Csilla a natúrkozmetikumokkal foglalkozó márkáját az első pillanattól kezdve a fenntarthatóság elve köré építette

Olvasási idő 7 perc

A Mix Your Nature natúrkozmetikumok történte gyakorlatilag egy kisfiú születésével kezdődött és kivállalkozásként is képes volt arra, hogy a teljes működését a fenntarthatóság elvére alapozva példát mutasson. Máthé Csilla – a vállalkozás megálmodója és alapítója – évekig tartó kemény munkával építette a vállalkozását. Mutatjuk a legfontosabb alapelveit és szakértőket kérdeztünk arról, hogy a környezettudatosságot miképpen jeleníthetjük meg a marketingünkben hitelesen és a vevőink számára vonzóan. 

A legjobbat akarta a gyermekének, értékteremtés, a jövőről való felelős gondolkodás és egy saját vállalkozás építése – többek között ezek az alapelvek vezették Máthé Csillát, amikor meghozta a döntést, ami szerint feladva az addigi pozícióját a piackutatás és a marketingstratégia területén, saját vállalkozást indít és új brandet épít.  

A Mix Your Nature natúrkozmetikumok alapötlete öt évvel ezelőtt fogalmazódott meg benne és az első gyermeke születése után vált igazán erős célkitűzéssé. „Nem találtam a piacon megfelelő fényvédő krémet a fiam számára, e ponton született meg az elköteleződés a természetes kozmetikumok felé” – emlékezett vissza Máthé Csilla az első pillanatokra. Az ezt követő időszakban belevetette magát a fenntarthatóság kérdésköre és a kozmetikumok világába, illetve elkezdte kidolgozni a saját koncepcióját is a vállalkozás jellegétől kezdve egészen a képviselt értékekig. Folyamatosan képezte magát, többek között elvégzett egy kozmetikumkészítő iskolát is. „Egyre több krémet készítettem saját felhasználásra, majd az átvirrasztott éjszakákon úgy fejlődtek és gyarapodtak a gondolataim, mint a színes indák” – emlékezett vissza Máthé Csilla. Ezt követően vált egyértelművé: a koncepció ütőképes lehet a piacon is, ezért „elkezdtem számolni, de először alálőttem a költségeket”.  

Nem volt sétagalopp 

Máthé Csilla az első pillanattól kezdve a fenntarthatóság elve köré építette a vállalkozását, amit megjelenít a természetes kozmetikumok alapanyaga, a gyártás és a csomagolás területein is. Persze egy ilyen folyamatot kitalálni és működőképessé tenni nem volt sétagalopp számára sem, a fejlesztés közel három esztendőt vett igénybe. „Gyakorlatilag nulláról kellett kitalálni mindent minden egyes lépés során, nem volt kész sablon” – mondta Máthé Csilla. Szerencsés alkat, mert mint mondja, „ezt a részét mindig is élveztem az összes munkám kapcsán, ha pedig nem volt benne ilyen, találtam valamit magamnak, amit ki kellett nulláról találni”. E folyamatban az jelentette a kihívást, hogy a tökéletes megoldás sosem jön azonnal; az ember kutatással, próbálkozással, teszteléssel, finomhangolással talál megoldást, ami nem a „tökéletes” megoldás lesz, hanem „csak” egy kompromisszumokat tartalmazó megoldás. És el kell dönteni – mondta Máthé Csilla – hogy „a saját kritériumrendszerem szerint melyik kritérium mentén elfogadható a kompromisszum és melyik mentén kell a lehető legjobb”. Az építkezés legnehezebb lépése a megfelelő csomagolás megtalálása volt; ezen a területen a tökéleteshez közeli megoldás a teljesen lebomló csomagolást jelenti. Ekkor a szállítás kapcsán jelenik meg a kompromisszumkényszer, mert az anyag messziről jön és Máthé Csilla olyan szállítási módot választott, ami a legkevésbé terheli a környezetet. „Folyamatosan dolgozom azon, hogy magyar beszállítót találjak, de az egy-két reménysugár ellenére sem jártam még sikerrel” – tette hozzá Máthé Csilla.  

Ugyanakkor a fenntarthatóság üzenetének a marketingben és a kommunikációban is fontos helye van. Máthé Csilla szerint a Mix Your Nature működésének és kommunikációjának egyik legfontosabb alapértéke a transzparencia és az „azt mondjuk, amit csinálunk és azt csináljuk, amit mondunk” elve. Persze egy kicsi vállalkozásnak a nagyokkal szemben egészen más lehetőségei vannak az emberi- és az anyagi erőforrások tekintetében is. Viszont – hívta fel a figyelmet Máthé Csilla – sokkal nagyobb az agilitásra és a változások lekövetésére való lehetőség. Emellett pedig sokkal személyesebb kapcsolatot tudnak kiépíteni a vásárlóikkal, amit ők nagyon nagyra értékelnek. „Az is a marketing és a brand része, hogy személyesen reagálok az üzenetekre és a kommentekre” – mondta Máthé Csilla. Ezen értékek fontosságát erősítették meg az általunk megkérdezett kommunikációs szakemberek, a Cleanwashers alapítói is. 

Milyen az etikus kommunikáció?  

Egy, a piacon önmagát környezettudatosként meghatározó és ezt kommunikációjában és marketingjében is hangsúlyozó vállalkozásnak figyelnie kell a folyamatosságra és a lekövethetőségre. Paul Ágnes kommunikációs szakember (Organic Communications alapító, tanácsadó) szerint a fogyasztóknak látniuk kell, hogy az adott cég akár évekig tartó stratégia mentén építi föl az elkötelezettségét igazoló történetet, a végcél mellett bemutatva azt is, hogy honnan hová jutottak el. Vér Balázs reklámszakember (Deepinsight alapító, kreatív vezető) viszont kiemelte az arányosság elvét is, mert egy cég hiába kommunikálja egy adott terméke vagy szolgáltatása zöld jellegét, ha egyébként a vállalkozás működése nem állja ki a környezettudatosság próbáját. Ebben az esetben pedig már beszélhetünk az úgynevezett greenwashing jelenéségről is, ami – mint azt Lévai Gábor, a Green Brands Hungary ügyvezető igazgatójától megtudtuk – egy olyan látszattevékenység, aminek az a célja, hogy az adott piaci szereplő úgy igyekszik a cége zöld jellegét megjeleníteni, hogy azt semmi nem alapozza meg

Hogyan kezdjük el a változást?

Etikus kommunikáció nem képzelhető el adatokkal és számokkal is alátámasztott fenntartható működés nélkül, ezért a „zöldülés útjára” lépő cégeknek át kell menniük egy átvilágítási folyamaton. Ez az audit – ahogyan Paul Ágnestől megtudtuk – nem csupán a termékek vagy a szolgáltatások előállításával összefüggő folyamatok kibocsátási értékeit méri, hanem cégmérettől függetlenül feltérképezi a szervezeti kultúra és a vezetői elköteleződés mértékét is. „A dolgozói és a vezetői elköteleződés lényeges kérdés, mert akár egyetlen ember ellenállása is lassíthatja vagy akár el is lehetetlenítheti a fenntarthatóságot célzó optimalizálást” – fogalmazott Paul Ágnes. „Az elköteleződés és az etikus zöld marketing alapja egy komplex stratégia kidolgozása, ami bemutatja az aktuális helyzetet, a változtatás okait és az elérendő célokat úgy, hogy beavatkozik a teljes struktúrába és azt áttekinti a beszállítóktól kezdve a disztribúcióig” – tette hozzá Vér Balázs.  

Pozitív kommunikációra és megfogható célokra van szükség 

A fenntartható működésre való átállás idő és energiaigényes folyamat. „S mint minden átalakulás, ez is csak win-win szituáció esetén lehet tartós” – mondta Vér Balázs. Éppen ezért a „fektess be most és húsz év múlva megmented a Földet” típusú üzenetekkel nem lehet jelentősen a változásra motiválni a cégeket, mert maga a cél is túlságosan „nagy” és „megfoghatatlan”. A reklámszakember szerint az attitűdváltásban jelentős szereppel bírna a változás pozitív eredményeinek hangsúlyozása a jelenlegi, csak a félelmekre ható kommunikációval szemben. Olyan üzenetekre van szükség, amelyek a klímavédelem kérdése mellett kiemelik az átállás cégekre gyakorolt pozitív hatásait az üzleti eredményekre, az ügyfélkör elköteleződésének erősödésétől kezdve a profitábilitás növekedésével bezárólag. „Egy, a fenntarthatóság elvei alapján való működés erősíti a fogyasztói bizalmat és az ügyfelek lojalitását, márpedig ezekről egyetlen kicsi vagy közepes vállalkozás sem mondhat le” – mondta Paul Ágnes. Máthé Csilla is úgy látja, hogy a vállalkozásokat megéri a fenntarthatóság elve alapján építeni és működtetni, mert a fogyasztók a vásárlási döntéseik meghozatala során egyre nagyobb arányban figyelnek a zöld szempontokra és a költéseikkel arra az adott márka által képviselt értékekre is szavaznak. 

Előbb-utóbb változni kell 

A kisebb cégeknek érdemes figyelniük a nagyvállaltok mozgását, mert az ottani trendek mindig „leszivárognak” – állítja mindkét szakember. „A fenntartható pályára való átállás napjainkban még versenyelőnyt jelent, ám ez a működés hamarosan egy elvárt minimummá válik, így hiánya komoly versenyhátrányt okoz majd a kevésbé tudatos vállalkozások számára” – hívta fel a figyelmet Vér Balázs. Paul Ágnes szerint a nagyobb vállalatok számára már manapság is fontos kérdés a beszállító partnereik tudatossága, ám a jövőben ez már nem lesz opcionális kérdés a szerződéskötések idején. „A fentarthatósággal kapcsolatos elvárások meg fognak jelenni a vállalkozói szférában is” – vázolta fel a trendet Paul Ágnes.  

Összefoglalva 
  • A fenntarthatóság elvén működő vállalkozások piaci előnyre tehetnek szert 
  • A zöld marketingkommunikáció adatokkal alátámasztható és transzparens 
  • Erősíteni kell a pozitív kommunikációt 

Szerző:
Lippai Roland – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 7

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.