Reklámozz jobban, mint a konkurencia!

Olvasási idő 4 perc

Ha áttanulmányoztad a versenytársaid hirdetéseit, még nem tettél semmit! A munícióból most kell a legmegfelelőbb kommunikációt tető alá hoznod. Első körben eszköznek tekintsd a hirdetésedet, de lehet, hogy később fegyverként is használhatod. Az online térben éppúgy, mint a hagyományos eszközök esetében.

A rendelkezésre álló információk és saját helyzeted, céljaid alapján el kell döntened, milyen kommunikációt szeretnél a konkurencia ellenében. Vagy épp velük együtt? A már meglévő húsz szereplő mellé becsatlakozol huszonegyediknek, és hirdetéseiddel egymást erősítve mentek előre?

Ez egy nem telített, folyton alakuló piacon jó megoldás lehet, például egy pici borvidéken, ahol a termelők együtt kommunikálnak. De egy olyan területen, ahol már vannak erős szereplők, küzdeni kell az ügyfelekért, ott messze nem biztos, hogy beválik.

Tűnj ki a tömegből!

Ha éles a konkurenciaharc, ha túl sok a vadász, de kevés a vad, akkor vagy sokkal jobbnak kell lenned a hirdetéseidben, vagy sokkal agresszívabbnak. Valamivel ki kell tűnnöd. A celebvilágban a botrányok erősítik egy híresség nevét. Az üzleti életben ez nem célravezető, mégis valami olyat kell bedobnod, ami miatt sokat beszélnek majd a cégedről.

Az egyszerűség célravezető lehet

A Ryanair fapados légitársaság éveken keresztül igénytelen, fekete-fehér hirdetéseket jelentetett meg a napilapokban, még a szövegezés is végtelenül egyszerű volt. Csak tőszavakra szorítkoztak: olcsó jegyek. Emellett a cég általános kommunikációja is igénytelen volt.

Ez élesen szemben állt a légitársaságok klasszikus hirdetéseivel, amelyek jellemzően valamiféle úri életérzést próbáltak bemutatni. A Ryanair ellenben azt hirdette: a repülés nem úri luxus, hanem a széles rétegeknek is elérhető közlekedési mód.

Az eredmény: elsöprő forgalombővülés volt.

Alkoss stíluskönyvet!

Át kell gondolnod, a célcsoporttoddal milyen hangnemben kommunikálsz. Ezt vázlatosan írd le, alkoss egy rövid stíluskönyvet és onnantól konzekvensen ragaszkodj ehhez. Mindaddig, amíg időről időre felül nem vizsgálod, aszerint, hogy még mindig megfelel-e a piaci környezetnek és a céljaidnak.

Vissza fognak lőni

Az agresszív hirdetés, a többitől elütő stílus nyerő lehet, de akkor ehhez ragaszkodnod kell minden megnyilvánulásodnál. Biztos, hogy ez a legjobb megoldás? Vajon egy masszőr, fodrász, vendéglátós jól jár, ha agresszív? Nyilván nem. Ez kétélű fegyver, és ha nem jön be a húzás, a cégedet elkönyvelik faragatlannak. Innen pedig nehéz felállni.

Az agresszivitással ráadásul az is együtt jár, hogy a konkurencia sem fog téged kímélni. Amilyen hangnemben osztod a versenytársaidat, azt fogod tőlük visszakapni. „Bezzeg mi visszahívjuk, velünk lehet tárgyalni.” – írhatják.

Háború lehet a versenyből

Ha az a célod, hogy kommunikációban lenyomd a versenytársad, ne lepődj meg, ha egy idő után neki is hasonló céljai lesznek veled kapcsolatban. Erre mindenképpen fel kell készülnöd, nem érhet váratlanul az ellencsapás.

Ha azt akarod reklámozni, hogy te sokkal jobb akarsz lenni, folyamatosan figyelned kell a versenytársadat, és mindig kell válaszodnak lennie a lépéseire. Az árakkal, akciókkal is hirdethetsz, de akkor tudnod kell, hogy így összehasonlítható leszel a versenytárssal – amit ő akár egy ellenkampány során ki is használhat. Elég a prosztatavédő tabletták reklámjaira gondolni.

Menőség: tudatos és időigényes

Megpróbálhatsz más módszereket is alkalmazni, például kialakíthatsz olyan hirdetési kampányt is, amelytől sokkal jobb híred lesz az ügyfelek körében, mint a konkurenciának. Nemcsak menőbb lehetsz – egy betonkeverőnél ez például nem fontos szempont –, hanem értékálló, megbízható, elnyűhetetlen, a pozitív jelzők száma végtelen.

A pozitív arculat nagyon jól jön az értékesítés során.

De ezt felépíteni nehéz: következetes, sokszor hosszú munka eredménye. A menőségfaktor nagymértékben azon is múlik, hogy eltalálod-e a megfelelő célcsoportot, és az ő hangjukon szólalsz-e meg. Nincs kínosabb a mesterkélt, fiataloskodó hangnemnél vagy az eltúlzott karakterjegyeknél. Ha tudod, hogy nem tudsz laza lenni, ne próbáld meg, mert kudarc lesz a vége!

Kiknek mondod?

Döntsd el, hol akarsz hirdetni! Benyomulhatsz a versenytársak mellé egy presztízsmagazinba, de lehet a célod az is, hogy a Facebook vagy a Google a versenytársé előtt dobja fel a te hirdetéseidet.

Sőt, az online hirdetési eszközökkel, mint amilyen a Google Adwords, hatékonyan tudsz ugyanarra a körre célozni, mint a versenytársaid. A közösségi médiában is számos lehetőséged van erre.

Egy teherszállító cég számára sokkal fontosabb, hogy a keresőbe beütve az elsők között legyen, hiszen ebben az üzletágban nem jellemző a visszatérő vevő. Viszont ha különleges sajtokat árulsz, kulcsfontosságú a visszacsatolás, hogy a tiéd jobb, finomabb, olcsóbb, adalékmentes. Akkor ezt kell hangsúlyoznod.

Ott, ahol ez releváns

Egy dolog a keresőknél az első találatok között lenni. Megint más, ha a hirdetéseidet a célcsoportod látja, így nem szórod fölöslegesen a pénzt olyan hirdetésekre, amelyek teljesen hatástalanok. A célcsoportelemzéshez is találsz részletes segítséget itt az oldalon.

Összefoglalásul: a jó reklámmal ki tudsz tűnni a tömegből, és ez az első lépés ahhoz, hogy elmagyarázd az ügyfeleknek, miért téged, és ne a versenytársaidat válasszák.

Arra azonban készülj fel, hogy a konkurencia is felfigyelhet rád!

Hirdetni nem könnyű, de már vannak szempontjaid, hogy hogyan tervezheted meg a céged első tudatos kampányát.

A következő feladattal segítünk megérteni, hogyan működik mindez a gyakorlatban.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!