Hogyan indított divatboltot a szolnoki nyelvtanár? Anita sztorijából kiderül!

Azt már mostanra szinte minden kisvállalkozó megtanulta, hogy az online térben ott kell lenni, és a közösségi médiára is érdemes támaszkodni. Na de attól, hogy létrehozunk egy üzleti oldalt a Facebookon, még nem növekszik automatikusan a forgalmunk. Monori Anita Szolnokon vezet egy divatáru üzletet, vásárlóközönségét pedig a Facebookon igyekszik egyben tartani és folyamatosan bővíteni – abszolút eredményesen. Az ő példáján keresztül mutatjuk be, hogy milyen lehet az ideális online kommunikáció egy offline működő üzlet számára, a gyakorlati tanácsokat pedig Lévai Richárd közösségi média szakértő meglátásaival és extra tippjeivel egészítjük ki.  

Monori Anita 17 éve vállalkozó, fő profilja egy szolnoki nyelviskola üzemeltetése. Régi vágya volt azonban, hogy a divattal foglalkozzon, gimnazistaként divattervezőnek készült, de más területre sodorta az élet, angol nyelvtanár lett. 2020 végére azonban eljutott odáig, hogy régi álmát megvalósítva egy divatáru üzlet vezetésében is kipróbálja magát. A L’Unico Fashion 2021 áprilisában nyílt meg Szolnokon.  

„Úgy éreztem, hogy kellene egy olyan üzlet, ahol nem a mindenhol megtalálható cuccok érhetők el, de nem is a divattervezők alkotásai képezik a termékskálát. Valahol a kettő közötti termékválasztékot szeretném biztosítani. A L’Unico is azt jelenti, hogy egyedi – mert az a cél, hogy olyan ruhadarabokat kínáljunk, amik egyediek, stílusosak, de megfizethetőek. Az is szempont volt, hogy minden megtalálható legyen az üzletben, komplett szetteket lehessen összeállítani ruhadarabokból, övekből, táskákból, ékszerekből, cipőkből” – összegzi Anita, milyen elképzelésekkel látott neki az üzlet kialakításához.  

Ahogy Anita meséli, ez a törekvés abszolút pozitív fogadtatásra talált, mert a vevők többsége igényli is, hogy tippeket kapjon, milyen öv vagy táska passzolna a kiválasztott ruhadarabhoz, milyen lenne a leginkább hozzá illő szett. Hogy valóban megfelelő tanácsokkal láthassa el a vásárlókat, Anita még egy stylist tanfolyamot is elvégzett, és igyekszik folyamatosan képezni magát. A vevők pedig hálásak ezekért az extrákért, sok pozitív visszajelzés érkezik tőlük, hogy úgy érzik, a L’Unicoban jobban odafigyelnek rájuk, mint más üzletekben, ezért szívesen visszajárnak.  

A L’Unico Fashion azonban nemcsak az egyedi választék és az extra odafigyelés miatt különleges: a közösségi médiában kezdetektől fogva aktívak, és akár mások számára is követendő példa lehet az, ahogy a vevőikkel a közösségi felületeken kommunikálnak. Pedig ahogy Anita mondja, nem foglalkoztatnak profi szakembert, saját maga kezeli felületeket és készíti elő a tartalmakat: „Nem volt és nincs most sem külön segítségünk ehhez a feladathoz, de elvégeztem egy-két online tanfolyamot, sok cikket elolvastam, még több videót megnéztem, hogy felkészítsem magam. Sosem lehet eleget tudni, mindig az az érzésem, hogy még nem tanultam eleget. De a vállalkozóknál ez a megfelelő hozzáállás szerintem, ha mindig a jobbra törekszünk.” 

A L’Unico Fashion egy üzleti Facebook oldalt, egy zárt Facebook csoportot és egy Instagram oldalt tart fenn. Webshop egyelőre még nincs, Anita szerint ez lesz majd a következő lépés. A vevők leginkább a 30+-os korosztályból kerülnek ki, de ez fokozatosan szélesedik, egyre több a fiatal vásárló – gyakran előfordul, hogy egy anyuka a lányával együtt érkezik az üzletbe, és később a leányzó egyedül is visszatér. Már csak ezért is érzi Anita, hogy az Instagram oldalra is több figyelmet kell fordítania, mert tudja, hogy az a fiatalok terepe. A Facebook csoportot azért hozta létre már a nyitás előtt több héttel, mert úgy vélte, egy közösség mindig rendkívüli erőt jelent. Ráadásul a Facebook más elérést biztosít a csoportok tagjai számára, a tagok külön értesítést kapnak az új bejegyzésekről, ami megkönnyíti a kommunikációt. A csoporton belül pedig lehet még inkább személyes a tartalom, amit Anita meglátása szerint a vevők kedvelnek.  

„A személyes Facebook profilomon szinte soha nem posztoltam, itt viszont akár naponta teszek ki új tartalmakat, gyakran olyan fotókat, videókat, amin én magam is szerepelek. Tudom, hogy szakértők is azt mondják, jót tesz a személyesség, előfordulhat, hogy hozzám kezd el kötődni valaki, majd rajtam keresztül a termékhez. Néha még mindig van bennem némi félsz, hogy nem lesz-e ez túl sok” – vallja be Anita.  

„Nincs mitől tartania Anitának, nagyon ügyesen menedzseli az oldalakat” – állapítja meg Lévai Richárd, közösségi média szakértő, a Liftup alapítója. – „Kommunikációs szempontból teljesen rendben van L’Unico social media jelenléte, változatosak a posztok, sok képpel, videóval találkozunk, még élő bejelentkezés is előfordul. Anita remekül prezentálja a termékeit, az egyetlen probléma, amit látok, hogy innen az online térből nehezebb lehet átterelni az érdeklődőket az offline üzletbe. Ha lenne egy webshop, az sokat segítene – már csak azért is, mert nem biztos, hogy csak Szolnok környékiekhez jut el egy-egy poszt, belőlük is lehetne vásárló.”  

Ricsi azt javasolja, hogy legyen egyértelmű a termékeket bemutató posztoknál, hogy hol elérhetők, kapcsolódjon hozzájuk valamilyen „call to action”-jellegű mondat, amiben benne van, hogy pontosan hol lehet megvásárolni a ruhadarabokat. Ha az oldal leírásában Anita feltüntet néhány gyakran ismételt kérdésre adott választ, akár azt is, hogy aki nem szolnoki, hogyan vásárolhat, az is elősegítheti a potenciális vevők tájékoztatását. De jó megoldás az is, ha a fotókat eleve egy olyan fal előtt készítik, amin szerepel az üzlet logója, címe. 

„A webshop valóban lehet egy következő lépés, de az sok plusz energiát igényel. El lehet kezdeni kicsiben, csak néhány kiválasztott termékkel, az alapján fel lehet mérni, hogy érdemes-e folytatni, még több energiát ráfordítani” – teszi hozzá a szakértő.  

Anita is tudja, hogy a webshop jelenti a következő lépcsőfokot, egyelőre még a Facebookon megteremtett közösség építésére, a velük való kommunikációra koncentrál. Most 2200 tagja van a csoportnak, pedig még csak alig egy éve nyitott az üzlet – igaz, a Facebook csoportot már három hónappal nyitás előtt elkezdte megszervezni Anita. Érezte, hogy ennek fontos szerepe lesz, bár akkor talán még nem gondolta, hogy ekkora: „A facebookos jelenlét nagyon sokat ad hozzá ahhoz, hogy folyamatosan legyen forgalmunk. Gyakran előfordul, hogy a csoportban kérik, hogy ezt vagy azt a ruhát tegyem félre, amit épp megláttak egy-egy posztban. Ezért hirdetésre még nem sokat költöttünk, minimális volt eddig a fizetett poszt, inkább a rendszeres, organikus tartalmakra építünk. Legalább kétnaponta teszek ki új posztot, jellemzően fotókkal, néha videókat is, de volt már élő bejelentkezésünk is, és a nagyobb akciókhoz külön eseményoldalt hoztam létre.”  

Ricsi szerint a Facebookon hirdetésben lehet még potenciál, mert lehet targetálni, pontosan egy adott célcsoportra célozni – például be lehet állítani, hogy az üzlet 10 km-es sugarú körzetében, csak nők lássák a hirdetéseket. Ez máris kiszűri azokat, akik messze laknak Szolnoktól, ezért nem valószínű, hogy ellátogatnának az üzletbe.  

„Ami viszont egy valóban megfontolandó lépés lehet Anita számára, hogy nyisson más platformok felé. Érdemes több lábon állni a közösségi médiában, nem jó egy platformhoz ragaszkodni. Ha bármilyen probléma lép fel, például letiltják az oldalunkat, vagy korlátozzák a profilunkat, akkor legyen további opcióink. Az instagramos jelenlét ilyen szempontból egy jó irány, de ahogy látom, privát fiók tartozik a L’Unicohoz és nem üzleti – ezt érdemes megváltoztatni, mert az üzleti fiók sokkal több adathoz, statisztikához enged hozzáférést. A videós tartalmak a TikTokon is működőképesek lehetnek. Nem kell megijedni attól, hogy a plusz platformra a tartalomgyártás időt igényel, mert kikerülhet oda is ugyanaz a poszt, mint a már bevált Facebook oldalra, de más közönséget érhet el” – foglalja össze tanácsait Ricsi.  

A közösségi média platformok kezelésére fordított idő azzal is csökkenthető, ha több mindent automatizálunk – teszi még hozzá a szakértő. Például a Messenger üzenetekben is beállítható egy automatikus válasz, az is segíthet abban, hogy egyből az üzletbe tereljük az érdeklődőket. A posztokat elkészíthetjük előre és időzíthetjük őket.  

„Még egy dolog hasznos lehet az vásárlói közönség építése szempontjából: a hírlevél. Ez egy plusz csatorna, ami felhívhatja a figyelmet az újdonságokra. A feliratkozóknak ki lehet küldeni az új kínálatot hírlevélben, tájékoztatni lehet őket az akciókról. A Facebook csoportból össze lehet gyűjteni az induló adatbázist, de az üzletben vásárlóknak is felkínálható a lehetőség, hogy legyenek feliratkozók. A hírlevélrendszer több időt igényel, és fontos a rendszeresség, de szükség esetén akár virtuális asszisztensre is támaszkodhatunk, ha nem fér bele az időnkbe a hírlevél tartalmak megalkotása” – javasolja Ricsi.  

Lunico1 Monori Anita

Amiben Anita máris segítséget kap, az a ruhák és kiegészítők prezentálása. Gyakran előfordul ugyanis, hogy vásárlók öltik magukra az új kollekció darabjait, és örömmel vállalják, hogy a fotókon szerepeljenek. „Nem nehéz meggyőzni másokat, hogy belebújjanak egy-két új ruhadarabba és kamera elé álljanak. Rendszeresen szervezünk fotózást, egy lelkes amatőr fotós segít minket ebben. De vannak persze mobiltelefonnal készített képeink is” – újságolja Anita.  

Ricsi sem gondolja, hogy feltétlenül minden üzletnek megérné profi fotóssal dolgozni, bár kétségtelen, más minőségű lehet az illusztráció.  

És hogy mik voltak azok a vevőcsalogató eszközök, amelyek már különösen beváltak a L’Unico számára? „Ha azt írom ki egy táblára, vagy egy posztban, hogy 20% kedvezmény ezen és ezen a napon, akkor az alig valakit mozgat meg. De ha készül rólam egy fotó, egyik kezemben egy ruha, másik kezemben tartok egy táblát, hogy mennyi a kedvezményes ára, akkor az sokkal inkább bevonzza az embereket” – magyarázza Anita. Az ilyen akciókhoz külön Facebook eseményoldalt is létrehozott, az üzletben is jól láthatóvá tették, melyek az akciós termékek. Mindez együtt remekül működött, ezért Anita úgy gondolja, hogy máskor is megéri ilyen akciós napokat szervezni, hiszen ilyenkor mindig érkeznek új vevők is, és felpezsdítik az üzletet.  

De kipróbálták már azt is, hogy milyen az, amikor egy ismert, nagy rajongótáborral rendelkező influencer tér be hozzájuk és jelentkezik be élőben az üzletből. Szily Nóra például visszatérő vásárlójuk, előfordult már, hogy közösen jelentkeztek be a L’Unicoból, és Anita azt tapasztalta, hogy több követő is érkezett a L’Unico oldalára Nóra oldaláról. „Ilyenkor azért mindig nyújtunk valamilyen plusz tartalmat, öltözködési tanácsokat adunk, Nóra hivatásából adódóan a lelki megújulással kapcsolatban is meg tud osztani hasznos gondolatokat, ennek pedig nagyon jó a fogadtatása” – osztja meg a tapasztalatokat Anita.  

Aminek eddig a legpozitívabb visszhangja volt, az a „Hős Anyák” programban való közreműködésük. Hétköznapi anyukákat öltöztettek fel, adtak nekik stílustanácsokat, egész nagy átalakulásokat elérve náluk. Erről fotókon is beszámoltak, az ilyen típusú tartalmakat pedig egyenesen imádták a követők, vásárlók.   

Anita tisztában van vele, hogy csak akkor lehet sikeres vállalkozó, ha nem csak hogy minden téren igyekszik profinak mutatkozni, de a lelkesedése is megvan – mert a muszájból létrejövő vállalkozások szerinte nem működőképesek. Az övét pedig kezdetektől fogva táplálja a töretlen lelkesedés.  

Anita három tanácsa vállalkozóknak, miért és hogyan érdemes jelen lenni a Facebookon: 
  1. Képezni kell magunkat! 
    Rengeteg ingyenes lehetőséget találni a neten, amit érdemes tanulmányozni. Tanácsadó cégek posztjai, tartalmai nagyon hasznosak lehetnek minden kisvállalkozó számára.  
  1. Ne csak elolvassuk a hasznos tippeket, hanem rögtön próbáljuk is ki azokat a gyakorlatban! 
    Fontos, hogy legyen róla saját tapasztalatunk, hogy hogyan működnek azok a dolgok, amiket jó példaként megismertünk. Igazítsuk a tanultakat a saját igényeinkhez! 
  1. Rendszeres legyen az online jelenlét! 
    Nem az a fontos, hogy minden nap posztoljunk, de az igen, hogy rendszeresen, és ugyanolyan időközönként jelentkezzünk új tartalommal. Akkor válunk kiszámíthatóvá a követőink számára.  
Ricsi három tanácsa offline értékesítőknek a közösségi médiás jelenléthez:  
  1. Legyen intenzív és rendszeres a kommunikáció, akár több platformon! 
    Használjunk arcokat, támaszkodjunk videókra és képekre, gondolkodjunk többféle csatornában!  
  1. Építsük saját márkánkat és erősítsük meg az offline forgalmat!  
    Tüntessük fel mindig, hogy hol érhető el az üzlet, legyünk jelen a Google My Business felületen! 
  1. Építsünk adatbázist! 
    Közösségi platformokon túl is tud lehetőséget nyújtani. Online csatornákról és a betérő vevőktől mini kutatás.

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 3 / 5. Összes értékelés: 4

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.