COVID19: Így készítsd fel a marketinged a második hullámra

Olvasási idő 6 perc
Shutterstock 337921478

Sajnos fel kell készülnünk arra, hogy érkezik a vírus, és ezzel együtt a gazdasági krízis második hulláma. Sok a bizonytalanság: nem tudjuk, pontosan mikor érkezik, meddig tart, olyan lesz-e, mint az előző, netán nem lesz annyira vészes, vagy pont, hogy sokkal durvább lesz.

Ilyen kiszámíthatatlan gazdasági környezetben még fontosabb, hogy a cégvezetők, vállalkozók higgadtan és felkészülten reagáljanak az eseményekre, aminek elengedhetetlen feltétele az előre tervezés. Megtervezni a tervezhetetlent.

Íme 4 lépés, amivel felkészülhetsz a marketingedben gazdasági nehézségekre a koronavírus, és bármilyen más vészhelyzet esetén is. Figyelem, nem csodapirulákat és varázsütésre tökéletesen működő formulákat árulok: következetes, átgondolt és kemény marketing munka kell ahhoz, hogy minimalizáld a károkat, és pozitívan zárd az évet.

1.Építs ügyfél lojalitást

A 2008-as válság után egy kutatásban arra az eredményre jutottak, hogy azok az új ügyfelek, akiket csak az alacsonyabb árak vonzanak, gyakran nem vásárolnak többet, amikor az árak visszaállnak az eredeti szintre. Ezzel szemben „a hűséges ügyfeleket” sokkal könnyebb elégedetté tenni és kiszolgálni: általában azokhoz a cégekhez viszik a költéseiket, amelyekben megbíznak. Tehát, ha meg kell gondolni, hogy mire fordítanak pénzt, arra a cégre koncentrálnak, aki korábban már bizonyított, akivel már volt pozitív élményük.

A törzsvásárlói köröd megalapozhatja a túlélést és a növekedést, amikor a gazdaság újjáéled!

Itt az idő, hogy elmélyítsd a lojalitást. Értsd meg, hogyan változott a vásárlóid igénye a vírushelyzet alatt, és igyekezz minél jobban kiszolgálni azt. Kérdezd meg őket, tartsd velük a kapcsolatot aktívan. Javíts az ügyfélszolgálatod minőségén, a szállítási feltételeken, adj számukra egyedi ajánlatokat. Írj cikkeket, készíts videókat, segítsd az életüket és növeld az elköteleződést. Mutasd be például, hogy hogyan működtök, kik állnak a pultban vagy a raktárban, hiszen egy-egy szimpatikus emberhez jobban lehet kötődni, mint egy arctalan márkához vagy weboldalhoz. Az egyik csopaki -azóta már kedvenc- étteremben a karantén feloldása utáni első vacsora elköltésekor a tulajdonos személyesen jött oda minden asztalhoz, hogy ellenőrizze, rendben vannak-e az ételek, a kiszolgálás. Megköszönte, hogy megtiszteltük őket a látogatásunkkal, így éreztem, hogy fontos vagyok és megbecsülnek. A finom ételek, a kedves kiszolgálás és a kimutatott megbecsülés elérte, hogy törzsvendéggé váljak az étteremben, így amíg lehet, biztosan oda fogok járni, utána pedig ha beüt a krach és otthon kell maradni, az ételkiszállítást is tőlük fogom kérni.

2. Elemezd a vásárlóidat

Ahhoz, hogy lojalitást építs, természetesen ismerned kell a vásárlóidat. Mindegy, hogy offline vagy online vállalkozást működtetsz, gyűjtened kell az információkat. Elemezd a weboldal látogatókat, melyik aloldalakat látogatják, mennyi ideig, honnan fordulnak vissza. Vizsgáld meg a vásárlóidat, mit rendelnek, mekkora értékben, melyik napokon és napszakokon, honnan. Hány évesek? Van családjuk? Mi a legnagyobb problémájuk most és mi volt a karantén alatt? Az, hogy bizonytalanok, vagy hogy elveszítették a munkájukat? Vagy az egyedüllét? Netalán a családi összezártság? Beszélgess velük! Offline üzlet esetében személyesen, online esetében telefonon vagy e-mailben. Kérdezz, figyelj oda, vezess statisztikákat. Készíts kérdőívet, használd aktívan a Google Analyticset, a Facebook belső statisztikáit.

A kinyert adatokat használd arra, hogy termékeket fejlessz, vagy hogy javíts a meglévő folyamataidon. Ha ismered a vásárlóid fájdalompontjait, tudod, hogyan tudsz nekik a legjobban segíteni, és egyértelmű lesz az üzeneted is, amit felhasználhatsz a hirdetéseid során is. Egy gyermekjáték webáruház esetében például jó üzenet lehet olyan játékokat hirdetni egy esetleges második karantén esetén, amelyekkel a gyermek önállóan is tud játszani, tehát 1-2 órára lefoglalja, amíg a szülők tudnak dolgozni.

3. Légy rugalmas és újító

Nem attól leszel innovatív, hogy maszkot és kézfertőtlenítőt árulsz. Próbálj meg a saját szegmensedben maradni, és ott új termékeket, szolgáltatásokat fejleszteni. Gondold végig, hogy mit tudsz esetleg online-osítani? Készíts videókat, podcasteket, tarts online órákat, coachingot, állj át az érintkezésmentes kiszállításra. Lehet, hogy nem a legideálisabb, de legalább nem lenullázódik a bevételed, csak megcsappan. Vészterhes időkben ez is eredmény. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy mennyire fontos, hogy próbáld meg megérteni a vásárlóid igényeit és arra reagálj. Nem kell feltalálnod semmi újat, csak oda kell figyelned, és azt kínálni, amire igény van. Most hirtelen megváltoztak a piaci szabályok, és egyszerűen el kell fogadnod, hogy azonnali változásra van szükség. A “márpedig ezt nálam nem lehet megcsinálni” hozzáállás most végzetes lehet. Képezz tartalékot, ameddig lehet, így ha teljesen meg is áll az élet pár hétre, mint legutóbb, akkor sem kerülsz nagy bajba. Ahogy márciusban, így most is várható, hogy a kezdeti sokk után újra mozgás lesz a piacon, így ha előre felkészülsz, akkor már nem ér váratlanul sem a leállás, sem az újraindulás: egyedül a mikor lesz a kérdés.

4. Készíts költési tervet

Mint ahogy üzleti tervet és cashflow tervet is készítened kell, ugyanúgy meg kell tervezned a marketing költéseidet is, ami nemcsak a hirdetésre szánt összeget tartalmazza, hanem a weboldalad fejlesztését, arculat megújítását, szövegírást, hírlevelek költségét, stb. is. Krízis és válság esetén elsőként a legtöbben a marketing büdzsé befagyasztásához nyúlnak, mert ez tűnik a leggyorsabb megoldásnak. De ha elvágod az ügyfélszerzést, miből lesz bevételed? Miből fogod kifizetni az alkalmazottakat, a hiteleket, bérleti díjakat? Nem jó megoldás a teljes befagyasztés, helyette csoportosítsd át az erőforrásokat, hogy amint enyhül a helyzet, repülőrajtot vehess. Akik nem állnak le, a helyzet nagy nyertesei lehetnek. Néhány példa, amire most fókuszálhatsz:

  • végezd el a régóta esedékes weboldal megújítását,
  • készíts SEO auditot, és tedd rendbe a weboldalad SEO-ját,
  • írd meg az új szövegeket, termékleírásokat,
  • készíts sok-sok Facebook, Instagram, LinkedIn posztot, amivel nem értékesíteni akarsz még, hanem értéket adni. Amint alakul a helyzet, az ügyfeleid vásárlással hálálják meg, hogy kitartottál mellettük,
  • készítsd el az új arculatodat, logódat, borító fotóidat,
  • ha visszább is veszed a Facebook, Google hirdetési költésedet, ne nullázd le: tartsd fenn a kapcsolatot az ügyfeleiddel, építs adatbázist, akit azonnal tudsz majd mozgósítani, ha változik a helyzet. Mivel ilyenkor sokan leállítják a hirdetéseiket, sokkal kisebb reklámzajjal kell megküzdened, ráadásul a kattintási árak is folyamatosan esnek,
  • készíts hírlevélkampányokat, automatizmusokat. Ez egy időigényes folyamat, amire általában a vállalkozóknak nincs ideje, kapacitása, szóval egy esetleges leállás vagy lelassulás kitűnő lehetőség erre.

Ahogy Cromwell is mondta: Bízz istenben és tartsd szárazon a puskaport. Talán sikerül elkerülni a gazdaság leállását, kisebb lesz a visszaesés, mint legutóbb, de mindenképp készülj fel egy atombiztos üzleti (ezen belül pedig marketing) válságstratégiával. Azok lesznek a túlélők, akik a leggyorsabban tudnak alkalmazkodni, és a leghiggadtabban tudnak majd dönteni.

Matykó Noémi

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 9

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.