Jelentős változásokra kell készülniük a vállalkozásoknak, mutatjuk a legfontosabb trendeket

Olvasási idő 8 perc

Egyetlen vállalkozás sem hagyhatja figyelmen kívül a trendek alakulását, mert azzal nem csak a versenyképességét, de akár a megmaradását is kockáztatja. Mutatjuk a legfontosabbakat és hoztunk egy bónuszt is.

A változások, trendek lekövetése, az azokra való reagálás igénye ott kell legyen minden vállalkozó to do listáján, amire minden nap legalább egyszer ránéz, ha sikeres üzletet szeretne vinni. „A változásra való hajlandóság képessége napjainkra minden korábbinál jobban felértékelődött, azok tudnak igazán helyt állni a piaci versenyben, akik figyelik a trendeket és azokra reagálni is tudnak” – hívta fel a figyelmünket Szesztay Péter. A BP Digital SEO Ügynökség tulajdonosa egy példát is hozott; az egyik, a termékeit csak fizikai boltokban és viszonteladókon keresztül forgalmazó cég, a koronavírus járványra adott válaszként sokakhoz hasonlóan az online-ba terelte a meetingeket és az ügyfelekkel való kapcsolattartást. Mindez azért jelentős váltás a vállalkozás életében, mert az online korábban olyannyira nem volt a céges kultúra része, hogy akár Japánba is kiutaztak egy-egy ügyfelükhöz. De felismerték az online-ban rejlő lehetőségeket s rájöttek: tudják jól csinálni ők is.

„A fogyasztók egyre tudatosabbak, az egyre könnyebben elérhető (online) kínálatnak köszönhetően jóval könnyebben váltanak más termékre-szolgáltatásra” – mutatott rá a trendek figyelésének szükségességére Sütő Anna, a Datalyze ügyvezető igazgatója. Mint mondja, a gyorsan változó fogyasztói preferenciákról való up-to-date tudás komoly stratégiai előnyt jelenthet a vállalkozás számára, mert a korábbinál gyorsabban építhet magának fogyasztói bázist, ha az elsők között tud reagálni egy új fogyasztói igényre, vagy az elsők között jelenhet meg egy új fogyasztói szegmens kiszolgálójaként.

Viszont mivel az összes, a kisvállalkozások és kkv-k számára fontos trendet szinte lehetetlen lekövetni, most megmutatjuk a legfontosabbakat, amikre 2022-ben mindenképpen érdemes figyelni – s persze reagálni is.

Online: aki nincs ott, a vásárlók számára sem létezik

Az online jelenlét már manapság is elengedhetetlen, ám a következő esztendőben még inkább az lesz. Szesztay Péter szerint a céges Facebook-oldal és a weboldal a minimális lépés ezen az úton. „A kicsiknek és nagyoknak egyaránt szükségük lesz egy digitális névjegykártyára, mert szinte mindenki az online világban keresi a megoldásait, így a digitális felület lehetőségeivel nem élő vállalkozások nem is léteznek a vásárlók számára” – emelte ki az online jelenlét fontosságát a szakember. Szerinte még azok számára is érdemes lehet elkezdeni az online jelenlét kiépítését, akik ajánlások alapján jutnak az ügyfeleikhez; legyen egy másik vevőszerzői csatorna, ha a korábbi rendszer elégtelenné válik.

A közösségi média trendjei – a jelenlét módja és az adatok fontossága

A változások a közösségi média világát sem kerülik el, tudtuk meg Lévai Richárd marketing szakembertől, a Liftup alapítójától. Szerinte a vállalkozásoknak két fő tendenciára mindenképpen figyelniük kell. Az egyik a közösségi platformok változatos használatának növekedése, ugyanis a vásárlók a Facebook, a Messenger, a YouTube és az Instagram mellett egyre több platformot használnak. Ennek kettős oka van: a nagy platformok iránti bizalom csökkenése mellett az újdonság ereje is megjelenik. Cégként e trendek lekövetése viszont nem is olyan egyszerű, „hiszen először fel kell ismerni, melyik platformon vannak jelen az emberek, melyiken lehet érdemben megszólítani őket, utána pedig ki kell alakítani mindegyik fontos felületen a hiteles jelenlétet”.

Lévai Richárd szerint a másik fő trend az adatínség kialakulása lesz. Ennek hátterében az áll, hogy az utóbbi időben az adatvédelem felerősödésének egyik következményeként a nagy platformok, élükön a Facebook-kal, a korábbiakkal szemben kevesebb adatot tudnak gyűjteni a felhasználókról. Ez pedig marketing szempontból hátrányos helyzetbe hozza azokat a cégeket, amelyek elsősorban ezeken a felületeken kommunikálnak intenzíven. „Főleg kisvállalkozásokról beszélünk ilyenkor, akiknek kevés saját adatuk van, ezért sokkal jobban kitettek a változásoknak, éppen ezért fontos lesz mindenkinek, hogy gazdagítsa a saját adatait” – emelte ki a marketing szakember. Szesztay Péter hozzátette: a digitalizáció egyfajta kellemes velejárójaként a vállalkozások a korábbiakkal ellentétben sokkal több és pontosabb adatokhoz juthatnak hozzá, ám ezek szakszerű kezelése valóban kihívást jelenthet. Viszont szerinte egy jól működő cég jó célokon dolgozik a megfelelő emberekkel és mérési rendszer alkalmazásával, illetve a célok és részcélok rendszeres visszamérésével. Ehhez viszont adatokra van szükség.

Nem kell félni, nem harap: az automatizáció

„A közösségi média terén várható változások magukkal hozzák a marketing automatizáció fejlesztésének szükségességét is” – emelte ki Lévai Richárd. Szesztay Péter szavai szerint az automatizáció terén ma már számos, a marketingesek és a cégvezetők életét megkönnyítő szoftveres megoldás érhető el s e terület mellőzése jelentős hátrányt idézhet elő például az ügyfélszerzés területén. „Egy húsz perces rendszerintegrációval egy vállalkozás heti öt-tíz órás munkát és a vele járó költségeket is megtakaríthatja” – emelte ki Szesztay Péter.

Lévai Richárd ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is, hogy „meg kell különböztetni az egyszerű, szabály alapú automatizációt, és az okosabb, algoritmust, esetleg mesterséges intelligenciát használó megoldásoktól”. Miközben az utóbbi megoldás van jobban a szemünk előtt, mégis ez az, ami sokkal kevesebb cégnek áll a rendelkezésére az adathiányuk miatt. „A szabály alapú megoldások cserébe sok mindenre jók lehetnek, segíthetnek az erőforrásproblémák megoldásában is. De ehhez olyan rendszerekre van szükségünk, amik önmagukban alkalmasak az automatizációra és valószínűleg kellenek olyan integrátor megoldások is, amik a különböző rendszereinket kapcsolják össze” – emelte ki Lévai Richárd. S mint mondja, az automatizáció egy másik eleme a munkafolyamatok automatizálása, amikor is az egyszerűen elvégezhető, manuális munkát igénylő feladatok delegálása történik asszisztensek, esetleg külsősök számára. Ez önmagában nem jelent igazi automatizációt, „de a költségeket tudja csökkenteni, a hatékonyságot pedig növelni”. Sok cégnek az ilyen jellegű kiszervezés s néhány marketing lépés automatizálása önmagában egy szintváltást tud jelenteni, éppen ezért érdemes minél előbb elkezdeni.

Online kereskedelem: öveket bekötni!

Az elmúlt években az e-kereskedelem szereplőinek különösen föl volt adva a lecke, hiszen a koronavírus-járvány és az azzal együtt járó vásárlói viselkedésváltozás lekövetése komoly kihívásokat jelentett a szektor szereplőinek, akik a következő évben sem csukhatják be a szemüket. A Datalyze kutatása alapján az idén érvényesülő trendek 2022-ben még markánsabbá válhatnak. Az idei évhez hasonlóan egyre több webáruház indul, az online értékesítés erősödése a B2C mellett a B2B szegmenst is egyre inkább érinti majd. Mivel az online vásárlási szokások egyre természetesebbé válnak és az ehhez szükséges alaptudást is egyre több vásárló sajátította el, a webáruházakkal szemben egyre erősebb elvárásként jelenik meg a gyorsaság, gyors betöltődés és a gördülékenység.

A webáruházaknak az ügyfélélmény jegyében arra is figyelniük kell, hogy a vevőik ne érezzék egyedül magukat a vásárlásaik során, tehát elengedhetetlen számukra az AI-alapú vagy chates ügyfélszolgálati megoldások bevezetése. A mobilapplikációk szerepe is éppen úgy nő majd, ahogyan egyre népszerűbbé válhatnak a webshopokhoz kapcsolódó bemutatótermek, omnichannel-, illetve az online-offline hibrid megoldások (például eladó nélküli boltok, termékátvevő automaták). A Datalyze kutatása azt is kiemelte: az online kereskedelmi piacon egyre drágábban lehet versenyelőnyhöz jutni, hiszen az online értékesítési csatornákon mind több szereplő jelenik meg, így a hirdetési költségek növekedésével az új vásárlók szerzésére többet kell költeni. Erre reagálva egyre nagyobb szerephez jutnak az online vásárlói-, törzsvásárlói kedvezmények, s mivel a zöld szempontok egyre inkább megjelennek a vásárlók szempontjai között, a fenntarthatósággal és a környezetvédelemmel kapcsolatos elkötelezettség is versenyelőnyt jelenthet a konkurenciával szemben.

Egy lehetséges, de szükségszerű trend: az új kapcsolattartási lábak növesztése

Az elmúlt évek bőven szolgáltattak példát arra, hogy egy-egy közösségi média platform leállása – mint legutóbb a Facebook esetén is történt – komoly fennakadásokat, akár károkat okozhat a vállalkozások számára. Lévai Richárd szerint a közeljövőben nem igazán várhatók hasonló összeomlások, „viszont más negatív hatások kivédése érdekében mindenképpen indokolt új kapcsolattartási lábakat növeszteni”. Így fontos lenne, hogy a cégek több helyen is kapcsolatban legyenek a célcsoportjaikkal, gyűjtsenek minél több saját adatot, legyen saját adatbázisuk, e-mail listájuk, weboldaluk. Lévai Richárd szerint minél több platformon jelen kell lenni, s ha így valamelyik felület előnye megszűnik, vagy valahol csökken a hatékonysága, a többi felület könnyen ki tudja azt váltani, a saját adatok pedig biztosítják a sikert rövid- és hosszú távon egyaránt. Ezt azonban a legtöbb cégnél megakadályozzák a kényelmi okok és az erőforrás-hiány.

Hogyan lehet jól kihasználni a trendeket?

A trendekben ott rejlenek a lehetőségek is, így érdemes azokat kihasználni. Sütő Anna szerint például a fogyasztó élmény növelése szempontjából akár a kisebb, célzott energiabefektetés is sikeres lehet, legyen szó pár kisebb célzott UX fejlesztésről, amik apró, de a vásárlóknak fontos kényelmi szempontokat elégítenek ki, vagy olyan early adopter technikai újdonságok bevezetéséről, amikre már kezd igény lenni, és amik praktikusabb, exkluzívabb vásárlási élményt adhatnak. Az egyre tudatosabb fogyasztók elkötelezettségét sikeresen növelik a számukra fontos szempontok mentén tett inkább kisebb, de érezhető vállalások és care (törődés) gesztusok is (ilyen lehet egy konkrét zöld akció, vagy a helyi termelők konkrét támogatása stb.).

Szerző:
Lippai Roland – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4 / 5. Összes értékelés: 2

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.