Válaszd ki, hogy milyen területen szeretnél fejlődni!

Hogyan növeld az organikus elérésedet a Facebookon?

2020. február 9.5 perc olvasási idő
organikus-eleres-facebook

A Facebook remek felület arra, hogy elérd az embereket: de hogyan? Hiszen aFacebook Zeroóta az elérések folyamatosan csökkennek és elterjedt az a rémhír is, hogy már egyáltalán nem lehet elérni a követőidet az új bejegyzésekkel, már senki nem nézi az oldalakat. Lássuk, hogyan is működik a Facebook algoritmus és hogyan érj el több embert organikusan (azaz hirdetés nélkül) a Facebook posztjaiddal.

Elsőként néhány tévhitet kell eloszlatnom az elérésekkel kapcsolatban:

„Ha elkezdek hirdetni, utána direkt kevesebb embernek mutatja meg a Facebook a posztjaimat, hogy még többet hirdessek.”

Bár a Facebooknak valóban fontos a hirdetési bevétel és számos eszközzel próbálja az oldalak tulajdonosait afelé terelni, hogy elkezdjenek hirdetni, az organikus elérések és a hirdetések megjelenése között nincs ilyesféle összefüggés. Épp ellenkezőleg: ha a posztot a hirdetés miatt sokan látják és az közönség elégedett vele, akkor nőhet az organikus elérések száma is, mert az elégedett olvasók megosztják a posztodat. A Facebook hirdetés nem varázsszer, ami a rossz posztot népszerűvé teszi, azonban a jól megírt, értékes tartalmat több emberhez juttathatja el.

„Csak az tud sok embert elérni, aki időben vágott bele a Facebookozásba, az új oldalak már nem rúghatnak labdába.”

Valóban minden új marketing eszköz esetén azok járnak a legjobban, akik az elején kezdik használni és jelen vannak a felfutási időszakban, amikor hirtelen sok felhasználó jelenik meg az adott felületen, azonban ez nem azt jelenti, hogy a Facebook már telített felület és nem érdemes foglalkozni vele. Folyamatosan látok új oldalakat elindulni és sok jó tartalommal, a célközönségüket érdeklő bejegyzések, képek, videók megosztásával népszerűvé válni. Ez sok munka, de egyáltalán nem lehetetlen!

„Már csak a csoportok posztjait látja mindenki.”

A csoportok valóban nagy népszerűségnek örvendenek az elmúlt 2 évben, ennek azonban az az oka, hogy a csoportokban párbeszéd zajlik, érdekes információkat lehet szerezni és sok ötletet, tippet kapni másoktól, beszélgetni velük. A Facebook azt szeretné, ha a felhasználók szívesen használnák a felületet, ezért előnyben részesíti azokat a tartalmakat, amiknél úgy látja, nagy az érdeklődés, az aktivitás. Jó hír azonban, hogy ilyen posztokat egy oldal is készíthet!

Min múlik a Facebook posztjaid organikus elérése?

A Facebook algoritmus működése titkos, azt azonban biztosan tudhatjuk, mi történik egy bejegyzéssel a felületen, miután kikerült. Az első 10 percben a Facebook megmutatja a bejegyzésedet a követőid kb. 1-2%-ának. Ha tőlük sok aktivitás érkezett, megmutatja a következő 10%-nak, ha ők is elégedettek voltak, a következő 10%-nak és így tovább.

Éppen ezért nagyon fontos az elérés szempontjából, hogy mikor teszed ki a posztot! Az oldalad Elemzések menüpontjában a Bejegyzések pontra kattintva megnézheted, mikor a legaktívabbak a követőid a Facebookon:

organikus-eleres-facebook-1

Ezen az ábrán például jól látszik, hogy a hajnali órákban és a munkaidő elején a legaktívabbak az adott oldal látogatói, azaz ha ilyenkor posztolsz nekik, azt sokan el fogják érni már az elején, tehát jobb lesz az aktivitás. Ha következetes vagy abban, hogy akkor teszed ki az új tartalmaidat, amikor a legjobb az elérés, máris sokkal nagyobb lesz az organikus elérésed, mintha véletlenszerűen posztolsz.

Az organikus elérést növelik a bejegyzéshez kapcsolódó aktivitások. Kézenfekvő aktivitás a megosztás, hiszen a megosztott tartalmat az adott felhasználó ismerősei is láthatják. Sokan azonban nem tudják, hogy legalább ilyen értékes az érzelemnyilvánítás (amikor nem lájk gombot nyom valaki, hanem valamelyik emojit használja) és a legértékesebb a hozzászólás.

Ha valaki hozzászól egy bejegyzéshez, az ismerősei a hírfolyamukban láthatják azt, ha pedig több ismerősöd is hozzászólt ugyanahhoz a bejegyzéshez jó eséllyel fogod te is látni a bejegyzést a hírfolyamodban. A hozzászólás azonban nem csak ezért értékes, hanem azért is, mert a véleményt nyilvánító felhasználó több időt töltött a márkáddal, ezért jobban meg is jegyezte, mint az, aki pl. egy vicces tartalmat gyorsan csak lájkol vagy megoszt, ezért jobban észreveszi a posztjaidat a sok információ között és legközelebb is aktív lesz majd. A hozzászólások közösséget teremtenek, egy közösségbe pedig jó visszajárni – mindegy, hogy az egy csoport vagy egy oldal.

Az organikus elérést befolyásolja a poszt formátuma is. A Facebook előnyben részesíti és sokkal több embernek mutatja meg az élő videókat és a videókat, pusztán azért, mert a felhasználók ezeket jobban kedvelik. Érdemes tehát rendszeresen készíteni ilyen tartalmakat is.

Ezt követik népszerűségben a képek és a kizárólag szöveges posztok.

A sok technikai apróságban mellett arra is érdemes azonban odafigyelni, milyen is a tartalmad! Hiába a jó időzítés és a jó forma, ha nem elég érdekes a bejegyzésed. Mitől vesznek többen észre egy posztot? Elsőként a vizuális tartalomtól. Semmitmondó stockfotók helyett készíts saját ábrákat, rajzokat, használj vektorgrafikus képeket vagy saját fotókat! Mindig növeli a figyelmet, ha kevés (20% alatti) szöveg is van a képen.

A kép alatti szöveg felvezetése legyen érdekes, figyelemfelkeltő! Az első mondatot írd meg úgy, mintha egy újságcikk címét találnád ki, így jobban felkelti a figyelmet. A szöveg formátuma is lehet szokatlan: jó eléréseket szoktak hozni a versek és a nyilvános levelek, ezekre sokan kíváncsiak.

Fontos tudni, hogy bár a fenti tanácsok sokat segíthetnek a jobb organikus elérésben, a legjobb, ha kitapasztalod a saját utad, mert minden célközönség, minden téma más! Tesztelj le többféle időpontot, témát és formátumot, mérd az eredményeidet és csinálj többet abból, ami jól megy, ami nagy elérést hoz! Ez a leghatékonyabb módja annak, hogy növeld az organikus eléréseidet.

A szerzőről: Vida Ágnes – pszichológus, online marketing szakértő, www.gazdagmami.hu