Hogyan készülj fel a második hullámra? Négy lépésből álló checklist kisvállalkozásoknak

Olvasási idő 4 perc
Shutterstock 1680923362

Hol van már az a tavaszi karantén? A nyári újranyitás óta sok vállalkozás összeszedte magát, most viszont itt az ősz, és a fenyegető második hullám. Mit tehet egy vállalkozás, hogy a lehető legjobban felkészüljön az újabb nehézségekre?

Összeszedtük, milyen fontos lépéseket érdemes megtenni, mielőtt újból a Covid közepén találjuk magunkat. A világjárvány átalakítja munkaritmusunkat, jövőbeli terveinket, és az a vállalkozás marad talpon, aki a legjobban alkalmazkodik a megváltozott gazdasági körülményekhez. Érdemes pontról pontra felmérni erősségeinket, gyengeségeinket, számba venni a lehetőségeket és elengedni, ami idejét múlt és korlátozó.    

1.Lépés: Biztonsági intézkedések

A higiéniai szabályokat érdemes követni, hogy biztosítsuk az ügyfelek és a dolgozók lehető legnagyobb biztonságát. Fel kell szerelni az irodát kézfertőtlenítővel, szappannal, a rászoruló dolgozóknak otthonra is biztosíthatunk termékeket. Feledékeny kollégák értékelni fogják az extra maszkokat. Követni kell a szigorú takarítási rutint, ehhez az iroda átalakítása is szükséges lehet. Gondoljuk át a tereket, az asztalok egymástól való távolságát, ha megoldható, helyezzük egymástól messzebb az irodában dolgozókat. Az első hullám alatt megtanulhattuk, milyen gyorsan kifogyunk a wc-papírból, fertőtlenítőkből és más fontos termékekből. Érdemes beszerezni előre a legfontosabb felszerelést, hogy ne kelljen kapkodni, ha a dolgok rosszabbra fordulnak. Tudatosítsuk az alkalmazottakban, hogy mindenkinek az az érdeke, hogy egészéges maradjon, és ehhez a legjobb út a biztonsági intézkedések betartása.

2. Lépés: Home office kisokos

Ideje megtanulni bízni az alkalmazottakban és megengedni, hogy otthonról dolgozzanak, amikor csak lehet. Talán ez a járvány egyik pozitív hozadéka: azok a cégek is engedik a home office-t, akik eddig elképzelhetetlennek tartották. Ez közvetve a környezetszennyezés mérséklődésével jár, valamint leveszi a közlekedés terhét a a munkavállalóról. A home office-t mindig lehet jobban csinálni: érdemes átgondolni, milyen extra felszerelésre van szüksége a dolgozóknak (laptopok, speciális szoftverek), és ezeket beszerezni a második hullám előtt. Biztos akad olyan alkalmazott, akinek nehézséget okozott a távmunka, őt lehet képezni az internet ügyesebb használatára. Sok cég alkalmaz „félutas” megoldást, és két csoportban engedi dolgozni munkavállalóit: egyik héten A csoport, másik héten B csoport jár be az irodába, míg a többiek otthonról erősítik a csapatot. Így lényegesen kevesebb a találkozás, ami fékezheti a járvány terjedését, mégis megmarad a közös munkavégzés öröme, ami egy jó csapat számára inspiráló lehet.

3.Lépés: Átképzések, a csapat optimalizálása

A második hullámra készülés része lehet a dolgozók átképzése a cég követelményeinek, megváltozott lehetőségeinek megfelelően. Ha valamely tevékenységünk megszűnt, például bolt helyett webshopra váltottunk, eladóinkból ügyfélszolgálatost képezhetünk, aki válaszol a vásárlói kérdésekre. Lehet a járvány miatt egészen új profillal dolgozunk, ez is a dolgozók továbbképzését igényli. Elkerülhetetlenül gondolnunk kell arra is, hogy valaki beteg lesz a csapatból. Aki egyéni munkát végez, adja át tudását, hogy szükség esetén helyettesíteni lehessen. Így nem torlódnak halaszthatatlan feladatok. Fontos, hogy a számítógépes hozzáférés és egyéb eszközök is biztosítva legyenek a helyettesítéshez. Fontos a dolgozók mentális egészsége: a bizonytalan jövőkép, a betegségtől való félelem extra terhelés, így vezetőként felelősségünk keresni a stresszoldó eszközöket. Erre sok módszer létezik: virtuális kocsma, beszélgetések négyszemközt, sportolási lehetőség megteremtése, közös online reggeli.

4.Lépés: Nézzük át a pénzügyeket!

László Tímea könyvelő szerint sok apróság akad, amivel akár százezreket is spórolhatunk a vállalkozásnak. Most, hogy a takarékoskodás még fontosabbá vált, érdemes felkeresni egy profi könyvelőt, aki optimalizálja adózásainkat, és tisztában van a lehetséges állami támogatásokkal, könnyítésekkel. –Sok kisvállalkozó megspórolná magának a könyvelési díjat, pedig egy jó szakember sok kellemetlenségtől kímélhetné meg őket. Mindig van olyan pont, ahol lejjebb lehet vinni a kiadásokat. A második hullám előtt van idő átnézni a banki költségeket, a telefonos, internetes előfizetéseket, biztosításokat, ezekkel éves szinten akár százezreket is spórolhatunk. Ha vannak bérleti költségeink, a nyugalom idején ezeket újraalkothatjuk a bérbeadóval együttműködve. Tisztázhatjuk, mi legyen egy újabb zárás esetén. Érdemes felkészülni arra is, hogy januártól lejár a hiteltörlesztési moratórium. A céges hiteleket ez kevésbé érinti. Általánosságban véve igaz, hogy a céges hitelek rövidebb lajárata miatt kedvezőbb feltételekkel folytatható a törlesztés, mint a magánhiteleknél. Ez utóbbiakat fontos lenne rendezni a moratórium ellenére is, mert később visszaüthet az elodázás magasabb kamatban, kitolódott futamidőben.- Tímea bizonytalan a jövővel kapcsolatban. -Nem látjuk, hogy mi lesz most. A világjárvány példa nélküli, de hogy a cégek nem bírnak ki még egy karantént, az biztos. A legfontosabb tanács, amit adhatok, hogy akármilyen nehéz, igyekezzünk tartalékot képezni a vállalkozás számára. -A kétség korában nehéz megmondani, milyen új kihívásokkal szembesülünk a munkában és otthon. De tanulva a tapasztalatból jobban felkészülhetünk a jövőre.  

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.