Így készülj a recesszióra: foglalkozz a beszállítóiddal!

Olvasási idő 7 perc

Dancs Attilával, a Pesti Pipi étteremhálózat alapítójával és tulajdonosával, illetve Gangel Péterrel, a Bizalmi Kör alapítójával beszélgettünk arról, hogy a megváltozott piaci körülmények között hogyan érdemes a beszállítóinkhoz viszonyulni.  

Jön a válság 

Ma már nem az a kérdés, hogy lesz-e energiaválság Európában, hanem az, hogy mikor lesz a legrosszabb a helyzet, mennyi ideig tart majd és milyen következményei lesznek. Bár mindez a lakosság egy jelentős részét közvetlenül is fogja érinteni, azonban a nagyfogyasztókat, tehát az ipart még nagyobb mértékben fogja sújtani, ezt pedig a kisvállalkozók is meg fogják érezni. Fel kell tehát készülni a recesszióra, ami a még tovább emelkedő infláció, illetve a külső kereslet enyhülése miatt következik majd be. Cikksorozatunkban azt vizsgáljuk, hogy a kisvállalkozók mit tehetnek annak érdekében, hogy ezt a nehéz időszakot a lehető legjobban át tudják vészelni. 

Jobb félni, mint megijedni?  

“A magyar KKV szektor talán túlságosan is felkészült a recesszióra. A cégvezetők egy része pánikban van, le van bénulva és fél attól, ami még itt sincs” – mondta Gangel Péter, a Bizalmi Kör alapítója, aki szerint a túlzott riadalomnak elsősorban a média az oka. Jelenleg a szélsőséges és pánikkeltő tartalmak vonzzák a legtöbb olvasót, és amíg ez nem változik, addig a kommunikáció jellege sem fog. Az alapító elmondta, hogy a recesszió persze szinte biztosan jön, de erre nem feltétlenül egy csapásként, hanem egy átrendeződésként kell tekinteni: a cégek egy része teret fog veszíteni, míg egy másik részük előtt rengeteg lehetőség nyílik majd ki. Fontos tisztázni, hogy a pénz nem tűnik majd el, csak másfelé áramlik majd, így cégvezetőként azt kell vizsgálni, hogy a vállalatunk számára mit jelent majd ez a helyzet, hogyan tud majd reagálni az új igényekre. A Bizalmi Körben lévő cégvezetők elsősorban a hatékonyság növelésén dolgoznak, előtérbe kerülnek az automatizált folyamatok és a hatékony kontrolling.   

Hiánygazdaság 

A beszállítók kezeléséről Dancs Attilával, a Pesti Pipi alapítójával és tulajdonosával beszélgettünk. Budapest egyik újhullámos streetfood-hálózatának története csupán pár éve kezdődött, de ma már közel húsz üzletben várják a csirkehús rajongóit. A hálózat mérete alapján elsőre azt gondolhatnánk, hogy őket nem fogja nagy mértékben érinteni a bizonyos termékeknél jelentkező hiány, de a cégvezető ennél árnyaltabban látja a jövőt: “Mi az elmúlt hónapokban azt tapasztaltuk, hogy egy nagyon erős hiánygazdaság alakult ki az összes olyan alapanyagnál és eszköznél, amelyeket eddig vásároltunk, és egyelőre nem találunk gyógyírt. Az alkupozíciónk a legtöbb beszállítónál megszűnt, a körülmények miatt ma már gyakorlatilag annak örülünk, ha megfelelő mennyiségű, és ideális esetben megfelelő minőségű alapanyagot tudunk rendelni. Számunkra egyébként a legnehezebb a baromfihús és az étolaj beszerzése, és hiába van húsz üzletünk, gyakorlatilag tényleg elvesztettük az alkupozíciónkat: adott a napi ár, ha azon megvesszük az árut, akkor hozzák, ha nem, akkor nem.” 

Attila arról is beszélt, hogy bár a vendég- és tranzakciószámuk egyelőre nem mutat csökkenést, fel kell készülniük erre az eshetőségre is. Az alapanyagok költségei ugyanis az ő szektorukban rendkívüli módon emelkednek, a csirkemellnél bő egy év alatt duplázódásról lehet beszélni, ezt pedig elsősorban az áraik növelésével tudják kompenzálni. “Aki egy-két éve eljött hozzánk, 2000 forintból egy nagyon jó menüt tudott vásárolni. Ma már ez az összeg inkább a 3000 forinthoz közelít, így elképzelhető, hogy a jó minőségű pipiburgerek a jövőben sokaknál egyfajta luxuscikknek számítanak majd.” 

Gangel Péter hozzátette, hogy más szektorokban is megfigyelhetők ezek a folyamatok, a példákat pedig hosszan lehet sorolni: a kereskedelemben a kínai leállások, a szállítmányozásban az extrém drágulás, az autóiparban a chiphiány, általánosságban a munkaerőpiacon pedig az elvándorlás és a korábbi KATA-s vállalkozók kiesése okoz majd pillanatnyi vákuumot. Ugyanakkor Péter szerint nem általános hiányról, hanem lokális hiányokról lehet beszélni, ezeket pedig lehet majd jól kezelni.  

Új beszerzési források, külföldi források 

A beszállítóink folyamatos ellenőrzése, a piac monitorozása növekvő gazdasági környezetben is elengedhetetlen, a meglévő szerződéseinket érdemes időről időre felülvizsgálni és szükség esetén újratárgyalni. Recesszió esetén viszont más szempontok miatt is oda kell figyelni a beszállítóinkra: hiánygazdaság esetén elképzelhető, hogy a régi üzleti kapcsolat és az élő szerződés lesz a garancia arra, hogy a szükséges alapanyagokat és eszközöket be tudjuk szerezni.  

Életünkben először külföldi beszállítókkal, gyártókkal tárgyalunk, amire eddig nem volt szükségünk. Egy-két éve már több üzletünk volt, nagyobb mennyiségek vásárlásáról tudtunk beszélni, tehát nem is nagyon kellett versenyeztetnünk a potenciális partnereket, hiszen örültek az új megrendeléseknek, jó árakat adtak. Most viszont abban a pozícióban vagyunk, hogy külföldön kell nézelődnünk és sajátkezű importálásban kell gondolkodnunk. A kérdés, hogy van-e olyan szomszédos ország, ahol egy fokkal épeszűbb árakon tudjuk beszerezni az alapanyagokat, hogy piacképesebbek maradjunk a konkurenseinknél.” – árulta el Dancs Attila.  

A logisztika itt egy kulcsfontosságú kérdés: “Bár ennek az útnak még csak az elején vagyunk, igazából egy dolgot kell alaposan vizsgálnunk: végeredményben költséghatékonyabb-e a külföldi beszerzés. Első körben olyan potenciális beszállítókat keresünk, akik vagy eleve itthonra szállítanak, vagy Magyarországon keresztül mennek más országokba, így le tudnák nálunk rakni az árut. Ha ilyet nem találunk, akkor abban kell elkezdenünk gondolkodni, hogy vegyünk-e vagy béreljünk-e több tonnás teherautókat, és magunk oldjuk-e meg a fuvarozást. Remélhetőleg erre nem kerül sor, mert az általunk rendelt mennyiségek mellett sok beszállítónak gazdaságos lehet a budapesti szállítás.” – tette hozzá a Pesti Pipi alapítója.  

Gangel Péter szerint az elmúlt évtizedek arról szóltak, hogy élvezhettük a globális ellátási lánc előnyeit, most azonban ki vagyunk téve az ezt érintő problémáknak. A jövőben az ellátási láncok várhatóan rövidülni fognak, ami egyben azt is jelenti, hogy a versenyképesség dimenziói közé felkerül majd a biztos szállítás, a földrajzi közelség pedig kulcsfontosságú lesz. Előnybe kerülhetnek tehát a stabil és jól működő helyi vállalatok, ami sokak számára szintén új lehetőségeket jelent majd. A vállalkozások pedig akkor maradnak majd működő- és versenyképesek, ha növelni tudják a hatékonyságukat.  

Mit tehetnek a kicsik? 

Dancs Attila elmondása alapján az ő szektorukban, tehát a gyorséttermi környezetben gyakorlatilag minden drágul, nem csak az alapanyagok, hanem az üzemeltetéshez szükséges eszközök és vállalkozói díjak is. A már meglévő beszállítókkal évek óta ápolt jó viszony ebben a helyzetben rendkívül fontos, mert ennek köszönhető, hogy a partnerek igyekeznek win-win helyzetet teremteni, és ami a legfontosabb: szállítanak. Hogy mit tehetnek a kisebb vállalkozások? Mindenek előtt próbálják meg fenntartani a jó kapcsolatot a partnereikkel, emellett figyeljenek oda a vásárlóikra is, de a legfontosabb, hogy optimalizálják a működésüket. “Közhelyes lehet, de ha valaki mostanában szeretne egy gyorséttermet nyitni, vagy már van neki egy, amit üzemeltetni kell, akkor egy dolgot lehet tenni: a tulajdonosnak be kell állnia dolgozni. Ebben a gazdasági helyzetben nem tűnik életképesnek, hogy valaki csak a háttérből irányítson.” 

Gangel Péter bizakodó a jövővel kapcsolatban: “Mondhatjuk, hogy válság jön, de ez nem fog mindenkit érinteni és akiket igen, azokat sem egyforma mértékben és időben. Egyesek számára új lehetőségek nyílnak majd, így az előttünk álló időszakra érdemes egy kihívásokkal teli szakaszként tekinteni. De ez sem fog örökké tartani, illetve ne feledjük, hogy ilyen a vállalkozói lét. Nagyon közel áll a szívemhez a vállalkozó szó, hiszen mi arra vállalkoztunk, hogy megoldjuk a szembejövő kihívásokat. Ebből a szempontból tehát semmi új nem jön, csak több olyan helyzet, amiket meg kell oldanunk.  

Tanácsok recesszió esetére: 
  1. Töltsd fel a készleteket, mert elképzelhető, hogy az adott áru holnap már drágább lesz! 
  2. A jelenlegi beszállítóiddal tartsd meg a jó kapcsolatot, mert később lehet, hogy emiatt fognak neked szállítani! 
  3. Tervezz, keress további beszállítókat. Ha eddig csak belföldről rendeltél, nézd meg, milyen áron dolgoznak a potenciális külföldi partnerek! 
  4. Csökkents költségeket, de okosan! Nem szükséges mindent kézivezérlésre kapcsolnod, de tulajdonosként valószínű, hogy többet kell majd dolgoznod, mint eddig! 
  5. Vigyázz a vásárlóidra, legyen célod, hogy a megváltozott gazdasági helyzetben is téged válasszanak! 

Szerző:
Bodnár Csaba – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.8 / 5. Összes értékelés: 13

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.