Mi fán terem a growth hacking?

A startupok, a kis, induló cégek, amelyek a Zseniális Ötletre épülnek, szinte mindenkinek egyet jelentenek a szédületes fejlődéssel. A berobbanás lehetősége azonban nem jelenti azt, hogy tényleg be is robban az az elegy.

A growth hacking annak a tudománya, hogy a kis cégünkben összevegyített por ne más legyen, mint puskapor, ami berobbantja a cég növekedését.

A puskapor nem véletlen hasonlat, a growth hacking szemlélet úgy tekint az üzleti világra, mint háborúra, ahol a kicsiknek úgy kell győzedelmeskedniük, hogy hiányzik mögülük a tőkeerős nagy cégek hátországa. Miután induló cégekről van szó, nincs pénz marketingre, hagyományos hirdetésekre, óriásplakátokra, rádióreklámokra és sajtótájékoztatókra – a marketingtervnek (amelyről itt olvashatsz) mással kell számolnia.

A kicsiknek más eszközökkel kell győzedelmeskedniük, ki kell használniuk az új technológia adta lehetőségeket.

Ezért aztán a vérbeli growth hackerek általában erősen kötődnek az IT-hez, vagy alapból szoftverfejlesztők. Fontos, hogy nem pusztán gyors felfutást kell produkálni, hanem hogy utána fenn kell maradnia a forgalomnak.

Fogd meg a sztrádán, akit lehet!

Az internet korában a termék megfoghatatlan – a fotódra cicafüleket varázsoló alkalmazás ugyanúgy termék, mint egy online könyvelőprogram. Megváltozik a termékek forgalmazása is. Miért kéne csak a termékre koncentrálni, ha a neten mást is lehet csinálni – és azt a termékhez lehet kötni?

Az 50-es években a kiépülő nagy amerikai sztrádák mellett feltűntek a nagy aranyívekkel jelzett gyorséttermek – a Meki így hekkelte meg a növekedést akkoriban. Ez a cél ma is: megszerezni a nagy információs sztrádákon száguldozó tömegeket.

A keresőmotorok szakértői látják, ki hogyan és miért szörfözik – már amennyiben a sztrádán lehet szörfözni. Ugyanígy aki a YouTube és Facebook ismerője, az fel tudja pörgetni a növekedést. Az pedig aranyat ér.  

 

Sales – csináld magad, vagy ne?

Egy értékesítő elmondja, hogy miért jó értékesítő kollégát alkalmazni, de ha nem teszed, mire figyelj mindenképp.

Így lett óriás az Airbnb

Amikor a Airbnb összekötötte magát az amerikai online apróhirdetési oldallal, a Craigslisttel (a lakását, szobáját felrakó delikvens ajánlata megjelent a milliókhoz eljutó Craigslisten is), elérte, hogy milliók ismerjék meg a terméket. Nem reklámoztak, az Airbnb maga tartalmazta az ehhez szükséges kódot – a Craigslist akarata ellenére.

A termék maga volt a reklámozó eszköz.

Pofonegyszerű (ugyanakkor mégis erős programozói tudás állt mögötte), forradalmi, unortodox ötlet volt (és átmeneti: a Craigslist befoltozta a rést, amelyen az Airbnb bejutott). Méréseken alapuló, mégis kreatív és leleményes ötlet. Igazi growth hacking.

Egyedi ötletek

A growth hacker döntéseit a növekedés határozza meg, ez lebeg a szeme előtt. Ebben különbözik a hagyományos marketingesektől, akiknek a növekedés csak egy a sok szempont között.

A growth hacker sok dologhoz hozzá tud szagolni, a pszichológiától a virális terjedés sajátosságaiig, egy-két dologhoz pedig nagyon kell értenie, ott kell lennie a szeren – ebből lesz a tartalom a blogon, Facebookon.

De másról is szól a growth hacking: míg korábban a programozó és a marketinges között megvoltak a határok, mára ezek a szerepek elkezdtek összecsúszni. Az előbbinek tudnia kell gondolkodni a leendő vevő fejével, az utóbbinak értenie kell a programozás fogalmait. És még valami – a marketing sokszor megérzés, inspiráció, míg a growth hackingnél mindig ott az adat: annyit érsz, amekkora növekedést fel tudsz mutatni.

 

Growth hacking módszerek

Hogyan lehet elkapni a felhasználót? Miként vegyük rá, hogy ne csak szörfözzön az oldalon, de vásároljon is? Erről szól a growth hacking – mutatunk néhány egyszerű módszert, hogyan csináld.

Necces húzások?

Igen, a growth hacking alkalmanként pimasz és idegesítő, mint a piaci légy – mert így tud érvényesülni a piacon. Ellenszenves? Ha tartod valamire a céged és az ötleted, de nincs elég pénzed, muszáj akár néhány necces húzást is bevállalnod, különben könnyen ott állsz szellemi kapacitásod szuper kis termékével, ami nem kell senkinek, mert nem tud róla senki. A gyors növekedés viszont maga a csodaszer.

Mindenki azt a céget szeretné követni, amely gyors növekedést tud felmutatni.

 

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!