Válaszd ki, hogy milyen területen szeretnél fejlődni!

Csúcssebességbe kapcsolt jövő – a Kerámiaotthon példája mutatja, hogy a marketing automatizáció nem csak nagyoknál működik

Sokan azt gondolják, hogy a marketing automatizáció csak a nagyok kiváltsága, ám ez egyáltalán nem igaz: számos megfizethető szoftver áll a kisebb cégek rendelkezésére is, amivel magasabb sebességbe kapcsolhatják az értékesítési és marketing folyamataikat, ezáltal pedig a fejlődésüket.

2022. május 13.10 perc olvasási idő

A KERAMIAOTTHON.HU 2020-ban az év webshopja versenyén a 3. díjat nyerte el. Kozma-Kerner Kinga tulajdonos mesélt arról, hogy milyen pozitív változásokat hoztak a kisvállalkozás életébe az egyre inkább automatizált folyamatok.

Honnan jött a webshop ötlete?

A férjemmel Tihanyban voltunk egy romantikus szálláson, ahol nagyon szép vintage berendezés volt: bútorok, kerámiák, csodaszép tárgyak és nagyon beleszerettünk. Mivel ilyen stílusú webáruház akkoriban még nem nagyon volt, ezért úgy döntöttünk, hogy majd mi indítunk egyet. Webáruházunkban nemcsak külföldről – Hollandiából, Olaszországból, Franciaországból, Angliából – származó termékeket árulunk, de hazaiakat is.  Szerencsések voltunk, mert több olyan beszállító partnert is találtunk, akikkel meg tudtuk valósítani az elképzeléseinket. 

Hogyan fogtatok neki?

Az első és legfőbb kihívás az volt az elején, hogy milyen webshop motort használjunk. Néztünk párat, de azoknak nem tetszettek a funkcióik és a design lehetőségeik, ezért a „Shopify” nevű amerikai megoldást választottuk, amivel igényesebb megjelenést lehetett kialakítani, ráadásul sokkal jobbak az automatizációik, amelyek be vannak építve a motorba.

Melyek ezek a beépített automatizmusok?

Megrendelés után automatikusan kiküldi a megrendelést igazoló emaileket, de van lehetőség „elhagyott kosár” email küldésre, hírlevél feliratkozásra, vagy ha elkezdünk egy megrendelést teljesíteni, annak a fázisairól is értesíti folyamatosan a vásárlót.

Mi az, amit ti automatizáltatok?

Például a beszállítók készlet listáját eleinte manuálisan frissítettük az oldalunkon, de most már kialakítottunk egy informatikai összeköttetést, amivel 6 óránként frissül a készletünk, elkerülendő azt, hogy olyat rendeljenek a vevőink, ami a nagykernél már elfogyott. Mivel a nagykereskedőnek és nekünk eltérő webshop motorunk van, ezért ezt egyénileg kellett nekünk kifejlesztetni. Ennek része egy árszinkronizációs funkció is, amivel pedig le tudjuk követni a nagyker árak változását. Ezen kívül összekötöttük azóta a webáruházunkat a „Billingo” számlázórendszerrel is, így automatikusan számlázásra kerülnek az eladott termékek. A hírlevél küldésre pedig a „Mailchimpet” vezettük be, melybe szintén be tudtunk építeni néhány automatizmust.

Már az elején ezt terveztétek?

Az elején nem gondolkodtunk széles körű automatizáción, az túl nagy indulási költség is lett volna.  Folyamatosan jött elő az igény az idők során, ahogy egyre több lett a megrendelés, ezáltal egyre több lett a manuális munka.

Mit használtok még?

Nemrég kezdtük el használni az „Optimonk”  havi díjas szoftvert is, amit a webshopba szintén be lehet integrálni. Ez intelligens pop-up-okat jelenít meg.  Régebben, ha megjelent egy pop-up, azt le is kattintottad, most viszont már rengeteg, szofisztikált „függőséget” és személyre szabott üzeneteket lehet beállítani.

Mik az általános tapasztalataitok az automatizációval kapcsolatban?

Örülök, hogy mindegyiket megvalósítottuk, mert rengeteg munkát levett a vállunkról és sok időt spórolunk vele. Ha a jövőben még jobban felfutna a webshop, akkor még azon gondolkodunk, hogy a futárszolgálat felé is automatizáljuk a folyamatokat.

Mennyire volt könnyű ezeket bevezetni, megtanulni, alkalmazni?

Nem okozott nehézséget, könnyen ment az átállás. Viszonylag egyszerű a beállítása ezeknek, egyedül a számlázó szoftvernél vettünk igénybe segítséget az ügyfélszolgálattól. De azzal sem volt gond, csak az elején kell jól átgondolni és kitalálni, hogy mi hogyan történjen, de onnantól már automatikusan megy minden.

„Érdemes előre tervezni és nagyot álmodni!” – Kákonyi Árpád CRM és marketing automatizációs szakértő, – a CRM bevezetés és digitális transzformációval foglalkozó – Cluedit munkatársa. Kíváncsiak voltunk, ő hogyan látja a keramiaotthon.hu folyamatait.

  • A Cluedit belépési pontja kis- és középvállalkozási ügyfelei életébe nagyjából azon a fejlettségi ponton van, ahova jelenleg a Kerámiaotthont is sorolnám. Felépítették vállalkozásuk központi elemét, a webshopot, letették a voksukat egyes rendszerek mellett, melyek az értékesítésüket segítik. Nagyon szimpatikus a Kerámiaotthon gondolkodása: nagyon sokat terveztek, majd a tiszta cél megfogalmazása után kezdtek neki az építkezésnek.
  • Megjelentek azonban azok a pontok is a jelenlegi eszköztárban, amik a későbbi architektúrában az együttműködő rendszerek gyenge pontját jelenthetik. Ilyen például az egyedi integrációs fejlesztés a Shopify és a ShopRenter között, amivel a két rendszer kommunikál és adatokat küld egymásnak. Sokszor látjuk azt más cégeknél, hogy több különféle rendszert vezetnek be és kezdenek el használni. Próbálják a saját folyamataikat leképezni ezekben, mellyel az elérni kívánt automatizáció helyett ugyanazt a manuális munkát csinálják, csak digitális eszközökön. Ennek megelőzése érdekében érdemes akár az első perctől előre megtervezni egy közös platformra építhető architektúrát. Ezzel sok későbbi fejfájás és felesleges kiadás megspórolható, mivel a közös alap eredendően megteremti az eszközeik közötti megfelelő kommunikációt. A Cluedit pontosan ezért tette le voksát a Salesforce különböző megoldásai mellett, ugyanis kezdőcsomagjai minden esetben kielégítik a digitális transzformáció útján elinduló kis- és középvállalkozókat. Érdemes tehát előre tervezni és nagyot álmodni, mindemellett pedig apró, és átgondolt lépésekben haladni.
  • A Kerámiaotthon, mint sok más e-commerce oldalt működtető vállalkozás, használja a Mailchimp megoldásait is, mellyel a digitális marketing nagyon fontos, alap szintjét teljesíti. Ezek a megoldások nagyon sokáig tudják támogatni az online értékesítőket, megfelelő használattal sok új feliratkozót és érdeklődőt generálhatnak. Ezt és a hasonló kaliberű termékeket azonban azon a ponton szokták lecserélni a vállalkozások, amikor észlelik, hogy statikus listákon menedzselik ügyfeleiket – manuális exportok és importok tömkelegével-, és rájönnek, hogy mennyivel több viselkedési adatot tudnának gyűjteni a velük interakcióba kerülő látogatókról, akár már azonosítás és vásárlás előtt. Ezekkel az adatokkal viszont felruházni egy egyszerű, digitális marketing eszközt szinte lehetetlen. Megérzik tehát a rendszer határait. Ettől a ponttól beszélhetünk igazán az izgalmas marketing automatizációról.
  • Ezek megoldására tökéletes eszköz például a Salesforce által folyamatosan fejlesztett „Marketing Cloud Account Engagement”. (korábban Pardot) A termék lehetővé teszi rendkívül részletes viselkedési adatok gyűjtését a leendő vásárlóról már látogató minőségében is.
  • Az IT-ban eltöltött időm alatt hatalmasat fejlődött ez a terület, sok rendszer fejlesztésében részt vettem, láttam megoldások robbanását és hanyatlását. Nagyon izgalmasnak ígérkezik az a jövő, ahol egy marketing szakember már nem a megszokott mindennapi, manuális munkáját végzi, hanem azokat a logikákat tervezi, építi és méri vissza, melyek már az automatizált marketingjét mozgatják. Egy biztos: az a fajta digitális transzformáció, melyben az emberi erőforrást újra kell értékelni, és gondolkodásmódot kell váltani, manapság már elkerülhetetlen.

„Akik dinamikus növekedést céloznak meg, azok számára kikerülhetetlenek manapság ezek a szoftverek.„ – Fialka Krisztinát a JátékNet marketing igazgatóját kértük meg, hogy segítsen a kezdőknek eligazodni a témában.

Mit értünk marketing automatizáció alatt?

A marketing automatizáció nagyon sokáig csak az email marketinget jelentette, de manapság már egy nagyon összetett és szerteágazó funkciókkal bíró terület, ami nagyban segíti mind a marketing, mind az értékesítési folyamatokat. Három fő területe van: e-mail marketing, az értékesítést elősegítő, illetve a tartalom alapú automatizáció.

Miért éri meg automatizálni a marketing folyamatokat a kisvállalkozásoknak?

Ha egy kisvállalkozás növekedni akar, akkor egyre többféle feladattal kell számolnia marketing és sales szempontból is, amit egy néhány fős cég nem biztos, hogy meg fog tudni oldani. Tegyük fel, hogy egy kisvállalkozó heti 4-szer küldene a termékeivel kapcsolatban hírlevelet. Automatizáció hiányában neki ott kellene ülnie, és figyelnie kellene az időpontra, hogy mikor menjen ki. De ha használ valamilyen e-mail automatizációt támogató rendszert, akkor akár 2 hónapra előre is kitalálhatja és megírhatja, hogy mit szeretne kommunikálni, majd beállíthatja, hogy pontosan milyen időközönként és hány órakor menjen ki. És ez csak a kezdet. Ezekkel a rendszerekkel sokkal célzottabban, a vásárló igényeit és tulajdonságait figyelembe véve, optimálisabban tudja ellátni a marketing feladatokat, azokra az ügyfelekre fókuszálva, akik a legnagyobb valószínűség szerint fognak reagálni az üzeneteire.

Mit érdemes először egy teljesen kezdőnek kipróbálnia?

A Facebook biztosan nagyon jó kezdetnek. Be lehet időzíteni ott is posztokat, hirdetéseket. Lehet dinamikus hirdetéseket, dinamikus célcsoportokat kialakítani, és ezek mind automatán működnek, vagyis bizonyos mértékig lekövetik a kampány főbb mutatóit és a még jobb eredmény érdekében „maguktól” változnak. Nem kell ott ülnie éjfélkor, amikor ki akar tenni egy új posztot, hanem időzíti.

Mi az a minimum, amivel egy vállalkozásnak rendelkeznie kell, hogy szoftverekkel automatizálhasson?

Az egészen kis vállalkozásoknál arra van szükség, hogy legyen egy weboldala, egy facebook oldala, és ha lehet legyen egy saját adatbázisa emailcímekkel.

És miért jó például a webshopokban automatizálni?

Ebben az a jó, hogy nem egyenként kell figyelni az összes vásárlóra, hogy kinek mi tetszik, ki vásárolt, ki nem, ki mit vásárolt, hanem ezt automatikusan figyeli a rendszer és a megfelelő módon reagál rá pl. pop-upokkal (felugró ablakok) vagy egyéb módon. Ha nekünk nem lenne a JátékNet-nél ilyen rendszerünk, akkor egy embernek minden nap végén meg kellene vizsgálnia, hogy hányan hagyták pl. az árucikket a kosárban, ehelyett az automata ezt is folyamatosan figyeli, rengeteg más paraméter/interakció mellett.

A JátékNet -nél milyen automatizmusokat használtok?

Nálunk, ami lehetséges, az minden automatizált.  Például email-ben nagyon sok kampányunk fut, ebben segít az „Emarsys”. Facebookon szintén dinamikus hirdetéseink vannak, mellyel a webshop látogatóit is visszacélozzuk. Van olyan szoftverünk, a „Pricekit”, ami az árazásban segít, azzal, hogy figyeli a konkurencia árait. De ezeken kívül még használjuk többek között a „Zendesk”-et, vagy a „Prefixbox”-ot. Ezeknek is köszönhetően egyre több ügyfelünk van, így mi már biztosan nem tudnánk ilyen személyre szabottan, gyorsan és pontosan dolgozni marketing automatizáció nélkül.

Mennyire nehéz ezeket a szoftvereket megtanulni kezelni?

A marketinges munkatárs részéről valamiféle affinitást biztosan igényel egy ilyen rendszer átlátása, kezelése, de nem lehetetlen beletanulni. Aki igényli, kérhet szakemberektől technikai segítséget a bevezetéskor.

Milyen szoftvert ajánlanál elsőként?

Amit egy teljesen kezdő is tud használni az emailek esetén az a „MailChimp”, ami 2000 feliratkozóig és havi 12 000 e-mail kiküldéséig teljesen ingyenes. Nagyon jó statisztikákat ad, és weboldalon is használható. De az „OptiMonk” is hasonlóan hasznos segítség egy kezdő vállalkozónak. Én azt ajánlom, mindenki kezdjen el valamit használni, mert nagyon sokat segít, hogy optimalizálja a folyamatait, és növelje a bevételeit. Akik dinamikus növekedést céloznak meg, azok számára szerintem kikerülhetetlenek manapság ezek a szoftverek.

Amit Fialka Krisztina szerint érdemes megfontolnia a marketing automatizációval ismerkedő vállalkozóknak:

  1. Először is gondoljuk végig, hogy milyen marketing és értékesítési folyamataink vannak és azok közül miket tudnánk/szeretnénk automatizálni.
  2. Mérjük fel, hogy az egyes területeken milyen szoftverek állnak rendelkezésre , amivel ezeket a folyamatokat automatizálni tudjuk.
  3. Nézzük meg, hogy mi magunk be tudjuk-e vezetni az adott szoftvert , vagy meg kell bíznunk külsős szakembereket?
  4. Haladjunk lépésekben, ne egyszerre próbáljunk mindent automatizálni , hanem kezdjük egy konkrét részfeladatnál!
  5. A bevezetést követően időről időre elemezzük ki az eredményeket , és rugalmasan változtassunk a stratégián, ha szükséges.

szerző:Mekis Csilla