Egy festmény fókuszában sokszor éppen az a probléma köszön vissza, ami a vezetőt foglalkoztatja!

Borító 1080x610

2022 februárja óta hónapról-hónapra változó vezetői kör jön össze a K Galériában, hogy meghallgassanak egy előre meghatározott témáról szóló előadást, illetve, hogy mögé nézzenek az őket foglalkoztató kérdéseknek, problémáknak, és meghallják a művészet adta választ. A Formáció Csoport trénerei, Kálmán Edina és Horváth-Karip Krisztina ezt a nem kézenfekvő választ találták a vezetői dilemmák megválaszolására.

A hallgatók ráadásul igen különböző területről érkeznek úgy a cég profiljában, mint méretében, ily módon egész más rálátással rendelkeznek egy-egy témára. Akad köztük, aki kreatív ágban tevékenykedik, más informatikával foglalkozik, vagy éppen oktatással. Van, aki 9 fő alatti vállalkozást vezet, más egy multicég igazgatójaként tevékenykedik, sőt, akadnak egyéni vállalkozók, akiknek maguknak kell megbirkózniuk a felmerülő problémákkal.

Fókuszban a vezető problémája

„Az egyik leggyakrabban felmerülő kérdés, ami szinte minden alkalommal visszatér, a kiégés – tudom meg a Formáció Csoport trénerétől, Horváth-Karip Krisztinától. – Fontos szempont, hogy miképp lehet megelőzni, illetve, a motivációt megtalálni, és nemcsak a vezetőknél maguknál, de a munkatársaknál is. Szintén visszatérő probléma, hogy a vezető sokszor nehezen adja ki a kezéből a feladatokat, nem megy neki a delegálás.”

Egy-egy Vezetői képek alkalom három és fél óra szokott lenni, ebből másfél óra egy témakörről szóló fókuszált beszélgetés, amelyet egy meghívott vendéggel visznek végig. Ez egy gondolatébresztő párbeszéd, ami önmagában is alkalmas arra, hogy a vezetők ki tudják választani a számukra legfontosabb kérdéskört.

„Az esemény második felében a résztvevők a felmerült témájukkal kapcsolatban választanak egy műtárgyat – mondja Krisztina. – Párban dolgoznak, így több nézőpont is előkerül, illetve az alkalom végére felszínre bukkan, hogyan kapcsolódik egymáshoz a műtárgy és a téma, illetve, hogy hol van az elakadás, amin dolgoznia kell.”

Kriszta egy nagyon érdekes és érzékletes példát hoz. Az egyik résztvevő hölgynek azzal volt problémája, hogy miképp tudna jobban kommunikálni a beosztottjaival.

„Egy olyan képet választott, amelyen a csillagos ég volt látható, középen pedig egy nagyobb pötty. A történet szempontjából pedig az is fontos, hogy a kép nem a földdel párhuzamosan volt a falra helyezve, hanem kissé rombusz-szerűen elfordítva. A festményt nézve egyszer csak arra ébredt rá, hogy úgy könnyítheti meg a saját és a beosztottjai dolgát is, ha a fókuszt, a célt kommunikálja. Az pedig csak egy érdekes adalék, hogy később az egyik termékük logója éppen rombusz formájú lett.”

Egy másik alkalommal a vezetői döntésekről beszélgettek, és hogy ki milyen módon hozza meg ezeket. Az egyik résztvevő arról számolt be, hogy minden döntését rendkívül precízen, minden részletre kiterjedően előkészíti, mindennek aprólékosan utánanéz.

„Az általa választott műtárgy üzenete éppen az volt számára, hogy ez egy mennyire fárasztó folyamat önmagának, miközben a csapatának súlyos teher, hiszen azt élik meg, hogy nem delegál számukra semmit, tehát nem kompetensek a feladataikban.”

Sikeresnek lenni, több fronton

Bár a kutatások szerint általában a vezetők között a hölgyek száma kevesebb, mégis a Vezetői képek közönségében általában közülük vannak többen.

„A program egyik fő vonzereje, hogy lehetőségük van kimozdulni a megszokott keretek közül, lelassulnak – ezt a galéria, mint környezet is támogatja -, és miközben kellemes beszélgetéseket folytatnak, rátalálnak a problémájuk megoldására is.”

A legutóbbi alkalommal a téma a rendszerépítés volt, melyről az előadást Dr. Nyírő József tartotta. Azoknál a szakembereknél, akiknek több vezetői szerepben is helyt kell állnia, hamar felmerül a kérdés: hogyan lehet egyszerre, egymással párhuzamosan futó feladatokban is jelen lenni, illetve – ami talán még fontosabb – sikeresnek lenni.

Dr. Nyírő József saját járműalkatrész gyártó céget működtet – tehát a KKV szektorban ügyvezető -, miközben tanít és kutat a Budapesti Műszaki Egyetem adjunktusaként, illetve a Járműalkatrészgyártók Szövetségében is az elnöki pozíciót látja el, amelyben többszáz autóipari vállalat üzleti hálózatáért felel.  

„A célom az volt, hogy egy olyan rendszert építsek ki, amely anélkül is működik, hogy folyamatosan felügyelnem kellene – magyarázza a szakember. – Amíg kialakul a rendszer, addig sok munkát igényel, hiszen rendet kell tenni a fejekben, de aztán szinte működik magától.”

Dr. Nyírő József nem az óriási ugrások híve, mert abban benne van a veszélye annak, hogy maga a rendszer nem tudja követni azt. Inkább egy – ahogyan ő mondja – konzervatív logika mentén, a háttérben működő klasszikus sémákra támaszkodik.

„Ha probléma van, de a megfelelő és stabil háttér működik, akkor az megoldható. És fontos, hogy a vezető ezt a rendszert nagyon ismerje, hiszen, ha egy kulcsember elbúcsúzik a cégtől, akkor a tudnunk kell, mi hogyan zajlik, hogyan tudjuk pótolni az adott tudást és ehhez egy elemző háttérrendszerre van szükség. Sokáig rajtatartottam a szemem a cégen, így nem lehet olyan helyzet, ami problémát okozhat.”

Saját rendszert hozott létre

A szakember a maga számára készített el egy vállalatirányító rendszert, amelybe bármikor bele tud nyúlni, ha arra szükség van. Olyan szabályokat és kontrollokat épített bele, amely kizárja – vagy legalábbis a minimálisra csökkenti – a hibázás lehetőségét.

„Természetesen, az egyes területek vezetői riportálnak, de nekem minden reggelem úgy kezdődik, hogy megnézek minden mérőszámot. A rendszerépítés egyik alapköve a kommunikáció, illetve az a törzsanyag, emberi- és szakmai hozzáállás, amellyel dolgozunk.”

Dr. Nyírő József jelenleg azt tartja a legfontosabb feladatának, hogy olyan – sokszor szubjektív – eredményeket is be tudjon építeni mérhető módon az általa létrehozott rendszerbe.

„A MAJOSZ, azaz a Magyar Járműgyártók Országos Szövetségében vannak olyan operatív tényezők – például a visszajelzések, a rendezvények sikere -, amely nehezen építhető rendszerbe. Most éppen azon gondolkodom, hogyan lehetne ezek esetében is valamilyen kontrollt alkalmazni.”

Így segíthet a művészet a vállalkozásod fejlesztésében
  • Sokszor az előttünk álló feladatokat csak a saját szemszögünkből vizsgáljuk. Egy képzőművészeti alkotás azonban kimozdít a megszokott megoldásokból és új alternatívákat ad.
  • Egy festmény, szobor inspirációt ad, akár a céget érintő látványelemekkel kapcsolatban is.
  • Segít lelassulni, elcsendesedni és befelé figyelni.
  • Dedikált időt kapunk arra, hogy mással foglalkozzunk, mint a céget érintő problémák.
  • Egy művészeti alkotáson keresztül könnyebben beszélünk magunkról, ezért használ sok segítő szakember a bemutatkozáshoz különböző képes kártyákat.

Szerző:
Ványik Dóra – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.