Dropshipping: az e-kereskedelem svájci bicskája

Pár éve jelent meg ez a megoldás, de máris nagy hatást gyakorolt az e-kereskedelemre: ma már a világ összes webáruházának majdnem harmada dropshipping modellben működik.

A legtöbb webáruház napi teendőinek jelentős részét a logisztikai feladatok teszik ki: a termékek kiválasztása, beszerzése, raktározása, mozgatása. Megrendeléskor pedig jön a csomagolás, számlázás és kiszállítás, ami rengeteg erőforrást követel, és főként a kezdő vállalkozásokat nagy kihívások elé állítja.

Ebben a modellben viszont a kereskedő szerződést köt egy erre specializálódott szolgáltatóval, aki a fenti logisztikai teendőket átvállalja, és így a webshop üzemeltetőjének magával a termékkel nem is kell feltétlenül találkoznia. A webáruház csak egy értékesítési- és marketingcsatornaként funkcionál az eladási folyamatban, minden mást a dropshipping partner végez. További előnye, hogy nincs szükség felhalmozott készletre, így a vállalkozás pénze sem áll benne. Ez tehát egy kényelmes megoldás, amely Magyarországon mostanában van felfutóban.

Kiknek jó ez?

  • Újdonsült webáruházaknak

Ha egy vállalkozás frissen indul el, és nem feltétlenül tud/akar raktárra, árukészletre és ezzel kapcsolatos feladatokra költeni, ideális megoldást jelenthet ez a modell. Egy dropshipping partnernél általában több ezer termékből lehet válogatni és azokat azonnal belistázni, ezzel a beszerzésre fordított időt is megspórolva. Ráadásul a manapság népszerű bérelhető webshop-rendszereknél (Shopify, Unas, Shoprenter stb.) kész pluginek és appok segítségével tudjuk számos cég termékeit szerepeltetni a kínálatunkban.

  • Működő webshopoknak, akik bővítenék a termékkörüket

Ha egy “hagyományos” rendszerben működő webáruház szeretne kipróbálni új, esetleg szezonális termékeket, dropshipping partner segítségével gyorsan be tudja azokat építeni a kínálatába. Ha esetleg mégsem jön be az üzlet, nem áll a tőke az eladatlan áruban, így jóval kevesebb kockázattal lehet kísérletezni.

  • Gyártóknak vagy B2B kereskedőknek

A másik oldalról nézve ez a fajta modell azoknak is előnyös, akik más webáruházakkal viszonteladói partneri rendszerben, nagykereskedelmi áron értékesítenék az áruikat, hiszen így a dropshipping cég egyfajta közvetítést végez a felek között.

Akkor miért nem így csinálja mindenki?

A rengeteg előnyön kívül természetesen vannak a modellnek hátrányai is.  Ma már léteznek hazai dropshipping szolgáltatók, de az itthoni kereskedők eddig nagyrész külföldi – azon belül is jellemzően távol-keleti – partnerek készleteinek kereskedelmével próbálkoztak.

Beszéltünk olyan könyvelőcég képviselőjével, aki dropshippingre épülő kereskedőkre specializálódna, de sok olyan visszajelzést kapott, mely szerint a potenciális ügyfél még hosszas egyeztetéseket folytat a partnerével, és nem tudja elindítani a tevékenységet.


Kapcsolódó cikkünk a témában:

Dropshipping: nem egyszerű a törvényi megfelelés


Ha a webshop magyar, a partner viszont külföldi (és pláne, ha az EU-n kívüli) akkor felmerül egy sor vám- és adóügyi, valamint egyéb jogi kérdés:

  • Egy konkrét adó- vagy vámtételnek ki az alanya?
  • Ki minősül importőrnek?
  • Mi a helyzet az áfával?
  • A vevő magyarországról vagy más EU tagállamból, esetleg EU-n kívülről rendel?
  • Ki miért vállal felelősséget?
  • A vásárló kivel szemben gyakorolhatja a fogyasztói jogait? stb.

Ha ettől függetlenül belevágnánk, az alábbiakat még mindenképp szem előtt kell tartanunk:

  • Kisebb árrés: a rendszer egyedi megrendelések alapján működik, vagyis a nagy tételben történő beszerzéshez képest itt nem számolhatunk annyira kedvező árakkal, így az árrésünk is kisebb lesz.
  • Hosszabb kiszállítás: ha nem helyi partnerrel dolgozunk, hanem külföldről (pláne, ha más földrészről) érkeznek a termékek a vásárlókhoz, a kiszállítás ideje és költsége akár jelentősen is megnőhet.
  • Több szállítási tétel: ha a megrendelt termékek a dropshipping partner különböző beszállítótól érkeznek, elképzelhető, hogy részbeni készlethiány esetén csak több szállítással fogja azokat teljesíteni.
  • Bizonytalanabb teljesítés: előfordulhatnak a partnernél is készletproblémák, amikre nincs ráhatásunk, illetve az egyedi igények (exkluzív csomagolás, speciális kiegészítők, plusz ajándék termékek) sem biztosan fognak mindig maradéktalanul teljesülni.
  • Nagyobb verseny: az alacsonyabb belépési küszöb miatt egyre nagyobb számú konkurens weboldallal kell számolnunk.
Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 1

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.