Indukciós tűzhelyen kavargatott chiliszószoktól a digitális megoldásokra támaszkodó vállalkozásig – a Chiliyard sikersztorija

Olvasási idő 10 perc

A hobbija lett a hivatása – ez kétségkívül igaz Koletán Gergelyre, aki kommunikációs tanulmányai és idegenforgalmi végzettsége dacára most chilitermesztéssel foglalkozik. Kicsiben kezdte, kísérletezésként, és ahogy egyre szélesebb közönség igényelte termékeit, úgy növekedett vállalkozása. Idén az RTL Klubon futó Cápák között című showműsorban  találkozhattunk vele, és hogy nyomott hagyott maga után azt mi sem igazolja jobban, mint a Telekomtól elnyert Digitálisan Tettrekész díj és fődíj. A Telekom a kezdektől stratégiai partenere a műsornak, a Digitálisan Tettrekész díjjal elismeri a digitálisan nyitott, tettrekész vállalkozásokat. Az idei év újítása, hogy az évad végén gazdára talált a fődíj is, amelyet a Chiliyard nyert a tíz díjazott vállalkozás közül. Honnan indult Gergő? Hogyan tudta sikeressé tenni vállalkozását? Hogyan fejlesztette vállalkozását digitálisan a Telekom fődíjának segítségével?  Miben segít mindez neki? Kiderül cikkünkből.

Gergely már háromévesen utánozta a családi ebédeknél a felnőtteket, és ő is erős paprikát tett a húslevesbe. A chili iránti rajongás valahol itt kezdődött. Amikor fiatal felnőttként Írországban élt 7 évet, akkor vált igazi szenvedélyévé a chili: nemcsak a boltok polcain kereste a különlegesebbnél különlegesebb változatokat, hanem maga is megpróbálkozott a chilitermesztéssel. Akkori párja Mexikóból származott, rajta keresztül még többet megtudott a chili csodálatos világáról, kitanulta a mexikói konyha specialitásainak elkészítését. Mikor megszűnt írországi munkahelye, hazajött Magyarországra – eredetileg két hónapra. Aztán végül tovább maradt.

„Egyszerűen úgy éreztem, hogy jobb, ha maradok. Olyannyira nem terveztem el előre a hazaköltözést, hogy a kocsimat otthagytam az írországi ház előtt a padkán parkolni, a bankszámla kivonataimat pedig a mai napig küldik”- meséli Gergő. Magyarországon egy dolog hiányzott: jó chili. Kistermelőktől be lehetett már szerezni jóféléket, de nem úgy, mint ahogy a külföldi évek alatt megszokta, hogy az élelmiszerboltokban csak leveszi a polcról a neki tetsző terméket. Maradt hát az a kézenfekvő megoldás, hogy akkor termeszt magának chilit.

„Készítettem belőle különböző szószokat, amiket elvittem magammal baráti összejövetelekre, grillezésekre, a haverok pedig egyre kérték, hogy vigyek még többet, akár fizetnek is érte, ha tudok számlát adni. Ez adta a kezdőlökést. A másik fontos kiindulópont az volt, hogy nagyszüleimnek volt Eger mellett egy telke, amit nem tudtak már megművelni. Érzelmileg is fontos volt nekem ez a hely, nem volt jó látni, hogy belepi a gaz, szerettem volna valami hasznosat kezdeni vele. Adta magát a dolog, hogy itt kell kipróbálnom a chilitermesztést” – mondja Gergő az első lépésekről.

Kicsiben kezdte, 27 palántával, ma már több ezer tő chili terem a földjén

A vállalkozás neve hamar megszületett: „Egy barátommal beszélgettünk arról, hogy valamilyen vállalkozásba kellene kezdenünk. Na de milyenbe? Hát amivel milliókat, milliárdokat, csilliárdokat kereshetünk – és már meg is volt a név: Chiliyard.” 2017-től lett Gergő vállalkozó. Azt mondja, épp jó időzítéssel vágott bele, mert ma már egyre többen jelentek meg a chilitermesztés piacán.

Az első másfél év ráment a telek átalakítására. Kétkezi földmunka, hogy aztán belefoghasson a chilitermesztésbe. Mindezt úgy, hogy nem volt semmilyen mezőgazdasági képesítése – kommunikációt tanult korábban és idegenforgalmi menedzser végzettséggel rendelkezik. De amiből nem volt hiány, az a lelkesedés, elszántság és nyitottság: rengeteg szaklapot, blogot olvasott el, hogy minél többet megtudjon a chilitermesztésről. Ahogy telt az idő, egyre inkább kitapasztalta a sajátosságokat. 2018-ban pedig egyértelmű visszajelzést is kapott arra, hogy amit csinál, az jó, és szükség van rá, ugyanis díjat nyert az Egerben rendezett Junior Expón. „Pedig nem is készültem rá, az egyik szervező az ismerősöm volt, ő győzködött, hogy töltsem meg tartalommal az egyik üresen maradt helyet. Ha már, akkor nem akartam nagyon amatőrnek hatni, egy grafikus barátom napok alatt tervezett nekem logót. Nemcsak az volt nagyon meggyőző, hogy a rendezvényen díjat nyertem, hanem az is, hogy a három nap alatt elfogyott a teljes készletem. Csillogott a szemem, mikor azt láttam, hogy volt, aki visszajött, hogy adjak még, mert ez nagyon jó volt” – emlékszik vissza Gergő.

A nyereményt visszaforgatta a vállalkozásba és komoly terveket szőtt, egyre több vásáron jelent meg. 2019 év végén ott volt standjával a budapesti Bazilika előtti karácsonyi vásáron, ahol annyi pozitív visszajelzést kapott, annyi külföldi turista fordult meg nála, és tért vissza újabb adagokért 1-2 nap múlva, hogy eldöntötte, most már csak ezzel akar foglalkozni, felhagy az addig még meglévő rendezvényszervezői munkájával. 2020-ra meg is volt az elképzelés, hogy a rendezvényeken való megjelenés lehet a stabilitás biztosítéka – csak aztán közbeszólt a koronavírus-járvány.

Bekerült a Cápák közé, és ez a lehetőség felforgatta az életét

A Cápák között című üzleti showműsor adásait kezdettől fogva figyelte – „egy olyan műsornak tartom, amelyik egyszerre szórakoztat, és ad is valami hasznosat” – de eleinte nem tudta eldönteni, hogy akarna-e a képernyőn szerepelni. Aztán próba szerencse alapon jelentkezett, és végül bekerült az adásba. „Turbófokozatra kapcsolt az életem, főleg a 2020-as langyos vízhez képest. Még a mai napig emésztem, mi minden történt. Már eleve az egy nagy lépés volt a vállalkozásom számára, hogy míg nemrég indukciós tűzhelyen kevergettem a kis szószaimat, januárban már egy HACCP-engdéllyel rendelkező élelmiszeripari feldolgozó üzem tulajdonosa lettem – így vágtam neki a Cápák között-szereplésnek.”

Gergő nagyon gyorsan megtapasztalta, mekkora fordulatot hoz életébe a tévés megjelenés: „Hihetetlen volt, mekkora ereje van a műsornak. Este fél 11-kor lett vége az adásnak, és az ezt követő pár órában a weboldalamnak annyi látogatója lett, mint az előző évben összesen. Ugráltam örömömben a kiskonyhában, mikor azt láttam, hogy folyamatosan érkeznek a megrendelések. Ezrével jöttek a gratuláló üzenetek, pozitív kommentek – pedig a Cápák nem támogattak befektetéssel, ezért többen akár anyagi támogatást is ajánlottak. Ami még nagyon motiválóan hatott, hogy elnyertem az adásban a Telekom Digitálisan Tettrekész különdíját, majd az évadon belül is én nyertem el a Telekom fődíját.”

Indukciós tűzhely és post-it fecnik után digitális megoldások

Először még nem is sejtette, hogy mivel jár majd, hogy díjazott lett. Már eleve álomszerűnek tűnt számára, hogy ennyi tehetséges vállalkozó közül ő érdemelte ki ezt az elismerést a Telekomtól. Főleg úgy, hogy messziről nézve a Chiliyard sokkal inkább tűnik egy kézműves, mint digitális vállalkozásnak, ahol a vállalkozó akár vízhólyagosra dolgozza a kezét a földeken. „A díj lényege, hogy a Telekom abban nyújtott nekem segítséget eszközökkel, módszerekkel, megoldásokkal, hogy a digitális világban még jobban boldoguljon a vállalkozásom, még markánsabban legyen jelen” – mondja Gergely.

Ahogy elkezdett beszélgetni a szakemberekkel arról, hogy miben lehetnek segítségére, Gergőnek egyre több ötlete lett. A szakértőkkel közösen végül a professzionális online értékesítésre, egy jól működő webshop kialakítására, és a feladatok rendszerezésére, a digitális csatornák szinkronizálására tették a hangsúlyt.

A megújult webáruházzal még egyszerűbb az értékesítés

„A Telekom  szakértőinek  támogatásával, digitális mentorálásával  sikerült egy olyan felhasználóbarát, Shoprenter platformra épülő  weboldalt és webshopot kialakítani, amire nagyon büszke vagyok. Tele van olyan apróságokkal, amik mind a vásárlók könnyebb tájékozódását, élményszerű vásárlását segítik. Ráadásul az új weboldalomon keresztül sokkal könnyebben kommunikálhatok a vevőimmel. És hát az sem mindegy, hogy milyen minőségű online megjelenéssel találkozik a vásárló – ez nagy szintlépés lett nekem” – foglalja össze Gergő.

“A webáruház egy eszköz ahhoz, hogy elérjük a vállalkozásunkban a céljainkat, és ha a jelenlegi rendszer már nem segíti, inkább hátráltatja azt, keresni kell egy olyat, ami támogatja vállalkozásunkat és igazodik az igényekhez. Gergő ezt hamar felismerte, így kérte a segítségünket a webáruház költöztetésében. A kommunikáció nagyon gördülékeny volt. Sokat segített, hogy Gergőnek konkrét elképzelései voltak a webshopot illetően és szerencsére a részünkről is volt jó pár plusz lehetőség, amivel bővíteni tudja a webáruházas megoldását. Úgy gondolom, hogy egy vállalkozás hatékony működéséhez ez elengedhetetlen” – teszi hozzá Mezei Zsanett, a Shoprenter szakértője.

A Microsoft 365 segít automatizálni a folyamatokat, így időt spórol és hatékonyabb a vállalkozás

Az Microsoft 365 kapcsán kapott szakértői tanácsadás pedig egy másik alapproblémát számolt fel: „Amolyan egyszemélyes rohamosztagként rendszerint káoszt érzékeltem magam körül. Post it fecnikre írtam fel a teendőket, vagy üzeneteket küldtem magamnak, hogy ne felejtsek el valamit, de ez semmiképp sem volt átlátható, követhető. Márpedig az gáz, ha elfelejtek egy rendelést, mert egy cigisdoboz hátuljára írtam fel, amikor épp beérkezett a telefonhívás. Ehelyett szerettem volna egy rendszert, hogy könnyebben átlássam, melyik napra mi a teendőm, mire kell készüljek egy hónap múlva, mik azok a feladatok, amiket másokkal kell megoldatnom. A Microsoft 365 pedig erre kínál kiváló megoldást.”

A tévés szereplésnek és a Telekom hírverésének köszönhetően Gergőt még jobban lerohanták különböző igényekkel mint valaha, tehát egyértelműen új szintre kellett lépnie. Katona Tamás, a Telekom szakértője így emlékszik vissza a közös munkára: „A digitális transzformáció nem azt jelenti, hogy új kütyüt veszünk, hanem hogy új funkciókat is kipróbálunk, és beleillesztünk működésünkbe. Mindenki számára kihívás, hogy ha hatékonyabban szeretne működni, akkor keresse a javítási lehetőségeket. Ha mindig azt tesszük, amit eddig tettünk, mindig az fog történni, ami eddig történt – ez a mottóm, hiszen a fejlődéshez változás kell. A Chiliyard esetében Microsoft 365-be költöztettük a levelezést, majd a Webshopról beérkező üzeneteket a Power Automate segítségével Planner feladattá alakítottuk, így a Planner webes felületén átláthatóan lehet teendőket szortírozni, feladat/felelős/határidő állapotokat követni. “Ezzel Gergő elkerüli azt, hogy bizonyos rendeléseket kétszer kezdenek feldolgozni, míg valami viszont esetleg elfelejtődik. Egy folyamatosan frissülő felületen egyértelművé válik, hogy kinek mi a dolga, nem kell annyit szóban egyeztetni segítőivel. Mindenkinek szűkös az ideje, ezért érdemes automatizálni az ismétlődő feladatokat, amihez számos IT eszköz áll rendelkezésre, csak meg kell ismerni a lehetőségeket. A Telekom Hello Biznisz csoportban ebben is segítünk az érdeklődőknek.”

A legfontosabb tapasztalat: megéri szakértőktől segítséget kérni, pláne, ha digitalizációról van szó

Gergely  a Cápák között üzleti showműsorban elnyert Telekom-fődíjnak köszönhetően megvalósította digitális elképzeléseit és digitalizálta vállalkozását. Ezek az eszközök, megoldások, tanácsok segítenek neki abban, hogy időt spóroljon, és hatékonyabban működtethesse vállalkozását, amelynek immár egy profi, felhasználóbarát webshopja van. Abszolút ráérzett arra, mekkora jelentősége van a digitális megoldásoknak egy vállalkozás életében: „Most már megengedhetem magamnak azt, hogy két hétig ki sem megyek a farmra, mert a segítőim feltöltik a digitális fotókat a növényekről, amiről én eldönthetem, hogy szüretelhető-e a növény, vagy továbbíthatom a képeket a növényorvosnak, ha szükségesnek látom. Egyre inkább hozzászokom ahhoz, hogy a Chiliyard minden fontos mozzanata, munkafolyamata digitálisan, felhőben rögzített legyen. Így tudom levenni a terheket a saját vállamról is.”

Az egyik legfontosabb tapasztalat, amit Gergő leszűrt az elmúlt hónapok történéseiből, hogy bizony nagyon hasznos dolog segítséget kérni hozzáértőktől. És ha nem is mindenkinek van lehetősége rögtön nagy cégek szakembereivel együtt dolgozni a saját vállalkozása digitális fejlesztésén, megtalálhatja a megfelelő felületeket, ahol felvértezheti magát plusz tudással: „A Telekom Hello Biznisz egy óriási kezdeményezés, remek platform. Megtalálunk itt mindenféle területről szakértőket. Én is meghallgattam kismillió előadást, elolvastam rengeteg cikket, és még ha nem is közvetlenül az én cégemre íródtak ezek, ki tudtam mindig venni belőlük azt a hasznos információt, ami továbblendített.”

Gergely 3 tippje  vállalkozóknak:
  • Merj cselekedni!

Nincs olyan, hogy nem lehet egy feladatot megoldani. Ha végeztél vele, az euforikus érzést okoz. Kérd a pofonokat inkább, mert abból fogsz tudni tanulni.

  • Ne félj segítséget kérni!

Ne gondold azt, hogy mindenhez értesz, még egy egyszemélyes vállalkozásban sem. Merj szakértőt megkérdezni, merj fórumokba beírni, merj közösségekhez csatlakozni.

  • Higgy az álmaidban és kezdj el rendes tervet kidolgozni a megvalósításhoz!

Lehet, hogy elsőre elérhetetlennek tűnik a célod, de ha lebontod az addig vezető utat apró lépésekre, akkor rájössz, hogy egy-egy nap nem is kell olyan sokat tenned azért, hogy haladj előre.

Nézd meg Gergő, Digitálisan Tettrekész Fődíjas filmjét!

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 2

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.