Válaszd ki, hogy milyen területen szeretnél fejlődni!

Egy klímagáz nélküli légkondi miatt kiaknázatlan piaci rést találtak: A Cool Klíma története

Ha valamilyen szegmensben vállalkozóként megtalálunk egy piaci rést, nagyon szerencsésnek érezhetjük magunkat, hiszen termékünkkel vagy szolgáltatásunkkal olyan piaci igényeket tudunk kielégíteni, melyek hiánypótlók, értékállók és valóban fontosak. Ilyen szerencsés cég a Cool Klíma, aminek megszületését és ötletét egy banális véletlen adta. Ezt a helyzetet pedig alapítója, Medgyesi Tamás kiválóan kihasználta.

2024. április 9.7 perc olvasási idő
egy-klimagaz-nelkuli-legkondi-miatt-kiaknazatlan-piaci-rest-talaltak-a-cool-klima-tortenete

A Cool Klíma tevékenysége köre igen komplex. Egyrészt professzionális épületgépészeti kivitelező, és fővállalkozóként projekt kivitelezésekkel foglalkozik, ezen kívül pedig azon beruházók és épületgépészeti fővállalkozók számára, akik saját maguk szeretnék beszerezni a jelentősebb épületgépészeti berendezéseiket, beszállítói szolgáltatást is nyújt. A Cool Klíma szerviz- és karbantartási megoldásokat kínál a piacon, speciális szakterületük pedig a klímák és hőszivattyúk értékesítése és installálása. Mindezt két helyszínen, hiszen adminisztrációs központjuk Békéscsabán, nagykereskedelmi irodájuk pedig Budapesten található.

Banális véletlenből immár 30 éves múltra visszatekintő vállalkozás

A cég létrejöttét egy hétköznapi probléma és annak megoldási kényszere adta. Medgyesi Tamás alapító és jelenleg a cég egyszemélyes tulajdonosa saját otthonában szereltetett fel egy klímaberendezést, de szomorúan konstatálta, hogy az eszköz egy egész nap elteltével sem képes lehűteni a lakását. Mint kiderült, a klímában nem volt klímagáz, Tamás pedig nagyon nehezen talált a szervizeléshez megfelelő szakembert. Okleveles gépészmérnökként úgy gondolta, kitűnő piaci rést talált ezzel, és megalapította vállalkozását, ami immár 30 éve rendkívül jövedelmezően és gördülékenyen működik.

„2016-ban a Cool Klíma által specifikált termékek gyártását és forgalmazását kezdtük meg Polar márkanéven. A termékek paramétereit a Közép- és Kelet-európai piachoz igazítottuk. A kivitelezői és kereskedelmi tevékenység összekapcsolása eredményeképpen a támogatás mellé vonzó kereskedelmi feltételeket biztosítunk partnereinknek .” – ismerteti szolgáltatásaikat Medgyesi Tamás tulajdonos.

A cég üzletpolitikáját az évek során némiképp átalakította, hiszen míg a kezdetekben kizárólag a viszonteladó partnerekkel kommunikáltak, később felismerték, hogy elengedhetetlen a végfelhasználókkal is közvetlen kapcsolatot kiépíteniük és kommunikálni velük. „ Stratégiánkat úgy alakítottuk át, hogy nagyobb hangsúlyt fektetünk a végfelhasználókra, és támogatjuk őket, hogy sikeresek legyenek – mindezt párhuzamosan tesszük viszonteladó partnerhálózatunk támogatásával .” – meséli Tamás.

Csapatépítés mindenek felett

A Cool Klíma úgy gondolja, egy vállalkozás életében a kulcsmunkavállalók és azok megtartása rendkívül fontos, hiszen elégedett és lojális munkatársak nélkül nem lehetne véghez vinni azt, amit ma magukénak tudhatnak, ezért legfőbb értéküknek és legnagyobb erősségüknek csapatukat vélik. „A csapat az, ami miatt a kollégáink leginkább szeretnek nálunk dolgozni. Igyekszünk ezt minden eszközzel támogatni. Az új kollégák felvételébe a leendő kollégáknak abszolút beleszólása van, nem várjuk el senkitől, hogy olyan munkatárssal kelljen közvetlenül együttműködnie, akivel nincs meg a kölcsönös bizalom és szimpátia. Igyekszünk minden alkalmat megragadni, hogy színt vigyünk a hétköznapokba ” – ismerteti az alapító a csapatmunka fontosságát.

Úgy véli, bizonyos mérföldkövek, illetve személyes sikerek, események megünneplése rendkívül fontos a vállalkozás során pl. megünneplik, ha egy kollégának gyermeke születik, éves véradást rendeznek, házi tippmix versenyt szerveznek a foci bajnokságok idején. „Tavasszal sport kihívást szervezünk kollégáinknak, amin a munkatársaink negyede részt szokott venni, ősszel pedig már évek óta csatlakozunk egy helyi jótékonysági futóversenyhez, ahol a legtöbb kilométert futó cégek versenyében a vándorserleget már három éve nem tudja elbitorolni tőlünk még a szervező cég sem. Tavaly a kollégák fele csatlakozott a felhíváshoz, összesen közel 1000 km-t futottunk egy nemes ügyért.” – mondja.

Mivel a Cool Klíma több telephelyen működik, és a munkatársak az országot járva végzik munkájukat, így a vezetés szerette volna jobban összehozni a csapatot, ezért egy létrehoztak egy digitális platformot, ahol a kollégák pozitív jellegű üzeneteket tudnak váltani. „ A csapatfókuszú működésünk mellett nagyon fontos számunkra, hogy vezetőink emberséges, tiszteletteljes légkört teremtsenek, ahol partnerként, jó hangulatban tudunk együtt dolgozni. Büszkék vagyunk arra, hogy vannak kollégáink, akik még tanulóként csatlakoztak hozzánk, és ma már negyvenes családapák .” – mondja Tamás, mennyire fontosnak tartja a kollégák összetartását.

Márkaépítés posztokkal, kisfilmmel és közösségi médiával

A Cool Klíma úgy gondolja, manapság a kommunikációnak és az arculatnak elengedhetetlen eszköze a közösségi média, mely a cég stratégiájának szerves részét képzi. Tamás azt mondja, iparágukon belül a Facebook tudatos, mért és elemzett használata csak elvétve lelhető fel, és ez a tudatos megközelítés iparágon belül még jelentős innovációnak tekinthető. Ennek tükrében 2020-ban megkezdték a végfelhasználói kommunikációjuk megszilárdítását egy közösség média kampány keretein belül, saját termékük, a Polar klíma népszerűsítése érdekében. A kezdeményezés sikeres vállalatpolitikai eszköznek bizonyult, hiszen három év leforgása alatt Facebook követőik száma majd megnégyszereződött.

Kampányuk keretén belül minden nap friss posztokkal és megjelenéssel igyekeznek építeni a márka ismertségét, illetve nagy hangsúlyt fektetnek a munkáltatói arculatra is. „ Kampányunk központi üzenete: „Közületek valók vagyunk”. Ennek jegyében egyesével bemutatjuk munkatársainkat és megköszönjük munkájukat. A munkavállalóknak mindennapjaik megvalósítását célzó fotópályázatot hirdettünk, hiszen ők a leghitelesebb közvetítői a munkahelynek és annak hangulatának. Ezen fotók bemutatásával igyekszünk a külvilágnak bepillantást adni a cég életébe, és hitelesen közvetíteni az általunk képviselt értékeket.” – ismerteti a kampányt.

A Cool Klíma márkatámogatás céljából kisfilmet is készített, mely történetüket öleli fel, és a márka felépítésében résztvevők bemutatásával szervesen illeszkedik a pozitív emóciókra építő márkastratégiába. 2021 óta aktív felhasználói a TikTok-nak, melyre azért is büszkék, mert hazánkban más klímás vállalkozás nem használja ezt platformot rajtuk kívül, és emiatt ezt a csatornát egyedülálló eszköznek tekintik.

A cég életében fontos momentum volt, hogy 2022-ben megújították karrier oldalukat, ahol a korábbiakhoz képest sokkal bővebben megosztanak bizonyos információkat az érdeklődők számára.

Tamás azt mondja, egy cég életében – így náluk is – nemcsak a kifele irányuló kezdeményezések a fontosak, hanem a belső kommunikáció is kiemelt figyelmet kell, hogy kapjon, hiszen ez vállalkozás akkor lesz hiteles, ha a kollégákat is megfelelően módon tájékoztatják. Éppen ezért negyedévente személyes tájékoztatót tart, ahol mindenki első kézből értesül a cég működéséről, eredményeiről és terveiről. Az ügyvezető szerint ez egy fontos vállalatirányítási eszköz, hiszen ezzel a kollégák biztonságérzetét is erősítik, megtartva ezzel a munkaerőt.

Kiemelt szerepet kapnak a szakmai képzések és a digitalizáció

A klímás vállalkozásnak nagyon fontos, hogy folyamatosan képezzék kollégáikat, akik a megszerzett tudást mind a belső berkeken belül, mind pedig a partnerek irányába is közvetíteni tudják. „Kollégáinkat motiváljuk, hogy akár iskolarendszerű oktatás keretében, tanulmányi szerződéssel is fejlődjenek. Fontosnak tartjuk, hogy rendszeresen részt vegyünk konferenciákon, kiállításokon, ahol inspirálódni tudunk.” – mondja a cég tulajdonosa, aki azt is elárulta, mennyire jelentős a Cool Klíma életében a digitalizáció.

2019-ben fejlesztettek egy egyedi applikációt kizárólag klímás szakemberek részére. Számukra ez nagy büszkeség, mert ez az iparágban egyedülálló, hiszen előttük senki nem használt még ilyet Magyarországon. A viszonteladók pontokat gyűjthetnek az eladott klímák után, amiből aztán vásárolhatnak shopjukban. Termékeiket több hazai, saját szervezésű rendezvényen igyekeznek népszerűsíteni.

Bár a Covid drasztikusan csökkentette a személyes kontakt lehetőségét, 2020-ban megtartották első online partnertalálkozójukat, majd 2021-ben egy 16 részes élő, YouTube-n közvetített előadássorozattal jelentkeztek szakmai partnereik részére. Igyekeznek hosszútávú ügyfélkapcsolatokról gondoskodni, mert szerintük ez a sikerhez vezető út egyik kulcsa, és a végfelhasználók visszajelzéseire is sokat adnak. A visszacsatolás kiemelt szerepet kap cégüknél, hiszen telefonos ügyfélszolgálatuk által kikérik a végfelhasználók véleményét a szerelőkről és a termékekről.

A Cool Klíma tippjei arra, hogy hogyan lehet sikeresen felfuttatni egy vállalkozást:

  1. Legyen a vállalkozás szívügye az ügyfelek elégedettsége. Gyors és hatékony ügyfélszolgálat, és a problémák gyors és hatékony kezelése kulcsfontosságú a jó hírnév megőrzésében.
  2. Csak minőségi termékeket vagy szolgáltatásokat kínáljunk.
  3. Mindig kövessük nyomon a piaci trendeket, és legyünk nyitottak az innovációra.
  4. Fejlesszünk ki egy hatékony marketingstratégiát, amely segít kitűnni a versenytársak közül és vonzza az új ügyfeleket. Az online és offline marketingcsatornák egyaránt fontosak lehetnek.
  5. Építsünk ki egy elkötelezett és motivált csapatot. A jó vezetés és a hatékony csapatmunka nélkülözhetetlen a sikeres vállalkozás fenntartásához.

Szerző:
Müller-Hegedűs Henriett – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

szerző:Müller-Hegedűs Henriett – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség