette, hiszen így Budapestről visszaköltözött nógrádi szülőhelyére. Ha valaki azt gondolná, hogy azonnal elindította a virtuális asszisztencia vállalkozását, az asszisztensed.com-ot, téved; Zsuzsi az édesapja pálinkafőző vállalkozásában kezdett el dolgozni. „Közben viszont megfogant a fiam és egyértelmű volt számomra, hogy a pálinkafőzdébe már nem tudok visszamenni dolgozni” – emlékezett vissza a tíz évvel ezelőtti helyzetre. Végig érezte a váltás szükségességét, ám „a hozott minták, a családi nyomás mindig afelé tolt, hogy legyen egy állandó munkahelyem és folyamatos bevételem”. Választási lehetősége nem sok volt: alternatívaként legfeljebb valamelyik közeli gyárban vagy üzemben helyezkedhetett volna el három műszakban alacsony fizetésért.

Az anyaság, mint a vállalkozás kiindulópontja

Végül Zsuzsi első vállalkozásának alapkövét az anyaságából adódóan tette le. „Én mosható pelenkákat használtam, ám hiába kerestem, mégsem találtam elegendő és hasznos információt a felhasználásról, a megfelelő tisztításról, és ráadásul kétszáz kilométert kellett utaznom ahhoz, hogy kézzelfogható tapasztalatokra tegyek szert” – mondta Zsuzsi. Ekkor – 2012-ben – döntött úgy, hogy a saját szórakoztatására elindít egy tematikus blogot. Aminek azonban váratlan sikere lett: a hasonló helyzetben lévő anyukák körében egyre olvasottabbá váltak a posztjai és sokasodtak az érdeklődő privát üzenetek is. Rövid idő alatt olyan nagy lett az érdeklődés, hogy szinte törvényszerű volt egy saját bolt indítása. Mint mondja, „ekkoriban még semmit sem tudtam a weboldalakról, a webáruházakról, a vevőim emailben kerestek meg én pedig ezután küldtem meg számukra a fotókat az elérhető mintákról.” Zsuzsi közben komoly tanulásba és önfejlesztésbe kezdett, az éjszakáit arra fordította, hogy a lehető legtöbbet megtudja a weboldalak és az online áruházak felépítéséről és működéséről. Miután senki sem volt a közelében, aki segíthetett volna, a saját webáruházát is saját maga rakta össze ingyenes wordpress alapon és ingyen elérhető grafikai programok segítségével. Egy évvel később azonban az egyik, e területen jártas ismerőse kedvezményes áron felépített számára egy igazán jó webshopot, ami az indulás után másfél évvel már biztos bevételi forrássá vált és szemmel is látható bevételt termelt. Intenzív évek voltak ezek; helyet kellett állnia anyaként, illetve folyamatosan képezte magát, miközben kismama körökben adott elő és még egy könyvet is írt a mosható pelenkákról.

Egy pillanat alatt eladta a webshopját

A vállalkozás jól ment, ám Zsuzsi egyre inkább azon gondolkodott, hogy a szintlépés jegyében ideje saját gyártású pelenkákat forgalmaznia s kiváltania az addigi angliai beszállítóját. Ám ahogy mondani szokták, nem jött ki a matek, „mivel ezekhez a pelenkákhoz speciális anyagra és gyártóeszközökre van szükség, az akkori lehetőségeimhez képest túlságosan is magas volt a beruházási összeg, amit nem tudtam vállalni. Emellett azt éreztem, hogy már nem jelent kihívást a dolog. Elkészült, működik, menjünk tovább.” S mivel nem az adott szinten képzelte el a jövőjét, a webshop eladása mellett döntött – ami kis túlzással, de egy pillanat alatt megtalálta az új tulajdonosát.

Egyszerre két vállalkozást is visz

Noha a forgalmazást befejezte, újabb és újabb megbízások találták meg, egyre több webshop-tulajdonos kérte föl a saját oldala tartalmi fejlesztésére. „Ekkor kezdtem el kereskedőknek termékleírásokat, posztokat írni, social media posztokat gyártani, gyakorlatilag ebben időszakban született meg a virtuális asszisztenciával foglalkozó vállalkozásom is” – tudtuk meg Zsuzsitól. Ám ő, miközben már 2017-ben is látszott, hogy az elkövetkező évek egy nagy hulláma az online asszisztencia lesz, mégis inkább a saját útjára lépett. Mint mondja, fontos számára a másoktól való megkülönböztethetőség, ezért e szolgáltatásán is csavart egyet, ugyanis inkább hibrid asszisztensként működik. Vagyis online és igény vagy szükség esetén személyesen is dolgozik a cégek számára.  De ez az időszak volt az is, amikor egy igencsak túlterhelt és a cégeit már nehezen menedzselő is segítséget kereső vállalkozóval kezdett el dolgozni. „Aztán mégsem a webshopjait és az egyéb folyamatait kellett rendben raknom, hanem arra kért föl, hogy segítsek működtetni a logisztikai cégét” – tudtuk meg. „Nagyon sokat tanultam ebben az időszakban is, így a közös munka lezárulta után létrehoztam egy, a saját elveim és szemléletem alapján működő logisztikai vállalkozást – mondta Zsuzsi. Ezzel a vállalkozásával egy új területen jelent meg; közösségi csomagszállítási szolgáltatást nyújt, a működés alapelve szerint a cég nagy darabszámra köt szerződést a futárszolgálatokkal, így pedig jóval kedvezőbb szállítási díjat tud kialkudni. „S mivel az alacsony havi csomagszámú, kisebb webshopok számára drága a futárcégekkel való közvetlen szerződés, én gyűjtöm be a csomagjaikat” – mondta Zsuzsi, aki emellett a webshopok, a cégvezetők adminisztrációs és egyéb ügyes-bajos ügyeit is intézi. „Jelenleg ez a fő tevékenységem, emellett viszem a virtuális asszisztencia szolgáltatást oly módon, hogy ma már meg tudom válogatni, hogy kikkel dolgozom együtt” – tette hozzá.

És a kihívások

De ahogyan említettük, Zsuzsi számára sem volt sima az út, az évek során több komoly kihívással is meg kellett küzdenie. Az egyik alapvetően az anyaságából fakadóan jelent meg, mert folyamatos dilemmát okozott számára, hogy vajon tud-e elegendő és jó minőségű időt tölteni a gyerekével, el tudja-e őt megfelelően látni, ha éjjelente ír és csomagol, ami miatt pedig nappal volt fáradt. De az induláskor problémát okozott számára a támogatói háttér hiánya is, hiszen a közvetlen környezete sokkal inkább az állandó munkahelyet és a havi fix fizetést részesítette előnyben, így ha nem is hátráltatta Zsuzsit a céljai elérésében, de passzívan álltak a vállalkozói ambícióihoz. „Senki nem értett az online világhoz, kezdetben én sem és teljesen érthető volt, hogy nem tudtak támogatni abban, amiről kevés információjuk volt. Én ezt elfogadtam. Nekem sem volt egyértelmű, hogy ez jó lesz. Amíg egy kiszámíthatóbb jövedelmem nem származott a vállalkozásokból, addig volt rendes munkahelyem, hiszen a kiadásaimat fedezni kellett” – avatott be minket a részletekbe. „A fiamból, az évek során rám találó lehetőségekből és az azokkal együtt járó új emberi kapcsolataimból merítettem erőt” – felelte kérdésünkre.

Piacvezetői ambíciók és interim asszisztencia

Zsuzsi ma már komoly ambíciókkal viszi a vállalkozásait; a logisztikai cégével piacvezető babérokra tör, az online asszisztens vállalkozását pedig egyfajta interim asszisztencia szolgáltatássá szeretné fejleszteni. Úgy látja, hogy a cégek gyakran küzdenek a rosszul működő vagy elavult hátérfolyamataikból adódó problémákkal, így projekt jelleggel szükségük lehet olyan szakemberekre, akik egy pontos felmérés és feltárás után fejlesztési javaslatokat tesznek és segítenek az új rendszerek telepítésében is. „Tehát én odamegyek és megoldom a cég problémáit, leginkább adminisztratív/back office területen, legyen szó például belső kommunikációs nehézségeiről vagy az ügyfélszolgálat hatékonyabbá tételéről”.

Szerző:
Lippai Roland – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.2 / 5. Összes értékelés: 10

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.