Közeledik az év vége – mire készüljön egy vállalkozó? Hogyan lásson neki a 2022-es tervezésnek?

Olvasási idő 8 perc

Három vállalkozás, három különböző profillal. Vezetőiket arra kértük, hogy osszák meg velünk tapasztalataikat, mire érdemes különösen odafigyelni az év végéhez közeledve, hogyan értékeljük az éves teljesítményt, és hogyan készüljünk fel 2022-re. A vendéglátósokat kiszolgáló Kende Gastro, a webáruházas platform után saját üzletet is nyitó Falusi Kosár és a kreatív stúdiót üzemeltető Pinkponilo vezetői más-más megközelítési módot villantanak fel, és nem is csak azért, mert eltérő területen dolgoznak. Lássuk, kinek mi a stratégiája a tervezéshez! 

Kende Gábor egy 32 éve sikeresen működő családi vállalkozást vezet, a Kende Gastrót, amely mára meghatározó szereplő lett a HoReCa-szektort kiszolgáló cégek között. Professzionális konyhatechnológia berendezéseket biztosítanak éttermeknek, szállodáknak, irodaházaknak, sportlétesítményeknek. Idén egy új üzleti tevékenység is fókuszba került: megnyitották Magyarország első, mesterséges intelligencián alapuló, teljesen érintésmentes vásárlást biztosító üzletét az Agora Parkban. Egy olyan boltot képzeljünk el, ahol nincs szükség se eladóra, se pénztárosra, mégis 0-24 órás üzemmódban nyitva tarthat.  

Csorba Noémi a Falusi Kosár megálmodója, tavaly tavasszal indította vállalkozását. Célja, hogy a falusi gazdákat összekapcsolhassa a minőségi hazai termékekre vágyó városlakókkal. Először az online beérkezett rendeléseket vihették el a vásárlók egy átvevő pontról, később már a webáruház és a házhozszállítás és elérhetővé vált. Nem véletlen, hogy Noémi a falusi gazdák felé nyitott, saját családja ellátására már korábban is szülőfalujából szerezte be a zöldségeket, gyümölcsöket.  

Kudron Anna a Pinkponilo közösségi varroda és kreatív stúdió egyik alapítója. Egy kreatív teret alkottak, ahol rendelkezésre állnak varrógépek, anyagok, eszközök, és ha kell, szakemberek is. Be lehet ide térni azért is, mert van egy konkrét terv a fejünkben, hogy mit szeretnénk megvalósítani, csak épp eszközeink nincsenek hozzá, meg azért is, mert valamilyen kreatív kikapcsolódásra vágyunk, esetleg többet szeretnénk tudni a fenntartható ruházkodásról. Annáék főként workshopokat szerveznek, de igény szerint kiszolgálnak cégeket, művészeti intézményeket is.  

Milyen teendők akadnak az év végéhez közeledve a vállalkozásban? 

„A koronavírus járvány megtanított minket arra, hogy rugalmasan kezeljük a terveinket, a 2022-es tervezésnek is így vágtunk neki. Mivel a Gastro divíziónk szerencsére rendkívül jó évet zárhat, aktualizálni kellett a jövő évi terveinket is. Több projektünk is áthúzódik a következő évre, ezzel is számolnunk kell. És mivel látszik, hogy a megnövekedett rendelésszám kapacitásproblémát okozhat, új munkatársakat is keresünk – ez igaz a kiskereskedelmi egységek automatizálásával foglalkozó divíziónkra is” – összegzi Gábor a Kende Gastronál felmerülő feladatokat.  

Noémi speciális helyzetben van, neki nem csak a következő év tervezésénél, hanem gyakorlatilag minden nagyobb ünnepi szezonnál hónapokkal előre kell gondolkodnia, hogy a Falusi Kosár kínálata igazodni tudjon az aktualitásokhoz: „A nagy ünnepek előtt 3-4 hónappal már teljes forgatókönyvvel kell rendelkeznünk. Ez azt jelenti, hogy 2022 januárjában már a húsvéti kínálatot és kollekciót fotózzuk majd. Ezért én már jó ideje a jövő évi naptáramban gyűjtöm a teendők listáját.” Az elmúlt időszak egyik legjelentősebb tanulsága pedig az volt, hogy mindig legyen egy B-terv a vállalkozásban, és ha valami nem megy, akkor képesnek kell lenni azonnal újratervezni.  

A Pinkponilo működése sem a divatszakmában hagyományossá vált ciklusokat követi, de az adóév szerinti rendeződés sem igazán jellemző rájuk. „Az ötéves működésünk egyik tapasztalata, hogy a textil- és divatiparban itthon augusztusban, illetve december közepétől január közepéig van egy kis leengedés. Így mi is ezekre az időszakokra időzítjük a pihenésünket” – mondja Anna. Nyáron már elkezdték előkészíteni az év végéig terjedő időszakot, míg decemberben már a tavaszi hónapokra fognak fókuszálni. „A következő évi tervezés legfontosabb eleme az, hogy meg tudjam határozni: hol fogok tartani egy év múlva. Az anyagi stabilitás alapjait szeretném most megtervezni, ezzel van még munka idénre: ellenőrizni kell a korábbi cash flow számítást és a havi költségvetést is” – teszi hozzá Anna. 

Előkerülnek-e év végén a korábban készült éves tervek? Van-e visszamérés? 

Gábor azt mondja, hogy ők havi szinten elemzik a 2021-re készített terveiket: „A koronavírus járvány miatt annyira hektikus lett a vendéglátóipari megrendelések száma, hogy nagyon nehezen tudtuk tartani a kitűzött célokat. Szerencsére az idei évi üzleti terveket pozitív irányban kellett folyamatosan módosítanunk.”  

Noémi még friss vállalkozó, az előző év végén még csak néhány gondolatot vázolt fel, hogy mit szeretne elérni 2021-ben: „Ezek közül mindet sikerült felülmúlnunk, ugyanis ez év végén például már az első mintaboltunkat is megnyitjuk, így már nem csak a webáruházunkban lesz elérhető kínálatunk. Azáltal, hogy minden tervem megvalósulhatott, még nagyobb energiával vetem bele magam a jövő évi tervezésbe.” 

A Pinkponilónál alap, hogy előveszik a korábbi terveket: „Minden, a vállalkozással kapcsolatos anyag a kezdetekig visszamenően Drive mappákba van rendezve, archiválok mindent. Korábban még az eredeti üzleti tervünket is visszanéztük. Tudom, ijesztőnek tűnhet ezeket a terveket elővenni, de annyi mindenről kiderül ilyenkor, hogy már nem csak terv szintjén létezik.” Anna azt is fontosnak tartja, hogy vizsgáljuk felül, ha valami nem valósult meg, másként alakult – fontos megfejteni a sikertelenség okát, és azt, hogy vajon illeszkedett-e a terv valóban a stratégiába. Az ő személyes tippje az, hogy ha valami szerepelt is az eredeti üzleti tervben, de aztán évről-évre csak problémaként merül fel, nem lesz belőle megvalósult projekt, akkor meglehet, hogy azt egyszerűen el kell engedni.  

Milyen speciális eszközök, vagy szakértő tanácsadók segíthetik a tervezést?   

Gáboréknál a cég 32 éves fennállása alatt volt idő kidolgozni a számukra legmegfelelőbb rendszert – így nem megvásárolt programmal terveznek, hanem egy olyannal, amit saját maguk fejlesztettek. „Vannak szakmai tanácsadóink, de ők sincsenek most könnyű helyzetben, mert senki sem tudja, mit hoz a jövő év. Nem tudni, lesznek-e ismét lezárások, mernek-e a HoReCa szektor szereplői újabb fejlesztésekbe kezdeni” – sorolja Gábor az idei nehézségeket.  

Noémi támaszkodhat egy már komoly üzleti sikereket elért szakmai mentorra, akinek gyakran ki is kéri a véleményét. „Egy célnaplót vezetek rendszeresen, amiben nemcsak számok szerepelnek, hanem vizuálisan is igyekszem megjeleníteni a teveim, hogy minél könnyebb legyen a megvalósítás. Számomra nagyon fontos, hogy mindent kézzel írok, mert úgy érzem, hogy ezzel még nagyobb energiát kapnak a terveim.” 

Annáék a Pinkponilónál szintén annak hívei, hogy saját maguk elgondolása szerint terveznek, nem vesznek igénybe szoftvereket, applikációkat – de tudja, hogy ez sok más vállalkozónak bevált út lehet. „A partnereinkkel, akikkel évek óta közösen dolgozunk, szoktunk beszélgetni a terveinkről, motivációinkról, sőt, a gyenge pontjainkról is. Ez transzparensebbé teszi a működésünket, és fejlesztési lehetőségeket is teremt. Egyelőre nincs még olyan kialakult céges működési formánk, hogy business coachingra támaszkodjunk, de ez is lehet majd még egy új irány.”  

Mi mindenre terjedjen ki egy éves terv? 

A Kende Gastronál először a várható árbevételt határozzák meg, ehhez rendelik hozzá a már meglévő és az árbevételi terv eléréshez szükséges fejlesztések költségeit – ideértve az új munkaerő felvételét, a marketingkiadásokat, vagy az IT-fejlesztéseket is. „Mivel az idén ősszel indult új divíziónk, az eladók nélküli önkiszolgáló boltunk a vártnál is nagyobb érdeklődést váltott ki a piaci szereplőkből, újra kell gondolnunk az ehhez kapcsolódó terveinket, mert lényegesen kiszélesedtek a lehetőségek.” 

A Falusi Kosárnál az éves tervben szerepel a termékpaletta bővítésétől kezdve az alapanyagokkal való kalkuláción át, az üzletmenet kidolgozásáig minden. „Sokszor hetek múlva újabb pontokkal egészítem ki az éves tervem, mert munka közben jut még több olyan dolog eszembe, amit muszáj papírra vetnem.” 

„Holisztikusan kell átgondolnom az évet, amiben az önfejlesztés, olvasás, nyelvtanulás, családi ügyek, sport, kulturális események, kirándulás, új és régi projektek egyensúlya ideális esetben megvalósítható” – vallja Anna saját tervezési módszeréről. – „Az agyam – gondolom sokakéhoz hasonlóan – mindent projektekbe rendez, legyen szó arról, hogy lemegyek a komposztládához, vagy eljutok a kozmetikushoz, esetleg épp egy féléves berlini kutatást készítek elő: a tervezésnél ezek között alakítom ki a szükséges logikai kapcsolatokat.” 

3 x 3 vállalkozói tanács az éves tervezéshez:  

Kende Gábor, Kende Gastro:  

  1. Merjünk bátrak lenni, vállalkozni! 

Ugyanakkor úgy kell tervezni, hogy ne éljük fel a teljes vagyonunkat, inkább találjunk egy megfelelő finanszírozó partnert, ami lehet bank, vagy befektető.  

  1. Ne ijedjünk meg, ha nem sikerül rögtön elérni az elvárt forgalmi adatokat! 

Ha tényleg akarjuk, és keményen megdolgoztunk érte, minden célunk előbb-utóbb elérhető lesz.  

  1. Legyen a tervünk rugalmasan kezelhető! 

Különösen a jelenlegi helyzetben fontos, hogy úgy készítsük el az üzleti tervet, hogy a pozitív és a negatív piaci hatásokhoz egyaránt tudjon igazodni.  

Csorba Noémi, Falusi Kosár:  

  1. Legyen mindig egy „B” tervünk! 

Egy amolyan vészforgatókönyvre mindig szükség van, hogy ha mégsem minden az elképzelések szerint alakul, legyen mihez nyúlnunk.  

  1. Ügyeljünk az apró részletekre! 

Igyekezzünk minél átfogóbb, minden apró részletre kiterjedő tervet készíteni.  

  1. Írjuk le terveinket kézírással!  

Ha kézzel írottan készülnek a tervek, még nagyobb energiát kapnak, mi magunk is motiváltabbnak érezzük magunkat.  

Kudron Anna, Pinkponilo  

  1. Ne hagyjuk ki a rendszerből önmagunk megújítását! 

Egy vállalkozásnál fontos, hogy olyan irányba tereljük évről-évre, apró lépésekben a terveket, amihez leginkább kedvet érzünk. Hosszútávon csak ilyen tervvel tudunk energikusan foglalkozni. Azt is érdemes évente újragondolni, mi számít fejlődésnek. 

  1. Tervezzünk az aranyhármassal! 

Legyen a terveink között egy nagy fejlesztés a vállalkozásunkra vonatkozóan, egy állagmegóvás-kijavítás, és egy elengedés is. Nem jó, ha túlméretezzük a terveinket. 

  1. Ne csak magunkra gondoljunk! 

Keressük annak a lehetőségét, hogy miként tegyünk előrelépéseket működésünk társadalmi, környezetvédelmi és gazdasági fenntarthatóságát tekintve.  

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.