Digitális detox: ne félj tőle, nem harap! – 9 tipp a tudatosabb mobilhasználathoz

Hb Cikk Digitalis Detox

Szeretjük a digitalizációt és a kütyüket is, de arra is figyelnünk kell, hogy mikor érkezik el a pillanat, amikor az eszközeink uralnak és nem szolgálnak minket. Sosem késő elvonulni egy kis digitális detoxra, de a legjobb az, ha napi szinten alakítunk megfelelő rutinokat.

Véletlenül sem szeretnénk beállni azok sorába, akik ördögtől valónak tartják a digitalizációt és minden kütyüt összetörnének. Ám kétségtelen, hogy miközben a modern ember élete sok szempontból hatékonyabbá és kényelmesebbé vált éppen az online és a kapcsolódó eszközök miatt, számos probléma is felütötte a fejét. Megmért, létező és az életminőséget drámaian rontó folyamatokról van szó. Kétkedés esetén tegyük a szívünkre a kezünket: vajon mennyi időt bírunk ki az okostelefonunk nélkül, pánikba esünk-e, ha a metrón a zsebünkbe nyúlva azt vesszük észre, hogy otthon maradt a mobil? Ugye?

Egy tabuval kevesebb: amikor az online mérgezővé válik

Sőt, egy két évvel korábbi tanulmány szerint – amit az Amerikai Pszichológiai Társaság (APA) tett közzé – az emberek tudják, hogy baj van, hiszen kétharmaduk úgy érzi, hogy túlságosan is sok időt fordít a mobiltelefonjára.  Egy tavalyi kutatás alapján egy átlagos brit tizenkét percenként néz rá a mobiljára, s nincsen okunk azt feltételezni, hogy mindez a magyarok esetében másképpen lenne. Az emberek döntő többsége természetesen elutasítja a túlhasználat és a függőség gondolatát egészen addig, amíg a mértéktelen online jelenlétnek vagy kóros mobilozásnak kézzelfogható eredményei nem lesznek a magánéletben, a munkahelyen, vagy éppen a saját vállalkozásában. Ma már olyannyira nem tabutéma az internet- vagy technológia-függőségről beszélni, hogy az utóbbi években a hatalmas tech-vállalatok vezetői és fejlesztői is színt vallottak, miközben a saját gyerekeik számára erősen korlátozzák az általuk kifejlesztett eszközök használatát.

A túlzott vagy már egészségtelen használat és telítődés mögött komplex pszichológiai folyamatok húzódnak meg – az eszközök és az alkalmazások tervezői megdöbbentően mély tudással bírnak az ember pszichéjéről és viselkedéséről – ezért a felismerés és a változtatás nem a legegyszerűbb feladat.

Viszont mi most mégsem keseregnénk, hanem inkább tippeket adnánk neked arra, hogy hogyan indulj el a digitális detox fenntartható útján.

1. Tudd meg, hogy mivel állsz szemben!

Tájékozódj arról, hogy miképpen alakul ki a függőség, milyen tünetei vannak s azoknak milyen hatásai lehetnek az életedre magánemberként és vállalkozóként is. Ne feledd: amit nem ismerünk, attól félünk.

2. Mérd föl alaposan, hogy vajon érintett vagy-e!

Az ember már csak olyan, hogy nehezen jut el a fel- és beismerésig, de aki szeretné alaposabban megismerni a szokásait, számos lehetőség közül választhat. Rengeteg, a technológiával és az okostelefon-használattal kapcsolatos kérdőív érhető el, ha pedig ez sem elég, akkor érdemes keresni egy külső segítőt. Minél objektívebb kép áll rendelkezésre önmagunkról, annál tisztábban tudunk tervezni és dönteni.

3. Mérd föl, hogy pontosan mire is használod az eszközeidet!

Alapvetően nem az eszközök és az online világ okozzák a problémát, hanem azok nem megfelelő használata. Érdemes alaposan és őszintén áttekinteni, hogy digitális eszközeinket mire használjuk, milyen arányban áll egymással az értékteremtő működés, a kommunikáció és a szórakozás, valamint a céltalan bambulás.

4. Állítsd be jól az értesítéseid!

Mindenki számára ismerős az a helyzet, amikor félpercenként pittyeg a telefonja s vele együtt jelez a laptop is, ínyenceknek pedig még az okosórájuk is rezeg egyet. Napi száz értesítés esetén – ami könnyen összejön az email, chat, SMS vagy az appok jelzéseiből – ez gyakorlatilag feldolgozhatatlan és valójában nagyon is zavaró ingeráradatot jelent. Már egyetlen értesítés is oly mértékben csökkenti a figyelem mértékét és a mély fókuszt egy adott tevékenység kapcsán, hogy tíz-tizenöt percre is szükség van a visszatéréshez. Gondolj bele, milyen sok idő és energia kell ahhoz, hogy visszatalálj a munkádhoz, a gyerekedhez, vagy éppen a sporttevékenységedhez. Nézd át a beállításiadat és optimalizáld őket.

5. Száműzd a digitális eszközöket a hálószobából!

Napjaink okoseszközeinek képernyője már képes megszűrni az ártalmas fényeket, ám a kékfény továbbra is problémákat okoz. Azért, hogy jól és pihentetően tudj aludni, szükség van a melatonin hormon termelődésére, ám a kékfény éppen e hormon termelődését gátolja meg. A digitális eszközök emellett folyamatos csábítást is jelentenek, hiszen csak egy mozdulat a Facebook vagy az Instagram. Nem maradsz le semmiről, egy pihentető alvás vagy egy remek beszélgetés a pároddal sokkal többet tesz hozzá az életedhez.

6. Legyél tudatos és figyelj a fokozatosságra!

Nem azt mondjuk, hogy holnaptól dobj el mindent. Azt mondjuk, hogy elemezd alaposan a helyzetedet és keresd meg azokat a pontokat, ahol apró lépésekkel be tudsz avatkozni a fokozatosság jegyében. Nem kell azonnal egy hónapra lejönnöd az internetről, de ha esténként már nem vagy elérhető másnap reggelig, az már segíteni fog abban, hogy fokozatosan kilépj az online mókuskerékből. Számold össze, hogy mennyi időt nyersz ezzel és keress olyan tevékenységeket – edzés, egy találkozó a barátokkal, olvasás vagy egy új hangszer megismerése – ami az életminőségedet javítva új élménnyekkel tölti ki a napjaidat.

7. Tarts meg a fókuszt!

Ha szeretteiddel vagy, legyél velük. Ha dolgozol, dolgozz. Ha sportolsz, sportolj. Ha a kedvenc tevékenységeid végzed, akkor keresd a flow-t. Találd meg a módját, hogy senki ne zavarhasson; válts repülő üzemmódba, de ha igazán hardcore vagy, kapcsold ki az eszközeidet.

8. Jelezd a környezetednek, hogy változtatsz!

Ne lepődj meg, amikor a környezetedben kétkedéssel fogadják az elhatározásod, ami szerint szeretnél egy kicsit szabadabbá válni az online eszközeidtől. Ne bonyolódj partalan vitákba – ha van főnököd, vele sem –, hanem maradj következetes és példamutató. Előbb-utóbb mindenki megszokja majd, hogy te éjfélkor már nem vagy elérhető sem emailben, sem chaten. Sőt: nem csak megszokják, de követni is fognak.

9. Rendszeresen tarts hosszabb szüneteket is!

Nem kertelünk: az igazán eredményes és fenntartható digitális detox feltétele nem csupán a tudatosság és a napi szinten kialakított rendszerhez való következetes hozzáállás, hanem a tervezett időközönként beiktatott nagyobb elvonulások is. Erre a legalkalmasabbak a hétvégék, hiszen normális esetben még vállalkozóként is úgy alakítod az életed, hogy e napok ne a munkáról, hanem rólad és a családodról szóljanak a teljes figyelem és lazulás jegyében. Tényleg azt akarod, hogy ekkor is az emailek tartsanak stresszben és fél füllel a mobilodra figyelj?

Mint látod, nem kell kidobnod a telefonod az ablakon és teljesen offline üzemmódba kapcsolva visszatérned a kőkorba, de a tudatos használat mellett olykor tarthatsz szüneteket is. Nem kell félned, nem maradsz le semmiről és senki nem fog elfelejteni.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!