Néhány egyszerű módszer, hogy többen találják meg a weboldaladat

Jobbak a termékeim, jobbak az áraim, kedves vagyok a vevőkkel, a weboldalamon keresztül mégsem tudok elég nagy forgalmat lebonyolítani, mert a Google-keresésekben nem kerülök a találati lista első oldalára. Mit csinálok rosszuk? Papp Gábor online marketingszakértő nem csak azt mondta el videójában, mit csinálsz rosszul, hanem azt is, mit csinálj jobban, hogy az oldalad a listák erlejére kerüljön.

Weboldal nélkül ma már nem létezik jól menő vállalkozás. A weboldal azonban semmit nem ér látogatók – azaz potenciális ügyfelek – nélkül. Látogató viszont magától ritkán téved egy weboldalra, őt oda kell csábítani, és mivel a többség a keresőkből (magyarán a Google-ről) indul, ott kell őket megfogni. Erre szolgál a híres keresőoptimalizálás (search engine optimization, SEO), amiről sokan hallhattak, de kevesen tudnák pontosan megmondani, hogy mi is az.

Érdemes először tisztába tenni, hogy mi is tartozik a SEO körébe és mi nem. Amikor rákeresünk egy kifejezésre, a találati lista első néhány helyén jó eséllyel hirdetéseket látunk (ezeket Hirdetés vagy Ad címke jelzi). Ha ezekre kattint a felhasználó, a hirdetés feladója fizet a Google-nak.

A hirdetések alatt jelennek meg az úgynevezett organikus találatok. Ezekért nem fizetett senki, ezeket a Google keresőalgoritmusa találta meg és rendezte sorba bizonyos paraméterek, szempontok alapján. A keresőoptimalizálás ezekkel az organikus találatokkal foglalkozik – úgy alakítja a website-ot, hogy a kereső algoritmusa minél előkelőbb helyre helyezze a találati listában. A SEO csak az organikus találatokra koncentrál. A hirdetések elhelyezésének is megvan a maga művészete, de az a SEA (search engine advertising) felségterülete. És hogy még egy betűszót bevezessünk, a SEO és a SEA együttese adja ki a SEM-et, a search engine marketinget. Azért fontos a különbségtétel, mondja Papp Gábor, mert ha az organikus forgalommal kapcsolatban van kérdésed, problémád, ne egy Google Ads szakértőt keress meg.

A keresőoptimalizálás működése egy kicsit hasonlít a DJ-k keverőpultjához. Tele van kisebb-nagyobb beállítási lehetőségekkel, amelyeket tág határok között állíthatunk. Ha mindent letekerünk nullára, nem szól a zene. Ha elkezdjük állítgatni a gombokat, előbb-utóbb megszólal a zene – talán még halk, talán még torzít, de valamit hallunk. Innentől már próbálkozhatunk tovább, hogy hangosabba, tisztábban szóljon a zene. A SEO-ban a minimum szint, hogy jöjjenek organikus látogatók az oldalra. Ha ezt sikerült elérni, akkor jöhet a finomhangolás, hogy minél többet és minél gyakrabban látogassanak az oldalunkra.

A nehézség annyi, hogy a SEO-ban az optimális értékek nem csak piacról piacra, hanem idővel is változnak – ami jó volt fél éve, egy éve, már nem feltétlenül működik ma is. Időről-időre vissza kell térnünk a keverőpulthoz, hogy állítsunk a zenén.

Három fő pillére van a keresőoptimalizálásnak: a technikai, a tartalmi (on-page SEO) és a linkek (off-page vagy off-site SEO). Az optimalizálás első lépéseként meg kell néznünk, hogy a konkurensek hogyan teljesítenek az egyes területeken, és ha jó párat megvizsgáltunk (az eszközökről később lesz szó), már belőhetünk egy iparági átlagszintet. Na, ez a szint lesz az, amit nekünk meg kell haladni, ha jól akarunk teljesíteni a keresésekben.

Ha a technikai pillérben maradunk el, azon kell javítani: mobilbaráttá tenni az oldalt, gyorsítani a beöltésen, egyebek. A tartalom magáért beszél: legyen több, magasabb minőségű tartalom, érdekes írások, jó illusztrációk, videók. A linkeknél pedig az a lényeg, hogy minél több hivatkozás mutasson a saját oldalunkra. Ezek azok a paraméterek, amelyek alapján a Google algoritmusa eldönti, hogy kinek az oldalát teszi az első, a második, tizedik vagy a 78. helyre. Ha a vetélytársunk előrébb szerepel a találat listákon, annak oka szinte biztosan az, hogy ezen paraméterekben jobban teljesít, mint mi. De pontosan ezeket a paramétereket tudjuk befolyásolni a SEO-val.

Csodák nincsenek, figyelmeztet Papp Gábor: ha kisebb szereplők a vetélytársaink, egy-két év szisztematikus munkájába fog kerülni, amíg felzárkózunk a piacvezetők mellé. Kevésbé kompetitív, kicsi réspiacokon viszont, ahol a konkurencia nem foglalkozik a SEO-val, már hónapok alatt szép eredményeket lehet elérni.

A sok potméter tekergetése persze nem mindig egyszerű, a különféle szempontok megértéséhez és elemzéséhez szükség van némi szakértelemre. Szerencsére léteznek eszközök, amelyek beépítve tartalmazzák ezt a szaktudást és komoly segítséget nyújtanak az adatok elemzésében. Papp Gábor két eszköz egy-egy funkcióját mutatta be, mintegy felvillantva a lehetőségek tárházát.

A tartalmi hiányosságok áttekintésében (is) segít a Semrush. Ez fizetős, de elérhető egy hét napos, teljes funkcionalitású ingyenes próbaverziója (ez letölthető a erről címről), a hetedik nap után viszont csak korlátozott funkciókhoz juthatunk hozzá, ha nem fizetünk elő a használatra.

A Semrush kiváló például a keresési kulcsszavak elemzésében. A Keyword Gap funkciót használva csak be kell írni a vizsgálni kívánt domének címét (köztük akár a sajátunkét), majd rákattintani az összehasonlítás gombra. Az eredmény egy Venn-diagram lesz (statisztikában kevésbé járatosaknak: egymást részben átfedő, különböző nagyságú körök). Ezek a körök azt mutatják, hogy az egyes site-ok hány kulcsszóval szerepelnek a Google találati listájának első 100 helyének valamelyikén. Papp Gábor szájsebészeteket hozott példának: az uniklinik.hu 3600, a gaspardental.hu 360, a drnemethbalint.hu 405 ilyen kifejezéssel rendelkezik, és az is látszik, mennyi ezekből a közös.

Az ábra értelmezése viszonylag egyszerű: minél nagyobb a kör, annál több kifejezés esetében fog jól szerepelni az oldal a keresésekben, és minél nagyobb a saját, a többiekétől elkülönülő halmaza, annál nagyobb eséllyel szerez meg keresőforgalmat a vetélytársak elől. Hátránya, hogy nem tartalmaz minden magyar keresési kulcsszót, csak a Semrush saját adatbázisában lévőket, de már ez is elég jó kiindulási pontot ad.

Kicsit lejjebb görgetve magukat a kulcsszavakat és azok helyezését is látjuk az egyes oldalakon – hányadik találatként fog szerepelni a három oldal, ha valaki mondjuk az ínygyulladás, fogínysorvadás, ínysorvadás, szájsebészet szavakra keres rá. Sokat elárul ez a helyezés. Hiába van benn mindegyik a Top 100-ban, nagyon nem mindegy, hogy többnyire az első tíz-húszban, vagy csak a 80-90. hely környékén. Az ok igen egyszerű: az emberek döntő többsége csak a találati lista első (esetleg második) oldalát nézi meg, tovább már nem lapoz, legfeljebb akkor, ha nagyon nem találta meg, amit keres.

Érdemes azt is megnézni, hogy a kulcsszavak mennyi tartalomból állnak össze. A Google egyik hasznos keresési paramétere a site:. Ha azt írjuk a keresőbe, hogy site:uniklinik.hu, egyből megkapjuk, hogy a weboldalon nagyjából 2460 tartalom található: kezelések, árak, információk a csapatról, blogposztok, szolgáltatások ismertetései, és így tovább. A másik kettőnél ugyanez az érték körülbelül a tizede – vagyis a jól szereplő kulcsszavak száma és a tartalom mennyisége meglehetősen pontosan korrelál egymással. Más szóval: a jó szereplés egyik oka az is lehet, hogy az illető cégnek sokkal több tartalma van, mint a vizsgált vetélytársaknak.

De nem csak a tartalom mennyisége, hanem minősége is számít. Ha az oldalon egyáltalán nem szerepel egy kulcsszó (mint ahogy a gaspardental.hu-n egyáltalán nem fordul elő az afta, ellentétben a konkurenciával), azokra a keresésekre nem is visz látogatókat az oldalra a Google. Az adott szó előfordulására a site:www.versenytars.hu kulcsszó formula segítségével tudunk rákeresni. Ez nem csak az egyes kulcsszavak esetében lényeges, hanem a nagyobb kép szempontjából is, hangsúlyozza Papp Gábor. A Google ugyanis nagyon jól tudja, hogy milyen keresőszavak tartoznak össze, és ha ezeknek csak egy töredéke van jelen az oldalunkon, a meglévő kulcsszavak esetében is hátrébb sorol bennünket. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy az adott témában mutatkozó lyukakat a kulcsszó-felhőben betömködjük, lehetőleg minőségi tartalommal.

A Google algoritmusa azonban nem csak a tartalmak, kulcsszavak előfordulása alapján rangsorolja az oldalakat. Az is sokat számít, hogy az adott oldalra, site-ra hány link mutat külső oldalakról, hányan hivatkoznak a mi tartalmainkra (ez a már említett off-site SEO).

Ennek feltérképezéséhez egy másik eszközt, az ahrefs-et ajánlja Papp Gábor. Ebben a More menü alatt találjuk a Domain comparison menüpontot. Ide is beírhatjuk a gaspardental.hu-t és a drnemethbalint.hu-t, és egy idősoros grafikonon máris láthatjuk, hogy adott hónapban hány külső hivatkozása volt a két oldalnak. A példában szereplő két cég nagyjából hasonló módon teljesít, egy-két tucat linket tudnak felmutatni (blogok, magazinok, fogászati portálok, egyebek). Az is kiválóan kirajzolódik, amikor az egyik elkezdi komolyan venni a SEO-t, és beleteszi a munkát, mert a korábbi stagnálás után lassan, de biztosan emelkedik a linkjei számára – ez is hozzájárul ahhoz, hogy jobban szerepel a találati listában.

Amikor viszont melléjük tesszük az uniklinik.hu-t is, megváltozik a kép: annak nem két tucat, hanem nagyjából 150 külső oldalról van hivatkozása. Nem csak a kulcsszavakban, nem csak a tartalomban, hanem a külső linkekben is a többiek fölé emelkedik, és ez is hozzájárul ahhoz, hogy előkelő helyekre kerül a keresésekben.

Összefoglalva

Ha a konkurencia előrébb szerepel a találati listákon, az azért van, mert technikailag, tartalmilag vagy a linkekben jobb, mint te – esetleg mind a három területen leköröz téged és a cégedet. A jó hír az, hogy tudsz ez ellen tenni. Használhatsz ingyenes eszközöket, előadások, workshopok után kérdezhetsz szakértőktől (Papp Gábornak például a mailto:gabor@thepitch.hu címen lehet írni), de ha van kedved, affinitásod, elő is fizethetsz legalább néhány hónapra egy eszközre, hogy feltérképezd, miben kell jobbnak lenned. „Egy jó elemzés éveket tud megspórolni, mert látod, hogy a többiek miben jók és neked miben kell fejlődnöd, mire kell tartalmat létrehoznod. Így máris átgondolt, okos stratégia mentén haladsz előre, és nem esztelenül szórod a pénzt az online marketingre”, mondja még búcsúzóul Papp Gábor. Ha pedig a probléma már ismert, a megoldáshoz még mindig kérheted szakértő segítségét.

Ezekkel a módszerekkel kerülhetsz előrébb a találati listákon
  • Rakd (rakasd) rendbe technikai szempontból a weboldalat (mobilbarát verzió, sebesség, egyebek)!
  • Töltsd fel az oldalt minél több minőségi tartalommal!
  • A tartalmakba sződd bele a számodra releváns keresőkifejezéseket!
  • Igyekezz összegyűjteni minél több, az oldalaidra mutató linket!
Csatlakozz a Telekom Hello Biznisz Facebook csoportunkhoz és nézd meg Papp Gábor szakértőnk videóját!

A hozzá készült segédletet pedig innen tudod letölteni:

HelloBiznisz_Szakertoi_SEO_Papp_Gabor

Ha szeretnél még jobban elmerülni a webshop készítés témakörében, keresd fel Tudásbázisunkat!

Szerző:
Shopp Attila – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.