Így szerezhetsz befektetőt a vállalkozásodhoz!

Olvasási idő 7 perc

Ki ne szeretne még több pénzből gazdálkodni a vállalkozásában? A tőkebevonásnak nem csak a banki hitel az egyetlen módja – egy jó befektető sokszor nagyobb segítség tud lenni. Mit kell tenned, hogy sikeresen találj magadnak befektetőt – erről beszélt a Telekom Hello Biznisz Üzleti Műhelypercek legutóbbi beszélgetésén három fiatal vállalkozó és a Cápák között című üzleti showműsor egyik befektetője, Lakatos István.

A befektetőválasztás legelső, vagy talán nulladik lépése annak eldöntése, hogy egyáltalán szükségünk van-e befektetésre és így befektetőre. „Nem kell minden cégbe befektető. A Bravogroup például 34 éve létezik, és még egyszer sem fektetett be senki kívülről. Kicsiben kezdtük, mindig visszaforgattuk a nyereséget, és így nőttünk nagyra”–  vázolt fel egy lehetséges utat Lakatos István. Akkor sem kell befektető, ha elégedett vagy a jelenlegi üzleteddel. Van egy bejáratott gumiszerelő műhelyed, de nem akarsz terjeszkedni, új szolgáltatásokat bevezetni – ilyenkor a szükséges fejlesztések megoldhatók a nyereségből, esetleg kisebb hitelből.

Ám könnyen előfordulhat, hogy van egy jó ötleted, csak nincs tőkéd a megvalósításához. Ilyenkor bizony meg kell találni azt, aki rendelkezésedre bocsátja a szükséges összeget, vagy legalább annak nagy részét.

Mikortól érdemes keresni?

Arra nincs egyértelmű válasz, hogy mikor jön el a vállalkozás életében az a pillanat, amikor már érdemes befektető után nézni. Lehet, hogy még csak egy jó ötleted van, de két-három évig is eltart, amíg kifejleszted és bevételt kezd termelni, esetleg komoly tőkére van szükség az ötlet megvalósításához. Ilyenkor már a legelső pillanatban elkezdheted keresni az angyalbefektetőket, akik a legkorábbi fázisú vállalatok finanszírozására szakosodtak. Nem mindenki ad pénzt ilyen célokra – saját elmondása szerint Lakatos István is óvakodik azoktól a lehetőségektől, amelyek csak évek múltán ígérnek bevételt -, de ha elég jó az ötlet, nem lehetetlen befektetőt találni.

Turay Diáék nem ezt az utat választották. Ők önerőből létrehozták a weboldal és a szolgáltatás működő prototípusát, és most már a külföldi terjeszkedéshez keresnek segítséget, hogy bővebb erőforrásokkal, nagyobb lendülettel tudjanak nekiindulni.

Molnár Janka is szeretné megtenni az út egy részét, mielőtt külső forrásokat vonna be. Először több körben és nagyobb bázison is szeretné tesztelni és a visszajelzések alapján finomítani a megoldást. Amikor már látják, hogy mennyire piacképes az ötlet, mire van igénye az ügyfeleknek, akkor állnak készen arra, hogy a piaci bevezetés és a marketing finanszírozására tőkét kérjenek.

Hogyan válassz befektetőt?

Nagyon tudatosan döntsd el, hogy kitől kérsz tőkét! – tanácsolta Molnár Janka. „Csak azért ne ugorj rá egy lehetőségre, mert éppen most lehet pénzhez jutni. Döntsd el, hogy milyen célokra lenne szükséged a pénzre, mire akarod azt felhasználni. Ez már nagymértékben befolyásolja azt is, hogy milyen jellegű befektetőt kell keresned. Ha a tudás megvan, és csak a pénz hiányzik, jó a pénzügyi befektető, de ha piaci, szakmai ismeretekre is szükséged van, keress szakmai befektetőt! A lényeg, hogy ezt már tudd előre, és így indulj neki a keresésnek”, mondta Janka.

Rendkívül lényeges kérdés, hogy milyen pénzügyi és egyéb elvárásai vannak a befektetőnek. Mekkora részesedést akar a cégben? Milyen hozamelvárásai vannak? Mennyi időre tervezi a befektetést? Mekkora beleszólást akar a vállalkozás irányításába? Ahogy Molnár Janka fogalmazott, a befektetői elvárásoknak való megfelelés sokszor irányváltással járhat, sok energiát és a korábbinál rigorózusabb dokumentációt igényelhet, erre pedig sok vállalkozó nincs felkészülve.

Ezzel kapcsolatban viszont Lakatos Istvánnak is volt egy rendkívül fontos üzenete a vállalkozóknak. „Önmagatokon kívül soha senkinek ne akarjatok megfelelni, legkevésbé egy befektetőnek. Ez nagyon rossz irányba viheti el a vállalkozást. Akkor lehet szó közös munkáról, ha a befektetőnek is megfelel, amit magatok elé kitűztetek”, mondta.

Nagyon fontos a személyiség!

A megvalósítható üzleti elképzelés, a piaci siker ígérete nélkülözhetetlen, de nem egyedüli feltétele annak, hogy befektetőre találj. Kell az is, hogy emberileg szimpatikusnak találjátok egymást, hogy a befektető meglássa benned az általa keresett személyiségjegyeket. Legyen lelkes, alázatos a munkával és a számokkal szemben, legyen strukturált gondolkodású, és nem árt a  jó beszélőke sem – sorolta a kívánatos tulajdonságokat Lakatos István. A személyiség erejét nagyon fontosnak tartja: a Cápák között egyik adásában sem azért fektetett be női táskák készítésébe, mert annyira értene hozzá, hanem mert a vállalkozó (Szabó Ágnes) kisugárzása megerősítette abban, hogy bármivel is foglalkozik, azt sikerre viszi.

Hasonló történetet mesélt el Kállai Jankó is. Őt is hosszasan faggatták a Cápák között befektetői, de Lakatos István akkor döntött a támogatás mellett, amikor Jankó elmondta, hogy miért hord mindig ugyanolyan ruhát (amiben egyébként Steve Jobsot és Mark Zuckerberget utánozza): egyszerűen nem akar azzal foglalkozni, hogy mit vesz fel aznap. „Ez volt az a pont, ahol István elhatározta, hogy befektet az ötletbe”, idézte fel a történteket Jankó.

Hogyan add el az ötletedet, milyen a jó pitch?

A legtöbb esetben csak pár perced van meggyőzni a befektetőt arról, hogy érdemes támogatnia az ötletedet. Ezt a kis háromperces előadást, a pitchet kell tökéletesre csiszolnod.

Mielőtt azonban felkészülnél a három percre, van egy másik feladat is. Fogalmazd meg három egyszerű mondatban, hogy mit csinál a vállalkozásod és miből lesz bevétele, ezt pedig álmodból felébresztve is el kell tudnod mondani, akár akarsz befektetőt találni, akár nem. Amíg ezt nem tudod úgy elmondani, hogy a nagymamád is megértse, nem állsz készen arra, hogy találkozz egy potenciális befektetővel.

A jó pitch titka az alapos előkészületekben és a sok gyakorlásban van. Először is, készülj fel abból, hogy kinek fogod a pitchet tartani, tanácsolta Molnár Janka. Milyen háttértudása van? Üzleti, és ezért inkább a számok, a tervek érdeklik? Szakmai, ezért érdemes lehet a szakmai tudásoddal lenyűgözni?

Aztán gyakorolj és gyakorolj, mondd el minél többször a mondókádat, hogy igazán jól menjen, és közben folyamatosan finomítsd is. „Amikor a MagentaKraft bemutatóra készültünk, számtalan változatban megcsináltuk a prezentációnkat. Kellett a sokféle verzió, hogy a végén három percbe bele tudjuk sűríteni az üzenetünket”, mesélt saját módszerükről Turay Dia. Kállai Jankó pedig a Cápák között-beli fellépésére készülve mindenkinek elmondta a pitchét, aki csak hajlandó volt meghallgatni.

A jó pitch egy kicsit hatásvadász is, hiszen a lényege pont az, hogy megragadja a néző figyelmét. Molnár Janka egy hackathonon (a csapattársai kezdeti ellenállását legyűrve) még örömtüzet is gyújtott a színpadon, Kállai Jankó pedig profi előadókat – Steve Jobs, Elon Musk – hallgat és néz, hogy inspirációkat gyűjtsön saját előadásaihoz.

És mit mond erről az, aki nem előadja, hanem hallgatja a pitcheket? Lakatos István sok mindennel egyetért, például azzal, hogy érdemes a nagyoktól tanulni. Ő például évente legalább egyszer visszanézi azt a prezentációt, amit Steve Jobs 2007-ben, az első iPhone bemutatóján tartott, annyira hatásosnak tartja. Ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy őt nem lehet „megvenni” pusztán egy jó pitch-csel (bár elriasztani egy rosszal igen). Fontos az első benyomás, amit a pitch ad meg, de a teljes kép az ezt követő beszélgetés(ek) során alakul ki. „Jankó is egy órán keresztül adott mindenre jó válaszokat, mielőtt eldöntöttem volna, hogy befektetek az ötletébe”, tette hozzá.

Ha felkészülten akarsz elmenni egy befektetői találkozóra, mindenképpen kapásból kell tudnod válaszolni az olyan kérdésekre, hogy mekkora a piacod, hova pozicionálod a saját vállalkozásodat ezen a piacon, hova akarsz eljutni 3-5 éven belül, kik a fontosabb vetélytársaid, és miért téged válasszanak majd az ügyfelek.

A résztvevők:

Turay Dia
Alkalmazottként dolgozott, mielőtt egy társával nagyjából egy éve megalapított a Könyvelő-Netet. A vállalkozás a könyvelők és a könyvelőket kereső vállalkozások egymásra találását segíti, jelenleg a nemzetközi terjeszkedéshez és a szolgáltatási kör bővítéséhez keresnek befektetőket.

Molnár Janka Sára
Fizikus diplomája megszerzése után a Corvinuson folytatta tanulmányait, ahol most gazdaságinformatikusnak tanul, illetve ahol a nemrég megalakult Corvinus Innovation Research Centre tudományos nagykövete. 24 éves kora ellenére már több startup elindításában vett részt. Jelenlegi projektje az Oktondi (Oktatás online digitálisan), mely egy social startup, illetve nemrég 4 barátjával belevágott egy EdTech startup kidolgozásába is, amely személyre szabott matematikaoktatást kíván majd hamarosan nyújtani.

Kállai Jankó
A kézszobrok házi elkészítését lehetővé tévő Forever Hands szett ötletével szerepelt a Cápák között 3. évadában, ahonnan nem csak Lakatos István és Balogh Petya befektetésével, hanem a Telekom Digitálisan Tettrekész díjával a tarsolyával távozott.

Lakatos István
A 800 főt foglalkoztató, 25 vállalatot tömörítő Bravogroup Holding alapítója, társtulajdonosa és vezérigazgatója, a Cápák között című üzleti showműsor egyik befektetője.

5 aranyszabály befektetőt keresőknek

1. Tudd, hogy milyen célra akarod költeni a befektetés összegét és az hogyan járul hozzá vállalkozásod fejlődéséhez!

2. Alaposan mérd fel, hogy kitől és milyen feltételek mellett kérsz pénzt!

3. A személyiség kulcsfontosságú: erősítsd pozitív jellemvonásaidat, de mindig maradj önmagad!

4. Tudd elmondani három mondatban, hogy mit csinál a vállalkozásod és honnan lesz bevétele!

5. Csiszold ki a végletekig és gyakorold minél többet a befektető meggyőzésére szánt pitchedet, és készülj fel a várható kérdésekre!

Ha szeretné jobban elmerülni a befektetőszerzés témájában, látogass el Tudásbázisunkba!

Szerző:
Schopp Attila – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 1

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.