Hogy működik a 14 napos elállási jog?

Olvasási idő 3 perc
Shutterstock 519854254

Ugyan már 6 éve érvényben van az a kormányrendelet, amely legkevesebb 14 napban határozza meg az internetes vásárlások túlnyomó részére vonatkozó elállási jogot, ezzel sok vásárló (és kereskedő) még mindig nincs teljesen tisztában.


Mit jelent pontosan az elállási jog?

Amennyiben az online vásárolt árut a vevő 14 napon belül, a szándékát jelezve visszaküldi, vagyis egyoldalúan visszalép a vásárlási szerződéstől, azt a kereskedőnek kötelessége indoklás nélkül elfogadni, a termék árát és a szállítási költséget pedig 14 napon belül visszatéríteni.


Az elállási jogot az Európai Unión belül bárhol érvényesíthetjük, vagyis akkor is megilleti a vásárlókat, ha más EU-s országban bejegyzett webshopban történt a vásárlás. Fontos azt is megemlíteni, hogy a kereskedő  – a kivételektől eltekintve – nem utasíthatja vissza a vásárlástól való elállást. Ennek az az alapvető oka, hogy ha online vásárolunk, nem tudjuk a terméket kézbe venni, kipróbálni, alaposan szemügyre venni, így gyakran előfordul, hogy nem azt kapjuk, amit szerettünk volna.

Gyakran felmerülő kérdés, hogy ha a vevő a terméket kibontja és kipróbálja, akkor a kereskedőnek vissza kell-e vennie azt. A válasz igen, de csak abban az esetben, ha nem kezdte el a termék használatát, amely a legtöbb esetben egyértelműen megállapítható. Ha ez így van, akkor a kereskedőnek joga van értékcsökkenési díjat felszámolni, viszont minderről előzetes tájékoztatást kell nyújtania az ÁSZF-ben.

A termék visszaküldésére minden esetben minimum 14 napig van lehetőség, de számos e-kereskedő ennél is hosszabb időt biztosít, illetve az áru visszaszállítását és ennek költségeit is vállalja.

Nem elég a terméket egyszerűen visszaküldeni, hanem jelezni is kell az elállási szándékot. Ezt többféleképpen is megteheti a vevő:

  • postai úton,
  • e-mailben,
  • telefonos ügyfélszolgálaton,
  • személyesen (ha a kereskedőnek van fizikai üzlete is).

A vásárlót a visszaküldés díján kívül semmilyen egyéb költség nem terhelheti, ám a kereskedőnek csak azt követően kell visszatérítenie a díjat, hogy a termék beérkezett, és megállapítást nyert, hogy a használatból adódóan az értéke nem csökkent.  A termék vételárát oly módon kell visszatéríteni, amilyen formában ki lett fizetve, ha csak a vevő a felkínált egyéb megoldásba bele nem egyezik.

Milyen termékekre nem vonatkozik az elállási jog?

Léteznek olyan esetek vagy terméktípusok, amelyeket a kormányrendelet kivételként sorol fel, és így nem érvényesek ezekre a fent leírt feltételek.

Ilyenek a következők:

  • koncertjegy, színházjegy
  • repülőjegy
  • online rendelt ételek
  • gyorsan romló áruk (pl. virág)
  • szállásfoglalás
  • megrendelésre készített egyedi termékek (pl. egyedi nyomtatású póló)

Higiéniai vagy egészségvédelmi áruknál csak eredeti, sértetlen csomagolásban köteles visszavenni a kereskedő a terméket, így ezekre nem vonatkozik a kipróbálás lehetősége.

Érdekes helyzet, ha olyan termékről van szó, amelyet áruhitellel vásárolt a vevő. Ebben az esetben az elállási jog érvényesítésével automatikusan megszűnik a hitelszerződés is, ami sajnos költségekkel járhat a kereskedő számára. Azonban nincs törvényi lehetőség arra, hogy ezt a vásárlóra terhelje, mivel a jogszabály értelmében ezért sem tartozik anyagi felelősséggel.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!