Beindul az élet: egy lépést hátra, aztán hármat előre

Gulyásbomba

Az elmúlt hónapok arról szóltak, hogy ki hogyan tudja átvészelni a koronavírus és a karantén idejét. Aki rugalmasan tudott reagálni, talpon maradt. Most viszont, amikor a korlátozások feloldásával újraindul az élet szinte minden szegmense, azok lesznek sikeresek, akik a legtöbbet tudják hasznosítani az utóbbi időszak tapasztalataiból.

Alaposan felforgatta mindenki életét a koronavírus-járvány és az ahhoz kapcsolódó korlátozások. Nem kevés kreativitást bevetve a legtöbben találtak valami megoldást, hogy folytatni tudják munkájukat, vállalkozásukat. Most, hogy már hivatalosan is vége a vészhelyzetnek, az élet lassan visszatérhet a rendes kerékvágásba. Abban azonban szinte mindenki egyetért, hogy ez már nem a régi kerékvágás lesz. Óriási kár lenne veszni hagyni mindazokat az ötleteket, módszereket, amelyeket a karantén alatt dolgoztak ki és alkalmaztak a vállalkozások. Cikksorozatunkban három példát mutatunk be arra, hogy ki hogyan vészelte át a nehéz hónapokat, milyen tanulságokat vont le és hogyan tervezi a folytatást.

A vendéglátóhelyek a vírustól leginkább érintett vállalkozások közé tartoztak, és nem volt kivétel ez alól a Gulyásbomba sem. Ponyiczky László streetfood-ötlete, a kiflibe töltött pörkölt hamar népszerű lett, és az alapító saját pavilonja mellett az ország több pontján nyitottak egységet franchise-partnerek. A vészhelyzet bevezetésével egy kivételével ezek mindegyike bezárt. „Mi leteszteltük a dolgozóinkat, de a napi 50-100 vendéget nem tudjuk. Az árusításnál a személyes kontaktust sem tudjuk elkerülni, így komoly volt a fertőzésveszély”, mondja erről Ponyiczky László. (A debreceni egység azért maradt nyitva, mert egy amúgy is nagy forgalmú bútoráruház bejáratánál helyezkedik el.)

Szóba került a házhozszállítás lehetősége is, de Budapesten ez kivitelezhetetlennek tűnt. Ahogy az ötletgazda mondja: „A streetfood azon melegében jó. Mire kiérünk vele, kihűl, átázik a kifli, és már melegítve sem nyújtja azt a gasztronómiai élményt, amit a vevő elvárna.” Debrecenben bevállalták, és sikert is értek el vele, de ez nagyrészt a helyi adottságoknak köszönhető: kisebb és jobban átjárható a város, és a házhozszállításban sincs akkora konkurencia.

Mit tett akkor a Gulyásbomba a pandémia alatt? Kiszabadulva a nyomásból, a mókuskerék állandó forgásából, végre időt tudtak szakítani arra, hogy egyet hátralépjenek, átgondoljanak néhány dolgot és minden tekintetben felkészüljenek a jövőre. „Számos vállalatnak a kötelező napi rutin mellett nincs ereje arra, hogy áttekintse, mi az ami jól működik, és mi az, ami nem. Emiatt viszont könnyen beleragadnak a rossz irányba, mert egyszerűen nincs elég idő a korrekcióra. Mi sem tudtuk sokáig átlépni a saját korlátainkat. Most viszont kiváló lehetőség volt, hogy tabula rasa-t csináljunk. A brand megmarad, de változnak a termékek, változik a dizájn, de még a gyártási folyamat is. Mire a vevők újra találkoznak velünk, egy újjászületett Gulyásbombát találnak”, magyarázza Ponyiczky László.

És hogy miből állnak ezek a változások? Egyrészt, a tölteléket nem egyadagos kiszerelésben töltik, szállítják és melegítik, hanem tízadagosban. Ezzel nem csak felgyorsul a gyártás és a csomagolás, hanem mintegy 50 százalékkal olcsóbb is lesz. Mindennek ugyanakkor vevőcsalogató funkciója is van. „A street food vonzerejét nem kis részben a látvány és az illat adja. Eddig ez nálunk nem nagyon volt meg. Most viszont egyszerre tíz adagot melegítünk egy kis piros lábasban, majd onnan merőkanállal töltjük be az egyébként nagyobbra szabott adagokat a kiflibe. Ha valaki a pavilon közelében megérzi a pörkölt illatát, félig már meg is nyertük magunknak”, árul egy apró trükköt az ötletgazda.

Megújul a termékkínálat is, például behozzák a poharas Gulyásbombát. A négydecis, újrahasznosítható anyagból készült pohár aljára a köret (tarhonya, köles, egyebek) kerül, arra jön a pörkölt, majd a savanyúság (csalamádé), aztán lefedik, és adnak hozzá egy szintén újrahasznosítható kanalat. Ezt már nem kell azonnal megenni, magával tudja vinni a vevő, hogy otthon vagy az irodában megmelegítse. Szintén fontos, hogy ezzel megnyílik az út a házhozszállítás előtt is – a debreceni példa megmutatta, hogy lenne rá igény.

A másik ötlet, hogy minden hétfőn előállnak valamilyen pörköltkülönlegességgel, amely csak a készlet erejéig lesz kapható a normál csirke, sertés és marha mellett. Lesznek hagyományosabb pörköltek (birka, nyúl, vad, bivaly), de már keresik annak lehetőségét, hogy megkóstoltassák a magyarokkal a kenguruból, krokodilból vagy struccból készült pörkölteket is. „Az új szlogenünk is ez lesz: Pörköltet mindenből, mindenbe. Amiből sültet lehet csinálni, abból jó eséllyel pörköltet is”, vallja Ponyiczky László.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!