Lévai Richárd: A webkamerád öltöztet

Olvasási idő 8 perc

A régi szép időkben – értsd: a járvány előtti korban – amikor mindennapos volt az, hogy személyesen találkozunk az ügyfeleinkkel tárgyalásokon, konferenciákon, rendezvényeken, akkor természetes volt az, hogy szépen felöltözünk.

Szinte mindenki adott a megjelenésére, hiszen tudta, hogy az első benyomás fontos, tudta, hogy a kinézete alapján (is) meg fogják ítélni a vevői, partnerei.

Most, hogy átvette az életünk fölött az uralmat a videokonferencia és az online meeting, természetesen még mindig a legtöbben figyelnek arra, hogy a képernyő másik oldalán ülő emberek mit lássanak. Ne egy kinyúlt pólót, vagy pizsamát, hanem a megfelelő üzleti megjelenés online verzióját. De mit ér ez az egész, ha a kameránkkal rontjuk le az összképet? Ha rossz beállításokkal, rosszul választott megvilágítással olyan képet mutatunk magunkról, ami megkérdőjelezi a megbízhatóságunkat, akkor nem csoda, hogy az online tárgyalások, rendezvények sokkal kevésbé hatékonyak, mint személyes találkozások.

„Ricsi, milyen kamerát használsz, hogy ilyen jó Nálad a kép?”

Persze lehet máshogy is. A fenti kérdést a tavasz óta eltelt hónapokban számtalan alkalommal megkaptam ügyfeleimtől, az online tréningen résztvevőktől, vagy akár online tévéinterjúk során a riportertől. Ez pedig azért van, mert az elmúlt években kikísérleteztem, hogy otthoni körülmények között hogyan tudok olyan környezetet teremteni, amelyikben a videós oktatások minősége magasabb lesz. Így tavasszal nekem „szerencsém” volt, mindössze ezeket az eszközöket és beállításokat kellett használnom a megnövekedett számú online találkozóik és konferenciák során.

Bal oldalon a tipikus  videó konferencia beállítás. Jobb oldalon a kamera szem magasságban, külső mikrofon és szórt fény
Bal oldalon a tipikus videó konferencia beállítás.
Jobb oldalon a kamera szem magasságban, külső mikrofon és szórt fény.

Bemutatom, miket használok, és azt is, milyen megoldásokkal lehet ezt helyettesíteni és kiváltani annak érdekében, ha valaki növelni szeretné a személyes megbízhatóságát online körülmények között is.

A kamera

Bár a kamera fontos, még sem a kamera minősége (és ára) az, ami a legmeghatározóbb a végső képben. Mondom ezt annak ellenére, hogy én az online közvetítéseimhez annak idején egy magas kategóriájú fényképezőgépet választottam, egy Sony Alpha 6300-at a megfelelő objektívekkel.

Hozzá kell tenni, akkoriban sokkal kevesebb volt a lehetőség, így ma már nem biztos, hogy szükség lenne erre. Ugyanis nem csak a fényképező érzékelője és az objektívje fontos. Egy online közvetítéshez, egy Zoom-os tárgyaláshoz sokkal fontosabb az, hogy hol van a kamera, milyen látószögű az objektív és milyen a megvilágítás.

A kamera elhelyezkedése azért fontos, mert ha maradunk az asztalunkra rakott, sima laptop kameráknál, akkor azok alulról fognak minket venni. Az orrunk és a tokánk lesz premier plánban, ami valljuk be, a legtöbbünknek nem a legelőnyösebb kép. Éppen ezért jó, ha a kamerát fel tudjuk emelni. A laptopot rárakjuk egy állványra vagy pár könyvre, hogy a kamera nagyjából szemmagasságban legyen velünk. Még jobb, ha tudunk használni egy külső kamerát. Ez lehet akár egy fényképező, mint amit én használok, de lehet webkamera vagy valamilyen akciókamera is.

Egyre több igazi fényképező és egyre több akciókamera rendelkezik ugyanis webkamera funkcióval (a nagy gyártók is hallgattak az idők szavára, egyre jobban próbálják támogatni a videós meetingeket), így könnyen megtehetjük azt, hogy a fényképezőnket, akciókameránkat rárakjuk egy kis állványra, és felemeljük a laptopunk fölé. Ennek plusz előnye, hogy kicsit távolabbra is tudjuk rakni a kamerát, így a másik problémás hatást is ki tudjuk küszöbölni: a gömbfejet.

A kamera állványon, fej magasságban, nálam az asztallal szemközi tévé előtt. Így egyszerre látom azt, akihez beszélek, és kényelmesen tudok belenézni az objektívbe.
A kamera állványon, fej magasságban, nálam az asztallal szemközi tévé előtt.
Így egyszerre látom azt, akihez beszélek, és kényelmesen tudok belenézni az objektívbe.

A laptopokban ugyanis egy nagylátószögű objektívet (kb. 30 mm, ami nagyjából 70 fokot jelent) használó kamera van azért, hogy a közel ülő emberből minél több beleférjen a képbe. Ez viszont torzít. Éppen ezért használok én is külső kamerát, amit távolabb rakok a laptoptól, így sokkal természetesebb a kép.

Ebben segít az is, ha a kameránk objektívje minél kisebb látószögű, vagyis kevesebb fér bele a térből. Például ha 50 mm környékén van a fényképezőnk, kameránk objektívje, akkor már csak 45 fok körül van a látószög, így sokkal kevésbé torzít. Persze ehhez távolabb is kell raknunk a fényképezőt, így tényleg el tudjuk kerülni azt, hogy az orrunk dominálja a képet.

A fényképező állványon, mögöttem semleges fal, előttem (ami nem látszik) pedig az ablak.
A fényképező állványon, mögöttem semleges fal, előttem (ami nem látszik) pedig az ablak.

Persze nem kell feltétlenül önálló, plusz kamerában gondolkodni.Jó megoldás az is, ha az okostelefonunkat használjuk. Adtam már én is úgy tévéinterjút skype-on, hogy az okostelefonomat felraktam egy állványra, távolabb raktam magamtól, és ez is elég jó volt minőségben. Ez különösen akkor ad jó képet, ha a telefonunk hátoldali kameráját használjuk, az ugyanis szinte mindig jobb minőségű. Azok akiknek pedig a hátoldalon van egy 50 mm körüli objektív is, igazán nyerő helyzetben vannak. Nekik már csak arra kell figyelni, hogy legyen elég fény.

Az online meetingeknél sokat segít, ha a partnereink azt látják, hogy a szemükbe nézünk. Ezt könnyű elfelejteni, mert a szemünket a képernyő vonzza. Erre persze több megoldás is van. Az egyik, ha a kameránkat kiemeljük, például ragasztunk mellé egy színes post-it-et, amelyik mindig emlékeztet, hogy oda nézzünk. A másik pedig az, ha a kamerát berakjuk a monitorunk, vagy a tévénk elé, így bár kitakarja a kép egy részét, mégis könnyebben eszünkbe jut, hova kell nézni. Persze ebben az esetben a monitornak és a tévének messzebb kell lenni, és mindenképpen egy külső kamerára vagy telefonra van szükség.

Legyen világosság!

Szinte mindegy, hogy milyen minőségű a kameránk és az objektívünk, ha nincs elég fény, akkor feleslegesen költöttük a pénzt drága felszerelésre. De ez visszafelé is igaz. Akár egyszerű, olcsó lámpákkal is nagyságrendeket tudunk javítani a közvetítés minőségén akkor is, ha a legegyszerűbb kamerát használjuk.

Az én otthoni stúdiómban két softbox adja a fő fényforrást. Ezek elég nagy felületen világítanak egyenletes fénnyel ahhoz, hogy megfelelő mennyiségű fényt biztosítsanak, ráadásul az áruk sem horrorisztikus, 30.000 forint környékén már lehet kapni egy softbox párt. De nincs szükség ilyenre feltétlenül.

Az egyenletes fényről két softbox gondoskodik.
Az egyenletes fényről két softbox gondoskodik.

Ha nincs más, akkor egy olcsó rizslámpa is megoldás lehet, hiszen ha azt rakjuk magunk elé (főleg, ha van belőle kettő darab), az is hasonlóan szép, egyenletes megvilágítást fog biztosítani. Persze ezek mellett jó, ha van fényerő a mennyezeti lámpában is, ha pedig a háttér fontos, azt is ki lehet emelni lámpával.

Ha semmilyen lámpánk nincs, akkor legalább annyit tegyünk meg, hogy szembe állunk az ablakkal, így onnan tud jönni elegendő szór fény ahhoz, hogy támogassuk a kameránkat.

„Jól hall, mindenki?”

Ha már jól látnak, halljanak is jól, ehhez pedig fontos a mikrofon. Ehhez én egy külső, irányított mikrofont használok, ami viszonylag jól szűri ki a környezeti zajokat. Úgy állítom be, hogy rám mutasson, és odébb rakom a laptoptól, így nem hallatszik be annyira se a gépelés, se az, amikor felzúgnak a ventilátorok. (Persze ha a szomszéd szobában hisztizik egy gyermek, az ellen nincs orvosság. :-), de még ezt is viszonylag jól kezeik az ilyen mikrofonok.)

Egy külső mikrofon, ami  jobb és érthetőbb hangot biztosít az online beszélgetésekhez.
Egy külső mikrofon, ami jobb és érthetőbb hangot biztosít az online beszélgetésekhez.

Amikor nem tudom ezt használni, akkor a telefonomhoz kapott külső mikrofont használom. Egyszerűen bedugom a telefonba, a fülhallgatót beakasztom az ingem nyakába, így a mikrofon elég közel kerül hozzám ahhoz, hogy a másik oldal hálás lesz a tiszta hangért.

Mutasd, mi van mögötted és megmondom, ki vagy!

Fontos persze, hogy mi látszik mögöttünk. Ehhez én kialakítottam az „otthoni stúdiómba” egy külön falat, ahol a könyveink, illetve a céges rollup adja a hátteret.

Mivel sok oktatást, konferenciát tartok ez mindenképpen praktikus, ráadásul marketing szempontból is indokolt. Ha olyan helyzet van, hogy ez valamiért nem megoldható, akkor is igyekszem egy rendezett, semleges hátteret választani, például egy könyves szekrényt. Persze ilyenkor érdemes eltávolítani a gyerekek fotóit, vagy más olyan személyes tárgyakat, emlékeket, amik félrevihetik a társalgást, vagy amik többet árulnak el rólunk vagy a környezetünkről, mint azt egy ilyen helyzetben kellene.

Persze sok videó konferencia alkalmazásban lehetőség van virtuális hátteret választani. Ez is egy jó megoldás, ebben az esetben azt javaslom, készítsünk egy logózott fotót, amit magunk mögé tudunk rakni! Viszont a hátterünkre (plusz a kamerára és a megvilágításra) ilyenkor is figyelni kell. Ugyanis akkor fog tudni szépen hátteret rakni mögénk a szoftver, ha jók a fények, és ha homogén a háttér.

Aki tudatos, megfelelően választja a hátteret. Egy értékesítési szituációban jól mutatnak mögöttünk a termékek vagy a termékek fotói. Nem véletlen hogy sokan a díjakat, diplomákat választják háttérnek. Bárhogy is tesszük, fontos, hogy legyen tudatos a döntés, mert az ami mögöttünk van, rólunk fog beszélni.

Bízzunk benne, hogy ez a pandémiás helyzet pár hónapon belül véget ér. Az online közvetítések, találkozók, konferenciák viszont velünk fognak maradni, hiszen sokaknak bevált ez a költséghatékony, gyors módszer. Éppen ezért érdemes kialakítani egy kis sarkot az irodánkban vagy az otthonunkban, ami megfelelő környezetet biztosít.

Az ugyanis, hogy mit látnak rólunk, amikor bejelentkezünk egy eseményen többet árul el rólunk, mint amit gondolnánk. Egyrészt megmutatja, mennyire vagyunk gondosak a környezetünkre. Másrészt azt is megüzenjük a tárgyaló partnereinknek, mennyire fontosak nekünk ők, és a téma amiről szó lesz.

Márpedig egy rendezetlen háttér előtt, rosszul megjelenő képminőséggel egyáltalán nem üzenjük azt, hogy odafigyelünk rájuk, és szeretnénk velük hosszabb távon is együttműködni. Ez olyan, mintha egy konferencián koszos pólóban jelennénk meg az öltönyös és kosztümös ügyfelek előtt. Viszont online világban nem elég megfelelően felöltözni. Figyelnünk kell az eszközeinkre is, mert végső soron a kameránk lesz az, ami igazán felöltöztet.

Mire figyelj?

1. A kamera szemmagasságban legyen!
2. Mindig a kamerába nézz, hogy a másik oldalon a szemedet lássák!
3. Jó minőségű kamerát használj! Ez lehet egy fényképező, egy videókamera, de a telefonod kamerája is jobb valószínűleg, mint a laptopod kamerája!
4. Használj külső mikrofont!
5. Egyenletes fénnyel világítsd meg magad!
6. Válassz semleges hátteret, vagy olyat, ami kiemeli az üzeneted, a céged, a személyiséged!

7. Ha virtuális hátteret használsz, akkor is fontos a megvilágítás és az, hogy a ruházatod eltérő legyen a háttértől.

Szerző:
Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista, Liftup Kft.
A hivatalos Facebook Marketing Partner program tagja

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 1

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Termékajánló

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.