Így is lehetsz sikeres a babás cuccok piacán – a Cseppke nem simult be, a saját útját járja

Olvasási idő 7 perc

A babás-kisgyerekes termékek piacán is lehet újat mutatni és a piac meghatározó szereplőjévé válni – nem kell hozzá más, mint bátor és formabontó gondolkodásmód, rugalmasság és egy alaposan átgondolt domain név. A cseppke.hu sikersztorija önmagáért beszél, ugyanakkor a tárhelyszolgáltatók terén voltak nehéz időszakok is. Az alapító Giret Fruzsinát és Vida Ágnes marketing szakembert kérdeztük arról, hogy hogyan alkossunk igazán jó domain nevet és hogyan ne kerüljünk méltatlan helyzetbe a szolgáltatók terén.

Közel egy évtizeddel ezelőtt karrierváltóként kezdte el építeni és mára a babás-kisgyerekes termékek piacán megkerülhetetlen webshoppá fejlesztette vállalkozását Giret Fruzsina. A cseppke.hu az utóbbi egy évben is szintet lépett: miután sikeresen szerepelt az RTL Klubon futó  Cápák között című üzleti showműsorban és elnyerte a Telekom Digitálisan Tettrekész díját, Tomán Szabina személyében egy új és inspiráló személetű befektető szállt be a vállalkozásba. Ennek egyik fontos eredménye, hogy hamarosan nyílik a márka offline mintaboltja Cseppkeségek elnevezéssel, amit később egyfajta közösségi térré fejlesztenek majd.

A korábban a multik világában reklámszövegíróként dolgozó üzletasszony fiatal édesanyaként került szakmai karrierjét átgondolásra késztető helyzetbe. S ahogy fogalmazott, „sajnos úgy alakult, hogy a fiam édesapjával véget ért a kapcsolatunk, nekem pedig ki kellett találnom, hogyan tudom megoldani egyedül a gyereknevelést és az anyagi háttér biztosítását.” E célok eléréséhez a nagy szabadságot adó vállalkozói létet látta a legjobbnak.

Az indulás után félévvel váltani kellett

Fruzsina termékorientációja egyáltalán nem a véletlen vagy a tudatos tervezés eredménye; a legtöbb fiatal és a vállalkozói lét felé forduló anyához hasonlóan Fruzsina is a kisgyerekes termékekben látott először fantáziát. Ezt az elképzelését némileg erősítette az is, hogy egy Angliában élő barátnője révén éppen ekkoriban találkozott először az amúgy Magyarországon akkor még nem kapható nyálkendővel. Az ötlet: saját dizájn-alapokra helyezett nyálkendőkkel kilépni a hazai piacra, így a 2012-ben induló vállalkozásba üzlettársként Laár Györgyi dizájner barátnőjét is bevonva kezdte meg a munkát. „Ma már látom, hogy a helyzet adta tipikus gondolkodásmódot követtem, ráadásul egy félév alatt kiderült, hogy iszonyatosan sok nyálkendőt kellene eladnunk ahhoz, hogy abból mindketten meg tudjunk élni” – emlékezett vissza Fruzsina. A megoldást az jelentette, hogy a fő fókusz a nyálkendőkről a tipegő hálózsákokra került, amire Fruzsina kutatásai alapján komoly igény mutatkozott. Ekkor már élt a cseppke.hu oldal is, ám a domain név választása mögött is egy a többségtől eltérő gondolkodásmód, kisebb-nagyobb buktatók és egy kedves sztori áll.

Milyen a jó domain név?

Egy vállalkozás sikerét ma már alapvetően határozza meg, hogy miképpen tudja kihasználni a digitalizációban rejlő lehetőségeket. A jó ötlet, majd egy remek termék vagy szolgáltatás megalkotása még nem garantálja a sikert; noha sokszor beszélünk azt online marketingről, kommunikációról vagy a márkaépítésről, annál kevesebbszer esik szó két másik, a kereshetőséget és a stabilitást jelentő területről. Vagyis nézzük meg, miért fontos és hogyan kell jól megválasztani a domain nevet és a tárhelyszolgáltatót.

Egy domain név és a mögötte lévő koncepció

Egy jó domain név kitalálása olykor felér egy kisebbfajta csodával is, hiszen nagyon könnyű beleesni a közhelyes, semmitmondó elnevezésekbe és szószörnyetegek is születhetnek, így Fruzsina reklámos szakmai múltja nagyon jól jött az induláskor, mert a márkanévről való gondolkodása meghatározta nem csupán a vállalkozás, hanem a hozzá kapcsolódó domain nevét is. Koncepcionálisan gondolkodott a termékről és a márkanévről is; a„cseppke” a Csepke lánynévből fakadó szójáték, s maga a Cseppke mint márkanév a lecseppenő nyálra, míg a cuki Csiga-logó a nyálkára utal. Közben persze arra is figyelnie kellett, hogy a domain rövid, könnyen érthető és megjegyezhető legyen, „törekedtem az ékezetek nélküli szavak megtalálásra, mert ellenkező esetben vicces, vagy akár nagyon is félreérhető értelmezésekkel is találkozhatunk”. A cseppke.hu domain különlegességét éppen az adja – hívja fel a figyelmet Fruzsina – hogy könnyen megkülönböztethető a szegmens más szereplőinek neveitől, amelyek gyakran a „baby” és „mini” előtagokkal operálnak, egymástól nehezen megkülönböztethetővé téve magukat.

Hogyan alkossunk hatékony domain nevet?

„Egy jó domain névnek több kritériumnak is meg kell felelnie” – tudtuk meg Vida Ágnes marketing szakembertől. A megjegyezhetőséget és a félreérthetőség kizárását ő is megerősítette. Az ötletelés során figyelni kell a helyesírási szempontokra, az ékezetes szavaknál az ékezetek nélküli módok egyértelműségére is, „Sőt, ha idegen szavas márkánk van, akkor is olyan domain névre van szükségünk, ami fent említett kritériumokat teljesíti” – tette hozzá Vida Ágnes. A domain megválasztása során érdemes figyelembe venni a keresőoptimalizálási szempontokat is; például az így létrehozott domain legtöbbször a márka nevét, valamint a foglalkozást, munkaterületet vonja össze. Tehát a duguláselhárítással foglalkozó „Kiskovács Bt.” domain neve így nézne ki: „kiskovácsdugulaselharitas”. Nagyban meghatározza a domain-t a tulajdonos foglalkozása, gazdasági státusza is. Míg egy szabadúszó, egyéni vállalkozó az énmárkájára építve használhatja a teljes nevét is, vagy a neve és a tevékenysége megnevezésének kombinációját, addig például egy webáruháznak másképpen kell gondolkodnia. Utóbbiak esetében a jó domain név a fő termékre vagy termékcsoportra helyezi a hangsúlyt akár az adott márkanév bevonásával. Ebben az esetben egy állatgyógyszereket gyártó cég domain neve a márka+állatgyógyszer szavak párosításából állna. Vida Ágnes jelezte azt is: a korábban divatos, nagyon hosszú, kötőjeles és az összes tevékenységi kört tartalmazó domain nevek ma már a kudarc előszobáit jelentik, mert nem csak megjegyezhetetlenek, de keresőoptimalizálás szempontjából sem jelentenek különösebb előnyt.

A cseppke.hu nagyon jól vette az akadályokat és mint Vida Ágnestől megtudtuk, a kezdő vállalkozók többsége az induláskor jól választja meg domain nevét.

Amivel sok problémát megspórolhatunk magunknak: a megfelelő tárhelyszolgáltató

A Cseppke az évek alatt többször is tárhelyszolgáltatóváltása kényszerült. Az első szolgálatójukat egy ismerősük ajánlása alapján választották ki, ám az együttműködés nem volt zökkentőmentes és végül váltásra kényszerültek. „Az induláskor nem tudtuk még, hogy milyen szempontokra kell figyelnünk a tárhelyválasztás során, viszont mivel nem volt tőkénk, az alacsony ár erős szempont volt” – emlékezett vissza Fruzsina. Viszont, ami olcsó, az nem mindig jó; a szolgálató cég ügyfélszolgálata nehezen volt elérhető, a kapcsolattartók udvariatlan és lekezelő stílusban kommunikáltak az induláskor még értelemszerűen laikus ügyfeleikkel. A következő tárhelyszolgáltató kiválasztása már egy sokkal kedvezőbb helyzetben történt, mert a friss tapasztalatok mellett a Cseppke exponenciális növekedése lehetővé tette a minőségi váltást. Ekkor már az egyik fő szempont volt a mindig elérhető és udvarias ügyfélszolgálat, illetve a webshop növekvő informatikai igényeinek stabil kiszolgálása. Utóbbi azért is lényeges, mert a cég növekedését az akkor meglévő IT-háttér már nem tudta megfelelően támogatni. Tehát miközben új webshopmotort telepítettek a weboldal alá, az adott motorra specializálódott szolgáltatóval szerződtek. Később a vállalkozás növekedése egyre erősebb szerverigényeket támasztott, így a jelenlegi tárhelyszolgálató partnerük minden eddigi elvárásuk mellett a szerverek terén is stabilitást ad a bővülés lehetőségével.

„Mivel a tárhelyszolgálatások egymáshoz nagyon hasonlóak, a választás előtt érdemes alaposan megnézni a szolgáltatóval kapcsolatos visszajelzéseket a csalódások elkerülése érdekében” – mondta Vida Ágnes. A megfelelő cég kiválasztását nagyban segíti az is, ha a weboldal tulajdonosa pontosan ismeri az elkövetkező évek üzleti menetrendjét. Emellett más igényei vannak egy szabadúszó tanácsadónak, mint egy kevéssel induló, de a tervek szerint évek múlva több tízezer terméket forgalmazó webshopnak. Fruzsina is úgy látja: egy fejlődő és növekvő vállalkozás a különböző státuszokon átlépve újabb és újabb igényeket fogalmaz meg, így a különböző fázisokban más és más tárhelyszolgáltatóra van szüksége. „Ha pedig nem akarunk időről időre új szolgáltatóhoz menni, olyan partnert keressünk, ahol házon belül is megvan a lehetőség a bővülésre” – tette hozzá Vida Ágnes.

Összefoglalva
  • a jó domain név könnyen megjegyezhető és kizárja a félreérthetőséget
  • a jó domain név megfelel a keresőoptimalizálás kritériumainak
  • mielőtt tárhelyszolgáltatót választunk, nézzük meg a visszajelzéseket
  • választás előtt mérjük föl az igényeinket és tervezzük meg a jövőt

Ha Te is szeretnéd megtalálni vállalkozásod számára a legjobb domain nevet és tárhelyet, mint a Cseppke, akkor keresd fel D tervünket, melyben végigvezetünk az ehhez szükséges lépéseken.

Szerző:
Lippai Roland – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.