Januártól jön a kötelező e-fizetés. Üzleted van és még nem léptél? Akkor most figyelj!

Olvasási idő 6 perc

Törvény írja elő, hogy 2021. január elsejétől az online kasszát használó kereskedők kötelesek biztosítani vásárlóik számára az elektronikus fizetés lehetőségét. A határidő nagyon közeleg, cselekedni kellene, azonban a karácsonyi pörgésben kevés idejük van a vállalkozóknak ezen a témán gondolkodni. Cikkünkben Mondovics Péter, a Mastercard online fizetésekért és digitális ügyfélélményért felelős marketing menedzsere segítségével összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat és teendőket, amelyekkel pont kerülhet a nyitott kérdések végére.

A lassan mögöttünk hagyott év rendkívüli helyzeteket hozott, amelynek része volt az is, hogy megváltoztak vásárlási és fizetési szokásaink. A koronavírus-járvány berobbanásával párhuzamosan megnőtt az érintés nélküli fizetések és az online vásárlások aránya, ez utóbbi Magyarországon 2020 májusában 35 százalékos emelkedést mutatott. A kormány pedig – nemzetgazdasági okokból és az egészségvédelem érdekében is – ráerősített erre, nyáron törvénybe foglalták, hogy újévtől már minden kereskedelmi egységben lehetővé kell tenni az elektronikus fizetés legalább egy módját.

Miért nem maradunk a készpénznél?

Ennek a gazdaság fehérítése és a vírusok terjedésének visszaszorítása mellett még számos oka van. Napjainkban a kereskedelmi forgalomnak a 75 százaléka készpénzben történik. A probléma ezzel az, hogy a készpénzkezelésnek óriási költsége van, ráadásul a rizikó is sok vele. Azáltal, hogy a fizetési folyamatok digitalizálódnak, a technikai folyamatok gyorsulnak és egyszerűsödnek, a kereskedők is lehetőséget kapnak arra, hogy egy sokkal szorosabb kapcsolatot alakítsanak ki az ügyfelekkel. – A covid-19 megmutatta, hogy az emberek abba az üzletbe térnek be rendszeresen, amelyben bíznak, ahol jó az ügyfélélmény. A teljes élmény része a fizetési élmény, ami ha jó, hosszú távon plusz bevételt hozhat – emeli ki a Mastercard marketing menedzsere. 

Lehetőség az ügyfélkör és a forgalom bővítésére

„A fizetési élmény az ügyfél élménye – hangsúlyozza Mondovics Péter, hozzátéve, hogy a vásárlók bizonyítottan előnyben részesítik azokat a kereskedelmi egységeket, ahol rendelkezésre állnak a számukra legkedvesebb fizetési lehetőségek. A fizetési lehetőségek bővítését mindenképp úgy kell átgondolni, hogy az illeszkedjen a bolt üzleti modelljéhez , a forgalomhoz és a vásárlóközönséghez is. A kártyás fizetés – amelynek legkézenfekvőbb eszköze a POS-terminál – napjainkban már alap elvárás az ügyfelek részéről, amitől a boltot működtető vállalkozóknak sem kell ódzkodniuk. Mint minden pénzügyi szolgáltatás, ez is valamekkora költséggel jár, de számos előnnyel is bír egy ilyen terminál.

Szeretünk gyorsan, kényelmesen fizetni, sőt sokakban a játékélmény is felébred, amikor mondjuk a telefonjukba „költözött” bankkártyájukat használhatják (mobilfizetési alkalmazások, Apple Pay, Google Pay), főleg, ha mindehhez még egy színes, modern terminál is társul. Ennek megteremtése mindenképpen a szolgáltatás színvonalának emelését jelenti és hosszú távon visszatérő vásárlókat eredményezhet – hívja fel a figyelmet a szakértő.

Nem kell tehát tartani a POS-termináloktól. A költségük lényegesen alacsonyabb, mint sok évvel ezelőtt volt, érdemes ez ügyben tájékozódni, több helyről akár ajánlatokat bekérni – a legtöbb helyen ez már online megtehető.

Magyarországon húsznál is több szolgáltató kínál terminált a vállalkozások számára, ezek a Mastercard weboldaláról  mind el is érhetőek, s összehasonlíthatók a felkínált konstrukciók.  Fontos kiemelni, hogy bizonyos szolgáltatókon keresztül most nyolcvan ezer forint állami támogatás igényelhető a terminálok beszerzésére, amelyet a terminál-szolgáltató intéz a vállalkozások helyett, legtöbbjük már a támogatással csökkentett áron kínálja a terméket. Ráadásul a terminálok rengeteget fejlődtek „tudásukban” is. Van, amelyik kabát zsebben is elfér, s van, amelyik akár több vállalkozást is képes kezelni. Előbbi például futárcégeknek, utóbbi mondjuk, egy szépségszalonban lehet célravezető. Mindezek mellett a SZÉP-kártyát vagy egészség kártyát is tudnak kezelni, ha arra van szükség. Mondovics Péter szerint a szolgáltatók felkészültek az év végi nagyszámú terminál-keresletre, és akár három nap alatt is lezárulhat a beszerzése az új eszköznek. Ugyanakkor csúszások lehetnek a dömping miatt, ezért nem érdemes a döntő lépéseket a hónap legvégére hagyni.

Mit tegyek, ha mindezek ellenére nem akarok POS-terminált?

Az elektronikus fizetés bevezetéséről szóló törvény szövege említi, hogy az azonnali utalással is teljesíthető a minimum elvárás. Ha valaki nem szeretne POS-terminált vásárolni, akkor megteheti, hogy kiírja a boltban a számlaszámát, vagy az ahhoz tartozó egyedi azonosítót (ez ma már lehet az e-mail címe vagy a telefonszáma is), a vásárló pedig, ha szeretne, utalással rendezheti a számlát. A bankok mobilalkalmazásaiban már lehetőség nyílik a másodlagos azonosítók – például email cím – használatára utalásnál, ez jelentősen lerövidítheti a fizetési folyamatot. Az Azonnali Fizetési Rendszer márciusi bevezetése óta a tranzakciók 5 másodpercen belül megérkeznek a fogadó félhez. – Nyilvánvalóan ez egy forgalmas boltban nem életszerű megoldás, hiszen a kasszánál minden másodperc számít és az is tény, hogy az emberek nem akarnak semmit beírogatni a telefonjukba, miközben fizetnek. Ez nem kényelmes, ráadásul az utalás teljesülését még ellenőrizni is kell, ami szintén bonyolíthatja az ügyletet – ismerteti szakértőnk és máris ajánl mást, amihez nem kell POS-terminál, de mégis varázsszerű megoldása lehet a problémának. Ez pedig a telefonos applikációk világa: – A vállalkozó letölti mondjuk a fizetésipont applikációt, s ezzel az androidos okostelefonja terminállá válik.

Mi a helyzet a QR-kódokkal?

Ez a japánok által kifejlesztett szabadalom ránézésre kicsit a jól megszokott vonalkódot idézi, de annál jóval sokoldalúbb dolog, amelyet telefonunkra telepített alkalmazás segítségével tudunk beolvasni. Bármilyen információt tárolhat, egy termékleírást vagy akár a kereskedő számlaszámát is – már ha a szolgáltató, akinél vásárolunk, képes ilyet generálni. Azonban ennek Európában egyelőre nincs meg a sztenderdje, amire építeni lehetne az általános elterjedést, de ez a mobilfizetés előretörésével valószínűleg jönni fog. Kínában ez a megoldás már jól működik a WeChat alkalmazásban, ami egy üzenetküldő szolgáltatás, számos pénzügyi funkcióval.

Magyarországon egyébként a SimpleBusiness kínál már költséghatékony QR-alapú fizetési módot, amely során a kereskedő egy mobiltelefonos alkalmazás segítségével, link küldéssel vagy QR kód beolvasással tudja bonyolítatni a fizetést a bolti ügyfeleivel.

A legfontosabb tudnivalók röviden:
  • minden vállalkozásra vonatkozik az előírás, amely online-kasszát használ
  • a fent bemutatott lehetőségek közül legalább egyet meg kell valósítanod
  • ez lehet az azonnali utalás is, amelyhez csak a vállalkozás számlaszámát kell jól látható helyen feltüntetned a boltodban
  • POS-terminálról érdeklődhetsz az online-kassza szolgáltatónál is
  • ha mégis inkább összevetnéd az árakat, akkor érdemes a mastercard.hu weboldalán megnézni az összes terminál-szolgáltatót, s minél előbb felvenni valamelyikkel a kapcsolatot
  • a szolgáltatóknál online is intézheted ügyeidet
  • válogathatsz az okostelefonokat terminállá bővítő alkalmazások között is
  • határidő: 2020. december 31.

Szerző:
Lakatos Katalin – Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.