Kele János: Megérzések vagy adatok: így képezi le a futballt a vállalkozói szféra

Olvasási idő 6 perc
Kkv 023 1080x610px 1020 02

Mit tanulhat a sporttól az üzlet? Milyen praktikákat leshetnek el a sztársportolóktól és edzőktől a vállalatvezetők? 11 cikkből álló sorozattal járjuk körbe ezt a kérdést. 
Ahogyan a futballban, úgy a vállalati szférában is gyakori, hogy szubjektív elemekkel magyarázzuk a sikert. De miért hiszünk ennyire a csibészség erejében? És merre halad a világ valójában?

„Jó vállalkozói vénám van.” „Tudok emberekkel dolgozni, emberekre hatni.” „Ösztönösen jó döntéseket hozok.” Ki ne ismerné ezeket a megszokott vállalkozói kliséket? A közvélekedés szerint ma ezek egy kisvállalkozás teljesítményének legfontosabb indikátorai: a vezető rátermettsége, amely rátermettséget többnyire szubjektív, tényalapon ellenőrizhetetlen benyomásokkal támasztanak alá.

Mintha a futball-közbeszédet hallanám.

„A focit nem kockás papíron játsszák.” „Egy zsák pénz még sosem rúgott gólt.” „Lehet itt statisztikázni, de a pályán a játékos rúgja a gólt, nem az elemző.” Csak néhány tipikus megszólalás az utóbbi hetek-hónapok terméséből abban a vitában, amely az adatalapú megközelítésnek a futballban betöltött szerepét vizsgálja. A hasonlóság kísérteties, egyszersmind megmosolyogtató.

Úgy tűnik, tényleg sokan vannak, akik azt gondolják, hogy a 21. század minden korábbinál élesebb, több szereplős és komplexebb versenyfutásában lehetséges boldogulni anélkül, hogy az ember (a cég, a csapat, a klub) pontos és megbízható információkkal rendelkezzen a környezetéről, önmagáról, a teljesítményéről és a lehetőségeiről.

A jelenség persze nem véletlen. Idehaza a futballt és a vállalkozói szférát nagyjából ugyanaz a rejtélyes misztikum lengi körül: a vagány csibészség, a fineszes ügyeskedés köde, ami kimondva-kimondatlanul is arra utal, hogy a szabályok által kikövezett úton csak a biztos bukás elérhető. Valahogy meg kell oldani okosba’, csellel, trükközéssel. A dolog persze kétélű fegyver: ha minden siker mögött természetszerűleg ott látjuk a kiskapuk furfangos megtalálását, azzal egyszersmind hallgatólagos elismerését adjuk ezeknek a tulajdonságoknak. Így lehet erény a szabályok megszegése, így válhat a trükközés rendszerré, a csibészes kalandorság követendő példává.

A baj csak az, hogy a siker mögött legtöbbször még itthon is több van ennél. Mindenekelőtt rengeteg munka, aztán kiszámított kockázatvállalási készség, némi adaptivitás, szakmai kompetenciák és mentális képességek. És sokszor még ez sem elég, ha a vállalkozónak nincsen elég pontos képe a piacról, a vásárlókról, a saját munkatársairól és a közegről, amelyben versenyezni kíván.

Nincs ez másként a sportban sem, és bár az utóbbi időben kétségtelenül sokkal több változó objektív mérésére találtuk meg az eszközöket, valójában az adatok gyűjtése egyidős a sporttal. Kezdjük a legbanálisabb példával: a futball az a verseny, amely képes egyetlen számadatra egyszerűsíteni 90 percnyi történészuhatagot. Az eredmény mindennél fontosabb, mindent legitimál és semmi sem képes relativizálni. Ugyan mi lehetne ennél adatközpontúbb gondolkodás?

Kevesen tudják, de a Nemzeti Sport már a ’20-as ’30-as évek fordulóján elképesztő energiát ölt a sportág adatalapú követésébe: magyar találmány az első lőlap, a mérkőzés alakulását hullámszerűen megmutató grafikon, valamint a leadott lövések helyét vizualizáló ábra is (ma talán egyenesen infografikának mondanánk). Ezeket a megoldásokat később átvették olasz és svéd lapok is, és ma – nyilván digitális formában – a futball adatalapú megközelítését valló elemzők alapvetéseinek számítanak.

Vajon véletlen lenne, hogy a magyar futball legszebb, legsikeresebb korszakában nem pusztán a pályán, de azon kívül is úttörők voltunk? Vajon a pályán látott innovatív gondolkodásmód csapódott le a sajtóban, amikor Európában elsőként adatokat vizualizált a magyar sportlap a mérkőzések jobb, pontosabb, körültekintőbb tudósításának okán, vagy a hátországnak ez a típusú alapossága, nívója, megérteni vágyása termelte ki magából az innovatív, a sportági fejlődést új evolúciós alapokra helyező Aranycsapatot is? Az igazság valahol a kettő között lehet.

Egy biztos, az evidence-based gondolkodás később is mindenhol a fejlődés alapjául szolgált. Amikor a hatvanas években az akkori Szovjetunióban Valerij Lobanovszkij összeállt a Kijevi Egyetem alkalmazott matematika tanszékével, hogy segítsenek neki statisztizálni a mérkőzések történéseit, még csak nagyon kevesen sejtették, hogy ez egy futballforradalom alapja lesz. Lobanovszkij és csapata mindent felírt, mindent megmért, a játékosok számára így megszűnt a kibúvó és a kecmec: a munkát el kellett végezni. Lobanovszkij letámadásra építő játékstílusa aztán meghódította Európát, és évtizedekkel előzte meg korát.

Hasonló példa Angliából Arséne Wenger esete az Arsenallal, amikor is behozta a szigetre a táplálkozástudomány legfrissebb vívmányait. Hamarosan csapatának lett a legjobb erőnléte a ligában, holott Wenger érkezésekor még külön sörcsap volt az öltözőben a hangadóknak. „Évekkel hosszabbította meg a pályafutásomat, hogy elkezdtem figyelni a testemre” – mondta később Tony Adams, a klub ikonikus játékosa, aki saját bevallása szerint is komoly alkohol-problémákkal küzdött egy időben.

Az Aranycsapat szövetségi kapitánya, Sebes Gusztáv labdákat hozott haza Angliából, ahol lemérte a Wembley méreteit, és ugyanekkorára felfestett pályákon gyakorolt az évszázad meccsére. Jegyzeteiből világosan kiderül, hogy adatalapon elemezte az angol játékosok erényeit, a válogatott játékstílusát, hogy hazatérve a válogatott edzőpartnereinek világosan tudja kommunikálni, milyen felfogású játékot vár tőlük a felkészülési meccseken. Mindez akkor korántsem volt természetes, az alaposságnak ez a foka a sportág professzionalizálódásával párhuzamosan fejlődött ki.

Ma már ott tartunk, hogy matematikai modellek osztályozzák a kapuralövések minőségét, amelyek így aggregálva összehasonlíthatókká válnak – ezzel segítve az elemzői értelmezést egyes meccsek után. Ugyanígy, a passzok száma, helye, milyensége egyaránt mérhető, sőt, ma már léteznek modellek az egyes passz-szekvenciák hozzáadott értékének becslésére is. Nem is beszélve az ún. tracking data-ról, amely valós időben követi a játékosok helyezkedését, jelezve azok viszonyát az optimálishoz képest. Nincsenek messze azok a napok, amikor egy-egy kontratámadást, vagy passz-sorozatot mesterséges intelligenciák modelleznek majd előre, a beprogramozott sok-sokezer korábbi minta alapján – azaz eljöhet a robot edzők és mesterséges intelligencia alapján kódolt stratégiák kora.

És, hogy mindebből mi a tanulság a vállalkozások számára? Adatok a megérzés felett. Tények az ösztönök előtt. Mérhető indikátorok a szubjektív véleményekkel szemben. Ahogy a futballban, úgy a vállalati szférában is egyre több minden mérhető, egyre nagyobb pontossággal. Aki időt nyer, életet nyer – aki viszont információt szerez, az profitot tesz zsebre.

Kele János

Szerzőről:

Kele János (29) közgazdász, futballszakíró. 2011 óta jelennek meg meccselemzései különböző internetes felületeken, 2017 óta a 24.hu-n publikál rendszeresen. Az angol futball nagy rajongója, Cold Rainy Nights in Britannia címmel alapított blogja éveken át volt virtuális otthona a szigetországi klubok hazai szurkolóinak. Jelenleg a Ziccer és a Közös Albion c. futballpodcastok házigazdája, az analitikus sportági gondolkodás lelkes támogatója. Közgazdászként elsősorban a történések és a jelenségek értelmezése motiválja, így nem meglepő, hogy a futballban is a trendek megértése, az adatalapú elemzés érdekli leginkább. Őszintén és feltétlenül hisz egy új típusú, benyomások helyett inkább tényekre alapozott futballdiskurzus magyarországi meghonosításában.

A képért köszönet Erky-Nagy Tibornak

A LEGENDÁS 6:3, AHOGY MÉG SOSEM LÁTTAD!

Amiről eddig csak a nagyszülők sztorijaiból hallottál, most végre te is átélheted, digitálisan felújítva és kiszínezve. A legendás mérkőzés 2020. november 25-én este a Super TV2-n!

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!