Így hatott a krízis a cégek életére

Mi vár ránk a jövőben

A tavasz kezdetéig élettel teli céges közösségek, napi meetingek, konferenciák, rendezvények, üzleti utazások jellemezték a vállalati életet. Március 18-a után tömegeknek kellett hozzászokni a virtuális kapcsolattartáshoz, a video-meetingekhez, az elektronikus üzletmenethez.

Igaz, sok helyen pozitív következmények jelentkeztek: nőtt a nettó munkával töltött idő, javult a termelékenység, a hatékonyságot növelte a figyelem és a koncentráció. Csökkentek az olyan járulékos költségek, mint például az üzemeltetés, az irodatechnika, az utazás. Gondolhatnánk, hogy innentől nincs lehetetlen, csakhogy…

Elértek bennünket a negatív következmények is. A munkaidő átértelmeződött, megjelent a folyamatos rendelkezésre állás, készenlét akár estig, ráadásul olyan helyzetben, amikor a fizikai kontaktus hiánya nehezíti a kommunikációt – mindez a közösségek gyengüléséhez, a gyors fáradáshoz vezetett.

Mi vár ránk?
A céges közösségek átalakulása

A normál üzletmenet már nem lesz ugyanaz: több otthoni munkavégzésre, intenzívebb infokommunikációs technológia-használatra számíthatunk. Kevesebb irodatérre (és nyomtatásra) lesz szükség, a klasszikus egyeztetési fórumok visszaszorulnak, a fizikai együttlétek ritkábbak lesznek: átalakulnak a céges közösségek.

Erre már számos példát láthatunk mai is, hisz megindult a visszaáramlás a munkahelyekre. Egy vagy többnapos, egy vagy többhetes váltásokban, kvázi műszakokban. Idővel lesz majd A-csapat és B-csapat, akiknek a tagjai, ki tudja meddig nem fognak találkozni egymással. Akiknek egyes tevékenysége nemcsak mérhető lesz, de összehasonlítható is. Akik közül még egy ideig hiányoznak majd a hatvan felettiek, és azok, akik hatvan felettiekkel élnek egy háztartásban, így a sokszor emlegetett generációs hatás is más lesz, mint 2020 márciusa előtt.

A vezetők tudhatják, hiszen régi igazság és tapasztalat, hogy ezeknek a csapatoknak lesz majd saját csapatszelleme. Hogy néhány hét vagy hónap után jön majd az „ők csinálták…”, „ők nem csinálták…”, mert ez kódolva van minden rendszerbe, ahol csoportok működnek – együtt, vagy egymás ellen.

Lesznek kollégák, akik eddig naponta összefuthattak, és most ki tudja meddig, hetekig vagy hónapokig sem fognak találkozni. Formálissá válik a kommunikációjuk, feleződnek a kávézások, a közös ebédek, a munka utáni spontán beülések. Az egy „mi”-érzésből kettő lesz, és cégen belül létrejön a „ti” is, ami új helyzeteket generál. Tudjuk, hogy eljön ez a pillanat, és legalább részben tisztában vagyunk azzal, hogy mi várható – kérdés, hogy felkészülünk-e? Vagy várjuk ölbe tett kézzel, hogy a csapatok magukat formálva hozzák létre az A-céget és B-céget, megkezdve a régi-új játszmákat: a hárítást, az egymásra mutogatást, a felelősség elkenését.

A közösséghez tartozás különleges, fontos feltétele, a szétszakított közösségekben a vállalati pletyka is átalakul. Hiányzik, nem tudja ellátni gőzkieresztő, szelep-funkcióját, kevesebb lesz az információ, több a feszültség, és ez növeli a bizonytalanságot (a „kimaradok valamiből” érzés miatt.)

Új vezetői kompetenciák megjelenése

Az új korszakban új vezetői kompetenciákra van szükség: az újraépítés a kommunikáción keresztül a leghatékonyabb. A kommunikáció az együttműködés közege, ezt rendszerben kell értelmezni, tervezni és működtetni. A vírushelyzet előtt a vállalati kommunikáció 60+ százaléka informális volt, és a fentről lefelé irányuló információ 2/3-a nem jutott le a címzettekhez. Tudjuk, hogy a karanténban a személyes beszélgetések, valamint a munka és magánélet elválasztása hiányzott a legjobban a kollégáknak.

Melyek az új helyzet lehetőségei?

Ha elkezdjük levonni a tanulságokat, abban jó eszköz a szervezeti konzultáció: a ventillálás, az interjúk, a beszélgetések a vírus okozta változások megéléséről „könnyítenek” az újrakezdés nehéz pillanataiban. Ha mindenki kiereszthette a gőzt, utána a tapasztalatok alapján könnyebb a kényszerű átállás pozitív és negatív hatásainak elemzése, a tanulságok levonása, továbbvitelre érdemes módosítások továbbfejlesztése. Ebből születhetnek meg az online távmunka protokollok, ami a változások tűrését (kibírását) is erősíti.

Új korszak kezdődik. A vírus utáni időszak minden bizonnyal vegyes megoldásokat igényel, és ezeknek még nincsenek szabályai folyamatai. Az információ felértékelődik, mert a működés korábbi rendszerei megbomlottak. Vagyis, aki hamarabb újra tudja ezeket szervezni, előnyre tehet szert. Az új korszakban új vezetői tudásra, hozzáállásra lesz szükség. Az új körülményekre való reagálásban, a kezdeményezésben, a stratégiai gondolkodásban, a kommunikációban.

Szerző:

Szvetelszky Zsuzsanna vállalati kommunikációs szakértő, szociálpszichológus

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.