Hogyan kereskedhetsz jogszerűen a neten?

Olvasási idő 4 perc

Ahhoz, hogy itthon webáruházat indíts, nem kell túl szigorú feltételeknek megfelelni: irodára, működési engedélyre vagy különösebb végzettségre sincs szükség hozzá. Persze azért az ördög a részletekben rejlik, ezért felsoroljuk a legalapvetőbb jogi és adóügyi szempontokat, amelyekre gondolnod kell egy új webshop elindításánál.

Bárki nyithat webshopot Magyarországon?

A rövid válasz: igen, de tejlesíteni kell a számlaadás feltételeit. Tulajdonképpen bármilyen cégformát választhatsz ehhez: akár egyéni vállalkozóként, egy Kft.-vel vagy egy Bt.-vel is elkezdheted a kereskedést, és nincs szükség hozzá kereskedelmi végzettséghez. Viszont van egy olyan jogi forma, amely nem használható kereskedelmi tevékenységhez: az adószámmal rendelkező magánszemély. Ezenkívül bármi mást választhatsz a leendő webshopodhoz.

Milyen tevékenységet kell hozzá felvennem?

A webshopon keresztül történő kereskedéshez a TEÁOR 4791 “Csomagküldő, internetes kereskedelem” elnevezésű tevékenység a megfelelő, ha kizárólag online értékesítesz. Ehhez nem kötelező fizikai üzlet, vevőszolgálati iroda, működési engedély vagy alkalmazott. Maga a tevékenység viszont bejelentésköteles, ezért az indulás előtt be kell jelenteni a vállalkozás székhelyén illetékes jegyzőnél, de a végzést nem kell megvárni, a bejelentést követően elkezdheted a kereskedést. Ezt ugyan a járványügyi vészhelyzet idején lazították azokra a webshopokra vonatkozóan, akik napi fogyasztási cikkeket vagy éttermi ételt forgalmaznak, de más termékek esetén továbbra is kötelező maradt a bejelentés.

Vonatkozik-e rám a kötelező kamarai regisztráció?

Ez alapvetően minden társas- és egyéni vállalkozásra vonatkozik, kivéve azokra, akik más kamaránál tagok a tevékenységük miatt (pl. mezőgazdasági, magán-állatorvosi, ügyvédi tevékenységek esetén). A regisztrációt a bejegyzést követő 5 napon belül kell a területileg illetékes kereskedelmi- és iparkamaránál kezdeményezni, díja pedig 5000 Ft/év, ami nem nagy összeg, de elmulasztása esetén bírsággal számolhatsz. Fontos hangsúlyozni, hogy ez nem jelent tagsági viszonyt, csak egy hozzájárulás, amiért cserébe néhány szolgáltatáshoz hozzáférsz (pályázati figyelőrendszer, üzleti partnerkeresés).

Mit árulhatok szabadon és mit nem?

Szinte bármit egyszerűen lehet árusítani online, azonban bizonyos termékcsoportokra egyedi feltételek vonatkoznak.

Ezeket 4 csoportba sorolhatjuk:

  • Üzletköteles termékek: amelyeket csak fizikai üzletben szabad árusítani, vagyis ezek online nem árusíthatóak. Ide tartoznak a veszélyes, vagy veszélyes anyagokat tartalmazó termékek (lőfegyver, lőszer, pirotechnikai eszköz, gázspray, robbanásveszélyes anyagok stb.), de például a hobbiállatok is. Ezeket a 210/2009. (IX.29.) Kormányrendelet szabályozza, amelyet mindenképp érdemes előzetesen átnézni.
  • Engedélyköteles termékek, amelyek offline és online is csak szakhatósági engedéllyel árusíthatóak. Ilyenek például a járművek, az építőanyagok, vagy a tüzelőanyagok, de a NÉBIH engedélyhez kötött élelmiszeripari termékek is (tejtermékek, pékáru, zöldség-gyümölcs, húsáru stb.), és az alkoholos italok, gyógyhatású készítmények, kozmetikai és vegyipari termékek is.
  • Bejelentésköteles termékek: jellemzően nemesfémből készült ékszerek, dísztárgyak. Ezeket akkor árulhatod, ha előzőleg bejelented a tevékenységet a Kormányablakon keresztül, de az engedélyt itt sem kell megvárni. Amíg az ilyen termékek bolti értékesítéséhez szakirányú végzettség kell, kizárólag online enélkül is kereskedhetsz velük.
  • Környezetvédelmi termékdíj hatálya alá eső termékek: azok az áruk, amelyek gyártása vagy a megsemmisítése fokozottan terheli a környezetet. Ezeket a 2011. évi LXXXV. Törvény szabályozza. Ilyenek az irodai és reklámhordozó papíráruk, az autógumi, műanyagok, elektronikai termékek, stb. Ha a termékeket magad csomagolod, akkor a csomagolóanyagok után is meg kell fizetni a termékdíjat.

Kapcsolódó cikk a Kosárérték.hu-n: Milyen termékeket árulhat szabadon egy webshop, mihez kell engedély vagy bejelentés?

Megvan a vállalkozás, az engedélyek, kész a webshop. Mire figyeljek még oda?

Sokat hallani manapság az online kereskedőkre kiszabott szakhatósági bírságokról, amelyek nem csak a nagy szereplőket sújtják, de bizony a kisebbekre is lecsapnak. Hogy ezt elkerüld, érdemes nagy hangsúlyt fektetni az adatvédelmi, tájékoztatási és egyéb jogszabályok betartására. Ha például marketingcélú adatgyűjtésbe kezdesz, vagy regisztrációs adatokat (személyes adatok, e-mail cím, stb.) használsz promóciós célra, ezek kezelésénél mindenképp be kell tartanod az Unióban kötelező adatvédelmi törvény (GDPR) előírásait, amelyről tájékoztatnod is kell a vevőidet. Ugyanilyen fontos az aktuális jogszabályoknak megfelelő tájékoztatást közzétenned az Általános Szerződési Feltételekről (ÁSZF), amelyet folyamatosan frissíteni kell.

Mindenképp érdemes már az elejétől fogva odafigyelni ezekre az erre szakosodott jogi szakértők segítségének bevonásával! Ha így teszel, sok felesleges vesződségtől és bírságtól kíméled meg magad.


(Cikkünk célja a tájékoztatás, írásaink nem minősülnek szakmai vagy jogi tanácsadásnak, az azokban leírtak alapján hozott döntésekért és azok következményeiért felelősséget nem vállalunk.)

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 3

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.