„Nem kell szeretni a változást, de tudni kell haladni vele”: 2020 tanulságai a Hello Biznisz szakértők szemével

Az idei év még azt a nyulat is kiugrasztotta a bokorból, ami sosem akart elmozdulni onnan. Szinte nincs olyan vállalkozás, melynek életére ne lett volna hatással a világjárvány. A pandémia egy dolognak mindenképp kedvezett: a digitális folyamatok térnyerésének. Az tud sikeresen újjáépülni 2021-ben, aki rugalmasan és kreatívan reagál a kihívásokra, emellett növeli online jelenlétét is. Cikkünkben a Hello Biznisz Facebook csoportjának szakértői összegzik tapasztalataikat, és tanácsokat adnak, milyen tanulságokat érdemes átmenteni 2020-ból a jövőbe.

Katona Tamás: „Az eszköztárat nem a jelenhez, hanem az üzleti célhoz kell megválasztani”

Tamásnak meggyőződése, hogy az emberek 2020-ban kezdtek el igazán függeni az internettől. A Microsoft Office 365 szakértőjeként sok munkája volt, és sokat is tapasztalt a piac változásairól. – Az ügyfeleink idén jobban értékelik, amit már korábban is birtokoltak. Felfedezték a M365 kevésbé ismert funkcióit, jobban értékelik a távmunkát segítő eszközöket, és ki is használják azokat. Rendkívül népszerű lett a OneDrive és a Teams videokonferencia, a közös dokumentumszerkesztés. Szeptemberben, a második hullám előtt még többen ismerték fel az online rendszerek jelentőségét, s váltottak M365 csomagra, hogy adataikat is biztonságban tudják. – A felhő alapú szolgáltatások tehát hasítanak, ezt tükrözik a használati statisztikák is.

Sok vezető fontolgatja, ha nem is egészben, de részben továbbra is engedélyezi majd az otthoni munkavégzést. Ha 2021-ben is szeretnénk a home office-szal játszani, az egyre fejlődő Teams alkalmazás és a Google Meet is segítségünkre lesz. –Biztonságos platformok, és egyre játékosabbak is, amennyire egy munkafelület az lehet – magyarázza a szakértő. – Ha úgy döntünk, hogy felhő alapú szolgáltatásokat fogunk használni a cégben, akkor teljes egészében vizsgáljunk egy platformot és lehetőségeit, különben több kis eszköz között kell állandóan váltogatni egy integrált megoldás kényelmes használata helyett.

Ha IT-beruházást tervezünk, akkor át kell gondolnunk, honnan hova szeretnénk eljutni, mik a távlati célok és ehhez mire van szükségünk: milyen funkciók és programok fogják kiszolgálni a teljes munkavégzést. Az üzleti célhoz kell megválasztani az eszköztárat, nem csak a jelenhez. Így a fejlődés során nem lesznek átjárhatósági problémák. Emellett jó tanácsom, hogy ha megveszünk egy platformot, érdemes minden funkciót végigböngészni. Kitalálni, mi lehet hasznos a cég számára. Pl. kevesen ismerik a Forms SharePoint Listákat, amivel könnyű átlátható nyilvántartásokat mindig frissen közzétenni vagy a Microsoft Formst, amivel a vevőelégedettséget is lehet mérni.

Ha Tamás még nem győzött meg a felhőalapú szolgáltatások előnyeiről, ez a cikk meg fog.

Matykó Noémi: „Ha pozitívan állunk hozzá, a változás nagyon inspiráló”

Az emberek közötti távolságtartás miatt 2020-ban még inkább felerősödött a közösségi médiumok szerepe. Aki ügyes volt, ki is használta ezt a tendenciát, és megerősítette az aktivitását ezeken a felületeken. – Idén még az is online lett, aki korábban csak offline létezett: megsokszorozódtak az élő közvetítések és videók, az online események, és egyre többen kezdek aktív tartalommarketingbe – mondta Noémi. – Sok iparágban nem csak nehezebbé vált az offline jelenlét, hanem teljesen meg is szűnt, így itt jókora kreativitásra volt szükség, hogy átálljanak olyan online módszerekre, amik ha nyereséget nem is hoztak, de legalább a víz felett tartották a céget, vagy fenntartották a vásárlói lojalitást.

A nagy márciusi ijedtség és kézifékbehúzás után azt tapasztaltuk, hogy egy ideig olcsóbb is lett a közösségi média felületeken való hirdetés, hiszen sok szereplő teljesen leállt a költéssel, így akik maradtak, hatékonyabban és kedvezőbb áron tudtak hirdetni. Emellett fontos tendencia volt a vásárlói hűség megerősítése: aki online tartalommal, továbbfejlesztett szolgáltatásokkal igyekezett kiszolgálni a vásárlóit, és nem engedte el a kezüket a bajban, azokat lojalitással hálálták meg a vevők.  – Egy vállalkozás életében mindig fontos a rugalmasság, de 2020 megtanította, hogy mindenre (is) fel kell készülni, és azonnal újratervezni, ha a helyzet úgy hozza. 2021-ben a változáshoz való adaptáció lesz a legfontosabb: nem kell szeretni a változást, de tudni kell haladni vele, és ha pozitívan állunk hozzá, nagyon is inspiráló lehet.

Hogyan döntsd el, hogy melyik közösségi médián legyél fent a vállalkozásoddal? Ebben a cikkben erre a kérdésre is választ kapsz.

Szabó Edit: „Egyre többet tudunk kihozni hirdetésre elköltött pénzünkből”

Kézenfekvőnek tűnhet egy válsággal fenyegető időszakban a céges költségek megvágása közepette a marketingköltéseket is csökkenteni.  Azonban a marketingre már nem tekinthetünk klasszikus értelemben vett költségként, az sokkal inkább befektetés, ami eszköztől és céltól függően már akár rövidebb távon is megtérülhet. Szabó Edit szerint a bevétel szinten tartása vagy éppen növelése is 2021 egyik legfontosabb üzleti kihívása lesz. – Az online csatornákon google hirdetésre, facebook megjelenésre, email- vagy tartalommarketingre elköltött összegek nemcsak elérést, de értékes vásárlókat is hozhatnak – mondja.

Rég nem látott alacsony áron lehet ma online hirdetésünk, a sajátos gazdasági helyzet miatt sok területen csökken a verseny, így egyre többet tudunk kihozni a hirdetésre elköltött pénzünkből.  A legfontosabb ehhez, hogy ismerjük célcsoportunkat, tudjuk, hogy ők hol vannak jelen, és mik azok a témák, amik igazán mozgatják őket.  Legyünk ott nekik és kommunikáljunk velük, ne csak hirdetéseken keresztül, de a közösségi média adta párbeszéd segítségével is.

Kollár Péter: „A legkisebb cselekedet is többet ér egy nagyon jó tervnél”

A szakértő szerint 2020 megmutatta, hogy a hagyományos offline vállalkozások is előnyre tehetnek szert az online jelenléttel. Hogy viszonylag kis munkával és befektetéssel, apró változtatásokkal is nagyot lendíthetünk az üzleten. – Sokan azt gondolják, az online jelenlét nem nekik való, mert teljesen más területen tevékenykednek. 2020 viszont megmutatta, hogy akár egy hagyományos hentesbolt, vagy fenyőfaárus is plusz bevételre tehet szert az online jelenléttel.

Ezt a tanulságot 2021-ben is kamatoztathatjuk. A legkisebb cselekedet is többet ér egy nagyon jó tervnél, ami nem realizálódik. Nem kell nagyban kezdeni, a végső célhoz vezető apró lépésekkel tudjuk sikerre vinni a vállalkozást. Még a decemberi hajrá előtt is átgondolhatjuk, hogyan tudnánk felkészülni az újabb, korlátolt értékesítési lehetőségek miatt az online értékesítésre.

A másik tapasztalatom 2020-ról, hogy megmutatta, mennyire fontos tartani a kapcsolatot az ügyfelekkel. A vevők értékelik, ha foglalkoznak velük. 2021-ben is érdemes beszélgetni velük, milyen változtatásokra lenne szükség, hogy még inkább az adott terméket, szolgáltatást válasszák. Az állandó vevők formálhatják a vállalkozást, megmutathatják rejtett hibáit és erősségeit is.

Ismerd meg az ügyfélkezelési szoftver, a CRM előnyeit!

Laczkó Katalin: „Sokkal jobb előremenekülni, mint kényszerből cselekedni”

IT-vezetőként Katalin azt tapasztalta, hogy a cégek bátrabban kezdtek el új technológiákat kipróbálni. Nem azért, mert akarták, hanem mert rá voltak kényszerülve. – Ezek az online lehetőségek eddig is megvoltak, de sok cég jól megvolt nélkülük. Pedig mindig érdemes előre figyelni, nyitott szemmel járni, és keresni a lehetőségeket, hol optimalizálhatjuk az üzleti folyamatokat. Manapság nagyon sok lehetőség van erre, például az integrált CRM rendszer, amivel rengeteg időt, energiát, pénzt spórolhatunk meg, plusz az ügyfélélményre is pozitív hatással van. 2020 tanulsága legyen, hogy az online világban sokkal jobb előre menekülni, mint kényszerből cselekedni.

Nem szabad azt gondolni, hogy 2021-ben minden visszaáll a régi kerékvágásba. Nem fog. Azok a cégek, akik nem élnek a fejlesztési lehetőségekkel, le fognak maradni azokhoz képest, akik igen. Ha a hatékonyság javul egy versenytársnál, és az ügyfelek több kényelmi megoldással találkoznak egy vásárlás során, akkor alapként tekintenek majd a kényelmi funkciókra, nem pedig pluszként. Egy teljesen újszerű megoldás az emberek fejében nagyon hamar elvárt megoldás lesz. Aki pedig kimarad, az lemarad.

A másik jótanácsom 2021-re a digitális cégépítés. A papír alapú üzletmenedzsmentnek vége van. A szoftverek adta automatizációs lehetőségek, folyamatoptimalizálások még azoknak a vállalkozásoknak is hasznosak lehetnek, akik egyébként teljesen az offline térben végzik tevékenységüket. Keressük meg a saját kis robotjainkat, számtalan létezik már a piacon.

A legfontosabb tanácsok 2021-re
  • Ha IT-beruházást tervezünk, akkor át kell gondolnunk, honnan hova szeretnénk eljutni, mik a távlati célok és ehhez mire van szükségünk.
  • Ha megveszünk egy platformot, érdemes minden funkciót végigböngészni. Kitalálni, mi lehet hasznos a cég számára.
  • 2021-ben a változáshoz való adaptáció lesz a legfontosabb: nem kell szeretni a változást, de tudni kell haladni vele.
  • A marketingre már nem tekinthetünk klasszikus értelemben vett költségként, az sokkal inkább befektetés, ami eszköztől és céltól függően már akár rövidebb távon is megtérülhet.
  •  A legfontosabb ehhez, hogy ismerjük célcsoportunkat, tudjuk, hogy ők hol vannak jelen, és mik azok a témák, amik igazán mozgatják őket.
  • A legkisebb cselekedet is többet ér egy nagyon jó tervnél, ami nem realizálódik.
  • Az állandó vevők formálhatják a vállalkozást, megmutathatják rejtett hibáit és erősségeit is.
  • A szoftverek adta automatizációs lehetőségek, folyamatoptimalizálások még azoknak a vállalkozásoknak is hasznosak lehetnek, akik egyébként teljesen az offline térben végzik tevékenységüket. Keressük meg a saját kis robotjainkat, számtalan létezik már a piacon.

Szerző:
Sin Bettina – Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.