Egy doboznyi meglepetés: az előfizetéses vásárlás titkai – a Pixibox története
A Pixibox kilenc éve egy olyan e-kereskedelmi modellt honosított meg Magyarországon, ami nálunk akkor még újdonságnak számított. Horváth Beáta egyedül vitte sikerre a vállalkozást, a hozzá szükséges tudást és tapasztalatot menet közben szerezte meg.
Hogyan született meg a Pixibox?
Az Egyesült Államokban 2010-es évek elején kezdett el terjedni egy új modell, a subscription, azaz előfizetéses vásárlás, ami nagyon felkeltette az érdeklődésemet. Olvastam egy cikket az első ilyen szolgáltatás amerikai alapítóiról, aztán posztokat, értékeléseket beauty bloggerektől. Hamarosan ráébredtem, hogy Magyarországon ezt a modellt még senki sem valósította meg, amitől nagyon belelkesültem, és nekivágtam.
Mitől volt más, újszerű ez a modell?
Az eredeti koncepció szerint az előfizetéses szolgáltató nem egy webshop, itt nem klasszikus értékesítés folyik, és nem lehet válogatni a termékek közül. Ehelyett egy hibrid (egyszerre B2B és B2C) szolgáltatásról van szó, pontosabban mintázási marketingtevékenységről, melynek keretében cégek termékmintákat juttatnak el a fogyasztókhoz. Ezzel a vásárlók is tisztában vannak: tudják, hogy egyfajta reklámtevékenység keretében jutnak hozzá az árucikkekhez.
Konkrétan a vásárló egy havonta érkező meglepetéscsomagra fizet elő, aminek tartalmát a szolgáltató a gyártók által felkínált termékekből állítja össze. Szépségápolási cikkek esetében ez a modell rendkívül jól működik, mert ismert és kedvelt termékekről van szó, amit a vásárlók, szeretnek, várnak. Ehhez adódik hozzá a meglepetés hatása: szinte olyan, mintha minden hónapban születésnap vagy karácsony lenne.
Egy az egyben ezt vette át a Pixibox is?
Úgy éreztem, Magyarországon nem működne, ha a vásárlók semmit sem tudnának a doboz tartalmáról, ezért annyit el szoktunk árulni, hogy a következő alkalommal hány darab árucikk és milyen márkák kerülnek a csomagba. A dobozokat pedig kampányjelleggel, limitált darabszámban adjuk ki. A vásárló számára az izgalom azért így is megmarad: például sikerül-e beleférni a limitált darabszámba, illetve konkrétan milyen termékeket rejt a csomag.
Ez a koncepció csak szépségápolási termékek esetében hatékony?
Nem, sok más példa van rá világszerte, de akár Magyarországon is. Itthon indult hasonló például könyv, baba-mama és kisállat témában is. Egyesek még ma is működnek, mások már bezártak. Ugyanakkor legjobb tudomásom szerint a Pixibox volt a legelső ilyen szolgáltató idehaza.
Milyen korábbi tapasztalatok segítették az indulást?
Semmiféle üzleti tapasztalatom nem volt ezen a téren. Egy lelkes vásárló voltam, aki szereti a kozmetikumokat. Annyira beleszerettem a meglepetés-doboz koncepciójába, hogy eldöntöttem: mindenáron megcsinálom – még annak ellenére is, hogy indulás előtt a környezetemben mindenki halálra ítélte az ötletet. Az indulást 9-10 hónapnyi előkészület előzte meg, a név kitalálásától kezdve az arculat létrehozásán, a webshop kialakításán, üzleti partnerek szerzésén keresztül a logisztika felépítéséig.
Mi volt a legnagyobb a kihívás?
A termékeket nyújtó B2B partnerek megtalálása rendkívül nehéznek bizonyult. Üzleti kapcsolatok hiányában hideghívásokat kellett lebonyolítani, maga a szolgáltatás pedig még nem bizonyított, ami igencsak megnehezítette az érvelést. Éppen ezért a mai napig hálás vagyok azoknak a cégeknek és munkatársaiknak, akik beszálltak az első dobozokba.
Milyen volt a fogadtatás?
Az első boxunk 2012 okterében jött ki. A betervezett 100 doboz 3 nap alatt elfogyott, innentől kiadásonként duplázni lehetett a dobozszámokat. 2018-ig masszívan, gyorsan ívelt felfelé az üzlet, az árbevétel és az ismertség. A vásárlók számára igazi lovebranddé vált a Pixibox, az üzleti partnerek számára pedig egy megbízható marketingcsatornává, amivel tervezni szoktak. Az értékesítők tudják, hogy mi ez, nagy cégekkel pedig egyedi kampányokat is csinálunk már.
Mi az, ami a Pixiboxot megkülönbözteti a versenytársaktól?
A szolgáltatásunk koncepciója, hogy kényeztessük a vásárlókat és élményt adjunk. Ennek része a gyönyörű csomagolást, amihez én a kezdetektől fogva, és mind a mai napig ragaszkodom. Szerintem ez sok webshopnál nincs meg, nem szép a csomag, hiányzik a branding. A mi alapelvünk, hogy ha prémium terméket szállítunk, akkor ez elsőre látszódjon is. Ráadásul a plusz a személyes kapcsolat hiányát is kompenzálni kell: például személyes köszönőkártyával, vagy akár illatosított dobozzal. Erre a koncepcióra sok pozitív visszajelzést kaptam.
Min kellett változtatni az évek során?
A járvány minket sem hagyott érintetlenül: amikor csökken a kereslet, akkor a cégek az első között vágják meg a marketing költségeket. Ha nincs hirdetőnk, akkor nincs termék, és nincs doboz.
Ezért is jött az ötlet mintegy másfél éve, hogy hagyományos webshopként is kezdjünk el üzemelni. A gyakorlatban azonban ez nem is olyan egyszerű. Egyrészt ez a terep nekem még új: nem vagyok jártas a hagyományos webshopok területén. Másrészt a klasszikus értékesítés ütközik az eredeti modellel. Úgy tűnik, inkább a régi vásárlóinkból sikerült közönséget toboroznunk az új szolgáltatáshoz, újakat viszont egyelőre nem sikerült a tervezett mértékben bevonni. Ezzel együtt persze tanulunk és haladunk tovább.
Mit tanácsokkal szolgálna azoknak a kisvállalkozóknak, akik most lépnek be az e-kereskedelem területére?
Az elmúlt kilenc évet egyedül csináltam végig, úgyhogy végül engem is elért a kiégés problémája. Ezért azt tanácsolom mindenkinek, aki most akar belevágni, hogy ne egyedül tegye, hanem mindenképpen szerezzen üzlettársat vagy munkatársat már induláskor. Ezen kívül szigorúan tervezzen be pihenést is a munka mellé.
Egy idő után business coach segítségét is igénybe kellett vennem. Utólag úgy érzem, jobb lett volna már a kezdetektől más, hasonló helyzetben lévő vállalkozóval beszélgetni, és megosztani a tapasztalatokat.
Továbbá bármennyire fanatikusan szeretünk is egy ötletet, meg kell tanulni elengedni. A logisztikai partnerünk két évig fűzött, hogy adjam át nekik a csomagolási folyamatot is, de én a fent már említett okok miatt ragaszkodtam hozzá, hogy ez a terület nálam maradjon. Aztán amikor végül mégis átadtam, óriási megkönnyebbülést éreztem. Előtte havi 1-1,5 hetet elvett az életemből a csomagolás.
Végül, de nem utolsó sorban nagyon fontosnak tartom, hogy csupa olyan partnerrel dolgozzak, akikkel jó a személyes kapcsolat, és megvan a bizalom.
Összegzés:
- Figyeld a nemzetközi trendeket, és idejében adoptálj egy újdonságot.
- Ne feledd, hogy az eredeti koncepciót a magyar piacra kell szabni.
- Vigyél bele valami egyedit, legyél stílusos.
- Nulláról sem lehetetlen építkezni.
- Ha lehet, ne vágj bele egyedül.