Mi vezetett sikerre magyar márkákat? Két történetben mondjuk el!

Olvasási idő 4 perc
Rsz Istock 511371900 Opt 1

Ha nagyon banálisak szeretnénk lenni – persze távol áll tőlünk -, akkor röviden csak annyit írnánk, hogy egy márka azért lesz sikeres, mert valami egyedit nyújt, egy különleges minőséget képvisel, vagy forradalmi újítást tudott felmutatni a piacon.

A sikeres márkák mögött rengeteg küzdelem, hosszú építkezés áll, elenyésző azoknak a száma, akik gyorsan tettek szert hírnévre a terméküknek vagy szolgáltatásuknak köszönhetően.

A Cserpes tejtermékeket forgalmazó magyar vállalkozás útja is göröngyös volt: a rendszerváltást követően Cserpes István a korábbi munkahelyül szolgáló tejüzemet otthagyva vágott bele saját kisüzemének beindításába. Az apró építkezést követően egyre jobban eluralták a piacot a nagyobb tejipari cégek, éveken át szenvedett a vállalkozás, ugyanis termékeiknek ekkor nem volt igazi karaktere, olyan a piacon szerettek volna érvényesülni, ahol az olcsó, tartós tejipari termékekkel tele voltak a polcok. 2004-ben a vállalkozásuk majdnem csődbe ment, ekkor döntöttek úgy – szinte végső megoldásként, amit korábban bátortalanság miatt nem léptek meg -, hogy prémium termékeket fognak készíteni, amivel az átlagon felülemelkedhetnek.

Termékeiket kisebb boltokban kezdték terjeszteni, ugyanis a nagyobb láncok polcain a széles választék miatt kevésbé tudott volna érvényesülni a márka, ugyanis az oda látogatók inkább az olcsóbb termékeket keresik a nagybevásárlás során, míg a kisboltok polcain érvényesülni tudott az üzenetük, hogy ők hagyományos eljárással készítik termékeiket.

Mára közel 1,5 milliárd forintos forgalmat bonyolít a vállalkozás, közel 150 munkavállalónak biztosítva állást. A terjeszkedés részeként megnyíltak a Cserpes Tejivók is, ami gyors forgalmú, könnyű reggelit biztosít a vendégeknek, akik leginkább olyan csoportból kerülnek ki, akik megengedhetik maguknak az átlagosnál lényegesen jobb minőségű, egészségesebb termékek fogyasztását.

Sikerük leginkább abban rejlik, hogy elhitték, valódi szakértelmüknek és az általuk képviselt minőségnek van helye a piacon, ehhez találták meg vásárlóikat.

A bevezetésben bemutatott három tipikus sikersztori közül a technológiai újítás területén a magyar Prezi bemutatása megkerülhetetlen. Fontos, hogy a cég történetére ne úgy tekintsünk, mintha az csak az IT-iparágban lenne megvalósítható: bármilyen területen lehet újat alkotni, olyan szolgáltatást nyújtani, amire a versenytárasak nem gondoltak, mert a bevált módszerek mellett maradtak.

A Microsoft által uralt szoftverpiacon egyedül a cég PowerPoint terméke nyújtott elfogadható diavetítésre, bemutató tartására alkalmas szolgáltatásokat, azonban ezek az évek során ellaposodtak, a verseny hiánya miatt jelentős fejlődés sem történt. 2009-ben a Prezi új megoldásokkal állt elő, a korábbi “lapozós” prezentációk helyett több dimenzióban volt lehetőség navigálni a prezentáció elemei között, a semmiből diagramok rajzolódtak ki, videókat ágyazhattak be a felhasználók.

Szakmabeliként pontosan tudták, hogy milyen fontos, hogy látványos bemutatókat lehessen tartani egy értekezleten, biztosak voltak abban, hogy érdemben eltérő szolgáltatást tudnak nyújtani az egyeduralkodó Microsofttal szemben, ezért bátran vállalták, hogy “csak” angol nyelven indítják el a szoftver és a nemzetközi térben. A piac szerkezete miatt azonban a kezdetekben nem találtak támogatókat a projektjük teljes megvalósítására, ezért a hétköznapi munkájuk mellett dolgozva maguk fejezték be a Prezit. Az alapító Árvai Péter erről az időszakról úgy nyilatkozott korábban, hogy szerinte a legfontosabb, hogy a vállalkozó higgyen magában akkor is, amikor senki más nem hisz benne.

Az áttörést a megfelelő partner megtalálása hozta meg: a kész termékkel a világszerte innovatív előadásokat tartó TED tulajdonosát keresték meg, aki a rövid bemutató után felismerte a lehetőséget, hogy ezzel egy piaci résbe tud belépni a Prezi, ezért érdemes pénzzel is támogatni Árvai Péter, Somlai-Fischer Ádám és Halácsy Péter hármasát. A cég mára a kaliforniai Szilícium-völgyben is működtetnek irodát Budapest mellett, éves forgalma meghaladja a 20 millió dollárt, valamint együttműködési megállapodást kötöttek az Egyesült Államok kormányával is, hogy szolgáltatásaikat az állam és az oktatás fejlesztéséhez alakítják. Az említett összeg azért is egyedülálló, mert a Prezi alapszolgáltatása ingyenes, ennek feltétele azonban, hogy minden így készült tartalmat online bárki megtekinthet, így szabadon terjedhet a tudás a felhasználók között is: népszerűsége nem véletlenül vitathatatlan.Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!