Most felkészítünk arra, hogyan ülj le álmaid befektetőjével – Interjú a 7 Digits ügynökség tulajdonosával

Hogyan szerezz befektetőt

Szinte minden vállalkozó életében elérkezik a pillanat, amikor befektetőre van szüksége. Neked sem érdemes kapkodnod, inkább mutatjuk, hogyan lehetsz sikeres a tőkeszerzés terén. Jó, ha tudod: a legtöbb befektető sosem a cégbe, hanem az emberbe fekteti a bizalmát és a pénzét.

Végy egy nagyot álmodó és a célokért tenni is kész vállalkozót s adj hozzá egy pénzügyi befektetőt – így is leírhatnánk a siker egyik receptjét. Ez persze nagyon egyszerűnek tűnik, ám valójában egy befektetést igénylő vállalkozásnak nagyon is észnél kell lennie, ha befektető partner segítségével szeretne szintet lépni és megkapaszkodni a piacon. Az első hibát akkor követheted el ezen a területen, ha akkor kezded el keresni a befektetődet, amikor arra dedikáltan szükséged van. 

Dr. Kádas Pétert, a 7 Digits online marketing ügynökség  tulajdonosát, befektetőt kérdeztük meg a sikeres befektetésvadászat alapvetéseiről. 

Mindig egy lépéssel előrébb
Sokan esnek abba a hibába, hogy egy bizonyos növekedési szint, eredmény elérésekor kezdenek – olykor akár pánikszerűen – befektetőt keresni a folytatáshoz, vagy akár a túléléshez. Viszont az amerikai és a hazai befektetői kultúrát egyaránt ismerő Dr. Kádas Péter szerint gyakorlatilag már akkor meg kell kezdeni a kutatást és a kapcsolatfelvételt, amikor megszületik az ötlet, vagy már látszik, hogy a cég növekedés előtt áll. 

„Egy ilyen kapcsolat kiépítése energia- és időigényes folyamat, amit már a vállalkozás indítása pillanatában el kell kezdeni” – nyomatékosítja a szakember. 

Tehát a tőke nem egyik pillanatról a másikra érkezik a számlára. Akár már évekkel a tényleges együttműködés előtt meg kell keresni az ideális befektetőt, akivel aztán néhány havonta érdemes találkozni és beszámolni neki az aktuális fejleményekről, nehézségekről. 

Dr. Kádas Péter emlékeztet arra, hogy a megfelelő bizalmi szinten működő kapcsolatok kialakulásához és megerősödéséhez a vállalkozónak sokat kell tennie. Ki kell alakítania egy olyan történetet a vállalkozásával kapcsolatban, amiben a potenciális pénzügyi befektetők is megtalálják a helyüket. „Az ötlet és a termék önmagában kevés, döntő tényező a vállalkozó személyisége, hozzáállása” – avat be minket a kulisszatitkokba a szakember. A legtöbb befektető sosem a cégbe, hanem az emberbe helyezi a bizalmát és a pénzét. Nem a jelent, hanem a jövőt finanszírozza meg. 

Alaposan megnéznek maguknak
Mire figyelnek a befektetők, amikor leülnek veled egy kávé mellé? El kell hinniük rólad, hogy

  • korrekt és etikus vállalkozó vagy
  • nem roppansz össze a várható teher alatt
  • képes vagy ötven embert is vezetni 
  • képes vagy hosszú távon gondolkodni és tervezni
  • fel tudsz skálázni vagy el tudsz adni egy céget

Mindemellett persze kőkemény elvárásaik vannak a gazdasági- és jogi szempontokat illetően is. Tehát meg kell felelned egy lista több tucatnyi pontjának is. 

Mutatunk néhányat, hogy tudd, mire kell számítanod. Bizonyítanod kell, hogy 

  • nincsen adótartozásod
  • nem állsz peres eljárás alatt
  • eléggé nagy a piacod
  • jó a marketinged
  • kellően alacsonyak az ügyfélszerzési költségeid és emellett magas a hosszútávú ügyfélértéked

Egy, a szakmáját komolyan művelő befektető csak akkor invesztál a cégedbe és főleg beléd, ha minden lényeges emberi-, jogi- és gazdasági elvárásnak megfelelsz. 

Ezt a munkát el kell végezni
Biztos neked is feltűnt, hogy mennyit hangsúlyozzuk az emberi kapcsolatok, a – kölcsönös – bizalom fontosságát. Mindez picit félelmetesnek tűnhet azok számára, akiknek a közvetlen kapcsolatépítés nehezebben megy. Ám Dr. Kádas Péter szerint ez éppen olyan feladat a vállalkozáson belül, mint az adminisztráció vagy a marketing. „Egy vállalkozás esetén széles az elvégzendő feladatok palettája, nem is szeretjük mindet, de az eredmények érdekében mégis meg kell csinálnunk őket”. Azt pedig már mi tesszük hozzá: a kommunikációs készségek fejleszthetőek.

Külföldi vagy magyar alap?
Felvetődik a kérdés: milyen befektetőt keress meg? Az állami- és magánalapok között jelentős különbségek vannak. Elég csak arra gondolni, hogy az előbbieknél dolgozó szakemberek legtöbbször nem részesülnek a hozamokból, így a kockázatkerülésen alapuló, felülről vezérelt működésük erősen emlékeztet a bankok működési logikájára. „Mindenképpen meg kell vizsgálni, hogy az adott alap milyen érdekrendszer alapján tevékenykedik” – teszi hozzá Dr. Kádas Péter. A sikeres indulás és a későbbi problémák elkerülése végett nagyon alaposan kell mérlegelned azt is, hogy hazai- vagy külföldi befektető mellett kötelezed el magad. A külföldi szereplők nem ismerik a hazai jogrendszert, de úgy általában is a legtöbb pénzügyi befektető a saját jogrendje szerint működő entitásba teszi a pénzét. Tehát ha valaki például amerikai befektetést szeretne a cégében-vállalkozásában, „mindenképpen alapítson egy amerikai céget és az operációt is helyezze oda”. Arra is figyelni kell, hogy számos alap limitekkel dolgozik, tehát bizonyos cégméret alatt nem foglalkoznak befektetésekkel. Döntő tényező, hogy az ide vonatkozó kutatást és a döntéseket a legkorábbi fázisban kell elvégezni és meghozni.  

Mindemellett egy teljesen másfajta működésre kell számítanod, ha egy nagy alappal sikerül megállapodnod, vagy ha egy angyalbefektető látja meg benned a lehetőséget. Utóbbi sokszor viszonylag kevés pénzt – tíz-húsz-harminc millió forintot – fektet be, de hozzáteszi a tapasztalatait, a kapcsolatrendszerét, a saját know how-ját is. Ő az a fajta pénzügyi guru, aki szeret a befektetéseitől néhány órányi távolságra lenni. Ugyanakkor egy nagy, 150-200 millió dolláros üzlet esetében a földrajzi tényezők már nem számítanak, hiszen mindent egy profi menedzsment irányít, így a befektető nem akar napi szinten beleszólni a dolgokba.

A Google a barátod
A lehetséges befektetőid munkájának fontos eleme, hogy „megtalálják őket a jó projektek, s tőkével segíthessék a skálázódni kívánó vállalkozásokat”. Vagyis ha hiszed, ha nem, nem kell drámai erőfeszítéseket tenned azért, hogy megtaláld és felvedd a kapcsolatot az ideális jelölteddel. Ahogyan számos más esetben, most is a Google-t kell használnod. 

Amikor pedig megtaláltad a profilban hozzád illő és optimális nagyságrendben működő invesztort, nincs más dolgod, mint írni a részére egy valóban rövid levelet – telefonos beszélgetést vagy személyes találkozót kérve. Tartsd észben: a kapcsolatfelvétel célja nem az azonnali befektetés szerzés, hanem a már említett párbeszéd megkezdése és kapcsolatépítés. 

A befektetősdit amúgy nem érdemes túlizgulni: a befektetők munkája az, hogy a lehető legnagyobb hozamot biztosítsák a befektetési alapok pénzét biztosító entitásoknak, márpedig ezt sikeres vállalkozások nélkül képtelenek megtenni. Tudják ezt jól ők maguk is, hiszen a legjobbak és legsikeresebbek egykor maguk is vállalkozók voltak… 

A Cápák között új évada április 27-től, hétfőnként, 21 órától látható az RTL Klub műsorán. Az ország egyetlen üzleti showműsorában elismert, hazai befektetők saját pénzükkel szállnak be a vállalkozásokba. A Cápák közöttben betekintést nyerhetsz a businesskötések világába és megismerheted a Cápák vadászmódszereit! A műsor internetes elérhetőségei, ahol további információkat találsz: facebook.com/capakkozott, instargram.com/capakkozottrtl, rtl.hu/capakkozott

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!