Külföldi tapasztalatokkal felvértezve egy magyar kistelepülésen vitte sikerre a Miss Sütit Smizsánszki Krisztina

Miss Süti Smizsánszki Krisztina
Miss Süti Smizsánszki Krisztina

Francia desszertek, magas minőségű cukrásztermékek egy borsodi kistelepülésen? Nem éppen Kistokajra gondolnánk, ha meg kellene tippelni, a kreatív cukrászatra szakosodott Miss Süti hol is működik. Smizsánszki Krisztina párjával ötéves angliai tartózkodás után költözött vissza Magyarországra, és abszolút tudatos döntés volt részéről, hogy Kistokajban indítja el vállalkozását. Milyen nehézségekkel kellett szembenéznie az induláskor? Mi a fejlődés motorja? Hogyan látja a jövőt vidéki vállalkozóként? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kapunk a cikkből. 

Smizsánszki Krisztina gyermekként még nem éppen arról ábrándozott, hogy egyszer cukrászüzeme lesz – akkoriban nem annyira szeretett sütni. Jóval később, felnőttként jött meg a kedve a sütemények készítéséhez, amikor azt tapasztalta, hogy a lakóhelyéhez közeli Miskolcon nem is olyan könnyű magas minőségű cukrászterméket beszerezni. Eredetileg pénzügyet és kereskedelmet tanult, 22 évig ezen a területen szerzett tapasztaltot, saját céget is vezetett. Aztán az élet úgy hozta, hogy Angliába költözött mostani férjéhez, és ott együtt dolgoztak egy cukrászdában. 

„Akkor merült fel bennünk az ötlet, hogy mi lenne, ha együtt hazaköltöznénk, és megpróbálnánk megvalósítani az Angliában látott ötleteket. 2016-ban hazatértünk, és pár hónappal érkezésünk után elindítottuk a cukrászüzemünket a Miskolchoz közeli Kistokajban” – meséli Krisztina a vállalkozás indulásáról. 

Mi a kulcs a dinamikus fejlődéshez? 

A Miss Süti néven futó cukrászüzem egyedi tortákkal és francia desszertekkel foglalkozik, a hagyományos cukrásztermékek nem igazán szerepelnek a palettán. A hangsúly a kreativitáson és a magas minőségen van. Krisztina eleinte autodidakta módon képezte magát, de aztán egyre több kurzust és tanfolyamot is elvégzett, nem beszélve az angliai évei alatt gyűjtött tapasztalatokról, amelyeket remekül kamatoztat most saját vállalkozásában. 

Miss Suti 02

A kistokaji cukrászüzemekben kialakítottak elviteles lehetőséget, a finom süteményeknek pedig idővel híre ment, sokan Miskolcról is kiruccannak Kistokajba a finomságokért. A miskolci közönséget is igyekeztek megismertetni a Miss Süti desszertekkel, 2018-ban egy kínálópultot nyitottak egy forgalmas bevásárlóközpontban, a covid időszaka alatt azonban – látva a forgalom visszaesését és a bizonytalan jövőképet – inkább nem hosszabbítottak bérleti szerződést. A pandémia miatt rendezvények is elmaradtak, emiatt visszaesett a megrendelések száma, amit Krisztináék egy új termék bevezetésével, a fagylaltkínálattal próbáltak ellensúlyozni. 

A koronavírus járvány nem az egyetlen kihívást jelentette Krisztina vállalkozása számára: „Kezdetben nehéz volt elnyernünk a vásárlók bizalmát. Miskolcon sok olyan cukrászat van, amely már 20, 30 vagy akár 50 éve ismert a városban, és még ha nem is mindig a legpozitívabb a vásárlói tapasztalat, megszokásból könnyen visszatérnek hozzájuk. Mivel mi ragaszkodunk a magas minőséghez, a minőségi alapanyagokhoz, ez rendszerint magasabb árakat is jelent a konkurenciához képest, így nehezebb volt felvenni velük a versenyt. De ahogy sikerült meggyőzni az embereket, hogy adjanak egy esélyt a desszertjeinknek és kóstolják meg őket, jobban észrevették a különbséget, visszatérő vásárlóink lettek.” 

Mi a nagyobb kihívás: talpra állnia a vállalkozásnak a covid után vagy munkaerőt találni egy borsodi településen? 

A borsodi Kistokajban működő vállalkozásnak még egy nehézséggel szembe kellett néznie: a munkaerőpiaci helyzettel. „Nehéz megfelelő munkatársat találni, olyat, akire teljesen rábízhatnánk az üzletet. Ráadásul a cukrász szakma a fiataloknak nem vonzó, ami érthető, ha azt nézzük, hogy kezdőként nagyon költséges kialakítani egy cukrászüzemet. Emellett hiába van közel hozzánk Miskolc, kevesen vállalják, hogy Kistokajba jöjjenek dolgozni” – árulja el Krisztina. 

A kihívások ellenére dinamikus növekedésnek indult a Miss Süti: a forgalom az első két évben duplázódott, ahogy a munkatársi létszám is. A covid-járvány ugyan megtorpanást hozott, de az elmúlt év esküvői megrendelései új lendületet adtak a cukrászatnak. Egyre több esküvői torta készült a műhelyben, Krisztina pedig reméli, hogy ez a jövőben is így marad, sőt, akár további szolgáltatásokat is kínálna a házasodni szándékozó pároknak: „Látok fantáziát abban is, hogy az esküvőkre különféle programokat, produkciókat szervezzünk.” 

Készül torta mindenféle ünnepi alkalomra, a vevői elvárásoknak megfelelően. És a vásárlók is igyekeznek lépést tartani a trendekkel, ami az igényeiket illeti: „Ami a Pinteresten látható, azt a vevőink is rendszerint megpróbálják lekövetni és hasonló kérésekkel állnak elő. Persze minden időszaknak megvan a maga felkapott terméke. 2018-2020 között a csorgatott torták voltak menők, most inkább a krémes textúrák népszerűek” – avat be minket a szakmai részletekbe Krisztina. 

Kell-e pontos brief a tortarendeléshez? 

„Büszkeséggel tölt el, ha látom, hogy elkészült egy torta, és tudom, hogy én képes voltam ezt megcsinálni. Az pedig igazán felemelő érzés, mikor látom az elégedett arcokat, ha átadok egy-egy megrendelt tortát. A legjobb visszajelzés mégis az, amikor valaki azzal keres meg: kellene egy torta, mindegy, hogy milyen, mert tudom, hogy amilyet te készítesz, az jó lesz” – mondja a Miss Süti alapítója, és hozzáteszi: már az alkotási folyamatnál is az a leginspirálóbb számára, ha valóban szabadkezet kap az ügyfeleitől. – „Ha csak annyit tudok, hogy egy 16 szeletes születésnapi tortára van szükség, a többit rám bízzák, akkor szárnyalok, kiélhetem a kreativitásomat. Elkészítem a sokadik Mancs őrjáratos tortát is szívesen, de már nem jelent kihívást.” 

A vásárlóközönség pedig onnan tudhatja, hogy nyugodtan rábízhatja magát Krisztára, hogy találkozhat az általa megálmodott és megalkotott tortákkal a közösségi oldalakon. A Facebook és az Instagram fontos csatornává nőtte ki magát akár a vásárlókkal való kapcsolattartásban, akár a brandépítésben. A szájhagyomány mellett a közösségi médiának volt leginkább szerepe abban, hogy sikerült kialakítani egy stabil vásárlóközönséget. Ugyanakkor az sem mindegy, mekkora figyelmet szentelnek ezeknek a platformoknak. Krisztina szerint sok időt elvisz, hogy megfelelően foglalkozzanak a közösségi oldalakkal, és nem is biztos benne, hogy megvan hozzá a megfelelő tudásuk – ezért próbálkoznának együttműködni külsős szakértővel is. 

Miss Suti 06
Miért éppen Kistokaj? 

Felmerülhet a kérdés, hogy mennyire előny vagy hátrány, hogy épp Kistokajban van a vállalkozás – nehezebb-e egy cukrászattal vidéken érvényesülni, mint egy nagyvárosban? „Ha megtalálod a megfelelő vevőkörödet, utaznak miattad 60 kilométert is” – állítja Krisztina. Munkaerő szempontjából viszont a Miskolctól való 10 km-es távolságot is hátrányosnak érzi, mert a legtöbben kényelmesek, és nem szeretnének ennyit sem utazni a munkahelyükig. Ugyanakkor Krisztiánék számára előny volt, hogy Kistokajban a saját portájukon rendezkedhettek be, és nem kell az üzemért külön bérleti díjat fizetni. 

És hogy mit hoz a jövő? Krisztina tart tőle, hogy a cukrásztermék igazából luxusnak számít, amiről válságos időben könnyen lemondanak az emberek. De ennek ellenére van egy terve a következő három évre, és mindenképpen szeretné tovább üzemeltetni a Miss Sütit. Bízik benne, hogy az általa képviselt minőség iránt lesz kereslet, és hogy a terveinek megfelelően az esküvői torták és akár az esküvői programszervezés vonalán is további fejlődést érhet el. 

Krisztina, a Miss Süti tulajdonosa három legfontosabb tanácsa vállalkozók számára: 
 1.Legyen biztos anyagi háttered 

A támogatási rendszer nem ideális, mi leginkább a külföldi munkánkkal tudtunk megteremteni vállalkozásunk alapjait. Utólag látom, mennyi váratlan kiadás merült fel az induláskor, ezért azt javaslom, hogy az a szerencsés, ha 30%-kal nagyobb összeg áll rendelkezésre, mint amennyit az eredeti kalkulációd mutat. 

2.Képezd magad, mielőtt belevágsz 

Ha nincs elég tudásod, bele fogsz bukni a vállalkozásba. És ez nem is csak a szaktudásra vonatkozik, amit képzéseken elsajátíthatsz. Az üzletvezetéshez is kell tudás. 

3.Ne gondold, hogy ha vállalkozó leszel, majd több időd lesz 

Nem lesz több időd. Ne azért vágj bele, mert már eleged van a 9-től 5-ig tartó munkából. Vállalkozóként akár 0-24-ben kell készenlétben lenned.  

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség 

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4 / 5. Összes értékelés: 1

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.