Megválogatjuk, hogy kikkel dolgozunk – A Four Bites Catering és a HighVibes rendezvényszervező cég osztja meg a fenntarthatóságról a tapasztalatait

Olvasási idő 8 perc

Egy bődületes pazarlás látványa indította el a Four Bites Cateringet a teljes körű fenntartható működés felé. Mostanra ez lett az egyik védjegyük. Akármelyik szektort is nézzük, a kizöldülés nem egyszerű feladat, de a jobb lelkiismereten túl üzleti szempontból is megéri belevágni. Ruisz Gyuri a 7 pontos fenntarthatósági útmutatót is megfogalmazó HighVibes társalapítója arról is mesél, hogy sokszor a berögzüléseinkben van a hiba. 

A fenntarthatóság kifejezés alatt legtöbbször a természeti környezet védelmét értjük, hogy egy adott tevékenységünkkel minél kevesebb üvegházhatású gáz kerüljön a levegőbe (karbonlábnyom). Ha a kinagyítjuk ezt a képet, akkor arra is ügyelünk, hogy akikkel együtt dolgozunk, akiktől vásárolunk, azok is ugyanígy felelősen végezzék a munkájukat. A legjobb lenne divatot csinálni belőle, és akkor körbeérhetne a lánc. A jó hír, hogy ez tőlünk nyugatabbra már nemcsak divat, hanem egyre több cégnek belső igénye, és a még jobb hír, hogy egyre több a hazai példa is. „Egy jó catering cég akartunk lenni, olyan minőségi ételekkel, amelyeket praktikus fogyasztani. A fenntarthatóság, mint cél csak később vált kiemelten fontossá, bár már az alapításunk évében, 2017-ben felvettük a kapcsolatot a Felelős Gasztrohőssel” – meséli Pólya Bernadett, a Four Bites Catering egyik alapítója. A Felelős Gasztrohős Alapítvány neve még előkerül a cikkben, a csapat úttörője a fenntartható étkezés és a környezetbarát vendéglátóhelyek népszerűsítésében – a Four Bites is elnyerte a Fenntartható étterem minősítésüket.  

Mi indította el a kicsi, egészséges falatokra szakosodott catering céget a zöld irányba? „Egy alkalommal egy másik, úgymond hagyományos catering céggel kollaboráltunk, közös volt a hinterlandunk (itt zajlanak egy rendezvényen a raktározási, vendéglátóipari műveletek – a szerk.). Ott láttunk egy olyan bődületes pazarlást, amely mindannyiunkat sokkolt. Nagy tálcányi sült sütőtököket dobtak ki, amiket ráadásul nem is értettünk, hogy miért hoztak oda, hiszen nem is annak a közegnek szóltak. Emellett állandóan azon görcsöltek, hogy minden tálca teljesen fel legyen töltve az asztalokon, közben a vendégek már alig fogyasztottak, így lehetett tudni, hogy annak a nagy része is kukában fog landolni. Ráébredtünk, hogy mivel egy rendezvénynek fontos része a catering, nekünk is nagy felelősségünk van abban, hogy mennyire vagyunk környezetbarátok. Innentől kezdve egyre tudatosabban kerestük, hogyan lehetünk fenntarthatóbbak” – magyarázza Berni. 

Dsc 2776fourbites 1
Hogyan jelenik meg a fenntarthatóság a Four Bites-nál?  
  • olyan tisztító- és takarítószereket használunk, amelyek kímélik a környezetet,  
  • csomagolásban lebomlóban vagy újrafelhasználhatóban (pl. üvegtégelyek) gondolkozunk, 
  • a helyi, szezonális alapanyagokat részesítjük előnyben, 
  • a kínálatunkban kevés a húsos ajánlat, és próbáljuk a rendezvényen résztvevőket is edukálni, hogy a húsfogyasztást érdemes csökkenteni (és esetleg a tejtermékeket is, mert annak is nagy a környezeti lábnyoma), 
  • kiszállításnál, amikor lehetséges, a bringás futár partnerünket hívjuk, 
  • próbáljuk a műanyagot teljesen kiiktatni – nálunk nincsenek műanyag flakonos üdítők, helyette az innivalót nagy üvegitaladagolókba szoktuk bekészíteni,
  • alaposan megtervezzük a cateringet, hogy az ételmennyiség pont megfelelő legyen,  
  • ahogy azt is megbeszéljük a megbízóval, hogy mi lesz az ételmaradékkal, hogyan kezeljük a hulladékot – tudjuk meg Bernitől. 

A Four Bites-nál a mini szemléletformálásban, az edukálásban hisznek. (Ugyanez igaz a HighVibes csapatára is, ld. később.) Az ügyfelek, vendégek gyakran meglepődnek, mert előzetesen nem is gondolták volna, hogy húsmentes falatok is lehetnek ilyen finomak. Új megrendelőnél sokszor érvelnek a praktikummal és az újszerűség varázsával is. „Az ebéd-uzsonna szünet egy lehetőség a kapcsolatépítésre. Ha úgy tálalunk, meg olyanok az ételeink, amelyeket könnyű enni, akkor az emberek nem fognak az evésen izgulni. Pl. hogy a serrano sonka egybe ki fog csúszni a szájukból és a ruhájukon landol, ezért inkább sarokban esznek, hanem épp ellenkezőleg az új ízek, könnyű fogyasztás inkább összehozza őket. Egy esküvőre készülő párt nemrégiben azzal győztünk meg a falatkákról, hogy igaz, hogy a pogácsától is jóllakhat a vendég, de a mi táljaink színesek, érdekesek, beszélgetésindítók, fotózni is szokták őket, ezek közül egyik dolog sem szokott a pogácsával előfordulni” – meséli Berni, akiknek az egyik nagy büszkeségük is egy esküvőhöz kapcsolódik. „Egy 100 fős lagzi után a szeméttermelésünk mindössze egy kis zacskónyi volt. Le is fotóztuk, annyira örültünk neki” – teszi hozzá a Four Bites társalapítója. A másik sikersztorijuk a decemberi 200 fős SzuperWMN-gála volt. „Kevés időnk volt megszervezni, a covid miatt is sok bizonytalanság volt még. De minden nagyon jól sikerült, ráadásul a menüben is nagyon nyitottak voltak a szervezők, ha nem is teljesen vegetáriánus lett, de arányaiban a zöldségek domináltak. Jó visszacsatolás volt, hogy a WMN-esek azért is választottak minket, mert olyan céggel akartak dolgozni, amit a Felelős Gasztrohős kitüntetett” – mondja Berni, és a cégük a jövőben is erre folytatná az útját. A kisebb rendezvények (megbeszélések, workshopok stb.) után jobban megmerítkeznének a nagyobb, kitelepülős események catering feladataiban is.  

A covid idején elstartolt HighVibes rendezvényszervező cég teljesen a zero waste (hulladékmentes) működésre állt rá. A vállalkozás a társalapító Ruisz Gyuri egy korábbi ügynökségének spin-offjaként indult, de igazából 2020 nyarán startoltak el Körmendy Pankával és Pécsi Szabolccsal. A fenntarthatóság kkv-s szintű megvalósításának kihívásairól és előnyeiről Ruisz Gyurival beszélgettünk.  

Miért gondoltátok, hogy üzletileg is megéri a fenntarthatóságot ilyen hangsúlyosan beemelni a cég profiljába?

Ruisz Gyuri: A Z generációnak, de még a millenálisoknak (az előbbi a 1996-2009, az utóbbi 1981-1996 között született korosztály – a szerk.) is fontosak a fenntarthatósági elvek, így az őket alkalmazók vagy a nekik különböző termékeket, szolgáltatásokat áruló szervezeteknek, munkáltatói márkáknak is egyre fontosabbá vált, hogy ők is fenntarthatóak legyenek. Egy átlag Z generációs ráadásul 10 százalékkal többet hajlandó fizetni egy fenntarthatóan készült áruért. A rendezvényszervező piacon is egyre erősebben megjelent ez a trend, elég csak megnézni az Evenbrite kutatását, miszerint 2019-ről 2020-ra a fenntarthatóság 6-ról már 59 százalékban határozza meg egy rendezvény szervezési munkáit. Egy rendezvény nagyon személyes kapcsolódási pont, nem egy óriásplakát, a márkát a saját bőrödön érzed. Ezért nagyon fontos, hogy egy valóban fenntarthatóan működő cégnek a rendezvénye is fenntarthatóan valósuljon meg. Egyszóval a külföldi trendekből, de a saját tapasztalatainkból is azt szűrtük le, hogy itthon is van egy ilyenfajta rendezvényszervező cégre igény. A covid nekünk emiatt jól is jött, volt időnk alaposan átgondolni, hogy hogyan leszünk zöldek: továbbképzéseken vettünk részt a témában, plusz tanulmányoztuk így működő rendezvények (pl. Glastonbury Festival) fenntarthatósági elveit. Ilyen benchmarkokból, illetve azzal, hogy összefogtunk több magyar részterület szakértőjével (Zöldövezet társulás, Felelős Gasztrohős) meg tudtuk alkotni egy fenntartható rendezvény koncepcióját.  

6111025 Fourbites 1
Mi a tanulság? Mi volt a legnehezebb az átállásban? 

RGY: Több kreativitást és energiát igényel így egy rendezvényt megtervezni, de a nap végén el tudunk hagyni felesleges rendezvényelemeket, és akár még olcsóbbá is válhat, mint egy nem fenntartható. Egyelőre itthon kevés a „zöldséggel” hitelesen foglalkozó cég, ezért is tovább tart az előkészület. Annak nagyon örülünk, hogy a WWF-fel elindult egy együttműködés, amelyben ők segítenek kikalkulálni a szén-dioxid kibocsátásunkat, és amit nem sikerült megspórolni, azt egy élőhely rekonstrukciós törekvéssel megváltjuk. Így tényleg teljesen nulla lesz a karbonlábnyomunk. A blogunkon másoknak is elérhetővé tettük a 7 lépéses útmutatónkat a fenntartható rendezvényes működésről. Büszkék vagyunk erre, hiszen abból teremtettünk versenyelőnyt, hogy zöldek vagyunk. Egy covid okán sokak által temetett iparágban nagyon szépen teljesítünk, a covid alatt növekedni is tudtunk, embereket vettünk fel, ügyfeleket nyertünk. 

Mit gondolsz, ha más is ebbe az irányba szeretne mozdulni, mire fektessen nagy hangsúlyt?

RGY: Mi nagyon hiszünk az edukációban. Ezért is írunk blogot, jelenünk meg rengeteg helyen, adunk interjúkat, veszünk részt kerekasztal-beszélgetéseken. Sokat kell beszélgetni a megbízókkal is, számos olyan kérdést kell tisztázni, ami korábban nem volt érdekes (szemétszállítás, takarítás mikéntje, egyszer használatos elemek). Például az ajándéktáskáknak a 99 százaléka a szemetesben végzi. Ez egy rossz rendezvényes berögzülés, az embereknek igazából nincs szüksége ilyen ajándékra, a belepakolt szóróanyagokat nem olvassák el, nem fogják használni. Ugyanígy rossz berögzülés, hogy 20 százalékkal több ételt rendelnek, mint kéne. Mi azt valljuk, hogy okosabb regisztrációval minimalizálható az ételmaradék. Az biztos, hogy a cégeknek egy rendezvényszervező cég váltásához nagy bizalomra van szükségük, az átlag céges döntéshozó pedig kockázatkerülő. Ezért nagy feladat a bizalmat kiépíteni, amit úgy érhetsz el, hogy tartalmat adsz, beszélsz róla – ez inkább maraton, mint sprint. Szerencsére a piac is érik a történetre, három éve még inkább a hippiséghez kötötték a zero waste gondolatát, mostanra ez sokat változott, és szerencsére nem különcség kategória már.  

Mit gondolj át, ha fenntarthatóan szeretnél működni a jövőben?
  1. Nézd meg a célközönséged, simán lehet, hogy már az a generáció, amelyiknek a fenntarthatóság nem a „nice to have”, hanem a „must have” kategória! És ezért hajlandó többet is fizetni. 
  2. Ha a fenntarthatóságot választod, vedd komolyan, minden folyamatodat próbáld kizöldíteni! A látszat zöldség inkább ront, mint javít a márkád megítélésén. 
  3. Keress partnereket, kérj tanácsot, tanulj! Elsőre biztosan sokkal több feladatot jelent fenntarthatóan működni, de ne vaktában csináld! 
  4. Terjeszd a hírét, hogy fenntartható vagy! Egyrészt edukálni kell a piacokat, az embereket, másrészt az igazi környezeti változás is akkor remélhető, ha minél többen így gondolkodnak, cselekszenek.  

Képek forrása: UNICEO (United Networks of International Corporate Events Organizers) 

Szerző:
Kandó Eszter – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 2

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.