„Ha nem lett volna járványhelyzet, egészen biztosan nem csinálunk online borkóstolót” – Hogyan talált magának új piacot a Csetvei Pince a járvány idején?

Olvasási idő 5 perc
Gab 2582

A járvány első hullámát azok a vállalkozások sínylették meg kevésbé, akik időben kapcsoltak, váltottak stratégiát és ügyfélközpontú szemlélettel növelték a digitális jelenlétüket. A személyes találkozásokra épülő szektoroknak kifejezetten nehéz dolguk van most, de itt is akadnak követendő, sikeres példák. A Telekom B2B kampányában bemutatkozó Csetvei Pince története például ilyen. Már márciusban online borkóstolókat indítottak, amely hamar annyira népszerű lett, hogy új értékesítési modellt ihletett számukra. A móri borászat alapítójával, Csetvei Krisztinával beszélgettünk. 

Mesélsz egy kicsit magadról? Hogyan lettél borász, mi indított el ezen a pályán?

A Budapesti Műszaki Egyetem műszaki menedzserképzésén tanultam, amikor negyedévesként, egy projektfeladat kapcsán a tokaji borvidékre, a Béres Szőlőbirtokra kerültem gyakornoknak. Hónapokig Budapest és Erdőbénye között ingáztam, és itt találkoztam életemben először női borásszal, Bárdos Saroltával. Részben az ő hatására tetszett meg ez az egész világ. Mivel a családomban se szőlője, se pincéje nem volt senkinek, igazából nem gondolkoztam első körben saját borászatban, csak azt tudtam, hogy nagyon érdekel ez a dolog, és a borokról szeretnék tanulni. Borbírálói képzésekre iratkoztam be, 2004-2010 között minden létező hazai boros tanfolyamot elvégeztem, 2010-ben pedig régi vágyam vált valóra azzal, hogy külföldön is bírálhattam. Az International Wine Challenge – London (röviden: IWC) borversenyen tényleg a világ legjobb borait volt szerencsém kóstolni, és itt fogant meg a saját bor terve, nagyon jól emlékszem a pillanatra is. Kijöttem a borversenyről azzal, hogy „úristen, milyen fantasztikus élmény volt a bírálat, de hogy bírálhatom én a borokat, ha én magam soha nem műveltem szőlőt, nem készítettem bort”. 

Mi történt ezután? Hogyan valósult meg a saját pincészet?

Még ugyanebben az évben, szeptemberben a móri borvidéken, ami egy választott borvidék számomra, termést vásároltam, és elkészítettem az első boromat. A mai napig, minden évben palackozzuk a Napholdcsillagot, ami a chardonnay, szürkebarát és a régió specialitása, a hungarikum ezerjó háziasítása. A bort először 2011-ben, a Budavári Borfesztiválon mutathattam be, és lényegében itt indult el a borász karrierem. A standon, ahol ingyenes borkóstolót tartottam az egyik délután Bock Józsi bácsinak és Gere Tamás villányi borászoknak volt fogadóórája, amely után szerencsémre mindenki ottmaradt és végighallgatták az én kis  –  egy borból álló – kóstolómat is. Utólag tudtam meg, hogy a többség étterem és- borbártulajdonos, pincér vagy sommelier volt. A bemutatkozásom annyira jól sikerült, hogy utána két hétig forródrótként csörgött a telefonom, hogy mit kell tudni rólunk, milyen boraink vannak, és szeretnének megismerni, megkóstolni minket. Az első hordó boromat a Bock Bisztró meg is vásárolta.

Gab 2614 1

Hogyan kezdtétek a borok értékesítését?

Nagyon fontos volt számomra, hogy az első pillanattól kezdve kifejezetten jó éttermekbe kerüljünk be. Fellapoztam a Top 50 magyar étterem című akkor megjelent kiadványt, és sorra végigkerestem őket. Büszke vagyok arra, hogy az 50-ből azonnal 13 étterem borlapjára azonnal felkerültünk. Ez egy nagyon nagy dolognak számított, hiszen ezek mindig hosszú távú együttműködést jelentenek. Ezután, ahogy telt az idő, hallottak a pincészetről, találkoztak velünk rendezvényeken, és utána már így is kerestek bennünket. A vásárlói kör kialakításához évek kellettek, hiszen nagyon sok borászat van, nagyon sok jó bor van itthon.

Hogyan vészeltétek át a járvány első időszakát, amikor nem volt lehetséges a személyes értékesítésre és bezártak az éttermek is?

Valóban, a borok értékesítésénél elsősorban a személyes jelenlét, a találkozások számítanak. A borra nagyon nehéz is csak termékként gondolni rá, hiszen ez egy olyan élő dolog, ami palackban van zárva, de folyamatosan fejlődik, ezért is fontosak a borkostólók, borvacsorák, vagy a személyes találkozások akár a séffel, hogy vacsora mellé milyen bor passzolhat. A járvány kitöréséig a palackjaink 70 százaléka ment az éttermek felé, 30 százaléka meg egyéb úton talált gazdára. A járvánnyal tehát nagyon gyorsan át kellett gondolunk, hogy mit csináljunk. Másfelől a munka nagy része nem állt meg nálunk, hiszen a szőlőt ugyanúgy művelni kellett. A kiutat az online borkóstolókban láttam. Ehhez először borcsomagokat kellett kitalálnunk, illetve megtalálni a módját, hogy a csomagokat hogyan juttassuk el a vásárlóinkhoz. A Holnap ott a bor webáruház segítségével oldottuk meg ezt hatékonyan, a borcsomagokat pár kattintással meg lehet rendelni. 

Dji 0011

Hogyan néz ki egy online borkóstoló?

Az életszerűségre törekszünk: amikor egy család megrendel egy hat palackból álló borcsomagot, nem cél az, hogy az összes palackot azon az estén fogyasszák el. Ezért a Facebook oldalunkon tematikus online borkóstolóink vannak, a hat tételről három hét leforgása alatt három estén mesélünk férjemmel, Machán-Csetvei Frigyessel (a Rádió Café egykori rádiósa, NESTA – a szerk). A harmadik hét végére, amire elfogynak a borok, a vásárlóink már teljesen másképp fognak már ránk tekinteni, megismerik a munkafázisokat, a személyes történeteinket, elkezdenek jobban kötődni a borhoz, a pincészethez.

Viszonylag fiatal borászat a tiétek, az ország egyik legkisebb borvidékén, Móron. Eközben top éttermek borlapján szerepelnek a palackjaitok, borkóstolóitok, borvacsoráitok nagyon jó Google értékeléseket kapnak. Azt tudjátok, hogy kik és hogyan találtak rá az online borkóstolóitokra?

Azt tapasztalatunk, hogy a legjobb reklám, a szájreklám. Az emberek kíváncsiak, hogy hogyan készülnek a borok. Ha elmegyek egy borvacsorára az ország bármely pontjára, akkor is ez működik. Fizetett hirdetést eddig még nem adtam fel, és nem is tervezem, pont azért, mert lehet, hogy sokkal több embert el lehetne így érni, de nem a sok ember a cél, hanem megtalálni azokat, akik nyitottak a minőségi borélményre. Korosztályt tekintve pedig azt látjuk, hogy egyre jobban szélesedik a kör, 30 éves kortól a 80 pluszig vannak a törzsvendégeink. Egyre többször hívnak privát online borkóstolót is tartani. Alapvetően, aki a minőségi borokra nyitott, az hajlandó erre időt és pénzt áldozni. Ez még mindig egy szűk réteg, de az internet segít ezt kiszélesíteni. A vicc az, ha nem lett volna járványhelyzet, egészen biztos nem csinálunk online borkóstolót, hiszen korábban nem gondoltuk volna, hogy erre ekkora igény van. 

Kandó Eszter

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!