Válaszd ki, hogy milyen területen szeretnél fejlődni!

Fagylaltporoktól a mesterséges intelligencián alapuló konténerboltig: egy családi vállalkozás sikertörténete

Lehet-e évtizedeken át sikerpályán tartani egy családi vállalkozást? Kende Gábor és családja példája azt mutatja, hogy létezik működőképes modell erre. Az összhang mellett szükség van azért még jó ötletekre, kemény munkára, folyamatos fejlődni akarásra, na és kiváló helyzetfelismerésre: észre kell venni azt, hogy mire van szüksége az ügyfeleknek, elébe menni a változásoknak, és nyitni az új megoldások felé. A Kende Gastro 32 éves sikertörténetének ez az egyik kulcsa. Hogy mi minden rejlik még az apró részletekben, azt Kende Gábor, cégalapító, gazdasági igazgató meséli el.

2021. április 7.7 perc olvasási idő

Először fagylaltporokat értékesítettek, aztán snackgépekkel foglalkoztak, majd ráálltak a konyhatechnológiára.

„Mostani tevékenységünkkel a HoReCa-szektort látjuk el professzionális konyhatechnológiai berendezésekkel, de dolgozunk az építőiparnak is: irodaházak, szállodák, sportlétesítmények építéséhez szállítunk konyhatechnológiát” – meséli Kende Gábor, a vállalkozás egyik alapítója, aki a cégen belüli a gazdasági igazgatói posztot tölti be. Kiemeli, hogy a pandémia kitörése után az építőipari szektorból érkező megrendelések tartották életben a céget. – „Fontos célunk volt, hogy a járványhelyzet időszakában ne kelljen senkit sem leépíteni, és ehhez tartani is tudtuk magunkat, megmaradt a 29 fős csapatunk.”

Felismerni az ügyfelek igényeit és megoldást kínálni számukra

Az immár 32 éves vállalkozás történetében több jelentős mérföldkő is volt. Mindjárt a 90-es évek elején egy jelentős eredményt mutattak fel, amikor a snackgépekkel a Metro beszállítói lettek, és volt olyan évük, amikor 400 millió forintos árbevételük volt, csak a Metrón keresztül. Gábor jelentős fejlődésként élte meg azt is, hogy 2016-ban saját szervizcsapatot hoztak létre: „Éreztük a piacon az igényt, hogy sokan szeretnének inkább olyan céggel együtt dolgozni, amelyik maga oldja meg a szervizt is, ezért léptünk és kialakítottuk saját csapatunkat. A szervizeseinket külföldre küldtük tréningre, mert fontos volt számunkra, hogy a legjobb alapokkal induljunk. De egy másik csapatbővítést is mérföldkőnek tartok, mégpedig azt, hogy tervezésdivíziót alakítottunk ki. Itt is a piaci igényekhez alkalmazkodtunk, miután egyre több olyan megbízást kaptunk, amikor is nem a már meglévő tervekhez kellett árajánlatot készítenünk, hanem a tervezést is tőlünk várták.” Az innovatív működés szakmai körökben is elismerést váltott ki, 2018-ban Gábor elnyerte „Az Év Vállalkozója”-díjat, amelyet a Vállalkozók Országos Szövetsége ítélt oda.

A Kende Gastro talán amiatt is különleges vállalkozás, hogy mindig időben felismerték, ha váltani kell, nyitni valami új felé. Jelenleg is egy új üzletág bevezetésén dolgoznak, amely ráadásul nem csak a vállalkozás számára jelent forradalmi előrelépést.

Ősszel ráakadt a technológiára, pár hónap múlva már a hazai piacon nyitja meg az első mintaüzletet

„Mindig is érdeklődtem az újdonságok iránt, és ha valami érdekel, akkor képes vagyok mélyebben beleásni magam a témába. Így találtam rá tavaly szeptemberben egy olyan technológiára, amely gyakorlatilag teljesen automatizálttá teszi a bevásárlást. Végignéztem a piaci szereplőket, felmértem, hogy kivel érdemes felvenni a kapcsolatot, és meg is kerestem a piacvezető amerikai céget, a AIFI-t. Velük sikerült a napokban megállapodást kötni, így mostantól mi vagyunk a technológia kelet-közép-európai kizárólagos forgalmazói” – meséli Gábor, hogyan vágott bele az új üzletbe.

épül, segít abban, hogy egy meglévő vagy akár új kiskereskedelmi egységet automatizálni tudjunk. Nincs szükség pénztárosra, személyzetre, de az üzlet 0-24-ben nyitva tartható. Egy applikáció, vagy egy bankkártya segítségével lehet belépni a boltba, ahol kamerák követik a vásárlót, összesítik, mit vásárolt, vett le a polcról, és távozáskor számlázza a rendszer a megvásárolt tételeket, az összeget egyszerűen levonja a kártyáról. A vásárlási folyamat felgyorsul, nem kell sorban állni a pénztárnál, minimalizálhatók a kontaktusszámok – ami így egy járványhelyzet tanulságaiból kiindulva nem hátrányos szempont. Ha valaki célirányosan vásárol, tudja, mit szeretne, másodpercek alatt végezhet. A világ leggyorsabb vásárlása 2,7 másodpercig tartott ezzel a technológiával.

De hogy bárki megtapasztalhassa élőben, milyen is az érintésmentes, gyors vásárlás, a Kende Gastro július 1-jén saját üzletet nyit az Agora Budapest területén, ahová normál esetben 6500 ember jár dolgozni. „Take it Easy” márkanéven indulnak, saját márkás termékeik is lesznek, a kínálattal igyekeznek lefedni az ételallergiások, diétázók igényeit is – így lesznek gluténmentes, laktózmentes és vegán termékek is a szendvicsező-kávézóban.

„Már most van érdeklődés Magyarországon a technológia iránt, szállodák, sportlétesítmények részéről is van megkeresés. Egy stadionban felszámolható a tumultus a büfé előtt, a hotelekben pedig a minibárok szerepét veheti át ez a megoldás. Nagyvállalati érdeklődőnk is akad a MOL személyében, akivel folyamatos tárgyalásokat folytatunk egy minta konténerbolt elhelyezéséről, ez lenne az első ilyen típusú kiskereskedelmi egység Magyarországon” – avat be Gábor a részletekbe. És hogy hogyan lehetséges, hogy máris érdeklődő partnerekkel tárgyalhatnak, mikor a bemutató üzlet még meg sem nyílt? – „Sok munkánk van abban, hogy elkészült egy demófilm és több prezentáció is, amelyekből megismerhető a szolgáltatás – ezeket elküldtük néhány meglévő partnerünknek.”

Adatbázisok, személyes ajánlások és webshop – az értékesítés alappillérei

A 32 év alatt sokat változott a cég, így az értékesítési technikájuk is: „Profivá váltunk, ez érezhető a megrendelések számából. Minket most már megkeresnek az ügyfelek, és nem mi keressük őket. Korábban adatbázisból vadásztuk az építőipari cégeket, ma már nincs szinte olyan, aki ne kért volna ajánlatot tőlünk. A jól elvégzett munka, a referencia jelentett nagy előrelépést, mert ha elégedettek a munkánkkal, akkor továbbajánlanak minket” – mondja Gábor.

De azért nem hagyatkoznak csupán arra, hogy akinek pont az ő termékük, szolgáltatásuk kell, előbb-utóbb megtalálja őket. A pandémiás időszakot arra használták ki, hogy kialakították 10.000-nél több terméket kínáló webshopjukat, amelyben a vendéglátósok válogathatnak kedvükre.

A családias hangulat titka

A család alapította a vállalkozást, és a mai napig a család is viszi – viták és veszekedések nélkül. Gábor szerint ennek a titka nagyrészt az, hogy pontosan lehatárolták, ki melyik területtel foglalkozik. De sokat számít az is, hogy nincs alá-fölérendeltségi viszony: „Nem beosztottaim vannak, hanem munkatársaim. Együtt örülünk a sikereknek, és együtt szomorkodunk, ha valami nem sikerül. Mondhatni, baráti a viszonyunk. Elcsépeltnek hangzik, de itt tényleg családias a hangulat. És azt gondolom, hogy ez akkor is megőrizhető, ha a cég tovább növekszik. Ha megfelelő divízióvezetőink vannak, akkor minden probléma áthidalható, és megmaradhat a megszokott légkör.

”Hogy a vállalkozás hosszú távon is családtagok kezében marad-e, még nem eldőlt kérdés. Még nem látni tisztán, hogy a cégvezetők gyerekei közül bármelyik is érezne-e magában elhivatottságot, hogy továbbvigye a céget. „De ha nem szeretnének majd a családi vállalkozásban dolgozni, akkor sem leszek csalódott, mert az a fontos, hogy megtalálják a helyüket és boldogok legyenek. Szerencsére messze van még az, hogy arról gondolkodjunk a testvéremmel, mi lesz, ha nyugdíjba vonulunk. Sokat dolgozunk, akár napi 16 órát is, de szeretjük, amit csinálunk. És még szeretnénk sokáig aktívak maradni.”

Gábor tanácsai kezdő vállalkozóknak:

  1. Legyünk elkötelezettek! Ha van egy jó ötletünk, ne hagyjuk magunkat befolyásolni, ne engedjük, hogy lebeszéljenek minket róla. Bízzunk magunkban, és vigyük végig, amit elterveztünk!
  2. Dolgozzunk keményen! Kemény munka nélkül nem lehet eredményt elérni. A befektetett munka pedig mindig megtérül.
  3. Tanuljunk, fejlődjünk! Szerezzünk minél több tudást arról, amiben a legjobbak szeretnénk lenni. Csak így juthatunk az élvonalba.

szerző:Ganzler Orsolya