Hogyan értékeljük az idei évi teljesítményünket?

Hb Cikk Kepek Nagyito

Közeledik az év vége, így érdemes lehet vállalkozóként tükörbe néznünk, és végig gondolunk az idei évben nyújtott teljesítményünket. Számos kérdés felmerülhet ilyenkor bennünk, mint például: Mekkora volt az idei árbevételünk? Hány terméket/szolgáltatást értékesítettünk az évben? Mekkora volt a fluktuáció idén a cégen belül? Hányszor jelentünk meg 2019-ben a médiában? Mennyire kedvelnek minket a fogyasztóink a piacon?

Ezek lényeges megközelítések, azonban mi jelenti a valódi sikert? Mégis milyen szempontokat érdemes figyelembe vennünk valódi teljesítményünk értékelésekor?

A szervezeti teljesítmény értékelésekor alapul szolgálhat McKinsey 7S-modellje, amely a szervezetek működését 7 alapvető vezetési dimenzió mentén jellemzi, amely dimenziók jelentősen hozzájárulnak a szervezet sikerességéhez.

A 7 vezetési dimenzió a következő:

  • Stratégia (Strategy): A szervezet konkrét céljai és cselekvési tervei, amelyek a versenyelőny megszerzésére irányulnak.
  • Szervezet (Structure): A szervezeten belüli feladatok, hatáskörök és felelősségi körök elosztása.
  • Rendszerek (Systems): A szervezeten belüli folyamatokat összefogó irányítási és ellenőrzési rendszerek.
  • Munkaerő (Staff): A szervezet alkalmazásában álló munkaerő mennyiségi és minőségi összetétele.
  • Vezetői stílus (Style): A vezető(k) viselkedési módja, gondolkodása, attitűdje, értékrendje.
  • Készségek (Skills): A szervezet egészének, a szervezetben foglalkoztatott munkatársak készségei, képességei, szakértelme a feladatok megoldására.
  • Közös értékek (Shared values): A célok hátterében meghúzódó, a szervezetben dolgozók többsége által elfogadott értékek.

E modell alkalmazható szervezeti diagnosztikai eszközként is, öndiagnózis formájában. A modell segítségével képet kaphatunk a szervezet jelenlegi helyzetéről, feltárhatjuk erősségeit és gyengeségeit, valamint megrajzolhatjuk a szervezet jövőképét is.

Vizsgáljuk meg alaposabban e 7 vezetői területet! Ahhoz, hogy értékelni tudd az idei évben nyújtott teljesítményedet, ezeket a kérdéseket érdemes feltenned magadnak:

1. Stratégia

  • Volt-e/van-e az idei évben írásba foglalt stratégiám?
  • Ismerik-e a munkatársaim a cég stratégiáját?
  • Hogyan járultak hozzá a legnagyobb erőfeszítéseim (pl. befektetések, elvállalt munkák, projektek) a szervezeti stratégia megvalósításához?

2. Szervezet

  • Az a szervezeti struktúra – amelyben az idei évben dolgoztunk – hogyan szolgálta a szervezeti stratégiánkat, mennyire felelt meg a céges célok elérésének?
  • Milyen előnyei és hátrányai vannak a szervezeti felépítésünknek, a szervezeti működésünknek (pl. kommunikáció, koordináció, munkamegosztás, vezetés, feladatok delegálása)?
  • Volt-e/van-e olyan működési zavar vagy megoldott probléma, amely a szervezeti felépítésünkkel hozható kapcsolatba?

3. Rendszerek

  • Vannak-e rögzített, leírt folyamataink a cégen belül?
  • Ha igen, mennyire standardizáltak, automatizáltak ezek a folyamatok?
  • Mennyire ismerik a munkatársak ezeket a leírt folyamatokat?

4. Munkaerő

  • Rendelkezésünkre áll-e a megfelelő minőségű és mennyiségű munkaerő a stratégia végrehajtásához, a céljaink eléréséhez?
  • Ha igen, mit kell tennem ahhoz, hogy a kulcs embereimet megtartsam?
  • Ha nem, mi ennek az oka? Mit kell tennem ahhoz a közel jövőben, hogy ez a helyzet megváltozzon?

5. Vezetői stílus

  • Milyen az én vezetői stílusom? Hogy vezetem én az embereimet?
  • Milyen előnyeit és hátrányait tapasztalom a vezetői stílusomnak?
  • Ezek alapján változtatnék-e valamin? Ha igen, mit?

6. Készségek

  • Mely meglévő készségek szolgálják leginkább a szervezet céljait? Mik a szervezet erősségei?
  • Milyen készségeknek vagyunk híján? Mely készségek fejlesztése eredményezne jobb teljesítményt?
  • Mindenki azt a munkát végzi a szervezeten belül, amellyel a legnagyobb hozzáadott értéket tudja teremteni a cég számára?

7. Közös értékek

  • Mit tartok a cég 5 legfontosabb értékének? (pl. családias, korrekt, demokratikus)
  • Ha megkérdezném a munkatársaimat, ők vajon mely értékeket említenék?
  • Az általam vallott személyes értékek összhangban állnak a cég értékeivel? Mennyire tudok azonosulni a szervezet értékeivel?
  • Rögzítve és kommunikálva vannak ezen értékek? Egy új munkatárs honnan értesül ezekről?

Most hogy érzed magad? Olyan évet tudhatsz magad mögött, amilyet szerettél volna? Vagy ezek alapján nehéz eldönteni? Akkor segítünk!

Ha alaposan végig gondoltad ezeket a kérdéseket, akkor most keress egy igazi tükröt a közeledben! Nézz bele mélyen, és vizsgáld meg a tekinteted! Ha mosolyogsz, és apró ráncocskák jelennek meg a szemed körül, akkor valószínűleg jól csinálod, és elégedett lehetsz a teljesítményeddel! Csak így tovább!

Ha egy kicsit ráncos a homlokod, vagy netán gyomortájékon egy kisebb feszültséget érzel, akkor se aggódj! Az a jó hírünk van számodra, hogy rengeteg kiaknázatlan tartalékkal, erőforrással rendelkezik a vállalkozásod, amely csak arra vár, hogy hasznosítsd azokat!

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!