Hello Biznisz | „Itt mindenki elpanaszolhatja a problémáját, amit igyekszünk orvosolni.” – MentesZóna Győrben

„Itt mindenki elpanaszolhatja a problémáját, amit igyekszünk orvosolni.” – MentesZóna Győrben

Névtelen Terv 2024 08 07t132214.338

Hogyan lehet egy egészségügyi probléma megoldását üzleti lehetőséggé alakítani? Mi motiválta a MentesZóna tulajdonosait, hogy létrehozzák üzletüket Győr belvárosában? Marosvári Tünde és Kovács Mihály a két tulajdonos mesélt nekünk erről és osztotta meg velünk több, mint 10 év tapasztalatait.

Amikor kiderült Tünde pajzsmirigy betegsége két évig járt orvostól orvosig, de nem segített rajta semmi.  Ekkor döntött úgy, hogy életmódváltással fog meggyógyulni, elment egy paleo kenyérsütő tanfolyamra és átváltott paleolit étkezésre. „Pár hét múlva sokkal jobbak lettek az eredményeim és úgy gondoltam, igen! Ez lesz az én utam!” – meséli Tünde, aki nem sokkal ez után megnyitotta az első paleo élelmiszereket árusító üzletét Győr belvárosában. 2014-et írtunk ekkor. Nagyon népszerű lett az üzlet, sokakat vonzott az egészséges életmód és az alternatív gyógymód, így amikor azt kinőtték, átköltöztek egy nagyobb helyre. Itt már bővültek kávézóval is, be lehetett ülni sütizni, kávézni, szendvicseket enni, sőt azóta már helyben sütött pékáruik is vannak és persze a rengeteg alapanyag továbbra is kapható, amelyek ’minden mentesek’: nincs bennük se glutén, se tej, se cukor, se szója, se ízfokozó, se tartósítószer.

„Sokan nem nagyon foglalkoznak a megelőzéssel, csak ha már baj van…

Kovács Mihály az üzleti részét viszi a boltnak a háttérben. Ő foglalkozik, ahogy ő fogalmaz, mindennel, ami nem a bolt, nem az eladás, nem a termék. Kezdetben másodállásban tevékenykedett, de ma már főállásban van itt, két alkalmazottjukhoz hasonlóan. Hogy digitalizációra is hangsúlyt fektessenek, elindították a webshopjukat is, melyet Shoprenteres motorral maguk alakítottak ki. Jól megy a webshop, de ennek ellenére egyelőre a bolt mégis az erősebb láb. Tünde a marketinggel kapcsolatban elmondta, hogy annyira speciális a tudás, ami az élelmiszerek mögött van, és olyan precizitást igényel, hogy többször próbálták átadni marketingesnek a szövegírást, de most már inkább csak maguk csinálják.Amennyi idő alatt kijavítottam, annyi idő alatt én is pont megcsináltam.” – magyarázza Tünde, aki tisztában van azzal, hogy erre a területre nincs jelenleg túl sok kapacitásuk. Több social media felületen is fent vannak, amilyen pl. a Facebook, az Instagram vagy a Tik-tok, ahova viszont már social media menedzser csinálja a videokat. A social oldalak közül a Facebook az jelenleg, amelyik a legtöbb elérést eredményezi, Tünde úgy véli, azért, mert a 30-40 közötti korosztály a felhasználó, az a csoport, aki leginkább fogékony a hirdetéseikre, és ők bizonyulnak a leginkább egészségtudatosnak is. Az idősebb korosztály is törzsvásárlójuk, de nekik már kialakult problémáik vannak, amikor felkeresik őket. „Általában élelmiszerallergiával jönnek, vagy hisztaminosok, autoimmun betegek, PCOS-sok, minden is van nálunk! Sokan nem nagyon foglalkoznak a megelőzéssel, csak ha már baj van.„ – magyarázza a MentesZóna megálmodója.

„Mi meg megnyugtatjuk őket, hogy nem fognak éhen halni!”

Tünde elmesélte, hogy együttműködnek táplálkozási tanácsadókkal is, hogy akinek már nem elég az az információ, amit a boltban kap, el tudjon menni szakértőhöz is. „Van, amikor ez fordítva van és ők küldik hozzánk a betegeket.” – teszi hozzá Mihály, aki elmondta sokan akkor keresnek valamilyen alternatív megoldást náluk, amikor már végigpróbálták az orvos által javasolt megoldásokat, gyógyszereket, de azok nem voltak elég hatékonyak. „Ők sok esetben kapnak egy listát is az orvostól, hogy ezt eheted, ezt meg nem eheted, és teljesen kétségbe esnek. Mi meg megnyugtatjuk őket, hogy nem fognak éhen halni!” Komoly erősségük a nagy multikhoz képest, hogy a boltban egyenként is tudnak foglalkozni a vásárlókkal, meghallgatják őket és tanácsot tudnak adni a problémáikra. Az üzletben többnyire összeraknak egy kezdőcsomagot is, elmagyarázzák, hogy mit ehet, mit nem ehet, milyen táplálék kiegészítőt szedjen, mi az, ami jó neki és mi az, ami nem. „Mindig szoktam mondani, hogy ez egy beszélgetős családias hangulatú bolt. Itt nem az van, hogy valaki bejön, leveszi az árut és kimegy. Itt mindenki elpanaszolhatja a problémáját, amit meghallgatunk és igyekszünk orvosolni. Jó érzés, hogy bíznak bennünk, és el merik mondani, a gondjaikat.” – magyarázza Tünde.

A koromból kifolyólag én még hiszek a személyes kapcsolatokban! „

A vásárlóktól persze ilyen hozzáállással többnyire nagyon jó visszajelzéseket kapnak. „Volt, amikor bejött egy néni a leleteivel, sosem felejtem el szegényt. A doktornője azt mondta neki, hogy glutén- és laktózérzékeny, emiatt ne egyen kenyeret, csak zsömlét és forralja fel a tejet úgy igya.” – elevenít fel egy konkrét esetet a tulajdonos – „Szegény néni persze továbbra is rosszul volt, úgyhogy megmutattam neki, hogy mit tud a tej és a kenyér helyett fogyasztani. Két hét múlva jött vissza, hogy ezerszer jobban van!”  De az is emlékezetes volt számukra, amikor bement hozzájuk egy kisfiú és egy idő után azt mondta, hogy ez jobb hely, mint a játékbolt! A kisfiú ugyanis rengeteg mindenre volt allergiás és sok mindent nem ehetett, a paleo boltban viszont bármire rákérdezett, mindenre azt a választ kapta, hogy nyugodtan eheti!

Tünde saját maga teszteli a termékeket és komoly kritériumokat állít fel azzal kapcsolatban, hogy mi kerülhet be a boltba és mi nem. Már a nyitáskor azokat a partnereket, akiknek a termékeit meg akarta rendelni, felkereste, így a beszállítók nagy részét személyesen is ismeri.A koromból kifolyólag én még hiszek a személyes kapcsolatokban! „ – teszi hozzá Tünde, aki a mai napig, amit lehet, azt elsődlegesen tőlük rendeli.

Mint minden mikro vállalkozás, ők is küzdenek időnként kihívásokkal. Mihály elmondta, hogy az energia áremelkedés például nagyon érzékenyen érintette őket, mivel az üzletben 19 darab hűtőberendezés van. Erre jött az infláció, ami miatt szintén komoly áremelkedés volt. „Nálunk az a nehézség, hogy mi nem nagyon tudunk úgy árat emelni, ahogy szükséges lenne, mivel ezek a termékek alapból magasabb árkategóriájúak.” – magyarázza Mihály. Ráadásul sok olyan termékük van, ami vagy eltűnt a piacról, vagy csak időnként elérhető, és minden egyes alkalommal magasabb áron. Például az útifűmaghéj, ami azért tűnt el, mert a háborúban lőtték a kereskedelmi hajókat és így nem érkezett be az országba. A hiány sok termékükre kihatott, és nem volt könnyű kezelni a helyzetet. „2023-ban amikor pedig nagyon begyűrűzött az infláció érdekes módon nyár végéig nem nagyon vettük észre a forgalmon, de szeptember 1 választó vonal volt: ott elfogyott a pénze a vásárlóknak, akiknek a létszáma alig változott, de a vásárlói kosár az erőteljesen csökkent.” – emlékezett vissza Mihály, aki elmondta, hogy ekkor muszáj volt a vásárlói számot növelni, olyanokat is bevonzani, akik eddig esetleg nem tudtak róluk. Emiatt úgy tuningolták fel az üzletet, hogy elkezdtek proaktívak lenni: két felületen is belekezdtek az étel kiszállításba, részt vesznek újabban egészségügyi vagy más témájú kitelepüléseken a termékeikkel, és együttműködnek a helyi kórházzal. Ezen felül minden olyan felületet megpróbálnak igénybe venni, ahol a MentesZóna ismertségét tudják növelni.

Tippek a MentesZóna tulajdonosaitól hasonló területen tevékenykedő vállalkozóknak:
  1. Legyen egy jó ötleted! – Egy jól megfogalmazott és átgondolt ötlet a siker alapja.
  2. Legyen kitartásod! – Az üzleti életben a kitartás és az elkötelezettség elengedhetetlen.
  3. Olyan vállalkozásba kezdj, amiért lelkesedsz! – A szenvedély és lelkesedés visz előre a nehéz időkben is.
  4. Szakmailag fejlődj folyamatosan! – Mindig tanulj és fejleszd magad, hogy naprakész legyél.
  5. Higgy magadban! Merd elhinni, hogy nagy dolgokra vagy hivatott! – Az önbizalom és a hit saját képességeidben elengedhetetlen a sikerhez.

Szerző:
Mekis Csilla – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4 / 5. Összes értékelés: 4

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.