Hogyan kezeljük a teljesítménykényszert? 5 tanács a sport világából az állandó nyomás kezelésére

Olvasási idő 5 perc
Kkv 023 1080x610px 1030 4

Mit tanulhat a sporttól az üzlet? Milyen praktikákat leshetnek el a sztársportolóktól és edzőktől a vállalatvezetők? 11 cikkből álló sorozattal járjuk körbe ezt a kérdést. 
A vállalkozások és a sport világa az örökös versenyhelyzet, a kitűzött célok teljesítése, a nyomás, az elvárások tekintetében is hasonlít egymáshoz. Ezúttal arra adunk tippeket, hogyan küzdhetünk meg hatékonyan az állandó teljesítménykényszerrel.

Sokszor érezhetjük napi feladatainkban azt, hogy nem készültünk el valamivel olyan gyorsan, ahogy terveztük, hogy állandóan „elúszunk”, vagy, hogy a rengeteg elvégzett feladat, a befektetett energiánk ellenére sem elég jó a termékünk, szolgáltatásunk. Mindeközben azzal is nyomaszthatjuk magunkat, hogy hogyan, miként újítsunk a jövőben. A „mi lesz, ha lemaradunk valamiről” érzés nem csak a vállalkozókban, vállalkozásokban állandósulhat, ma szinte az élet minden területére igaz.

A világ állandó gyorsulásával normálisnak tartjuk azt, hogy mindent egyszerre próbálunk megoldani, mindennek és mindenkinek meg akarunk felelni, sokszor pedig azonnali megoldásokat, eredményt várunk. Célunk elérésében azonban lehet, hogy éppen ez az állandó teljesítménykényszer gáncsol el minket!

Ebben az állapotban egy idő után úrrá lehet rajtunk a kimerültség, a csalódottság, a kudarc érzése. Nem tudjuk értékelni tevékenységünket, nem örülünk részsikereinknek, akkor sem, ha minőségi a termékünk, vagy a szolgáltatásunk. A sport világában számos párhuzamot és hasznos példát találhatunk.

1.Nem várhatunk el mindig egyre többet és többet magunktól!

Tudatosítanunk kell magunkban, hogy az elvárások állandó emelése visszaüthet. Nem gondolhatjuk mindig azt, hogy egyre többre és többre vagyunk képesek.

„Hatalmas terheket tudunk magunkra pakolni, azonban ha mindig feljebb tesszük az elvárásokat, akkor egy idő után görcsösek lehetünk. Az edző feladata ebben az esetben az, hogy ne éreztesse a játékossal, hogy a jó teljesítmény miatt egyre többre és többre van szükség tőle.”- állítja Fodor Szabolcs, volt válogatott jégkorongozó, aki az FTC-Telekom csapatának vezetőedzőjeként az Erste Liga legutóbbi két szezonjában bajnoki címre vezette a zöld-fehéreket.

2.Próbáljunk meg csak a következő feladatra figyelni!

A sport és a vállalkozások világában is az az egyik legfontosabb erény, ha képesek vagyunk mindig csak a következő feladatra koncentrálni. Ha fejben mindig a nagyobb jelentőségű feladatoknál járunk, akkor nehezen végezzük el az előttünk álló legkisebb részfeladatokat is, hiszen nem tudunk azokra koncentrálni. A sportban ez a „meccsről meccsre” való gondolkodásban lelhető fel, ennek elsajátítása viszont a profik számára sem egyszerű, véli a Fradi hokicsapatának edzője.

„Nem egyszerű feladat megoldani azt, hogy próbálunk egy fontos feladatra figyelni, miközben a tudatalattink már a következő feladatnál jár. Ha mondjuk a programunk úgy alakul, hogy a következő mérkőzésünkön egy olyan csapattal találkozunk, amelyet papíron vernünk kell, és 2-3 nappal később játsszunk egy nagyobb nyomással járó meccset, mondjuk egy kupaelődöntőt, akkor nagyon nehéz a figyelmet a kevésbé fontos találkozón tartani. Lehet, hogy ezért be is csúszik egy kínos vereség.”

3.Tervezzük meg a feladatokat, gondoljuk át, mi a legfontosabb, és mit halaszthatunk későbbre!

Bár a sportban komplett edzői stáb tervez meg mindent, igenis ki tudunk találni magunknak egy jó feladatmegoldó rendszert, amely segít a napi feladatok fontosságának eldöntésében. Már az is jó érzéssel tölthet el minket, ha az általunk kitalált részegységeket elvégezzük. Ha tudunk, akkor a legfontosabb feladatok melletti egyéb teendőkre keressünk egy párórás „időablakot”, amelyben csak azokat oldjuk meg. Ne bánjuk, ha ezt éppen a hétvégéken tudjuk megoldani, így ugyanis nyugodtabban kezdhetjük a következő hetet. De aki korán kelő, az hajnalban is megpróbálkozhat ezzel.

4.Merjünk álmodni, de rövidtávú célokat tűzzünk ki!

Nehéz lenne bármibe is belekezdeni, ha nem hinnénk magunkban, a terveinkben. De egyáltalán nem mindegy, hogy a hosszútávú célok mennyire vihetik el a figyelmünket a jelenről, és milyen nyomást rakhatnak ránk.

„A hosszútávú cél inkább magamban van meg, a játékosok felé rövidtávú célokat határozunk meg. Ha valaki elkezd túl távolra tekinteni, akkor lehet, hogy pont azt a feladatot nem tudja megoldani, ami ahhoz kell, hogy a későbbiekben sikeres legyen. Ahogy egy vállalkozó sikeres akar lenne, úgy egy sportoló is bajnok akar lenni, de a rövidtávú célok teljesítése nélkül ez aligha sikerülhet.” – emlékeztet ennek fontosságára is az FTC-Telekom vezetőedzője.

5.Ha elértünk egy kitűzött részcélt, dicsérjük meg magunkat, vagy ünnepeljük meg, amit elértünk!

A Ferencváros két évvel ezelőtti bajnoki címéhez nagyon kellett az is, hogy sorozatosan jó teljesítményt nyújtsanak a játékosok. Össze is jött egy 19 meccsig tartó győzelmi sorozat! Amíg viszont sokan azt gondolhatják, hogy a hosszú szárnyalás kizárólag pozitív lehet, addig Fodor Szabolcs szerint a valóság egész másra fordulhat.

„Nagyon büszkék voltunk arra a sorozatra, amely történelmi ligarekord lett. A végén már úgy éreztem, kicsit megkönnyebbülés is, hogy megszakadt. Élveztük, amíg tartott, de egy idő után komoly nyomást tett ránk, mert mindenki azzal foglalkozott, hogy meddig bírjuk. Ha belefér, akkor érdemes megünnepelni a kisebb sikereket. A sportban erre nincs sok idő. A minimális lazítás után azonnal mindenki a következő meccsre koncentrál”.

Sokszor érezhetjük ezt mi is. Ez viszont nem a média, egy bajnokság, vagy egy klub nyomása, mi magunk állítjuk föl! Saját stratégiánk, taktikánk kidolgozása mellett a relaxáció, a mentáltréning, a figyelemfókuszálás alkalmazása is sokat segíthet abban, hogy az elvárások előtt magunkat is egyensúlyba hozzuk.

Melczer Zsolt

A LEGENDÁS 6:3, AHOGY MÉG SOSEM LÁTTAD!

Amiről eddig csak a nagyszülők sztorijaiból hallottál, most végre te is átélheted, digitálisan felújítva és kiszínezve. A legendás mérkőzés 2020. november 25-én este a Super TV2-n!

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!