Nem szabad hátradőlni a kanapén és várni a csodát

Olvasási idő 6 perc
Laposa Zsofia Ujraterveztem 1

Az Újraterveztem koronavírus alatt sorozatunkban az ujraterveztem.hu csapatával olyan embereket mutatunk be, akik példaértékű rugalmassággal tudtak alkalmazkodni a koronavírus okozta gazdasági és társadalmi helyzethez.

Életút // Laposa Zsófia

Édesapja révén már gyerekkorában elkezdett érdeklődni a borászat iránt, a gimnáziumi biológia tagozatot a Kertészeti Egyetem Élelmiszertudományi Kara követte, ahol 2011-ben borász diplomát szerzett. A magyarországi képzést több külföldi gyakorlat és tanulmányút követte, sőt elvégzett egy szőlész-borász mesterképzést a franciaországi Bordeaux-ban is.

2013-ban költözött Badacsonyba és ekkortól fogva viszi a bátyjával közösen a pincészetet. Bence felel a pénzügyekért, cégvezetésért, kereskedelemért és vendéglátásért (a badacsonyi Hableány, FrissTerasz, Szőlőhegy Bisztró és a Laposa Birtok kóstoló terasza tartozik az érdekeltségeik közé) míg Zsófi területe a szőlészet, a borászat és a marketing.

Az elmúlt években számos elismerést kapott, például 2018-ban jelölték az Inspiráló nők díjra Gasztronómia kategóriában, idén pedig beválasztották Magyarország top 50 borásza közé.

„Ha a saját példámon keresztül és az online megoldásokkal el tudom azt érni, hogy az emberek otthon maradjanak, lekössék magukat és erőt adjak nekik, akkor már megérte” – kezdi a beszélgetést Zsófi, aki a koronavírus-járvány gazdasági hatásait több területen is megérzi. Egyrészt bezárták az általuk működtetett vendéglátóhelyeket, másrészt le kellett mondani a fizetős rendezvényeket, valamint a hotelekbe, vendéglátóhelyekre, exportra irányuló forgalmuk is jelentősen visszaesett.

A Laposa pincészet hozzáállása azért lehet mégis példaértékű, mert a borászatok között elsőként alkalmaztak szokatlanul innovatív megoldásokat.

Zsófi saját magát komplex személyiségként írja le, nagyon széles az érdeklődési köre és mindig keresi az új kihívásokat. A borászatban pont azt szereti, hogy ott rejlik benne a kreatív és alkotó jelleg, miközben egy mérnöki szemléletű, koncentrációt igénylő szakma is egyben. „Ezzel úgy érzem, hogy az agyam minden részét meg tudom mozgatni.”

A borkészítés mellett a marketingben is hasonlóan gondolkozik, a kétfős csapatával, Budavári Dórival és Rácz Dominikával folyamatosan keresi az innovatív megoldásokat és mindezt rendszerbe foglalva valósítják meg. „Már januárban készen állt az idei marketingtervünk és az egész éves eseménynaptárunk.”

Laposa Zsofia Ujraterveztem 8

A járvány kapcsán az elsők között voltak, akik léptek. Mivel napi szintű a kapcsolatuk az olasz szakmai partnerekkel és vevőkkel is, a helyzet súlyossága már korán láthatóvá vált számukra a beszámolókon keresztül. Abban biztosak voltak, hogy a vírus előbb-utóbb Magyarországra is eljut, csak az volt a kérdés, hogy milyen mértékben érinti hazánkat.

Még a tiltás előtt bezárták a vendéglátó egységeket és elkezdték lemondani a soron következő rendezvényeket, mert hittek abban, hogy a járvány elleni küzdelemben ezzel tudnak legjobban segíteni. Azt szerették volna ezzel üzenni, hogy oda kell figyelnünk egymásra és „ha én otthon tudok maradni szombat este, akkor mások is tegyenek így.”

Ekkor még nem volt kész terv arra, hogyan lehetne a legtöbb dolgot az online térbe költöztetni. De amikor már a harmadik-negyedik eseményt törölték, akkor fogalmazódott meg először, hogy tartsák meg más formában.

„Nem az a megoldás, hogy mindent törlünk és várjuk a csodát, hanem átgondoltuk a lehetőségeket.”

Innentől kezdve azon kezdett el Zsófival együtt dolgozni a marketinges csapat, hogy a meglévő aktivitásaikat hogyan tudják átültetni az új helyzetbe.

Így jött létre az első online borkóstoló is. Annyira újdonság volt, hogy egyrészt „nem tudtam, hogy milyen lesz a fogadtatása, csak reménykedtem benne, hogy Szaffin, a macskámon kívül más is nézni fogja.” Másrészt a közönségből sem értették, miért van erre szükség, hiszen messze volt még a kijárási korlátozás.

Az április 18-i „Apukám Világa” borvacsorát is mindenképpen meg szerették volna tartani, mert hagyományosan ezen alkalommal mutatják be az új évjárat tételeit. Kitaláltak egy egyszerűsített, három fogásos menüsort, amihez elérhetővé tették a recepteket, sőt készítettek hozzá videókat is. Minden egyes megrendelt karton borhoz a menühöz felhasználható fűszercsomagot adnak ajándékba. A vacsora időpontjában, amikor remélhetőleg mindenkinek az asztalán ott vannak az ételek és a behűtött borok, élőben bejelentkeznek és végigkalauzolják a vendégeket a tételeken.

De az élet is hozta az új megoldásokat. Miután egy vásárló ajándékkártyát is szeretett volna küldeni a bor mellé, másoknak is lehetővé tették.

Az éttermi házhozszállításnál elsősorban a munkahelyek megmentése volt a céljuk, a Balaton-parton ilyenkor még kisebb a vendégforgalom, de azt remélik, hogy ezzel a lépéssel nem csak anyagi, hanem lelki oldalról is támogatják a kollégákat.

Laposa Zsofia Ujraterveztem 5

A Kanapéborász ötlete pedig onnan jött, hogy tavaly egy OKJ-s képzésre 760 órányi tananyagot készített el a diákjai számára. Mivel amúgy is készen állt a szakmai rész, arra gondolt, hogy megosztja a nagyközönséggel is. Persze nem lehet tudni, hogy egy fogyasztó vagy egy szakértő fogja hallgatni, de a visszajelzések alapján sikerült megtalálnia az arany középutat.

A karantén ideje alatt cserélték le a honlapjukat is, a már beütemezett fejlesztéseket előrébb hozva.  „Korábban volt egy weboldalunk egy webshoppal, most meg van egy webshopunk információkkal.” Már egy éve tartott a munka, de mivel a többi csatorna sokkal több energiát vont el és nagyobb potenciált mutatott, ezzel lassabban haladtak. Viszont a kényszer nagy úrnak bizonyult, az egyedüli értékesítési lehetőség az online lett.

„Önmagához képest persze nagyot fejlődött a webes eladás, de az arányok eltérőek, a vendéglátóhelyek, hotelek és az export kiesését nem tudja ellensúlyozni. Testvéremet idézve olyan, mintha egy nemzetközi étteremlánc forgalmát összehasonlítanánk egy strandbüfével.”

Az új körülményekhez való alkalmazkodás képessége megvolt Zsófiban és a csapatában. A szőlészet ugyan évtizedeken át kiszámítható, a borászat viszont folyamatosan fejlődik és a piacon maradáshoz képben kell lenni az új technológiákkal és trendekkel.

Laposa Zsofia Ujraterveztem 4

Egyedül a technikai megoldásoktól tartott kicsit, hiszen korábban még nem használta a Facebook Live-ot és nem készített videókat. Mégis úgy volt vele, hogy kipróbálja és ha nem lesz jó a fogadtatása, akkor abbahagyja. De szerencsére sokan követik és számtalan pozitív visszajelzést kap. A folytatásra is rengeteg ötlete van, amit a csapat alig győz megvalósítani.

A Laposa pincészetnél a borászatok között elsőként reagáltak az új körülményekre, közben a többi szereplő is nyitott az online irányába. „Sok kolléga felhívott, hogyan tudna webshopot indítani, de mindenkinek azt javasoltam, hogy ha eddig nem volt, ne most kezdjen a fejlesztésbe. Nagyon költséges projekt, 1,5 millió forintot simán el lehet költeni, és rengeteg idő, amíg elkészül. Jobban jár, ha kiír egy telefonszámot a honlapjára.”

Szívesen ad tanácsot a konkurenciának, bóknak veszi, ha mások is alkalmazzák az ötleteit. Neki két évébe telt megszereznie a marketing tudást és felépítenie a csapatát, de szívesen ad támogatást, „úgy gondolom, hogy ezt valahol visszakapjuk majd. Mindig jobb, ha tőlünk lopnak, mintha nekünk kellene mástól.”

Zsófi még nem látja, hogy mit hozhat a jövő. Az online programokat valószínűleg ritkábban, de folytatni fogja, a turizmussal és exporttal kapcsolatban ugyanakkor vannak kérdőjelek. „Majd ahhoz kell alkalmazkodni, ami kialakul. Biztos, hogy lesznek pozitív és negatív hozadékai is a karanténnak.”

Laposa Zsofia

A többi kisvállalkozónak azt üzeni, hogy a legfontosabb átvészelni ezt az időszakot, talpon maradni és folytatni a termelést.

„Mindenki nehéz helyzetben van, de nem segít az, ha kesergünk. Én is aggódom a kollégáimért, és szívszorító azt látni, hogy a szemeim előtt omlik össze minden, amiért éveken át éjt nappallá téve dolgoztunk.”

A lényeg, hogy nem szabad feladni, és mivel nincsen univerzális recept, mindenkinek egyénileg kell megtalálni a megoldást. Egy biztos: nem szabad hátradőlni a kanapén és várni a csodát. „A cél a piacon maradás, ehhez kell mindent megtenni. És ha ez mégsem elég, akkor legalább tudom, hogy mindent megpróbáltunk.”

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!